Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Czytam od kilku dni o tych instalacjach narurowych i bardzo mi to zaimponowało. Planuję baniak 450-600l i widzę, że jest to najlepsze rozwiązanie.

Posiadam aktualnie 240l z dwoma kubłami (biolog, mechanik) ponieważ lubię mieć czystko w zbiorniku.

Przy 600 litrach będę musiał zainstalować jednak taki cud techniki.

Lubię się bawić w takie majsterkowanie ale z odpowiednim schematem i prostotą przekazania instrukcji budowy.

Czy jest szansa na podesłanie takiej instalacji narurowej w schemacie z dokładnym opisaniem filtrów, pomp i wszystkiego co jest potrzebne do samodzielnego montażu?

Czytałem w googlach i forach i nic nie ma konkretnego. Cząstkowe informacje.

Z góry bardzo dziękuje

Opublikowano

Witam kolegę, do samodzielnego montażu potrzebne będą :

-rury i kształtki, ja swoją instalację robiłem na klejonym systemie pcv-u 3/4"

-coś do cięcia tych rur, najlepiej zainwestować w specjalne nożyce http://allegro.pl/nozyce-do-ciecia-rur-pex-pp-pe-pex-al-pex-profi-i3223997214.html, i gradownik do zarabiania obciętych końców http://allegro.pl/gradownik-do-rur-4-42mm-germany-i3181704718.html . Te dwa narzędzia może i nie są niezbędne ale zaoszczędzą sporo czasu i nerwów.

- klej i czyścik do pcv-u

- zawory, pakuły i pasta. Teflonu raczej nie używaj pakuły są pewniejsze.

- obudowy filtrów naruruowych 10", ja filtr fbf robiłem z korpusu narurowego 20" bo miałem dość miejsca i mi się zmieścił. Można też go zrobić z 10" obudowy.

- pompa c.o. tu już w sumie kwestia wyboru, u mnie chodzi omnigena 25-40.

No chyba z tego co potrzebne to by było na tyle.

Teraz schemat

projektrv.jpg

To jeden z wielu jakie można zrobić podaję ci taki jaki mniej więcej mam u siebie ale mój jest bardziej rozbudowany.

okrągłe kółka to korpusy, x zawory- których na tym schemacie jest w sumie sporo, ale to czyni instalację bardziej funkcjonalną przy obsłudze. pierwsze dwa korpusy to mechaniki z wkładami sznurkowymi 100mikronów, następne dwa to korpusy na wkłady typu węgiel, purigen, matrix itp. Filtr fbf to biolog.

Co do montażu to jeszcze trzeba pamiętać aby korpusy na wkłady i fbf montować odwrotnie do przepływu wody, a wodę rurką sprowadzić w dół tak aby przepływ był od dołu do góry. Poszukaj na forum było kilka tematów o takiej filtracji, a jeśli coś jeszcze nie będzie ci wiadome to pytaj, zawsze chętnie pomożemy. poniżej linki z moją instalacją, Pozdrawiam ;)

dsc0059mn.jpg

dsc0060rm.jpg

dsc0061lo.jpg

dsc0452hy.jpg

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Nie ma sprawy kolego, jak będziesz miał jakieś pytania to dawaj;)

A jak już komponujesz zestaw to stawiaj 600 a nawet większe. Ciągnij max po długości i szerokości jakie ci się zmieści, wysokość daj nawet 60. Jeśli postawisz mniejsze to będziesz za niecały miesiąc żałował że nie postawiłeś większego. Coś wiem na ten temat;) Pozdrawiam

Opublikowano

Ja również ostatnio przerabiałem temat narurowca do mojego 420l.

Moja instalacja oparta jest na rurkach 3/4 pvc-u nibco (kupowałem w castoramie) i pompie grundfos alpha2 25-40, . Nie kupowałem żadnych specjalnych maszynek do cięcia i frezowania, wystarczył zwykły brzeszczot i ostry nożyk. Schemat i opis http://forum.klub-malawi.pl/narurowiec-420l-t20998.html Jeśli będziesz potrzebował więcej info to pytaj.

Opublikowano

Chodzi tu zapewne i mikronaż wkładów do korpusów, czyli to jakiego romziaru zanieczyszczenia zatrzymuje wkład. Najczęściej dostępne są wkłady o mikronażu 1, 5, 20, 50 µm (1 mikrometr to jedna milionowa część metra).

Mikrometr - http://pl.wikipedia.org/wiki/Mikrometr


same korpusy opisywane są w rozmiarach ich długości w calach. I tak dostępne o długości 5'', 10'' i 20''.

  • Dziękuję 1
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

A kolego wyjaśnij mi proszę :

- Co to jest dokładnie FBF

- kranik spustowy jest tylko do spuszczania wody czy rożnie nada się do napełniania zbiornika.

- Jeśli nalewamy wodę kranową to bezpośrednio do baniaka bez uzdatniaczy?

Stawiam własnie akwa 720l i stąd moje dopytanie.

Opublikowano

ad 1

https://www.google.com/search?q=Fluidized+Bed+Filter&oq=Fluidized+Bed+Filter

http://en.wikipedia.org/wiki/Filter_%28aquarium%29#Fluidized_bed_filter


ad2

jak bedzie odpowiednie cisnienie to i napełnic sie da. Ale generalnie do spuszczania.


ad3.

Ja tak nalewam. niektórzy wlewaja odstana wodę, inni dolewaja uzdatniaczy. Wszystko zalezy od akwarium, jakości wody i wyznawanej religii... :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.