Skocz do zawartości

HQI


yaro

Rekomendowane odpowiedzi

Tak na szybko to

+ jeżeli nie korzystamy z firmowych zestawów akwarystycznych [chyba że ostatnio się coś tańszego pojawiło] tylko bawimy sie w samoróbki lub korzystamy z opraw przemysłowych co polecam osobiście i weźmiemy do tego żywotnosć w porównaniu ze świetlówkami to na plus wychodzi cena.

+ moc światła jakie mozemy uzyskać, szczególnie przy głębszych zbiornkiach, o roślinnych już nie wspominająć, ale ten plus przy akwa typu "Malawi" jest tylko plusikiem :wink: i ma mniejsze znaczenie.

+ powolne zapalanie się lamp znakomicie imituje wschód słońca, niestety gasną nagle


- brak możliwości mieszania/podkreślania pewnych "kolorów" jak to można robić w zestawie z kilkoma rurami i gdzie możemy dobrać kilka rodzai świetlówek naraz. HQI są dostepne w niewielu przedziałach barwowych a w dodatku nawet mająć dwie oprawy to stosowanie w każdej z nich innego żarnika raczej mija się z celem.

- wydzielanie bardzo wysokiej temperatury, ja swoje mam zabudowane w szawce nad akwa i nie używam grzałek wcale nawet w największe mrozy a ogrzewanie i tak jest praktycznie wyłaczone, za to w lato musze mieć zamatowane chłodzenie baniaka, i to własnie imo to wydzielanie ciepła jest najwiekszym problemem.


jak coś mi się jeszcze przypomni to dopiszę

a tak reasumując to jak bym miał robić to jeszcze raz i byłbym pewien że baniak bedzie zawsze "malawijskim" a nie np holendrem to bym chyba jednak pozostał przy świetlówkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


- brak możliwości mieszania/podkreślania pewnych "kolorów" jak to można robić w zestawie z kilkoma rurami i gdzie możemy dobrać kilka rodzai świetlówek naraz. HQI są dostepne w niewielu przedziałach barwowych a w dodatku nawet mająć dwie oprawy to stosowanie w każdej z nich innego żarnika raczej mija się z celem.



Jeśli chodzi o dobór barwy żarnika to fakt - nie ma wyboru np. co 1000K różnicy w temperaturze barwowej, jesteśmy zmuszeni do korzystania z temperatur 6500K (dla mnie żółta), 10000K (jako główne, rozświetlające zbiornik źródło światła sprawdza się najlepiej), 14000K (niebiesko-fioletowe, stosowana przy bardziej wymagających koralowcach) i 20000K (efekt widzialny praktycznie żaden - ledwo dostrzegalna fioletowa poświata, sprawdza się przy hodowli b. wymagających koralowców i przydaczni). Oczywiście zdażają się też sporadycznie inne barwy np. 13000K AquaMedica, choć w tym przypadku efekt jest taki sam jak przy żarniku 10000K firmy BLV. Jednak pomimo, że teoretycznie wszyscy producenci mają żarniki o tej samej temperaturze barwowej, to porównując efekt wizualny świecenia teoretycznie takich samych lamp różnych firm łatwo zauważyć dość znaczące różnice. Stąd wybór różnych 'kolorów' światła przy lampach HQI jest spory, wystarczy porząglować żarnikami różnych producentów. Można sobie na to pozwolić w akwariach, w których jakość światła nie ma żadnego znaczenia, jedynie kierujemy się doborem barwy światła, jakie widzi nasze oko. W innym przypadku lepiej zdać się na renomowane marki, np. AquaConnect.


Rację ma Mariusz - nie warto łączyć dwóch różnych żarników w jednej oprawie tak jak nie warto niewielkiego akwarium oświetlać dwoma różnymi żarnikami. Lepiej skorygować np. zbyt białe światło żarnika 10000K aktynicznymi świetlówkami, lub z drugiej strony zbyt niebieski żarnik 14000K świetlówkami białymi. Chodzi oczywiście o korektę czysto wizualną, bo przy głębszym zbiorniku ilość światła świetlówek, które dociera wgłąb wody na więcej niż 40cm jest znikoma.


Co do temperatury wydzielanej przez HQI to lepiej zawczasu zmontować nad akwarium oświetlanym metalhalogenem porządną wentylację. Przy małych żarnikach - 150W wystarczą dwa wentylatorki 12V, takie jak do obudowy kompa, jeden wdmuchujący a drugi wydmuchujący powietrze znad akwarium. Przy większych baniakach i wrażliwych na nawet niewielki wzrost temperatury zwierzakach pozostaje jedynie zainstalowanie klimatyzacji. Tak czy inaczej warto, bo efektu wizualnego jaki daje odpowiednio zestawione HQI nie da żadna, nawet najdroższa świetlówka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Lepiej skorygować np. zbyt białe światło żarnika 10000K aktynicznymi świetlówkami, lub z drugiej strony zbyt niebieski żarnik 14000K świetlówkami białymi. Chodzi oczywiście o korektę czysto wizualną, bo przy głębszym zbiorniku ilość światła świetlówek, które dociera wgłąb wody na więcej niż 40cm jest znikoma.




Faktycznie jest to dobra metoda na korektę barwy, sam tak robie i wtedy korekta "barwowa" przy pomocy świetlówek sie sprawdza. Ja własnie mam żarniki 10000 i było jak dla mnie zbyt biało wiec dodałem dwie rury po 120 cm Silvana GroLux bo wolałem bardziej ciepłą poświate.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Hej, posiadamy akwarium 200x60x60 720l. W tym roku zauważyliśmy niepokojące przerwy w spoinie silikonowej na dole frontowej szyby, w załączeniu przesyłam zdjęcia, Akwarium ma 17 lat. Czy silikon się odparzył/rozwarstwił przez co akwarium może się rozszczelnić? Czy to nam się "wydaje", że coś jest nie tak bo tak pada światło? Nie mam porównania jak wygląda spoina w nowym akwarium, w tej chwili jest usunięte podłoże więc zapewne dlatego rzuciło się to w oczy, jaka jest trwałość takiego zbiornika, może już czas na nowe akwarium, proszę o doradzenie czy dalsze użytkowanie jest bezpieczne, może ktoś już coś takiego miał u siebie. Pozdrawiam.
    • Hej mam pytanie. Mam Sumpa i trójkątny komin wklejony w rogu. Akcja ratunkowa to nie małe wyzwanie ponieważ wyłowienie ryby pomiedzy rurkami jest praktycznie niemożliwe i konczy się na zatrzymaniu filrtacji spusczeniu wody z komina. Przez chwilę stosowałem gąbkę umiesczoną na górze ale mimo to rybie udało się jakoś ostatnio prześliznąć. Dodatkowo gąbka po przypchaniu powoduje ze poziom wody podnosi się i jest jej więcej w całym układzie co w przypadku braku prądu i mocno zabrudzonej gąbki może spowodować przelanie sumpa. Zastanawiam się teraz jeszcze nad jednym rozwiazaniem a mianowicie zasypaniem całego komina np żwirkiem lub ceramiką. Czy ktoś próbował czegoś takiego? Czy istnieją jakieś zagrożenia w przypadku wypełnionego komina ?
    • Nie kupujcie tego gówna  .najgorsze badziewie jakie miałem TYLKO FILTRY KUBELKOWE Z KLIPSAMI  WEZ TO SKREC ALBO ROZKREC LEPIEJ BY  BYLO I SZYBCIEJ  NA SRUBY I KLUCZ 13 PRZEPLYW WODY LEPIEJ NIE MOWIC 
    • Pogadaj z @Bartek_De i @aurban6. W duecie zmontują dla Ciebie światło, które się bardzo nadaje. Mam, używam, i wielce zadowolony jestem
    • Ma być pralka. Filtry mają zgarniać odchody ryb. Zupełnie inaczej niż przy roślinnym. Filtry opróżnij bo będziesz miał zgnilca. Wkłady można spróbować przepłukać czy nawet wygotować.  Gąbka 30ppi Punkty 1-3 ok, jak najbardziej. Co do korzeni to z moich wieloletnich obserwacji nic nie wskazywało na zainteresowanie Acei korzeniem. Miałem ze 3 lata i odpuściłem przy restarcie. Szkoda zagracać  akwarium. BTW Acei nie nadają się do tego akwarium tak jak pisał @yaro. To omówmy jednak w innym dziale...  
    • Zaraz będziesz pisał kolejne posty o  obsadzie, a to nie miejsce do tego, więc mod pewnie zaraz zacznie interweniować. Niestety z tego co widzę, zaczynasz iść w tej dziedzinie w złym kierunku, więc załóż w odpowiednim dziale temat i go rozwińmy.
    • Obawiam się, że Twoje akwarium jest za małe na ten gatunek. Nie mam na myśli pojemności, a powierzchnię dna, ta ryba potrzebuje minimum 150cm długości.
    • Dzięki za odpowiedź. Domyślam się że "prosty wylot filtra" oznacza że jest on około 1 ÷ 2cm pod powierzchnią wody i strumień wylotowy jest ustawiony równolegle do powierzchni wody żeby zgarniać napowietrzoną wodę i posyłać do reszty akwarium. Szybkość wypływania wody nie za duża, bo przy braku roślin łatwo można uzyskać "pralkę". Wypełnienie filtrów to wspomniane wcześniej Azoo active 4in1, ale filtry stoją wyłączone już ponad tydzień, więc cały cykl nitryfikacyjny będę musiał startować na nowo. Zakładałem że kupię nowe wkłady bo obecne są w tej chwili pełne martwej biomasy którą może być ciężko wypłukać? Czy przez "gąbka 30" masz na myśli "pory o wielkości 30 ppi" czyli taką gąbkę ? Dzięki za wskazówkę: lampę UV zostawię. CO₂ oraz nawożenie wywalam    Mam jeszcze pytanie: przy robieniu aranżacji, kładę rzeczy w tej kolejności: 1. spienione PCV na czyste dno 2. na spienione PCV kładę kamienie - chyba pozbieram kamienie z plaży nad morzem w Orłowie (mam niedaleko - tam jest taka kamienista plaża). Mam tylko nadzieję że fakt że leżały nad morzem za bardzo tu nie przeszkodzi. Pomoczę je trochę w misce z wodą i popłuczę żeby pozbyć się soli. Będę wybierał kamienie o ciemniejszych kolorach. 3. i dopiero na to piasek, jakiś żwir budowlany z castoramy średnicy około 1mm, np. do tynków, chyba będzie OK? Też go popłuczę w misce, żeby spłukać "pył" z tego piasku. Kolor niezbyt jasny, żeby ryb nie płoszyć. 4. na to chciałbym dać korzenie red moor wood, w książce "Pielęgnice Jezior Tanganika i Malawi - II wydanie" jest wzmianka o jednym gatunku Pseudotropheus sp. „acei” który lubi korzenie, więc ta ryba na pewno będzie w obsadzie akwarium  Do tego one pływają w toni a nie przy dnie, więc tym bardziej je muszę mieć, bo mam akwarium wysokie i nie chciałbym żeby wszystkie ryby siedziały przy dnie. 5. jak ułożę PCV, kamienie, żwir, korzenie to dopiero leję wodę i startuję cykl nitryfikacyjny. Wlewam bakterie (jeszcze nie wiem które) do akwarium żeby osiadły w filtrze i wrzucam dwie kostki mrożonego żarcia, żeby bakterie miały co jeść. zgadza się?   serdecznie pozdrawiam Janek
    • Wiesz, że tych ryb staramy się parami nie trzymać?  Samiec crabro powinien mieć min 3 samice, ale czas pokaże bo może będzie dobrze... z charakterem ryb jak ....
    • Witajcie. Czy ktoś ma w swoim baniaku, którąś z tych belek ? Zastanawiam się, która najlepiej sprawdzi się do malawi i ładnie odda kolory ryb. Z góry dzięki za odpowiedzi. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.