Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Odświeżę temat. Panowie napiszcie coś o tych modułach. Ja po użytkowaniu czegoś takiego jak ma (acer2244) mam dosyć pseudo wodoodpornych taśm ledowych. Po dwóch miesiącach użytkowania, połowa nie świeci, chociaż są w korytkach i dodatkowo zaslikonowane końcówki.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
odświeżam,

jakie ledy wybrać? czy zwykle smd ip 65 pod pokrywę w paskach za grosze czy jakieś firnowe? Jak jest z ich żywotnością i przepalaniem miejscowym? Jak rozmiescic?



Witam,

Kolego ja u siebie testuje od roku takie moduły

MODUŁ LED 4 X 5050 SMD WODOODPORNY BIAŁY ZIMNY (3571923983) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img14.allegroimg.pl/photos/400x300/35/71/92/39/3571923983@@AMEPARAM@@14@@AMEPARAM@@35/71/92/39@@AMEPARAM@@3571923983

mam ich w standardowej 112 6 szt. przyklejonych w jednej linii do wieka pokrywy (DIY).

Do tego zasilacz 10W, wszystko śmiga do dnia dzisiejszego.


Moje spostrzeżenia po tym okresie użytkowania są następujące:


- jeżeli chodzi o światło które dają moduły dla mnie jest wystarczające, jednak jak będę robił oświetlenie do nowego zbiornika to dodam jeszcze moduły niebieskie i czerwone. Powód - lepszy wzrost roślin, jeżeli takowe planujesz;

- kolejna rzecz którą zaobserwowałem to, że żywica którą pokryte są moduły na skutek dużej wilgotności popękała. Wniosek, należała by zabezpieczyć moduły choćby cienkim plexiglasem tak aby wilgoć do nich bezpośrednio nie trafiała. Mimo popękanej żywicy moduły dobrze świecą!

- plus dla modułów za to, że mało się nagrzewają i latem nie podnoszą temperatury;

- kolejny plus to bardzo niski pobór 0,96 na jeden moduł.


Na obecną chwilę, już nic nie przychodzi mi do głowy ;) jeżeli nasuną Ci się jakieś pytanka pisz.


Pozdrawiam,

Krzysiek

Opublikowano

Dioda 5050 daje jakieś ~17lm. Daje to jakies 70-80lm na taki 1W moduł. Dodatkowo widzę tam oporniki przez co są jeszcze straty mocy. Ciężko powiedzieć jakie ale bywają spore.

Sensowne power ledy 1W dają już powyżej 120lm per dioda (zimne). Chińskie multichipy ~100lm przy cenie 4x mniejszej.


Wg mnie 5050 (lub starsze 3528 ) warto uzywac tylko tam gdzie ciezko o odprowadzenie ciepła lub zalezy nam na rozproszeniu światła (a w akwarium jest dokładnie odwrotnie).

Opublikowano

Yaro jeżeli komuś zależy na prostocie w montażu to myślę, że moduły led to doskonałe rozwiązanie. Nie koniecznie te 5050 takie ja mam u siebie, nic nie stoi na przeszkodzie aby kolega zastosował nowsze moduły o większej liczbie lumenów. Widziałem nawet takie na allegro, chyba samsunga. Jednak pobór mocy był większy ;)


Jeżeli możesz to wrzuć mi link do modułów o których piszesz.

Bardzo jestem ciekaw szczególnie tych, które przy 120 lumenach pobierają aby 1 W. Może akurat zdecyduje się na nie przy moim nowym zbiorniku.


Chociaż sam nie wiem czy w biotopie malawi te 120 lumenów nie będzie za dużo ?

Opublikowano

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/18074/pid/24473/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3D18074%26page%3D1

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/18074/pid/26554/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3D18074%26page%3D1

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/18074/pid/28071/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3D18074%26page%3D1

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/18074/pid/29064/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3D18074%26page%3D1

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/18074/pid/30130/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3D18074%26page%3D1


Starałem sie wybrać tanie moduły, poniżej 10zł/1W. Ostatni moduł składa się z 4 diód daje ~450lm co daje ~5zł/1W


warte uwagi (mimo ceny) sa tez moduły XM-L np:

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/0/pid/25829/page/1/backurl/shop%2Fsearch%3Ffind%3DXM-L%2C%26page%3D1%26showall%3D1


Podstawa kreci sie chyba na 3W ale można puścic prad nawet 3A i wtedy ciągnie ~10W i daje chyba 1000lm (musiałbym sprawdzić wykresy aby byc pewnym).


Chociaż sam nie wiem czy w biotopie malawi te 120 lumenów nie będzie za dużo ?

Lampa która zrobiłem daje do 6400lm (RGBW nie tylko białe!) przy 120W (pracowała na jakies 3/4 mocy) wiec 120lm to gw mnie nic :)


Nowa lampa która robie na 2x dłuższy baniak celuje 10000-15000lm.

Opublikowano

a co powiecie o takich paskach długości 1m

60led/m (ta akurat jest 120)

http://www.24sklep.pl/index.php?main_page=product_info&products_id=1297

do pokrywy aquaela 120cm panoramy myślę o 3 takich. Jak tu wygląda luminescencja? btw. tak umiem przeczytać, chciałbym uzyskać poradę czy takie 3 paski ładnie oświetlą mi akwarium.

Obecnie mam załączoną 1x39 day light na odbłysniku i w zupełności starczało i mocno świeciło.


Może ktoś ma takie paski zainstalowane i może podrzucić zdjęcia? Widzialem tylko na yt projekt w

tanganice z 12 takimi 1m paskami ale każdy kolejny dodany mało już dawał światła.


dzięki

Opublikowano

Moc: 9,6W/m

biały zimny, 600 Lm/m


=> 60lm/W słaaaabo.


niebieski, 480 Lm/m totalnie nie realne. Wkrecają kit. niebieskie świecą około 5-6x słabiej od białych (ludzkie oko słabo widzi niebieski). Dobre niebieskie diody swieca przeważnie ~30lm/W...

Opublikowano

Kolego powiem Ci tak. Nie ma co porównywać modułów, czy diod power led to pasków. Paski moim zdaniem to niezbyt rozsądny wybór.


I tak, najlepszym rozwiązaniem jest pomysł Sir_Yaro, ale do tego potrzebna jest duża wiedza z zakresu elektroniki i sprawność manualna.


Dużo prostszym rozwiązaniem, dającym fajny efekt są moduły. Na ich plus przemawia mały pobór prądu, łatwość w montażu i cena.


Na samym szarym końcu znajdują się taśmy led, ale o nich nie chce się rozpisywać.

Opublikowano
ale do tego potrzebna jest duża wiedza z zakresu elektroniki i sprawność manualna.

Nie zgodze się z tobą :)

Aby zrobić bajery rzeczywiście trzeba rozumieć co się robi i mieć jakieś pojęcie o prądzie.

Ale aby podłączyc pare diód do zasilacza potrzeba wiedzy prawie zerowej.


dostajesz takie cos:

diody_3w.jpg


łączysz na pierwszej diodzie dowolne miejsce oznaczone jako + z dowolnym miejscem oznaczonym jako - na drugiej. Na drugiej łaczysz plus z minusem trzeciej diody itd.

Az masz sznurek z X diód:

F28RICIGD0R0ZU0.MEDIUM.jpg


Potem bierzesz zasilacz:

MEANWELL_20W_350mA_700mA_Constant_Current_LED_Driver_Power_Supply.jpg


i podłączasz czerwony kabelek do jedynego wolnego plusa, a czarny do jedynego wolnego minusa.

Pozostałe 2 kable z zasilacza podłasz do 220V (do gniazdka).


I to wszystko.


Nie różni sie to prawie niczym od podłączania zaróweczki do baterii.

  • Dziękuję 3

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.