Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie :)


Przedstawiam nasze pierwsze Malawi - w akwarium 112l. Dopiero się uczymy i chcemy zapewnić pysiom jak najlepsze warunki. Aktualnie nasze akwarium wygląda jak na zdjęciu, wydaje mi się, że mamy za mało kryjówek, ale może jest dobrze? Pyszczaków mamy 10 (1xred red, 1xmaingano, 4xyellow, 4x szare nie znam nazwy) i jednego glonojada :) Póki pysie są małe liczę na to, że litraż starczy. Jak podrosną zamierzamy zamienić zbiornik na większy w granicach 300l.


Wszelki uwagi będą bardzo pomocne!


Dziękujemy :)

post-13346-14695713825639_thumb.jpg

Opublikowano

Skoro sie uczycie to polecam zapoznać się z FAQ. Oraz działem chów pyszczaków. Dodatkowo mamy dużo tematów odnosnie zbiorników 112l, wiec również zapraszam do poczytania na ten temat a sami zobaczycie co jest źle u Was obecnie.

Opublikowano

Czytałam pobieżnie FAQ, dopiero w przerwie wielkanocnej będę mogła się wczytać głębiej, dlatego liczyłam na pomoc dotyczącą ułożenia kamieni aby nie było źle.... Czytałam, żeby kupić skały wapienne i też tak zrobiłam. Czytałam o kryjówkach i "grotach" więc też zrobiłam. Żwirek kwarcowy też wyczytany. Zatem po przeczytaniu różnych informacji stworzyliśmy takie o to warunki. Gdybyśmy nie chcieli ich polepszyć to nie istniałby ten post. Zatem proszę jeszcze raz o pomoc odnośnie kamieni i nie odsyłanie do FAQ, szczególnie jeśli wiedzą Panowie co dokładnie jest źle. Ja się mogę tylko domyślać po przeczytaniu FAQ a i tak wrócę z pytaniami...

Opublikowano

No dobrze, więc postaram się napisać kilka sugestii :)

Pierwsze co się rzuca w oczy to zła obsada. W takim zbiorniku możesz trzymać tylko i wyłacznie mały harem Pseudotropheus saulosi, a więc red red musi stąd wylecieć tak samo jak maingano oraz yellow wraz z szarymi, których nie widzę.


Do tego widzę, że zbiornik jest dość "nisko" zalany, a więc od razu odbieracie rybom 15 - 20 litrów wody. Polecam dolać wodę, do samych wzmocnień wzdłużnych.


Ta ozdoba, która nie wiem czym jest (może kokosem, albo doniczką?) powinna wylecieć, gdyż doniczki oraz kokos obniża pH oraz twardość wody, a jak mam nadzieję wiesz, pH powinny być wysokie między 7,6/7,8 do 8,6 nawet. Twardość wody powinna też być wysoka, więc obniżanie jej takimi ozdobami jest niewskazane.


Kolejne to mnóstwo niezjedzonego pokarmu na dnie, który wygląda jak pokarm Tropicala dla ryb roślinożernych (nie mylę się?) Należy karmić ryby tak, aby wszystko zjadły i nie leżał pokarm na dnie, co skutkuje podniesieniem NO3. Należy również karmić ryby lepszym pokarmem np.: Naturefood, O.S.I., hikari i innych kilka sugerowanych na forum.


Odnośnie ustawienia kamieni, to nie ważne jak ustawisz te kamienie, gdyż tylko i wyłącznie z tym zbiorniku możesz mieć jednego samca, który obejmie jako rewir cały zbiornik, więc kilka kamieni na dnie i będzie fajnie. Przydałby się minimum jeden kamień duży sięgający około 8/10 wysokości zbiornika, aby zasłonić nim filtr wewnętrzny, który odpowiadać będzie za filtrację mechaniczną, czyli sprzątanie w zbiorniku.


To takie wstępne sugestie, które się mojej osobie narzucają :)


P.S. nie jestem Pan :) Jestem Lukasz i nie krępuj się takiej formy używać wobec mojej osoby :)


Pozdrawiam :)

Opublikowano

Dziękuję :) Dziś naleję do wiadra wody i teraz pytanie co do obsady. Rybki ze sobą nie walczą, czasem gonią się po akwarium ale nie było żadnej tragedii w postaci śmierci rybek. Jak któraś zostanie nadszarpnięta to się chowa i regeneruje. Jeśli chciałabym zlikwidować np. Red Red to jakoś serca nie mam aby ją ukatrupić…. Zrobię chociaż to, co poleciliście:


1. Naleję dziś 20l wody i do jutra postoi i uzupełnię

2. Ozdoba po środku to doniczka. Glonojad w niej ciągle siedzi dlatego nie chcieliśmy go pozbawiać domku, ale jeśli trzeba to oczywiści usunę.

3. Tropicala to faktycznie mi się wczoraj wieczorem za dużo sypnęło. Normalnie sypiemy mniej (małą płaską łyżeczkę 3x dziennie)

4. Zamówiłam też 20kg piasku kwarcowego, bo na dnie jest już resztka spowodowana odmulaniem przez ostatnie miesiące.

5. W między czasie postaram się znaleźć domek dla Red Red, Maingano jest spokojniutka (Red go chyba zdominowała, była od początku w zbiorniczku).


Czy w moim akwarium mogą być tylko skały wapienne? Czy mogą być też takie normalne skały i nie będą pogarszać stanu wody?


Dziękuję piwko28 i Łukasz :)


Ps. Dodaję zdjęcia rybek - widać na nich te szare rybki.

post-13346-14695713826351_thumb.jpg

post-13346-1469571382653_thumb.jpg

post-13346-1469571382661_thumb.jpg

Opublikowano

Nie nie muszą być tylko skały wapienne, mogą być przeróżne np. ładnie wyglądają otoczaki czy serpentynit, ale to wszystko kwestia gustu. Na pewno obsada do redukcji. Jedynie co można w miarę normalnie i kolorowo pielęgnować to saulosi w układzie 1+4/5. Reszta twojej obsady będzie zwyczajnie za duża !!

Jak dla mnie za dużo karmisz, powinnaś karmić max dwa razy dziennie i to dwie szczypy na jedno karmienie. I zmień pokarm, na OSI (spirulina) + granulat NATUREFOOD Premium Cichlid + osi vivid color ( na wybarwienie).

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.