Skocz do zawartości

Początek skromnego Malawi ... 375l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie,


Jak już wspominałem w dziale powitań, po zapoznaniu się z wieloma wątkami na forum, oraz zaczerpnięciu kilku porad (Staszek i Maciek z Coube oraz Malawian) startuje jak niektórzy ocenili "grubo" bo od skromnych 375l dla biotopu Malawi :)


Tyle słowem wstępu, nie tworząc wielostronicowego elaboratu chciałbym przedstawić moją koncepcję i liczę na konstruktywne uwagi.


1. Szafka - zamówiona w sklepie meblowym o wymiarach 150x50x60h. Konstrukcja w całości na płycie 18mm meblowej opiera się na na 4 płytach pionowych co 50 cm, pełnymi "plecami", blatem 18mm oraz pełnym spodem 18mm. Części skrajne zamykane na drzwiczki, środek otwarty z pułkami. Matematyka dla wartości granicznych według dostawcy mówi spokojnie 700 kg obciążenia. Szafka bardzo starannie wykonana koszt około 500 zł - Kupione


2. Akwarium 375l - zamówione w Aquaboro Niemodlin. Front i jeden bok z OptiWhite, reszta Float Pilinkton, silikon czarny, tył oklejony czarną folią. Koszt z oklejeniem 665 zł.


3. Pokrywa - zamówiona w Aquaboro Niemodlin. Aluminiowa srebrna (jak kto woli Amelinium). Oświetlenie 2x 54 Watt T5. (Jedna świetlówka z Castoramy, druga PowerGlo). Cena 627 zł i 104 zł PowerGlo


4. Filtracja -

Kubełek - po wielu konsultacjach jednogłośnie padło na Eheima 2228 jako jeden z najmniej awaryjnych produktów na rynku. Koszt 560 zł - Kupione


Mechaniczna - wewnętrzna głowica Aqua Szut 750 - gąbki ogólnie mnie nie przekonują ze względu na syf podczas ich wyciągania. Stąd zakup takiej zabudowanej gąbki. Z czasem jak nie wystarczy to pewnie Atman i duża gąbka. Koszt około 55 zł. - Kupione


Falownik - tego jeszcze nie zakupiłem zakładam JVP-101 lub JVP-102 koszt około 40-80 zł


5. Grzałka - Trochę z rozmachem Eheim 300 Watt. Tutaj chyba przesadziłem ale 200 watt mnie nie przekonywało. Centralne ogrzewanie w trakcie dnia się wyłącza i w pokojach spada temperatura <18 stopni. Jak będzie trzeba to może dam radę ją wymienić na 200 lub 250watt. Koszt 89 zł - Kupione


6. Podłoże - Tutaj Was zaskoczę nie będzie to piasek kwarcowy :). Decyzja zapadła na żwir Aquadeco Andreas Meyer biały Jestem pod wrażeniem tego podłoża - nie ma możliwości zmącenia wody przy grzebaniu w tym podłożu łącznie około 75 kg koszt wstępny nawet 250 zł


7. Wystrój wnętrza - Na razie są dwie opcje nawet trzy


a) Serpentynit z dużą ilością białych wstawek - około 80-100 kg przed obróbką


B) Wapienie Filipińskie - ze względu na dużą porowatość materiału zakładam 60-80 kg.


c) Czarne otoczaki z dużą ilością białych wstawek.


Koszt orientacyjny 300-400zł albo znajdę tani skład budowlany.


8. Obsada - Część ryb planuje zakupić u Malawiana oraz część z Coube.


Jakie założenia do obsady:

a) podobne karmienie

B) ryby łatwe i średnio łatwe w hodowli (początki Malawi)

c) ryby łagodne i średnio agresywne (początki Malawi)

d) zróżnicowane kolory w zbiorniku

e) na początek 2 docelowo 3 gatunki


1. Pewniak - Pseudotrapeus Saulosi w układzie 2+6


2. Pseudotropheus Acei w układzie 2+6 lub Iodotropheus sprengerae 2+6


3. Maylandia Estherae Red Red (układ zagadka 1+3/4?) lub Maylandia Callainos (układ zagadka 1+3/4?)


Co w sumie da 20 rybek jak na taki zbiornik to chyba dobra docelowa obsada, oczywiście startowałbym od 10 rybek do docelowego układu 2+6 i pewnie 6 rybek do układu 1+3/4 natura zrobi swoje lub pomogę im po 3-6 miesiącach.


Koszt - 200 zł


-------------------------

Suma 3530 zł czyli 1530 zł ponad zakładany budżet. Ceny orientacyjne nie wszystko jeszcze kupione

-------------------------


Tyle tego smęcenia - liczę na konstruktywną krytykę lub info o poprawnych decyzjach. Koszty podałem orientacyjne być może komuś się przydadzą w momencie podejmowania decyzji o Malawi o wielkości 375l. Niestety mało mówi się na forum o kosztach a mogą wpłynąć na decyzję co do wielkości zbiornika.


Postaram się w najbliższych dniach wrzucić fotki szafki oraz zakupionych zabawek.


Pozdrawiam

Dominik

  • Dziękuję 1
Opublikowano

W sumie te wstępne koszty nie są takie wielkie. Może za cenę żwiru z szumna nazwą kup jego odpowiednik ze żwirowni za 20zł, a resztę poswięć np na zakup testów do wody, pierwszej porcji jadła itp.


Bardzo mnie interesują Twoje peferencje co do czarnych kamieni z bialymi wstawkami - jeśli ten pomysł "przejdzie" u Ciebie, chętnie obejrzę efekty.


A przede wszystkim - witaj na forum :)

Opublikowano

Jedynie co bym odradzał od siebie to nie wkładaj wapienia filipińskiego. Wygląda kiczowato(jak dla mnie) i nienaturalnie jak na biotop malawi no i odpuściłbym sobie wydawania kasy na żwir w/w, lepiej przejechać się nad żwirownię i po prostu za darmochę nasypać sobie piachu. Jeżeli masz w akwarium turbo-gąbkę i wylot z kubła to jak dla mnie falownik jvp101 w zupełności Ci wystarczy w 375. No chyba, że mocno zależy Ci na wirowaniu wodą w akwarium !

Opublikowano

To dobra wiadomość ! Obawiałem się że Turbo-Gąbka plus Eheim 2228 nie da wystarczającej nadfiltracji - stąd w perspektywie jakaś głowica Atmana. Może ktoś jeszcze mnie uspokoi :).


Mam też obawy na temat sprzętu Aquaboro ze względu na bardzo rozbieżne opinie w internecie - od euforii do najgorszej krytyki.


A coś więcej o obsadzie spróbujecie powiedzieć - szczególnie doradzić w pozycjach 2 i 3 :)


Dominik

Opublikowano

O akwarium zapytaj Przemka Wieczorka -speca od klejenia akwariów. Ja mam od niego akwarium i naprawdę szczerzę polecam, jakość klejenia powala na kolana ,a cena wcale nie jest wysoka.

Ja napisałem Ci Domin bardziej o cyrkulacji niż o samej filtracji. Jeżeli chodzi o sama głowicę to źle spojrzałem, potrzebna by Ci była taka z przepływem 1500l/h lepiej będzie filtrowała i cyrkulowała wodą w akwarium. Chociaż nie powinieneś zapominać o prefiltrze na biologa np. z korpusu narurowego.

Opublikowano

Problem jest taki że raczej nie jestem typem dłubka który taki prefiltr sam wykona :). Co do Przemka to słyszałem dobre opinie ale to 600 km ode mnie :) i tutaj obawiam się że będzie problem.

Opublikowano

Nie będzie problemu Przemo wysyła baniaki ale trza 200 zeta dać za transport ale same akwaria nie są u niego drogie !

A wykonanie prefiltru to żaden problem. Potrzeba Ci korpus narurowy z gwintem 3/4, dwa zawory i dwie końcówki ogrodowe z gwintem 3/4 i po kłopocie !

--

korpus narurowy

http://www.woda.com.pl/index.php?p580,wf34-korpus-narurowy-10-z-odpowietrznikiem-przylacze-3-4-wysoka-jakosc

zawory na wąż 16/22

http://allegro.pl/zawor-zaworek-na-weza-regulacja-przeplywu-wody-i3101557405.html

końcówka ogrodnicza

koncowka-3-4-zewn-na-kra_1372.jpg

Na końcówkę ogrodniczą należy dla bezpieczeństwa założyć metalową opaskę zacisnąć i po kłopocie !

Opublikowano

Wow za to kocham takie fora :)

Rozumiem że korpus narurowy może być dowolny czy ten jest jakiś szczególny ?

Czy wzdłużnie wyglądałoby to tak ?


KUBEŁ------wąż------zawór--wąż--złączka ogrodowa---korpus---złączka ogrodowa---wąż---zawór---wąż--czerpak wody w akwarium.


Jak rozumiem do środka filtr sznurkowy ?

Jeżeli tak to faktycznie prosta sprawa a filtry mam na stanie bo mam taki filtr na wodzie z sieci :)


Dominik

Opublikowano

Montujesz dokładnie tak jak to opisałeś ! Możesz dać wkład sznurkowy (max 100 mikronów) lub wypełnić gąbką i watą sery tubę plastikową (nie trzeba będzie kupować wkładów sznurkowych).

tuba plastykowa :

http://www.woda.com.pl/index.php?p283,fceb10-pusty-wklad-10-cali-obudowa-do-zasypania-zlozem


Acha filtr najlepiej dać 10cali 3/4 wtedy bezproblemowo i w dobrej cenie dostaniesz wkłady sznurkowe czy zakupisz w/w tubę !

Opublikowano

Rozumiem, że pewne są saulosi ale już ze to bedzie 2+6 to nie do końca ;). W takim baniaku saulosi ma szanse czasowo być w obsadzie nawet 3+ x. Kup ich tak jak napisałeś co najmniej 10 szt ale rozważ nawet 12. Pozostałe gatunki do zaakceptowania jednak ja bym na twoim miejscu jeszcze pomyślał. Aceika ( standard ) to bardzo ciekawa ryba nieterytorialna i ładna, odewrana od substratu skalnego. Wybrałbym ją szybciej od żywiołowych jednak niepozornych rdzawych. Samice Red - Reda pomimo zalet tego gatunku ( oderwanie od substratu ) jednak dadzą ci troszeczke zbyt jednostajny wyglad baniaka. Mimo, że nie sa takie same jak samice saulosi to jedak będzie żółto- pomarańczowo :) lepsze już kobalciki. Osobiście wybrałbym jednak inaczej pomyszkowałbym wśród ryb szczególnie Malano i dał obok Acei i saulosi jeszcze dwa mniejsze gatunki.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.