Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Zastanawiałem się nieraz ile maksymalnie ryb można "wpuścić" do danego akwa aby żyło im się jeszcze komfortowo, a i parametry wody były w normie przy standardowej filtracji. Funkcjonuje przelicznik że 15l na rybę spełnia te założenie ale - czy można w ten sam sposób przeliczać obsadę z demasoni i crabro :rolleyes: totalna porażka:D. IMHO znacznie lepszym sposobem jest przelicznik cm/l choć też nie pozbawionym wad bo przeliczenie tak karpia i węgorza to też porażka:wink:. Natomiast przy rybach podobnych w budowie jakimi są pyszczaki (oczywiście inaczej wygląda aulona i melanochromis ;)) metoda wydaje się do zaakceptowania. Oczywiście jest jeszcze metoda kg/l i ta jest chyba najlepsza ale nie znamy wagi dorosłych osobników danego gatunku w przeciwieństwie do ich długości (chyba że ktoś ma takie dane?).

Teraz nasuwa się pytanie ile - litrów na centymetr? - i czy -wody brutto czy netto?- .

Moim zdaniem warunki założone spełnia przelicznik 1,5 litra wody netto na centymetr dorosłej ryby.

Pozostaje wyliczenie ile mamy tej wody netto? Może ktoś liczył ile wody zabiera nam kilogram piachu i podstawowych kamieni? Robiłem kiedyś "doświadczenie" ile wody wyprze serpentynit i wyszło że kamyk o wadze 303 gramów wyparł tylko 120 ml wody (myślałem że wyjdzie więcej ;))

Zachęcam do brania udziału w ankiecie i oczywiście do dyskusji i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.

----------

Oczywiście zakładam odpowiedni dobór gatunków do wielkości akwa;)

Przykład który mi posłużył do określenia ilości:

240l akwarium, wody netto przy niezbyt dużej ilości dekoracji 210l, podzielone przez 1,5l daje nam 140 cm, czyli 14 ryb 10 cm. Mniej więcej tyle ryb miałem w 240l i więcej bym tam nie wpuścił ;)

Opublikowano

Ja sobie wyliczyłem, na zasadzie 1kg=1l.


Akwarium 240l.


Mierzone wewnątrz 118,4 x 38,4 x 49,2 = ok 220l


25kg piachu = ok 25l

50kg kamienia = ok 50l


220l - 75l = 145l


Mam 15 ryb. Nie wiem czy nie mam przerybienia ale uznałem, że 15 dorosłych ryb będzie ok na mój litraż.

Opublikowano
25kg piachu = ok 25l 50kg kamienia = ok 50l

To wyliczenie jest błędne tu nie liczy się ciężar a objętość.

Robiłem kiedyś "doświadczenie" ile wody wyprze serpentynit i wyszło że kamyk o wadze 303 gramów wyparł tylko 120 ml wody (myślałem że wyjdzie więcej )
Opublikowano

Najprostsze doświadczenie; do pojemnika z wodą (wcześniej zaznaczyłem poziom) włożyłem kamień i zmierzyłem ilość wypartej wody (tej powyżej zaznaczenia;)), przelewając to co zostało wyparte do pojemnika z podziałką :)

Opublikowano

No to trzeba zrobić doświadczenie z np 5 litrową butelką i sprawdzić czy wyprze 5l.


Uwzględniając wymiary wewnętrzne należało by zalane tylko wodą akwarium zaznaczyć ilość wody a następnie włożyć ozdoby i cały sprzęt i wpuścić ryby bo one też coś wyprą wody i zobaczyć ile te ozdoby wypierają by zdać sobie sprawę ile tak naprawdę jest wody w wodzie :)

Opublikowano

a mnie się wydaje, że w przypadku pyszczaków to lepszym przelicznikiem była by odpowiednia ilość powierzchni dna przypadająca na jedną rybę, bo jeżeli chodzi o litry to możemy określić jedynie jakieś minimum aby w akwarium zapewnić odpowiednią jakość wody.

W przeliczniku z powierzchnią dna trzeba by wprowadzić odpowiedni współczynnik dopasowany odpowiednio do gatunków bardziej lub mniej terytorialnych.

eljot12 - kombinuj, może wyjdzie coś z tego ciekawego :)

Opublikowano
No to trzeba zrobić doświadczenie z np 5 litrową butelką i sprawdzić czy wyprze 5l.
Pięć litrów wody wyprze pięć litrów wody; a czy kilo aluminium wyprze tyle samo wody co kilo ołowiu? :) Do obliczenia "objętości/wyporności" danego materiału musimy znać jego gęstość/ciężar właściwy (niech mnie jakiś fizyko-matematyk poprawi bo za mnie raczej humanista ;)).

Filas pewnie że najlepsze by było zrobienie tabeli dla każdego gatunku ale mnie chodzi o prostą metodę lepszą niż 15l na rybę:)

Opublikowano
Wiesz, można wyliczyć nawet 30-50l na rybę a przekarmisz i schrzanią się parametry i wyjdzie że to nie odpowiednia ilość ryb.
Ale nie zakładam złego karmienia, awarii sprzętu czy pomoru z wodociągów ;) chodzi o prawidłowo prowadzone akwa ze "standardową" filtracją (bez danitryfiktorów, hydro, absorberów, tylko podmiany dobrą wodą)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.