Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, zakładam nowy, mam nadzieję ciekawy wątek.

Wszelkie sugestie mile widziane.


W skrócie:

-akwa biotopowe MALAWI

-zbiornik betonowy z przedną szybą w ścianie na wysokości 80 cm i wysokości 100 cm

-filtracja najprawdopodobniej przez komin/sump na gąbkach, na dwóch eheimach

-zawór denny do oprózniania zbiornika

-stała podmiana

-oświetlenie ?

Opublikowano

pierwsze pytania


Proponowane przykłady mocowania szyby. Wszystkie oparte o kątownik 45x45*4.


W pierwszym przypadku szyba dochodzi do lica ściany i zdecydowanie efektowniej wyglada.

Rozwiąznie ma też tą zaletę, że szybę doklejamy do ramy i z ramą przenosimy do wanny. Do kątownika dospawane będą wasy, co 50 cm, celem przkręcenia konstrukcji do betonu. Problemem może byc uszczelnienie pomiedzy kątownikiem a wanną. Myślałem o żywicy epoksydowej i macie, która zresztą posłuzy do wyłozenia całej wanny.


W drugim przypadku mamy kątownik wbetonowany w ściany wanny. Daje to lepsze mozliwości uszczelnienia. Zostaje jeszcze problem wbetonowania ramy w podciąg na ścianie nośnej, co jest raczej problematyczne. Niestety ze wzgledu na grubość ścian (oczywiście zbrojone) szyba wchodzi głęboko do środka (ok 21 cm). Druga zasadnicza wada to wstawienie szyby. Wanna z postumentem bedzie miała wysokosć 180 cm.


Osobiście preferuję pierwszy wariant ze względu na estetykę i dogodne wstawienie szyby. Problem pozostaje idealne zwymiarowanie ramy i wanny oraz ich uszczelnienie.


Pozdrawiam i czekam na sugestie

Opublikowano

Jurgen gratulacje i czapka z głowy za podjęcie takiego wyzwania.

W swoich przemyśleniach jesteś jednak już daleko z przodu, a ja maluczki nie do końca kumam sposób montażu tego akwa w ścianie. Dlatego, czy mógłbyś wyjaśnić o jaką wannę chodzi? W sensie: rozumiem, że z przodu będzie szyba, ale co z resztą tego pojemnika zanurzonego w ścianie?


Co do sugestii odnośnie szukania info etc. proponuję, byś uderzył na forum duńskich malawistów i spróbował po ang. do nich zaszprechać i podpytać jak oni to robili. Wszak są tam u nich dosłownie baseny w ścianach porobione, więc technologię muszą mieć obcykaną.


Pozdrowionka

Opublikowano

No pomysł wydaje się być ciekawy. Jeśli będziesz miał jakieś problemy to proponuję poprzeglądać stronki ze stanów lub Niemiec chłopaki specjalizują się w mega betonowych baniakach. Z niecierpliwością czekam na jakieś szczegółowe fotki z całego przedsięwzięcia. Ale czy możesz powiedzieć dlaczego przy takich wymiarach baniaka poszedłeś w beton a nie zostałeś przy szkle? Z tego co się orientuję to w Polsce można kupić szyby do 320cm, dłuższe tez ale są droższe bo trzeba już je ciąć z 6 metrowych tafli. Szkło jest lżejsze a cenowo to nie wiem czy beton jest tańszy. Jeśli chodzi o koszty budowy baniaka z innego materiału niż szkło to mam jakąś wiedzę bo przymierzałem się do baniaka ze sklejki szalunkowej, po obliczeniu kosztów wyszło to samo co szło. Moim zdaniem przy baniakach mniejszych niż 320cm warto zostać jeszcze przy szkle. Ale jak już powiedziałem wcześniej pomysł świetny czekam na rozwój posta.

Opublikowano

Jurgen pewnie liczy na jakąkolwiek pomoc klubowiczów, a tu wszyscy go odsyłają, no ale temat bardzo trudny i projekt ambitny.

Swoja droga miło widzieć na forum właściciela jednego z najładniejszych baniaków, bo chodziły słuchy że się całkowicie na ornitologię przerzuciłeś. :wink:

Opublikowano
a ja robiac takie cos to chyba zdecydowal bym sie na przednia szybe jak najwieksza i w miare mozliwosci jak jak najwieksze dno [zeby ksztalt mial blizej do kwadratu niz do prostokata]


Tylko jak wtedy oglądać rybska jak będą pływały dwa metry od ciebie? :lol: No i istotny problem byłby tez z konserwacją/obsługą takiego basenu :wink: Już w 110 to trzeba chyba płetwonurka zatrudnić :mrgreen: No ale powodzenia :wink:

Opublikowano

Nareszcie się nawróciłeś , mam nadzieję , że już zostaniesz na stałe:)

Ja może w kwestii oświetlenia.

HQI ...i nic więcej , a nawet duże HQI:)

Tak 3x250W na pewno :D

Jeśli nie 3x400W :mrgreen:

Opublikowano

Dlaczego beton - dla bezpieczeństwa, będzie kamieniołom :)

Dlaczego tylko 3 metry - ponieważ mam tylko od 4 do 5 metrów wolnej ściany, zbiornik musi grać z wnętrzem, trzeba także zachować proporcje samego akwa (jamnikowi mówię nie), poza tym dugośc szyby determinuje również wielkosc zaplecza akwarium, które i tak jest pokaźne (ponad 13 m^2)


Dzieki za podpowiedzi, Niestety wątek się przeciagnie w czasie. Taki zbiornik trzeba planować już na etapie budowy domu. Stan surowy zamknięty mam nadzieje skończyc do grudnia. Do uruchomienia zbiornika został pewnie cały rok. :)


pozdrawiam

Opublikowano

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

to my teraz oszalejemy z niecierpliwości :D

zaszczepiłeś temat i my musimy uzbroić się w cierpliwość ?? wow jaka kara :D

powodzenia - czekamy na efekty ;)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.