Jump to content

pytanie - łupek filitowy


Recommended Posts

Witam,

rozpocząłem tworzenia tła wewnetrznego z łupka filitowego naklejonego na plexi (120X50). Zakupiłem dość dużą ilość łupka, zacząłem łupać i pojawia sią pytanie. Czy łupek filitowy zawsze jest stalowo-czarny jak węgiel. Mój na niektórych kawałkach często ma przebarwienia podchodzące w brąz. Nie jest to kolor rudy jak ruda żelaza też nie czysty czarny. Czy przy łupku filitowym jest to normalne i nie ma czym sie przejmować i nie zawsze filit bedzie czysto-czarny? Czy też łupek ten nie nadaje się bo powiniem być wyłącznie czysto-czarny (bez skazy), a brązy które u mnie pojawiają się to szkodliwe związki np. metale ciężkie. Po drugie, jaka powinna byc maksymalna grubość kawałków łupka aby silikon wytrzymał i tło nie ważyło pól tony. Kto łupał wie, że jest to niezła zabawa. Czy może byc to ok. 1,5 cm? I jeszcze jedno- jaką grubą pleksę daliście aby tło było stabilne. Prosze o wymiane doświadczeń

Link to comment
Share on other sites

Normalne. Przebarwienia w kierunku bordo, brązów

czy czerwieni lub nawet białe warstwy - dające wygląd

skamieniałego drewna u mnie występują na filycie.


Zastrzegam - nie widziałem TWOICH łupków :-)


milc

Link to comment
Share on other sites

Cześć


Ja właśnie na dniach skończyłem swoje tło DIY

Proponuje płytę plexi podzielić Ci na dwie części. Raz że łatwiej będzie Ci je włożyć do akwarium, a dwa to tło 120cm długie było by BARDZO ciężkie i .. giętkie :) U siebie użyłem płyt 83dł x 55wys x 0,5cm gr a i tak zauważyłem że płyta mi się wygina przy podnoszeniu.

Pamiętaj aby na dno baniaka dać styropian ( ja dałem 12mm) - zamortyzuje to częściowo ciężar tła.

Ponadto przy docinaniu płyt zachowaj po centymetrze luzu z każdej strony. Tło włożone "na wcisk" może wpłynąć na spoiny silikonowe w baniaku.


Co do grubości łupków.

U siebie użyłem grubych nawet na 3cm. Wklejając je na dół tła, tak dobierając krawędzie by ta dolna była w miarę równa i ściśle przylegała do przyszłego dna. Im wyższe partie ściany tym cieńsze łupki.

Używałem silikonu akwarystycznego - czarnego. Poszło mi go około 1,5 dużej tuby - a uwierz nie oszczędzałem go :D

Miejsca/krawędzie możesz obsmarować silikonem i posypać odłamkami które na pewno masz po łupaniu - takimi 02-05cm. Dosyć ciekawie to wygląda i ładnie maskuje różne mankamenty.


Jeśli chodzi o łupki - zajrzyj do galerii - tam jest fotka mojego tła z łupków filitowych. Prawdziwa tęcza kolorów :D

Sprzedawca miał go pod nazwą "Łupek SzaroGłazowy" :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

dziękuję za dobre rady,

Proszę jeszcze o informację jak kleiliście tło (plexę) do tylnej ściany akwarium: na całej powierzni, a może tylko na górze. Po drugie, czy czyścicie jakimś preparatem łupki przed przyklejeniem żeby lepiej się trzymały. Po trzecie czy bardzo staraliście się żeby łupek od strony która będzie klejona był idealnie równy i na całej powierzchni przylegał do płaszczyzny. Kto "łupał" wie że to niemożliwe. Niektóre kawałki, nawet spore mają swoje nierówności i tylko w kilku miejscach przylegają i oczywiście będę te miejsca smarował silikonem - czy to wytrzyma. I jeszcze jedno - czy można w miejsca nieprzylegające podłożyć płaski mały łupek i przykleić do łupka głownego, a potem wszystko do pleksy (krótko mówiąc -czy silikon klei łupek do łupka).

Link to comment
Share on other sites

Witam


Proszę jeszcze o informację jak kleiliście tło (plexę) do tylnej ściany akwarium: na całej powierzchni, a może tylko na górze.


Nie kleiłem ;) Po prostu oparłem tło o tylną szybę pod delikatnym kątem.


Po drugie, czy czyścicie jakimś preparatem łupki przed przyklejeniem żeby lepiej się trzymały.


Niczym specjalnym nie czyściłem - przepłukałem wodą by pozbyć się osadu, pyłu. Oczywiście klejone były suche(!) łupki.


Po trzecie czy bardzo staraliście się żeby łupek od strony która będzie klejona był idealnie równy i na całej powierzchni przylegał do płaszczyzny. Kto "łupał" wie że to niemożliwe. Niektóre kawałki, nawet spore mają swoje nierówności i tylko w kilku miejscach przylegają i oczywiście będę te miejsca smarował silikonem - czy to wytrzyma.



Nie starałem się :) Układałem tak jak mi pasowało wizualnie :> Łupki nigdy nie będą idealnie płaskie. Smarowałem tylko te miejsca które przylegały do płyty. Przy większych kawałkach dodatkowo podklejałem silikonem po obrzeżach. "Mokry" klej obsypywałem kruszywem.


I jeszcze jedno - czy można w miejsca nieprzylegające podłożyć płaski mały łupek i przykleić do łupka głównego, a potem wszystko do pleksy (krótko mówiąc -czy silikon klei łupek do łupka).


Patrz jw. Wg mnie nie ma sensu zwiększanie ciężaru tła.

Link to comment
Share on other sites

Hej


"(krótko mówiąc -czy silikon klei łupek do łupka)."


Jeżeli silikon klei łupek do plexi - to na 10000000000000000% przyklei go również do innego łupka...


Tylko tak jak pisał JimmyPl - po co?

Próbuj tak układać łupki żeby podpierały się min kilkoma miejscami zarówno o plexi jak i ewentualnie o inne łupki. Raczej staraj się unikać sytuacji w których podpierasz jeden łupek jego małym kolegą tylko po to żeby wyrównać. Lepszym rozwiązaniem będzie chyba robić tzw zakładki.


Zresztą nigdy tła wew nie robiłem. Tak się tylko wymądrzam. he he

pozdro

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Odkopałem stary temat, żeby nie zakładać nowego.

MAm łupek filytowy z rdzawymi przebarwieniami, czy aby wsadzać go do akwarium?

Wszędzie klepią o tym, że rude przebarwienia są szkodliwe.

Drugie pytanko o gnejs, zna ktoś takowy kamień, można go wkładac do akwarium?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Drugie pytanko o gnejs, zna ktoś takowy kamień, można go wkładac do akwarium?


No właśnie !


Jeżeli kolega pozwoli podepnę się pod temat :D


Pytam również o możliwość użycia gnejsu do mojego pierwszego Malawi a to dlatego że będąc u rodziny w okolicy Gór Sowich i Zagórza Śląskiego nazbierałem kilka ładnych kamieni gnejsowych.Z Wikipedii właśnie wyczytałem że między innymi tam właśnie występuje,znalazłem go tuż obok zbiornika z rybami ,moje kamienie wyglądają jak odmiana listewkowa gnejsu,więc czy nadaje się do Malawi ? Piszą że nadaje się jako kamień budowlany i drogowy.


Gnejs --> http://pl.wikipedia.org/wiki/Gnejs


Mój gnejs :


kimien.jpgkamiennn.jpgkamien1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Jednak zbyt dużo jest pięknych ryb, by wybór był prosty, dlatego myślę o opcjach, jak poniżej. 🤔 Wydaje mi się, że takie drapieżniki wagi średniej byłyby odpowiednie do akwarium o długości ca 220 cm.  Dimidiochromis strigatus / Exochochromis anagenys / Lichnochromis acuticeps Stigmatochromis tolae Lethrinops lethrinus / Trematocranus placodon / Cheilochromis euchilus Placidochromis milomo Nie ukrywam, że chciałbym obsadę nietuzinkową. Nie mam zamiaru silić się na sztuczną oryginalność i wymyślać jakieś cuda - ale nie powiem, zależałoby mi na szkle, w którym będzie pływać coś rzadziej spotykanego. Stąd szczególnie interesuje mnie np. Trematocranus placodon. Ładna, ciekawa i majestatyczna ryba. Raczej mniej popularna, w forumowym dziale Grafika wyszukań mało, w zasadzie prawie tylko autorstwa Kolegi @stan. Rośnie spora, do 25 cm, ale w necie różnie można wyczytać co do agresywności. Widzę, że jest dostępna w Tan-Mal. Może ktoś miał/ma i podzieli się obserwacjami.
    • Dzięki. Faktycznie, we wspomnianej książce proponowane do M. mchuse gatunki zarówno nie przekraczają go wielkością, jaki i nie są też określane jako agresywne. Słusznie, w związku z delikatnością M. mchuse zacznę w takim razie od 4 gatunków i zobaczymy, jak się sytuacja rozwinie; doświadczenie z obserwacji też coś podpowie. Trzymam kciuki za nowy zbiornik, Patryka oczywiście też. 👍😉
    • U mnie w module jako wloty robią: szczelina wycięta "fabrycznie" na etapie budowy modułu (mniej więcej w połowie wysokości modułu, niewidoczna patrząc od przodu), nawiercony przeze mnie wlot w dolnej części modułu zakończony kratką wentylacyjną o średnicy 45 mm oraz dwa nacięcia w górnej części modułu, przez które przelewa się woda - działa jednocześnie jako skimmer. Na późniejszym etapie kratkę nieco zmodyfikowałem, wycinając z niej trochę plastiku, przez co zwiększyła się powierzchnia zasysu.
    • Możesz śmiało podłączyć do p415 https://allegro.pl/oferta/driver-p4115adj-led-200ma-700ma-pwm-lin-adj-7411714739 Prąd ustawisz na 700mA rezystorami jak fabrycznie nie jest i wydaje mi się że śmiało ten led będzie świecił. Nie będzie świecił pełną mocą ale moze wystarczy. Jedna uwaga, sygnał PWM do 5,5V a sterownik chyba potrzebuje większym napięciem być zasilony, stąd musisz sobie wyprowadzić te sygnały ze sterownika, ponieważ jak podłączysz PWM wprost to spalisz driver. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Ja mam u siebie zasys poziomy przodem. Raczej mało jest widoczny, ale jak ktoś się uprze, to go zobaczy i będzie mu przeszkadzał. Wymiary zasysu sprawdzone pod moją pompę 3000l - 0.5x20cm. U mnie się to sprawdza. Piotr, jeżeli chcesz zrobić podobny zasys do mojego, to warto szczelinę wyciąć wyższą i od środka zamontować na wklejonych szynach ruchomą przesłonę. Bo dobrze dobrać wielkość zasysu, to podstawa przy tego rodzaju filtracji - no ale ja mam typową kasetę, zabudowaną w tle 
    • @pablomas dzięki. Tak sobie właśnie myślałem, że mocna filtracja biologiczne likwiduje błonę. Ja właśnie "tworzę" taką hybrydę. Narożną kasetę w kształcie hmf ale w sposobie działania modułu Czyli przód będzie cały z pvc. U góry nacięcie jako skimmer. Zastanawiam się tylko nad wlotem @jaras @marcin73m jak macie zrobione wloty do modułu? Myślałem nad wpuszczeniem poziomo nawierconej rury z zewnątrz zabezpieczonej czymś takim. Myślę, że spowodowało by to równiejszy przepływ wody przez gabkę Tylko czy ta rura jest potrzebna? Może wystarczy tylko ponawiercać dziurki jako wlot?  
    • Powinno działać daj tylko czas u mnie po ok 6tyg zniknął, brak biofilmu od dwóch lat. Zobacz mój wątek Hmf w filtrze Juwel.
    • Moja wpłata nie dotarła? @yaro sprawdź proszę
    • Myślę, że na dobry początek 4 gatunki to będzie dobry wybór. Obsada też dość oryginalna, także będzie na co patrzeć. Po jakims czasie sam oceniasz czy ilość ryb jest wystarczająca. Przy świeżym zbiorniku też nie ma co szarżować z ilością ryb wpuszczonych na początek, bo zalążki biologii łatwiej to zniosą. Oczywiście ustalanie ilość gatunków bez wspomnieniu, a liczebności osobników poszczególnych gatunkow jest mocno umowna bo można próbować z więcej niż jednym samcem i większą ilością samic, a można docelowo celować w jednego samca i np 2 samice. Ja zdecydowanie wolę jak moje ryby mają przestrzeń życiową i w zamian częściej mogę obserwować ich naturalne zachowania. Mocno przerybione zbiorniki to jakoś nie moja bajka (oczywiście w Twoim przypadku przy racjonalnej ilości ryb w obrębie gatunku nie ma mowy o przerybieniu). Tysiąc litrów to już kawał szkła i super możliwości, choć wiadomo litrów zawsze będzie za mało i to myślenie, że jakbym tu dorzucił 50cm, a tam 20 oooo wtedy to by dopiero było Sam jestem na etapie wybierania obsady (można powiedzieć, że ta się już nawet wyklarowała), z tą różnicą, że zbiornik o 400l większy, od Twojego, a w planach pierwsze podejście do drapieżników. Zobaczymy jak ta przygoda się potoczy. Tobie też życzę powodzenia
    • Jak to mówią "nie znam się, ale się wypowiem"  @TomekT jak wiesz sam jestem na podobnym etapie rozmyślań. Przeczytałem cały wątek Iquitosa o jego akwarium i doszedłem do wniosku, że Mylochromisa trzeba byłoby hodować z naprawdę spokojnymi gatunkami. Sam nad nim mocno się zastanawiałem, ale doszedłem do wniosku, że jakikolwiek typowy, średniej wielkości drapieżnik to już będzie dla tego gatunku zbyt wielkie obciążenie. W. Sierakowski w książce również wspomina o wyjątkowej delikatności tego gatunku. Jeśli chodzi o dodawanie L. Caeruleus to odpuściłbym po prostu ze względu na to, że wg mnie szkoda pakować tak rozpowszechnionej ryby do obsady, która składa się z tak nieczęsto spotykanych okazów. Ja bym stawiał na zestaw: D. Strigatus, S. Tolae, L. Lethrinus oraz P. Milomo  P. Milomo wygląda super  
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.