Jump to content

Recommended Posts

Posted

Witam,

rozpocząłem tworzenia tła wewnetrznego z łupka filitowego naklejonego na plexi (120X50). Zakupiłem dość dużą ilość łupka, zacząłem łupać i pojawia sią pytanie. Czy łupek filitowy zawsze jest stalowo-czarny jak węgiel. Mój na niektórych kawałkach często ma przebarwienia podchodzące w brąz. Nie jest to kolor rudy jak ruda żelaza też nie czysty czarny. Czy przy łupku filitowym jest to normalne i nie ma czym sie przejmować i nie zawsze filit bedzie czysto-czarny? Czy też łupek ten nie nadaje się bo powiniem być wyłącznie czysto-czarny (bez skazy), a brązy które u mnie pojawiają się to szkodliwe związki np. metale ciężkie. Po drugie, jaka powinna byc maksymalna grubość kawałków łupka aby silikon wytrzymał i tło nie ważyło pól tony. Kto łupał wie, że jest to niezła zabawa. Czy może byc to ok. 1,5 cm? I jeszcze jedno- jaką grubą pleksę daliście aby tło było stabilne. Prosze o wymiane doświadczeń

Posted

Normalne. Przebarwienia w kierunku bordo, brązów

czy czerwieni lub nawet białe warstwy - dające wygląd

skamieniałego drewna u mnie występują na filycie.


Zastrzegam - nie widziałem TWOICH łupków :-)


milc

Posted

Cześć


Ja właśnie na dniach skończyłem swoje tło DIY

Proponuje płytę plexi podzielić Ci na dwie części. Raz że łatwiej będzie Ci je włożyć do akwarium, a dwa to tło 120cm długie było by BARDZO ciężkie i .. giętkie :) U siebie użyłem płyt 83dł x 55wys x 0,5cm gr a i tak zauważyłem że płyta mi się wygina przy podnoszeniu.

Pamiętaj aby na dno baniaka dać styropian ( ja dałem 12mm) - zamortyzuje to częściowo ciężar tła.

Ponadto przy docinaniu płyt zachowaj po centymetrze luzu z każdej strony. Tło włożone "na wcisk" może wpłynąć na spoiny silikonowe w baniaku.


Co do grubości łupków.

U siebie użyłem grubych nawet na 3cm. Wklejając je na dół tła, tak dobierając krawędzie by ta dolna była w miarę równa i ściśle przylegała do przyszłego dna. Im wyższe partie ściany tym cieńsze łupki.

Używałem silikonu akwarystycznego - czarnego. Poszło mi go około 1,5 dużej tuby - a uwierz nie oszczędzałem go :D

Miejsca/krawędzie możesz obsmarować silikonem i posypać odłamkami które na pewno masz po łupaniu - takimi 02-05cm. Dosyć ciekawie to wygląda i ładnie maskuje różne mankamenty.


Jeśli chodzi o łupki - zajrzyj do galerii - tam jest fotka mojego tła z łupków filitowych. Prawdziwa tęcza kolorów :D

Sprzedawca miał go pod nazwą "Łupek SzaroGłazowy" :D:D:D:D

Posted

dziękuję za dobre rady,

Proszę jeszcze o informację jak kleiliście tło (plexę) do tylnej ściany akwarium: na całej powierzni, a może tylko na górze. Po drugie, czy czyścicie jakimś preparatem łupki przed przyklejeniem żeby lepiej się trzymały. Po trzecie czy bardzo staraliście się żeby łupek od strony która będzie klejona był idealnie równy i na całej powierzchni przylegał do płaszczyzny. Kto "łupał" wie że to niemożliwe. Niektóre kawałki, nawet spore mają swoje nierówności i tylko w kilku miejscach przylegają i oczywiście będę te miejsca smarował silikonem - czy to wytrzyma. I jeszcze jedno - czy można w miejsca nieprzylegające podłożyć płaski mały łupek i przykleić do łupka głownego, a potem wszystko do pleksy (krótko mówiąc -czy silikon klei łupek do łupka).

Posted

Witam


Proszę jeszcze o informację jak kleiliście tło (plexę) do tylnej ściany akwarium: na całej powierzchni, a może tylko na górze.


Nie kleiłem ;) Po prostu oparłem tło o tylną szybę pod delikatnym kątem.


Po drugie, czy czyścicie jakimś preparatem łupki przed przyklejeniem żeby lepiej się trzymały.


Niczym specjalnym nie czyściłem - przepłukałem wodą by pozbyć się osadu, pyłu. Oczywiście klejone były suche(!) łupki.


Po trzecie czy bardzo staraliście się żeby łupek od strony która będzie klejona był idealnie równy i na całej powierzchni przylegał do płaszczyzny. Kto "łupał" wie że to niemożliwe. Niektóre kawałki, nawet spore mają swoje nierówności i tylko w kilku miejscach przylegają i oczywiście będę te miejsca smarował silikonem - czy to wytrzyma.



Nie starałem się :) Układałem tak jak mi pasowało wizualnie :> Łupki nigdy nie będą idealnie płaskie. Smarowałem tylko te miejsca które przylegały do płyty. Przy większych kawałkach dodatkowo podklejałem silikonem po obrzeżach. "Mokry" klej obsypywałem kruszywem.


I jeszcze jedno - czy można w miejsca nieprzylegające podłożyć płaski mały łupek i przykleić do łupka głównego, a potem wszystko do pleksy (krótko mówiąc -czy silikon klei łupek do łupka).


Patrz jw. Wg mnie nie ma sensu zwiększanie ciężaru tła.

Posted

Hej


"(krótko mówiąc -czy silikon klei łupek do łupka)."


Jeżeli silikon klei łupek do plexi - to na 10000000000000000% przyklei go również do innego łupka...


Tylko tak jak pisał JimmyPl - po co?

Próbuj tak układać łupki żeby podpierały się min kilkoma miejscami zarówno o plexi jak i ewentualnie o inne łupki. Raczej staraj się unikać sytuacji w których podpierasz jeden łupek jego małym kolegą tylko po to żeby wyrównać. Lepszym rozwiązaniem będzie chyba robić tzw zakładki.


Zresztą nigdy tła wew nie robiłem. Tak się tylko wymądrzam. he he

pozdro

  • 3 years later...
Posted

Odkopałem stary temat, żeby nie zakładać nowego.

MAm łupek filytowy z rdzawymi przebarwieniami, czy aby wsadzać go do akwarium?

Wszędzie klepią o tym, że rude przebarwienia są szkodliwe.

Drugie pytanko o gnejs, zna ktoś takowy kamień, można go wkładac do akwarium?

  • 2 weeks later...
Posted
Drugie pytanko o gnejs, zna ktoś takowy kamień, można go wkładac do akwarium?


No właśnie !


Jeżeli kolega pozwoli podepnę się pod temat :D


Pytam również o możliwość użycia gnejsu do mojego pierwszego Malawi a to dlatego że będąc u rodziny w okolicy Gór Sowich i Zagórza Śląskiego nazbierałem kilka ładnych kamieni gnejsowych.Z Wikipedii właśnie wyczytałem że między innymi tam właśnie występuje,znalazłem go tuż obok zbiornika z rybami ,moje kamienie wyglądają jak odmiana listewkowa gnejsu,więc czy nadaje się do Malawi ? Piszą że nadaje się jako kamień budowlany i drogowy.


Gnejs --> http://pl.wikipedia.org/wiki/Gnejs


Mój gnejs :


kimien.jpgkamiennn.jpgkamien1.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Krótkie podsumowanie, drugi dzień NO2 na poziomie 0, więc chyba cykl się domknął. Rybki ok, kopią doły chcą żreć i ustalają hierarchię - dzień jak co dzień
    • Witam,  Od jakiegoś czasu mam problem z filtracją w akwarium 240l 120x40x50 Wydaje mi się, że im większe są ryby tym więcej zalega odchodów. Dodatkowo gdzieniegdzie pojawiają się glony na piasku, zawsze w miejscach najsłabszego przepływu wody. Baniak jest mocno zagruzowany, ale na papierze filtracja nie wygląda źle.  Obsada: 4-letnie osobniki  6x Labidochromis hongi sweden 5x Labidochromis caeruleus 4x Melanochromis cyaneorhabdos Filtracja:  JBL e1502 - zasypany matrixem i lawą wulkaniczną  Aquael Turbo2000 Falownik - HSB W-10 Akwarium stoi tak już 4 lata, ale zbliża się reset, zmiana aranżacji i chciałbym dopracować temat filtracji.  Aquael Turbo2000 jest już w średniej kondycji i poleci do kosza. Myślałem nad zmianą konfiguracji: E1502 zostaje, ale co dokupić do niego i jak rozłożyć wkłady filtracyjne?  Po 4 latach zmieniać wkłady biologiczne na nowe?  Nowy Aquael Turbo? Czy kubełek + prefiltr? Proszę o poradę     
    • Nadal dużo za wysoko, ma być bezwzględnie 0.   Wywal je od razu do kosza, robią Ci wodę z mózgu. Jak masz kropelkowe to na nich bazuj.   To lepiej niech nie robią tego skutecznie, dla ich dobra. Idź do sklepu w pon i kup to co pisałem. Bakterie użyj a z preparatem na obniżenie N02 poczekaj do zrobienia testu przed użyciem, będzie nadal rosło to użyj zgodnie z instrukcją. Monitoruj codziennie N02. Naprawdę nie karm ryb, nic im nie będzie. Nie zjedzona karma oraz odchody podwyższa Ci tylko N02.  Powodzenia i przeczytaj podstawy😉
    • Dzięki, o to mi chodziło. Czyli zakładając 40g karmy dziennie, muszę podmienić 2000L tygodniowo, co daje 8k L w miesiącu z samego akwarium. Jak by nie patrzył, muszę zrobić zrzut wody ze zbiornika zewnętrznego do rzeki lub jakiejś studni chłonnej, a sam zbiornik bardziej liczyć na zapotrzebowanie do podlewania.
    • Wymieniłem 50% wody, NO2 0,2 w kropelkowym i nie wykrywalne w paskowym. Reszta ryb zachowuje się normalnie, dzisiaj ich nie karmię, co jest trudne bo za każdym razem jak wchodzę do pokoju gromadzą się i  wywierają presję
    • Hej,  Z tego co piszesz po wpuszczeniu ryb padła biologia. Masz jeszcze nie dojrzały zbiornik. Bakterie nie wyrabiają. Zrób duża podmianę wody i to już, na nic nie czekaj. Tak z 50%  Dziś weekend do sklepu nie pójdziesz i znając życie nie masz nic przygotowanie w razie W. Podmień wodę i zrób ponownie testy. Ryb nie karm. Purigen nie stosuj masz niedojrzały zbiornik. W pon kup coś na awaryjne zbicie NO2, np. Sera Toxivec lub Sachem Prime oraz bakterie bez pożywki Prodibio Biodigest. Jak nasz jakiegoś akwarystę w pobliżu to przeszczep od niego trochę biologia z filtra. Jak skończysz robić podmianę wody to siądź na spokojnie i poczytaj u nas na forum w dziale podstawy start biologiczny akwarium oraz wpisz w naszą wyszukiwarkę "wysokie N02" udanej lektury, wyeliminuje przyszłe pytania o podstawowe rzeczy😉 Powodzenia dla ryb!
    • Hej, Do 3 tygodniowego zbiornika 100x40x40 wpuściłem 11 saulosi. Z testów paskowych wychodziło, że parametry są ok. Jednakże po tygodniu padły dwie sztuki. Skłoniło mnie to do zakupu testów kropelkowych. Z nich wyszło, że jeden parametr NO2 jest w przedziale 0,75 - 1, co jest za wysoko. Na pewno trzeba robić podmianki wody, pytanie jak często i ile? Druga rzecz, zamówiłem purigen, ale na forach znalazłem info, że lepiej nie stosować bo zaburza cykl azotowy - jakie jest wasze zdanie? Kolejna rzecz mam węgiel aktywny w filtrze wewnętrznym, czy on nie zaburza cyklu azotowego? Z dodatkowych informacji, mam filtr kubełkowy 1400l/h, temperatura 26 stopni. Ryby karmię dwa razy dziennie, szczypta tropicala spiruliny 36%, przez pierwsze dwa dni nic nie karmiłem.   Z góry dzięki za rady!
    • Dla 10 000 l wody netto i karmy 40% białka: 1% tygodniowo podmiany na każdy 1g karmy dziennie da max 20 ppm azotanów w zbiorniku. lub inaczej:  azotany(ppm) = (pojemność akwarium(l)/500) * karmienie dziennie(g) /podmiana tygodniowo (%) Np. Jeśli będziesz karmił 10g dziennie i podmieniał 5% tygodniowo(ciągła podmiana), uzyskasz 40 ppm azotanów.  
    • Dzięki za info. Pamiętam, że kiedyś był polecany ale wolałem dopytać jak się teraz sprawy mają. Wiem jak to jest z tym politem… Ta ryba mnie bardzo zaciekawiła i trafia w moje gusta jeśli chodzi o ubarwienie samca. Z drugiej strony jeśli ma mi zostać jeden samiec, bo wybije wszystkie inne to troche mija się to z celem. W naszym biotopie przecież nie o to chodzi żeby ryby się powybijały, tylko o to żeby znaleźć złoty środek i obserwować ich zadziorność połączoną z ciekawymi zachowaniami. Doświadczenia w malawi już troche mam, nie tylko praktyki ale i sporo teorii. A więc żeby nie było, że bezpodstawnie porywam się z motyką na słońce to przedstawie jaki miałem zamysł umieszczania tego gatunku w akwarium. Po pierwsze nieprzypadkowa kontrola światła dzięki której uzyskałem mocny półmrok po bokach zbiornika, jest on zrobiony w celu (pomijając aspekty wizualne) uzyskania dla pyszczaków takiej nieco spokojniejszej przestrzeni. Zaobserwowałem nie tylko u siebie, że dominanci zbiornika jak i inne ryby wolą być pod światłem i tam rywalizować o najlepsze miejscówki. Dwa ciemniejsze miejsca miałyby być taką bezpieczną strefą dla ewentualnych ganianych ryb.  Po drugie starałem się uzyskać jak najwięcej kryjówek dla ryb. Gruzowisko zajmuje ponad 80% dna czego może aż tak nie widać i zrobione jest z dbałością o każdy detal Tutaj foto jak głęboko poprowadzone jest gruzowisko. Pomijając fakt, że na zdjęciu kamienie wyglądają jak co najwyżej małe królicze bobki to w rzeczywistości nie są to małe kamienie a zakamarków między nimi jest tyle, że już obawiam się co ja będę robił z młodymi. Po trzecie wybór obsady też nie był przypadkowy. Z powodu chęci uniknięcia niechcianych sporów specjalnie wybrałem gatunki, które nie dadzą sobą pomiatać. Tutaj na myśli mam to, że gdybym polita połączył z mniejszymi, nieagresywnymi gatunkami to on rozpuściłby się w zbiorniku i zaczął terror. W mojej planowanej obsadzie będzie to najmniejszy gatunek i miałem nadzieje, że jego zapędy będą hamowane przez większe samce z innych gatunków. Z tego co zauważyłem prawie zawsze agresja wewnątrz i zewnątrz gatunkowa jest największa u gatunku który dominuje w zbiorniku. Nie spodziewam się, żeby polit dominował u mnie więc zakładam, że jego agresja nie będzie tak duża jak np. w akwarium jednogatunkowym. Troche się rozpisałem - jak zawsze. Ale ja najwięcej przydatnych rzeczy dowiedziałem się właśnie z tego działu. Dlatego wolałem uściślić mój wybór na wypadek gdyby trafił tu jakiś niedoświadczony hodowca. Nie chcę żeby sobie pomyślano, że któregoś dnia stwierdziłem „będę hodował polity w misce” i trzymając kciuki liczyłem, że się nie wybiją. Oczywiście są tutaj koledzy o wiele wiele bardziej doświadczeni ode mnie. Dajcie prosze znać co myślicie i na co ewentualnie wymienić ten gatunek. Najważniejsze dla mnie są dwie kwestie: 1. Dobro ryb 2. Gatunki troche rzadziej trzymane w zbiornikach niż saulosi, rdzawy czy yellow. Pozdrawiam  
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.