Jump to content

Jak urządzić takie akwarium ?


Meniu

Recommended Posts

Znalazłem ostatnio filmik z przepięknym akwarium z pyszczakami.


http://www.facebook.com/photo.php?v=449922598384810


Chciałbym żeby moje akwarium wyglądało tak samo, bardzo podoba mi się to niebieskie światło z w tyle i układ kamieni.


Czy ktoś z forum jest może właścicielem tego akwarium?


Czy ktoś rozpoznaje co to są za kamienie ?


Interesuje mnie jak wykonać takie oświetlenie jak na filmiku, czy to niebieskie światło to jakaś dodatkowa listwa ledowa czy może świetlówka ?

Link to comment
Share on other sites

Te kamienie to wg mnie piaskowiec pocięty na takie płytki. Piaskowiec jest łatwy w obróbce, więc wystarczy cienki, okrągły pilnik żeby uzyskać takie kamienie.


Oświetlenie myślę, że świetlówka o barwie 12000 + K i taki zimny kolor uzyskasz (tak mi się wydaje)

Link to comment
Share on other sites

To może być także marmur - kolor, cięcie w płytki, przeobrażony wapień, na tym opieram swoje przypuszczenia. Co do wystroju, to poza zapewnieniem szczelin i kryjówek dla ryb w mojej ocenie jest nienaturalny i kiczowaty. W naturze nie spotyka się takich domków z kart, prędzej rumowisko, gruzowisko itp.

Link to comment
Share on other sites

Ostatnio też poszukiwałem kamieni więc mogę powiedzieć, że to zdecydowanie jest piaskowiec biały pokruszony (połupany) na cienkie plastry. Kamienie takie dostępne w składach, firmach kamieniarskich za około 0,80 gr za kilogram, przy większych ilościach w m3 ;)

Link to comment
Share on other sites

Ale o gustach sie niedyskutuje wiec wlasne odczucia zachowaj dla siebie. akwa ma sie podobac wlascicielowi a nie innym.


Może nie zrozumiałeś mojego postu, ale nie poddaje w nim ocenie gustu autora aranżacji, tylko oceniam jej naturalność. Jeżeli wziąć pod uwagę, że celem urządzania akwarium biotopowego jest zapewnienie rybom warunków warunków jak najbardziej zbliżonych do naturalnych. Wtedy taka aranżacja w mojej ocenie odpada. Kiedy się przyjrzysz skałom jakie występują wokół jeziora, niestety zgubiłem link do wyników badań geomorfologicznych, ale przedstawia się on mniej więcej następująco - skały osadowe na zachodnim brzegu, gnejsy na wschodzie i granit na południu. Przyjrzysz się sposobowi w jaki wietrzeją te skały (bloczki granitu, rozpuszczanie piaskowców). A na końcu weźmiesz pod uwagę to że jezioro leży w dolinie ryftowej której ściany powoli ale ciągle się od siebie oddalają co skutkuje bardzo dużą aktywnością sejsmiczną - trzęsienia ziemi, wycieki lawy, itd. To wszystko razem wzięte powoduje że na dnie nie ma miejsca na tak wymyślne konstrukcje. A te wszystkie grotki, szczeliny które zasiedlają ryby tworzą się pomiędzy większymi a mniejszymi ścianami kamieni.


Oczywiście osobną sprawą w dyskusji jest kompromis na jaki trzeba się zdecydować tworząc wizerunek biotopu we własnym akwarium, gdyż woda jaką dysponujemy jest diametralnie różna od tej w jeziorze [pH, twardość i temperatura to nie wszystko]. Tak jak i odtworzenie wahań temperatury i pH w ciągu roku [pora deszczowa] i wiele jeszcze innych elementów. Czyli ile faktycznego biotopu zawrzemy w akwarium biotopowym. Uważam że decydującvsię na takie akwarium a nie a'la ozdobno-towarzyskie, warto zadać sobie trochę trudu by było go jak najwięcej.


No i na końcu osobną kwestią jest gust właściciela. Ale tu w odróżnieniu do poprzedniego akapitu nie trzeba już iść na kompromis. Co udowadniają super zdjęcia w galerii na tym forum, że akwarium biotopowe może być zarówno atrakcyjne nie tylko dla jego właściciela jak i zaaranżowane z dbałością o detale natury.


Podsumowując - warto przejrzeć więcej zdjęć i filmów, szczególnie tych wykonanych w naturze, w jeziorze. Poczytać. A przede wszystkim uważać na to, by to co zobaczymy nie ograniczyło nas w żaden sposób, a jedynie inspirowało do własnej pracy.

Link to comment
Share on other sites

Nie ma się co spierać czy urządzę dokładnie tako samo akwarium jak na filmiku czy może poukładam kamienie trochę inaczej. Chodzi głównie o taki efekt wizualny jakie daje to akwarium jak się na nie patrzy.


Niebieska kurtyna świetlna, która jest z tyłu daje taki niebieskawy kolor całej wodzie a jednocześnie nie powoduje że całe akwarium jest nienaturalnie niebieskie. Ryby maja zachowane swoje naturalne kolory, jeśli dobrze się przyjrzałem to nawet wtedy kiedy znajdują się z tyłu akwarium.


Tylko pytanie jak wykonane jest włąśnie to oświetlenie, bo wg mnie to właśnie w dużej mierze od niego zależy wygląd tego akwarium. Oczywiście jest tam też tło strukturalne, którego na razie nie posiadam

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.