Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wyglada w miare sensownie.

Moje watpliwosci budzą tylko diody niewiadomego pochodzenia oraz mały profil który nie mam pojecia jak miałby odprowadzić ciepło z 20 diód.

Nie widze tam nigdzie ceny wiec nie potrafie powiedziec czy opłaca sie to kupować czy nie. Zwykle diody z chin od strony ceny zawsze sie opłacają. Jesli chodzi o jakość to jest bardzo różnie.


W sprawie barwy to wg mnie bierz 10K lub wiecej.

Opublikowano
Chodzi mi o to.

Mam kupic jakis profil zamkniety aluminiowy

klej ten ktory pisales co przewodzi cieplo.


Warto abys przeczytał wszystkie 3 tematy dotyczace mojego oswietlenia ledowego. Czesc watpliwosci by sie sama rozwiazała.

http://blog.czarniak.org/


jesli chodzi o odprowadzenie ciepła to nie koniecznie musisz robic tak jak ja. Tak jak ja mam jest najekonomiczniej ale nie koniecznie najłatwiej i najtaniej.


Powiem ci co ja mam/miałem u siebie a ty sobie wybierz co Ci najbardziej pasuje.

W akwarium miałem uzyte radiatory - sztuka na kazda diode. Nie wypaliły zupełnie. Nagrzewały sie do 50-60°C. Były stanowczo za małe (~5x3cm) i aluminiowe. duzy radiator na całą długosc akwa jak ma Aleks47 to zupelnie inna bajka - mozliwe ze dałby ładnie rade bez zadnego chłodzenia.


oswietlenie w mieszkaniu mam w połowie ledowe. W wersjach 20 i 30 diód 1W. Przyklejone sa na paste od procesorów i silikon akwarystyczny. Przyklejone sa do duzego kawała (~50x50cm 4-5mm grubosci) metalu. Ten kawałek złomu nawet w srodku lata jest chłodny - mozliwosci przyjmowania ciepła 2-3kg metalu sa olbrzymie. Oczywiscie zero chłodzenia aktywnego.


Wracajac do akwarium. Oswietlenie robiłem tam na profilach zamknietych przez które najpierw dmuchałem powietrze, a potem puściłem wode.

Przy duzym profilu (lub profilu z jakimis wypustkami - bardziej taki radiator) powietrze daje rade. Przynajmniej do momentu az nie ma duzo diod. Jesli ty bedziesz miał do 5 diod 3-10W to chyba to by dało rade. Aby wiedziec na pewno trzeba by przeprowadzic mase skomplikowanych obliczen. Sprawdzic empirycznie jest łatwiej i tylko ciut drozej :)

Jesli zas puscisz przez profil wode to tak na oko musiszłbys miec z 400W w diodach aby temperatura zaczynała sie na profilu (i w akwarium) podnosic. Woda wymaga tez rozsadnego zabezpieczenia przed zalaniem diodek wodą. Mi raz pociekła woda na diody i 3 sztuki poszly do kosza.



Nie pamietam czy juz pisałem o kleju ale klej jest dosc drogi i nie koiecznie polecam klejenia diod. Raz, że cena a dwa odklejenie potem diody potrafi byc MEGA trudne. pasta i silikon dziala u mnie znakomicie i po za małymi minusami w sferze estetycznej innych nie stwierdziłem.



Jesli chodzi o soczewki potrzebne sa czy nie?

Czy cos zeby te diody od wilgoci oslonicz czy moga sobie tak byc przyklejone na profilu i narazone na dzialanie wiody?


Ja mam diody w obudowie lampy wiec mam zabezpieczenie az naddto dobre. Natomiast gołe diody na profilu to moge dostac w d*pę jesli profil bedzie zbyt nisko lub masz pełną pokrywę.


Zbyt nisko (<10-15cm) to para wodna i bryzgi ryb usyfią ci diody kamieniem w ~2 miechy.


Wysoko pod pokrywą - para wodna sie skrapla. trzeba dodac wiatrak.


akwarium odkryte lub sama korona - ideał. Trzeba zadbac tylko o odpowiednia wysokość.


Soczewki zabezpiecza diody dość dobrze (po za tym mozesz uzyc cienkiej warstwy silikonu) ale diody nawet 130° mogą zrobic Ci stożki swiatła które nie konieczni musza Ci sie podobac (kwestia gustu).



Druga sprawa pisalem czy wystarcza 3 diody czy dac np 5 lub 6 zeby lepiej rozmiescic i oswietlic akwarium?



Im wiecej tym lepiej i jasniej. Ale i drozej. Wg mnie kup na poczatek 2szt i potestuj. Zmiescisz sie w 50zł a jak coś uwalisz to strate da sie przeżyc. Ja na poczatku bezmyslnie uwaliłem niebieskie diody za przeszło 150zł wiec jestem troche przewrazliwiony. :P


NO i zapytanie czy te co ty masz sa lepsze czy moge wziac te co ostatnio wyslales.

Opcji jest tyle, że załamac sie idzie. Ja ci poleciłem juz dosc drogie i dobre diody ich plusem jest mocne swiatło / punkt oraz mozliwosc ponad trzykrotnego podkrecenia.

Wg mnie znajdz jak najjaśniejsze.


Mozesz tez potestowac bezpiecznie na całkiem porzadnych i tanich MX-3 niestety aktualnie nie ma zimnych sa neutralne.


UWAGA. Pamietaj o mega waznej rzeczy! W mariteksie 80% oferty to sa same gołe diody bez MCPCB! Takie diody trzeba jeszcze przylutowac do podłoża! W warunkach domowych dla totalnego laika bardzo trudne do realizacji. Ja sie pare razy przymierzałem ale nigdy sie nie zdecydowałem.


Mozesz wybierac diody jedynie z 3 działów:

Moduły okrągłe, Moduły prostokątne, Moduły wielokątne



Czyli co zwiekszenie z 3,1V i 1A na 3,3-3,5V i 3A to ile wtedy pradu ciagnie bo ja nie za bardzo sie na tym znam


dzieki za wszystkie odpowiedzi


I=U/R

P=I*A


te 2 wzory wystarczą.

3,1V i 1A = 3.1*1=3.1W

3,5V i 3A = 3.5*3=10.5W


W dokumentacji sa bardzo czytelne wykresy pokazujace jak rosnie napiecie wraz ze wzrostem pradu oraz jak rosnie jasnosc diody przy wzrosnie pradu. Aby je zrozumiec wystarczy znac sie bardzo pobierznie na tematyce.




A i jeszcze jedna sprawa.

Czy moge tam jakis potencjometr zalozyc zeby przyciemniac i pojasniac?



Teoretycznie tak. W praktyce nie. Jak masz taka diodke co pobiera 10W to musisz miec rezystor który przyjmie te 10W - gabarytowo duzy albo drogi. Nie wiem czy to norma ale pierwszy ktory znalazłem kosztował 150zł!

Na sam poczatek odradzam ci regulacje jasnosci. To bardzo fajne rozwiazanie ale jesli sie nie znasz osiwiejesz przy podłaczaniu albo doprowadzisz mnie do białej goraczki. :) Po za tym po za lutownica bardzo przydatne (a moze nawet niezbedne) sa przynajmniej zasilacz labolatoryjny i multimetr.


Regulacje zawsze mozna potem dodac. Realizuje sie ja na specjalnych aukladach elektronicznych zwanych driverami. umieszcza sie je miedzy zasilaczem, a diodami. Ich zadaniem jest zasilanie diód konkretnym pradem (i napieciem) bez wzgledu na podane na wejsciu zródło prądu/napięcia (tak w uproszczeniu).


i czy wtedy to ma jakis zwiazek z poborem produ i czy jakis inny zasilacz jesli bede chaial zeby mocniej swiecily i zwiekszac im tam prad


Tego zdania zupelnie nie rozumiem :)

Opublikowano
Warto abys przeczytał wszystkie 3 tematy dotyczace mojego oswietlenia ledowego. Czesc watpliwosci by sie sama rozwiazała.

http://blog.czarniak.org/



Dwa Czytałem trzeciego poszukam.

--

jesli chodzi o odprowadzenie ciepła to nie koniecznie musisz robic tak jak ja. Tak jak ja mam jest najekonomiczniej ale nie koniecznie najłatwiej i najtaniej.


Zrobie to na profilu aluminiowym poszukam czegos chyba najlepiej bedzie choldzone woda,do tego zawsze bedzie mi cos grzac wode w akwa:D

--

Soczewki zabezpiecza diody dość dobrze (po za tym mozesz uzyc cienkiej warstwy silikonu) ale diody nawet 130° mogą zrobic Ci stożki swiatła które nie konieczni musza Ci sie podobac (kwestia gustu).


Lampa bedzie pod pokrywa.

Od pokrywy do lustra wody mam okolo 10 cm a na pokrywie zbiera sie zawsze jakas wody wiec chyba musze dac te soczewki zeby nie zrobilo sie zwarcie lub nie bylo przebicia tam na diodach i nie spalily sie lub nie zabilo mi rybek.

A czy te soczewki dobrze rozpraszaja bo chcial bym raczej oswietlic cale akwa a nie punktowo

--

Opcji jest tyle, że załamac sie idzie. Ja ci poleciłem juz dosc drogie i dobre diody ich plusem jest mocne swiatło / punkt oraz mozliwosc ponad trzykrotnego podkrecenia.

Wg mnie znajdz jak najjaśniejsze.



Wiec mysle ze te ktore pokazales beda najlepsze

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/18074/pid/22707/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3D18074%26page%3D1

i zastanawiam sie czy dac jeszcze dwie niebieskie dla wybarwienia ryb taka

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/18074/pid/24621/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3D18074%26page%3D1

lub taka

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/18074/pid/24413/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3D18074%26page%3D1

Ale to chyba na osobnym wlaczniku zebym mogl tez uzywac jako swiatlo nocne i na osobnym zasilaczu tez musi chyba byc?

Opublikowano
Od pokrywy do lustra wody mam okolo 10 cm a na pokrywie zbiera sie zawsze jakas wody wiec chyba musze dac te soczewki zeby nie zrobilo sie zwarcie lub nie bylo przebicia tam na diodach i nie spalily sie lub nie zabilo mi rybek.

A czy te soczewki dobrze rozpraszaja bo chcial bym raczej oswietlic cale akwa a nie punktowo


Jesli nie masz ruchu powietrza to woda bedzie sie niemal na pewno zbierac na profilu. Soczewki ochronia diodę ale styki i mcpcb bedzie korodowac/zaśniedzieje.

Jak po całym dniu podnosisz pokrywe to jest od wewnątrz na niej woda ? Jesli jakies krople spływaja to to samo bedziesz miał na profilu. Wg mnie wiatrak bedzie raczej konieczny.

Opublikowano

Raz jest raz nie ma.

Nie chcial bym matowac wiatraka predzej zabezpiecze styki plastikiem w spayu takim do zabezpieczania elektroniki przed wilgocia lub silikonem

--

Im wiecej tym lepiej i jasniej. Ale i drozej. Wg mnie kup na poczatek 2szt i potestuj. Zmiescisz sie w 50zł a jak coś uwalisz to strate da sie przeżyc. Ja na poczatku bezmyslnie uwaliłem niebieskie diody za przeszło 150zł wiec jestem troche przewrazliwiony.


No tak ale jak kupie 2 to musze do nich zasilacz kupic a jak dokupie pozniej jeszcze 2 lub 4 to znowu musze zmieniac zasilacz wiec kupie chyba od razu z 5 lub 6.

--

W dokumentacji sa bardzo czytelne wykresy pokazujace jak rosnie napiecie wraz ze wzrostem pradu oraz jak rosnie jasnosc diody przy wzrosnie pradu. Aby je zrozumiec wystarczy znac sie bardzo pobierznie na tematyce.


Nie znalazłem tego.

--

Na sam poczatek odradzam ci regulacje jasnosci. To bardzo fajne rozwiazanie ale jesli sie nie znasz osiwiejesz przy podłaczaniu albo doprowadzisz mnie do białej goraczki.


W zadnym wypadku nie chciał bym Cię doprowadzic do białej gorączki A wiec z ta regulacja narazie odpuszcze w pozniejszym terminie moze zrobie

--

Cytat:





i czy wtedy to ma jakis zwiazek z poborem produ i czy jakis inny zasilacz jesli bede chaial zeby mocniej swiecily i zwiekszac im tam prad





Tego zdania zupelnie nie rozumiem








__________________



Chodziło mi o to czy na tym samym zasilaczu moge je podkrecac bo mowiles ze jesli im sie zwiekszy prad to beda jasniej swiecic i zebym ci od razu o tym powiedzial

Opublikowano
Nie znalazłem tego.

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/18236

i masz tam 2 ikonki pdf'a

--

Wiec mysle ze te ktore pokazales beda najlepsze

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/pr...074%26page%3D1

lub taka

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/pr...074%26page%3D1

Ale to chyba na osobnym wlaczniku zebym mogl tez uzywac jako swiatlo nocne i na osobnym zasilaczu tez musi chyba byc?


raczej druga.

zobacz jakie ja kupiłem. sa w porzadku. :)


ja mam kazdy kolor na osobnym obwodzie. Co prawda z tego samego zasilacza (24V/4A). Ale spokojnie mozna z innych.

--

Chodziło mi o to czy na tym samym zasilaczu moge je podkrecac bo mowiles ze jesli im sie zwiekszy prad to beda jasniej swiecic i zebym ci od razu o tym powiedzial

policz sobie tak:

1 dioda XML potrzebuje ~3.2V i zasilacza dajacego 1A.

2 diody XML w szeregu potrzebują ~6.5V i zasilacza dajacego 1A.

4 diody XML w szeregu potrzebują ~13V i zasilacza dajacego 1A.


1 podkrecona na maxa dioda XML potrzebuje ~3.6V i zasilacza dajacego 3A.

2 podkrecone na maxa diody XML w szeregu potrzebują ~7.2V i zasilacza dajacego 3A.

4 podkrecone na maxa diody XML w szeregu potrzebują ~14.4V i zasilacza dajacego 3A.


Jesli zapewnisz takie wartosci od razu to bedziesz mogł uzyc zasilacz takze pozniej.


ALE

tutaj zaczynaja wchodzic bardziej skomplikowane rzeczy. sprobuje to wytłumaczyc (na tyle na ile sam to rozumiem). Ponizsze wartosci sa wymyslone!

Dioda swieci sobie np 100lm przy napieciu 3V i pradzie 1A.

jesli chcesz aby swieciła mocniej to musisz zwiekszyc PRAD przez nia płynący, i tak:

Dioda swieci sobie np 200lm przy napieciu 3.5V i pradzie 2A.

zwiekszyłes prad, a napiecie samo podskoczyło do takiej wartosci jaka byc powinna.


Problem ze standardowymi zasilaczami polega na tym ze same z siebie nie maja opcji regulacji pradu (napiecia z reszta zwykle takze). Daja okreslone napiecie i okreslony prad. Aby użyc ich potem do podkrecenia diód musisz miec zasilacze których parametry sa przynajmniej takie jakie bedą wymagania diód po podkreceniu.

A takich zasilaczy znowu nie mozesz uzyc do standardowego zasilenia diód - bo beda swiecić na maxa (albo sie spala), a nie standardowo. I masz błędne koło.

Aby z tego koła wyjsc musisz miec drivery które to wyższe napięcie i prad ustawią do poziomu akceptowalnego dla diód.

Opublikowano

aha

czyli na razie podpiac je normalnie a pozniej bawic sie z driverami i kreceniem diod na maxa?

A czy moge zrobic tak zeby dac teraz zwykly zasilacz i zobaczyc jak beda swiecic?

a pozniej dac taki mocniejszy i bez driverow?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
    • Cześć, miło mi . Najprawdopodobniej będę kupował właśnie od Przemka, lub od akwaria.pro. Bardzo dziękuje za tak duży odzew, finalnie najprawdopodobniej będę brał akwarium właśnie z szyby 10mm. Przede mną jeszcze pewnie sporo czytania tego forum do tego czasu, ale już wiem w jakim kierunku działać . Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Mam i miałem już kilka różzych zbiorników od Wromaku. Nigdy nie bylo z nimi żadnego problemu. Obecny 375l stoi już 5 lat.
    • @Radiowski Witam Ziomka z pięknego miasta Torunia. 😉 Potwierdzam słowa Andrzeja. Mam od Przemka akwarium, co prawda sam je przywiozłem, bo akurat miałem wyjazd do Szczecina, ale wiem, że zorganizowałby Ci transport. Super wykonanie, zrobi co tylko zechcesz. Różne widziałem tu opinie na temat kontaktu z nim, ja zupełnie nie mogę narzekać, wręcz przeciwnie. Niemal na ostatnią chwilę udało mi się nieco powiększyć ostateczne wymiary zbiornika (początkowo miało być takie, jakie teraz planujesz) - także stawiaj od razu największe, jakie możesz, byś później nie żałował. 😉
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.