Skocz do zawartości

Zeolit fakty,mity i wasze doświadczenia.


krisq75

Rekomendowane odpowiedzi

Dziś spotkałem się z kolegą akwarystą zajmującym się S.A.

Chwalił on bardzo zeolit jako medium absorbujące szkodliwe związki.

Zacząłem szukać w necie i wyszło mi to:

1 - Zeolit wiąże niemalże wszystko od metali ciężkich poprzez nadmiary nawozów, zw. amonowe, azotyny, azotany itd. Mimo to przy użyciu zeolitu poprawia się wyraźnie wegetacja roślin bez dodawania nawozu a glony zanikają.

2 - Odpowiednia dawka zeolitu w akwarium to ok 100-500 g na 100 l wody, w oczku wodnym to 1 kg na 1m3 wody (przy hodowli Koi podwójna ilość). Przedawkowanie nie jest możliwe.

3 - Zeolit powinno się regenerować po ok 6 do 12 miesiącach w zależności od użytej ilości. Regenerację przeprowadza się w roztworze niejodowanej soli kuchennej. 5 gram soli na 1 litr wody i przez 24 godziny moczyć. Przy silnym obciążeniu wody zaleca się jednak regularną wymianę zużytego zeolitu na nowy.

4 - Długość kanałów w dobrym zeolicie wynosi wiele milionów kilometrów na 1 gram. Ta kompleksowa struktura jest optymalnym podłożem dla mikroorganizmów (np. bakterii nitryfikacyjnych). Zeolit stosowany jako podłoże w oczku wodnym chroni mikroorganizmy przez wpływem szkodliwych promieni UV.

5 - Według niektórych źródeł zeolit wzmacnia wybarwienie i zapobiega chorobom ryb.


Tak więc brzmi to pięknie biorąc jeszcze pod uwagę cenę zeolitu, która nie jest zbyt wysoka.

Ale trzeba uważać co się kupuje bo jest ponad 40 rodzajów zeolitu a podobno najlepszy jest ten wydobywany w Australii.

To tyle teorii, chcę się dowiedzieć od Was koleżanki i koledzy czy stosowaliście lub stosujecie ten specyfik w waszych baniakach?

I jaki był-jest tego efekt?

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 - Według niektórych źródeł zeolit wzmacnia wybarwienie i zapobiega chorobom ryb.

No to już można spokojnie między bajki włożyć.




No nie wiem czy byłbym tego taki pewny.

Jeżeli to okazało by się prawdą:


1 - Zeolit wiąże niemalże wszystko od metali ciężkich poprzez nadmiary nawozów, zw. amonowe, azotyny, azotany



To może nie bezpośrednio ale pośrednio na pewno wpływa.

Czysta woda = zdrowsze i ładniej wybarwione ryby

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja że tak powiem stosuję ten zeolit. Zawsze mam dwa woreczki w kuble. Z racji ze na dzień dzisiejszy mam w 240 fluvala 204 gdzie litrów za dużo nie ma to stwierdziłem spróbować z zeolitem i tak juz od roku mam w filtrze.


- absorbowanie NO3, tu sprawa sporna jak dla mnie. Faktycznie w pierwszychy 3 miesiącach NO3 po tygodniu było o 10-15 mniejsze i to jeden z dwóch powodów dla którego go trzymam.

- Co do PH to niby stabilizuje i wahania miałem ciut mniejsze niżeli bez ale testy mam zooleka także nie mam żadnej pewności.

- jeśli chodzi o glony to po zastosowaniu zeolitu zmieniły się z zielenic na brunatne włosowate glony bodajże to się kryptofity nazywają.

Ale to wszystko narazie na minus dla zeolitu jednak ma jedną dobrą stronę. Faktycznie wpływa jakoś na jakość wody. Testowałem to w innych akwariach powiedzmy troszkę opuszczonych i po zastosowaniu zeolitu jako miedium filtracyjne w zwykłym zbiorniku ta woda robiła się naprawdę krystalicznie czysta, jakby wrzucić węgiel aktywny wręcz identycznie. Jest to zauważalna różnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś spotkałem się z kolegą akwarystą zajmującym się S.A.


4 - Długość kanałów w dobrym zeolicie wynosi wiele milionów kilometrów na 1 gram. Ta kompleksowa struktura jest optymalnym podłożem dla mikroorganizmów (np. bakterii nitryfikacyjnych). Zeolit stosowany jako podłoże w oczku wodnym chroni mikroorganizmy przez wpływem szkodliwych promieni UV.

5 - Według niektórych źródeł zeolit wzmacnia wybarwienie i zapobiega chorobom ryb.



no to jaką to ma masę ? Pojemność tej skały jest dość ograniczona, więc skąd te miliony km kanalików i o jak małych rozmiarach ? (przestrzenie między atomami ?)

I niby jak chroni przed UV ? I jaka jest potrzeba chronienia organizmu które jest genetycznie przystosowane do odbioru określonej dawki promieni UV wynikłej z prostej natury rzeczy.


Stosowałem zeolity - sa słabsze niż węgiel aktywny jeśli chodzi o kralowanie wody. Ale usuwają również NH4 - zastepują zatem, ograniczają potrzebę dużego filttra bio (ale bio łatwiej się adaptuje do zmiennych warunków),

Wada - to samo przy węglu - nagłe umieszczenie dużej dawki w stabilnym dla innych warunków zbiorników wprowadza dość wyraźne zakłócenia - skok pH, zbyt szybkie wchloniecie niektórych jonów - mozna to zobaczyć że ryby czuja sie nie swojo.



Jak większośc produktów tego typu - pozwala szybciej, mocniej utrzymać lepszy stan jakości wody- ale wiąze sie to z z większą odpowiedzialnością i kontrola zbiornika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jednak zbyt dużo jest pięknych ryb, by wybór był prosty, dlatego myślę o opcjach, jak poniżej. 🤔 Wydaje mi się, że takie drapieżniki wagi średniej byłyby odpowiednie do akwarium o długości ca 220 cm.  Dimidiochromis strigatus / Exochochromis anagenys / Lichnochromis acuticeps Stigmatochromis tolae Lethrinops lethrinus / Trematocranus placodon / Cheilochromis euchilus Placidochromis milomo Nie ukrywam, że chciałbym obsadę nietuzinkową. Nie mam zamiaru silić się na sztuczną oryginalność i wymyślać jakieś cuda - ale nie powiem, zależałoby mi na szkle, w którym będzie pływać coś rzadziej spotykanego. Stąd szczególnie interesuje mnie np. Trematocranus placodon. Ładna, ciekawa i majestatyczna ryba. Raczej mniej popularna, w forumowym dziale Grafika wyszukań mało, w zasadzie prawie tylko autorstwa Kolegi @stan. Rośnie spora, do 25 cm, ale w necie różnie można wyczytać co do agresywności. Widzę, że jest dostępna w Tan-Mal. Może ktoś miał/ma i podzieli się obserwacjami.
    • Dzięki. Faktycznie, we wspomnianej książce proponowane do M. mchuse gatunki zarówno nie przekraczają go wielkością, jaki i nie są też określane jako agresywne. Słusznie, w związku z delikatnością M. mchuse zacznę w takim razie od 4 gatunków i zobaczymy, jak się sytuacja rozwinie; doświadczenie z obserwacji też coś podpowie. Trzymam kciuki za nowy zbiornik, Patryka oczywiście też. 👍😉
    • U mnie w module jako wloty robią: szczelina wycięta "fabrycznie" na etapie budowy modułu (mniej więcej w połowie wysokości modułu, niewidoczna patrząc od przodu), nawiercony przeze mnie wlot w dolnej części modułu zakończony kratką wentylacyjną o średnicy 45 mm oraz dwa nacięcia w górnej części modułu, przez które przelewa się woda - działa jednocześnie jako skimmer. Na późniejszym etapie kratkę nieco zmodyfikowałem, wycinając z niej trochę plastiku, przez co zwiększyła się powierzchnia zasysu.
    • Możesz śmiało podłączyć do p415 https://allegro.pl/oferta/driver-p4115adj-led-200ma-700ma-pwm-lin-adj-7411714739 Prąd ustawisz na 700mA rezystorami jak fabrycznie nie jest i wydaje mi się że śmiało ten led będzie świecił. Nie będzie świecił pełną mocą ale moze wystarczy. Jedna uwaga, sygnał PWM do 5,5V a sterownik chyba potrzebuje większym napięciem być zasilony, stąd musisz sobie wyprowadzić te sygnały ze sterownika, ponieważ jak podłączysz PWM wprost to spalisz driver. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Ja mam u siebie zasys poziomy przodem. Raczej mało jest widoczny, ale jak ktoś się uprze, to go zobaczy i będzie mu przeszkadzał. Wymiary zasysu sprawdzone pod moją pompę 3000l - 0.5x20cm. U mnie się to sprawdza. Piotr, jeżeli chcesz zrobić podobny zasys do mojego, to warto szczelinę wyciąć wyższą i od środka zamontować na wklejonych szynach ruchomą przesłonę. Bo dobrze dobrać wielkość zasysu, to podstawa przy tego rodzaju filtracji - no ale ja mam typową kasetę, zabudowaną w tle 
    • @pablomas dzięki. Tak sobie właśnie myślałem, że mocna filtracja biologiczne likwiduje błonę. Ja właśnie "tworzę" taką hybrydę. Narożną kasetę w kształcie hmf ale w sposobie działania modułu Czyli przód będzie cały z pvc. U góry nacięcie jako skimmer. Zastanawiam się tylko nad wlotem @jaras @marcin73m jak macie zrobione wloty do modułu? Myślałem nad wpuszczeniem poziomo nawierconej rury z zewnątrz zabezpieczonej czymś takim. Myślę, że spowodowało by to równiejszy przepływ wody przez gabkę Tylko czy ta rura jest potrzebna? Może wystarczy tylko ponawiercać dziurki jako wlot?  
    • Powinno działać daj tylko czas u mnie po ok 6tyg zniknął, brak biofilmu od dwóch lat. Zobacz mój wątek Hmf w filtrze Juwel.
    • Moja wpłata nie dotarła? @yaro sprawdź proszę
    • Myślę, że na dobry początek 4 gatunki to będzie dobry wybór. Obsada też dość oryginalna, także będzie na co patrzeć. Po jakims czasie sam oceniasz czy ilość ryb jest wystarczająca. Przy świeżym zbiorniku też nie ma co szarżować z ilością ryb wpuszczonych na początek, bo zalążki biologii łatwiej to zniosą. Oczywiście ustalanie ilość gatunków bez wspomnieniu, a liczebności osobników poszczególnych gatunkow jest mocno umowna bo można próbować z więcej niż jednym samcem i większą ilością samic, a można docelowo celować w jednego samca i np 2 samice. Ja zdecydowanie wolę jak moje ryby mają przestrzeń życiową i w zamian częściej mogę obserwować ich naturalne zachowania. Mocno przerybione zbiorniki to jakoś nie moja bajka (oczywiście w Twoim przypadku przy racjonalnej ilości ryb w obrębie gatunku nie ma mowy o przerybieniu). Tysiąc litrów to już kawał szkła i super możliwości, choć wiadomo litrów zawsze będzie za mało i to myślenie, że jakbym tu dorzucił 50cm, a tam 20 oooo wtedy to by dopiero było Sam jestem na etapie wybierania obsady (można powiedzieć, że ta się już nawet wyklarowała), z tą różnicą, że zbiornik o 400l większy, od Twojego, a w planach pierwsze podejście do drapieżników. Zobaczymy jak ta przygoda się potoczy. Tobie też życzę powodzenia
    • Jak to mówią "nie znam się, ale się wypowiem"  @TomekT jak wiesz sam jestem na podobnym etapie rozmyślań. Przeczytałem cały wątek Iquitosa o jego akwarium i doszedłem do wniosku, że Mylochromisa trzeba byłoby hodować z naprawdę spokojnymi gatunkami. Sam nad nim mocno się zastanawiałem, ale doszedłem do wniosku, że jakikolwiek typowy, średniej wielkości drapieżnik to już będzie dla tego gatunku zbyt wielkie obciążenie. W. Sierakowski w książce również wspomina o wyjątkowej delikatności tego gatunku. Jeśli chodzi o dodawanie L. Caeruleus to odpuściłbym po prostu ze względu na to, że wg mnie szkoda pakować tak rozpowszechnionej ryby do obsady, która składa się z tak nieczęsto spotykanych okazów. Ja bym stawiał na zestaw: D. Strigatus, S. Tolae, L. Lethrinus oraz P. Milomo  P. Milomo wygląda super  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.