Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Oczywiście Wasze rozważania na temat pojemności filtrów do akwariów o pojemnościach dajmy na to powyżej 2000 l. traktować należy czysto teoretycznie? Czy też ma ktoś własne doświadczenia w tej kwestii? Jeśli tak, chętnie wymienię się uwagami. Porównanie z oczkiem wodnym jest wręcz śmieszne, i to co najmniej z kilku względów względów, chociażby odporności ryb tam przebywających, temperatury wody, naturalnych procesów samooczyszczania się zbiornika, itp. Co do realiów, to mam w moim akwarium tylko i wyłącznie filtr 2260 wypełniony watą perlonową i spokojnie daje radę, fakt gdy przebywały tam podrośnięte egzemplarze drapieżników jedynym sposobem na utrzymanie prawidłowo funkcjonującego akwarium były regularne podmiany wody i żaden filtr tego nie był w stanie zmienić. Jeśli chodzi o pojemność filtra to faktycznie jedynym jego zadaniem jest kwestia oczyszczania mechanicznego, bo wbrew temu co się wydaje teoretykom drapieżniki potrafią dużo zjeść i dużo wydalić, a jako, że karmiąc ryby bazuję na pokarmach naturalnych z dużą ilością substancji balastowych (kiełże i lasonogi) to oczyszczanie wody z "przetworzonych skorupiaków" jest wręcz koniecznością. Stad też potrzeba dużej pojemności kubła.

Opublikowano
drapieżniki potrafią dużo zjeść i dużo wydalić, a jako, że karmiąc ryby bazuję na pokarmach naturalnych z dużą ilością substancji balastowych (kiełże i lasonogi) to oczyszczanie wody z "przetworzonych skorupiaków" jest wręcz koniecznością. Stad też potrzeba dużej pojemności kubła.
To ty kubła używasz do filtracji mechanicznej? My mówimy o biologii, nitryfikacja jest to proces taki sam w 60l z gupikami jak i w 3000l z oskarami i w tym kontekście zabieraliśmy głos (przynajmniej ja :)). Natomiast filtracja mechaniczna, cyrkulacja wody w akwariach dajmy na to ;) pow 2000l to już jest wyzwanie, coś musi te 2 tony wody bujnąć :)
Opublikowano

Ja mówię pojemniku do filtra, w tym przypadku mechanicznego. W moim akwarium przy BARDZO skromnej obsadzie i regularnych, dużych podmianach wody nie używam filtracji biologicznej wcale (a przynajmniej nie w ogólnym rozumieniu odrębnego systemu) w akwarium takim jak moje woda ma już niemałą objętość, i pewne zdolności samooczyszczania. Jedyne co jest potrzebne to sprawne usuwanie z niej przetworzonego pokarmu. Dlatego duża pojemność zbiornika filtracyjnego jest jak najbardziej wskazana i o tym też pisałem.

Opublikowano
Jedyne co jest potrzebne to sprawne usuwanie z niej przetworzonego pokarmu. Dlatego duża pojemność zbiornika filtracyjnego jest jak najbardziej wskazana i o tym też pisałem.
Wielkość pojemnika to chyba mniejszy problem w takim baniaku (mniejszy częściej czyścisz) ale zapewnienie dobrej cyrkulacji aby cały syfek do niego trafiał, to jest wyzwanie :). Napisz jak możesz jak masz to rozwiązane.
Opublikowano

Znany jest problem ze startem filtra po wyłączeniu i ponownym włączeniu napięcia, u mnie zdarzało się tak że filtr nie zastartował i po dłuższym czasie spaliła się głowica. Gdy zastosowałem pompę grundfosa nie miałem tego typu problemu, jest to niewątpliwie jej plus.

pozdrawiam

Opublikowano
Gdy zastosowałem pompę grundfosa nie miałem tego typu problemu, jest to niewątpliwie jej plus.

pozdrawiam


A mi się zdarzyło kilkakrotnie, przyczyną było spadnięcie prefiltra z wlotu wody i zawędrowanie do pompy dorosłych świdrów,które zablokowały wirnik.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

kiedyś też zbudowałem kubeł na pompie grundfosa... hmm kiedy to było? :P


ale mi przeszło... tak mega przewymiarowane kubły są bezsensownie niewygodne w obsłudze :P

pamiętam ubaw jak musiałem to dotargać do łazienki :D


.... aaa wtedy.... :D

https://picasaweb.google.com/108508920254682367904/Beczka?authuser=0&feat=directlink

... aż 5 lat temu?? :D

wiedziałem, że gdzieś to widziałem :P


nie bierz tego do siebie... prześmiewczy ton nie jest skierowany w nikogo, po prostu nikt nie zastosował szukajki :P

Opublikowano

Filtr Eheima posiada dodatkowy zawór co pozwala na całkowite opróżnienie kubła z wody. Opisałem to na prośbę osoby zainteresowanej. Twoje rozwiązanie jest mi znane. Moja obawa to szczelność pokrywy twojego pojemnika.:)

pozdrawiam

Opublikowano

szczelność była powiedzmy średnia :D

ale można by było z tym żyć


nie oceniam sensowności takiego rozwiązania... filtrować wodę można przesączając ją przez ogród za domem... ważne że działa i parametry ok ;)


a ja i tak wolę sumpy i już :P

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.