Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

mam na imię Wojtek i jest to mój pierwszy post na tym forum.

Z akwarystyką mam styczność praktycznie od dziecka, potem było dłuuuuga przerwa, po której poświęciłm trochę czasu na holendry. Ostatnio jednak upraw roślin zaczęła mnie już nudzić i przestawiłem się na pielęgnice. Co prawda jeszcze nie Malawi, ale SA i BW, ale .... obecnie jestem na etapie projektowania akwarium 910l 200x65x70h i wcale nie wykluczone, że będzie to biotop Malawi, bo coraz bardziej mnie ciekawi.


Ale do rzeczy. Na etapie projektowania najtrudniejszą rzeczą do ogarnięcia dla mnie jest filtracja. Do tej pory używałem kubełków + wewnętrznych gąbkowych, no ale przy takim litrażu zdecydowałem, że będzie sump i komin wklejony wewnątrz.


Zakładam przekrój komina 10x20. Chyba da się swobodnie zamocować 3 rurki?

Jaka powinna być wysokość komina i optymalne przekroje rur?


Sump 200l (100x50x40h) będzie stał pod akwarium. O ile poszczególne przegrody ogarniam, to prosiłbym o pomoc w obliczeniu ostatniej komory pompy. Pompa będzie od CO, na zewnątrz akwarium, jaką sugerujecie?

Chciałbym jeszcze zrobić automatyczne uzupełnianie wody w tej komorze. Zawór spłuczkowy, to chyba przeżytek, może jakieś sensory?


Wiem, że wiele informacji na temat sumpa jest już na tym forum. Z resztą szukając ich właśnie tu trafiłem. Jednak liczę na pomoc i odpowiedź na moje pytania.

Opublikowano

dzięki za linka, przeanalizuję dyskusję w tym wątku.

Nie dostałem zbyt wielu odpowiedzi, nie wiem, czy źle zadałem pytania, zbyt ogólnie, ale jak się jest laikiem w tych sprawach, to jest wiele niewiadomych i praktycznie pyta się o wszystko. Strasznie mnie nakręcil temat sumpa i muszę go ogarnąć :-)

A może po prostu sezon wakacyjny zaczął się i an tym forum? :-)

Opublikowano

Ja w przyszłym projekcie(260X70X60) będę szedł w dwa narurowce z pompami grunfos alfa2 i na pewno ogarną temat biologi i mechaniki ! Może takie rozwiązanie cię zadowoli ?

Opublikowano

Wszystko możliwe Wojtku :) Sump jest dobrą sprawą, kwestia tylko odpowiedniego przygotowania go oraz projektu.


Co do komina, musi być taki żebyś mógł w razie czego włożyć rękę. Ja osobiście mam kilka cm mniejszego. Co do przekroju rurek to ja mam 25mm. Pompka Omnigeny pracująca na 3 biegu nie przelewa mi akwarium(zapewne raczej nie będzie ona na takim biegu pracować u Ciebie)

Wysokość komina to już sprawa indywidualna, u siebie cyrklowałem tak aby woda nie doszła do wzmocnienia podłużnego.

Opublikowano

bigkrispl, dzięki.

Wszystkie rury o tym samym przekroju? Myślałem, ze powrót powinien być węższy, ale może to tylko w kubełkach tak się daje i to niektórych.

A pierwszą komorę mechaniczną masz podzieloną na dwie z wymuszonym przepływem bocznym? Czytałem o tym w postach makok'a. Nie wiem, czy to faktcznie zdaje egzamin, czy tylko taki dodatkowy gadżet.

A jak z parowaniem z komory pompy? Uzupełniasz ręcznie, czy jakaś automatyczna dolewka?


stan76, hmm narurowce.... Myślałem, że tylko o sumpach nie wiele wiem, a tu widzę musiałbym poczytać o narurowcach też :-)

Stosowałem kiedyś do mieszania CO2 jako reaktor i wiem, że stosuje się do oczyszczania wody kranowej, ale to o czym piszesz, to pewnie coś innego. Muszę poczyać. Kaj możesz, to podrzuć jakiegoś linka. Dzięki

Opublikowano

Wszystkie mają taką samą średnicę. Można było dać powrót większy ale to wiązało się z kosztami tzn kupienie drugiego wiertła itp. Gdyby się zatkalo mamy przecież rewizje.

Pierwsza komora jest jak cały Sump. Zrezygnowałem z przepływu bocznego. Jutro zrobię ci zdjęcie mojego rozwiązania. W 200 litrach uciekali mi kolo 10 litrów wody na tydzień. Teraz wszystko będzie szczelnie przykryte. Planuje zrobić dolewke na zaworze z spluczki

Opublikowano

Witaj, od niedawna ponownie przeglądam to forum, więc wywołany do tablicy powiem, że ta seria moich filmów powinna Ci dużo podpowiedzieć:

wszystkie moje filmy o projektowaniu i użytkowaniu sumpów w malawi


Do Twojego baniak spokojnie możesz kopiować moje rozwiązania, ewentualnie na pompie 25-60 zamiast mojej, a co do sumpa - postaw największy jaaki się zmieści - 100x40x50 będzie maławy ;)

Opublikowano

Witaj makok, tak, widziałem Twoje filmy i prawdę mówiąc to one mnie przekonały do budowy sumpa :-) Są bardzo pomocne. Na czym miałaby polegać ich subskrypcja?

Mam natomiast jeszcze kilka pytań, niejasności, itd.

1. Wspominałeś o kalkulatorze do projektowania poszczególnych komór. Czy jest on jeszcze aktualny?

2. Sam baniak 200l będzie maławy? Na filmach wspomniałeś, że powinien być 10-20% akwarium, czyli powinien być OK. Moje akwarium 2m będzie na podstawie murowanej, ścianki po bokach z bloczków 14cm. W środku też będzie ścianka. I teraz pytanie gdzie ją dać - ile zostawić na długość sumpa? Wysokość podstawy będzie 70cm, więc sumpa chcialbym max 40cm, żeby swobodnie móc wyciągać wkłady, itd. Jaki baniak na sumpa byłby optymalny?

3. I jeszcze nurtuje mnie automatyczne uzupełnianie komory pompy. Czy może można to jakoś zakryć, żeby ograniczyć parowanie?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.