Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć Wszystkim,


Jak już pisałem w jednym poście kompletuję sprzęd do mojego pierwszego Malawi. Akwa będzie 80x40x40 prawdopodobnie z samorobnym tłem strukturalnym z łupków oraz z dużą ilością skał w środku ( w sumie ogólnie przewiduje jakieś 40kg skał) więc stąd moje obawy odnoście postawienia zbiornika na kupnej szafce wromak. Czy płyta z której jest wykonania nie zagnie się na środku pod ciężarem skał i spowoduje naprężenia dolnej szyby akwa?

wromak1.jpg

Opublikowano

Kolego to z tego co widać będziesz miał 120L zbiornik włożysz do niego tło (80cm x 40cm x około 3-4cm) masz minus 10L, dodasz skałki około 40kg to masz minus około 30-40L, do tego piasek około 30L, i różne sprzęty (do tego wody nie nalejesz nigdy do pełna), to zostanie Ci mniej więcej 50L wody to co ty tam chcesz wpuścić saulosi 1+2? Bo nic innego nie widzę w twoim baniaku. Nie wkładał bym tylu skał i napewno tła!

Opublikowano

No widzisz "Kolego" że swoją wiedzą nie dorównuję Twojej lecz czytałem że absolutnym minimum w malawi jest 112l i nie było tam mowy czy brutto czy netto. Zakładam jednak że mogę coś pokombinować na początek z litrarzem jaki sobie obrałem.

Opublikowano

No napewno możesz ale tak jak mówię, jeżeli chcesz tło to ja bym założył zewnętrzne, a skałek włożył trochę mniej. Co do rybek to jeżeli zaczynasz przygodę z malawi to poważnie proponuję Pseudotropheus Saulosi tak 1 samca i 4 samic, do tego litrażu były by ok i są "moim zdaniem" piękne (sam je mam) samce są niebieskie w ciemne pionowe pręgi a samiczki żółte. (Trochę odbiegłem od tematu)Co do szafki to na pewno wytrzyma.

Opublikowano

Witam

IMHO szafka da radę, podparcia ma tak ustawione, że nie ma dużych rozpiętości w podparciu i wsporników co niweluje możliwość ugięcia. Z tym litrażem to owszem przyjmijmy że to jakieś minimum ale nie ma znów takiej tragedii, te 40 kg kamienia (nie wiem jakiego) zakładam serpentynit to raptem ok 16dm3, piasku 30L to też nie trzeba sypać, myślę że po odjęciu powierzchni jaką zajmie kamień to 15L wystarczy. Faktem pozostaje to , że taki litraż to jedynie harem 1+3 saulosi.

Opublikowano

saulosi już mam upatrzone :)

Skały o jakich myślę to raczej łupki no chyba że macie jakieś inne propozycje.

Co do tła to tło z łupek i pcv nie zajmuje wiele miejsca w środku. Tło zewnętrzne to jedynie fototapeta, brystol albo folia. Nie daje to takiego efektu jaki bym sobie życzył.

Opublikowano

Ja tlo zewnetrzne zrobilem z dziesiecio centymetrowego styroduru. Koszt wykonania to okolo 30 zl razem z farba i pigmentem. Ja mam troche wiekszy zbiornik a nawet nie myslalem o wewnetrznym tle. Szkoda. Lepiej zamiast tla miec samice wiecej. Nie uwazasz? Naprawde nie mysl wkladac do srodka nic wiecej oprocz kilku cm piasku i troche kamienia. Daj zyc rybom

Opublikowano

Co do łupków to ja osobiście odradzam bo szczerze jak byś ich nie poukładał to będą wyglądały jak domki z kart. A poza tym jak chciałeś dać 40kg łupka to zagracił byś całe akwarium. Pomyśl nad skałkami z serpentynitu (chyba większość ma tą skałkę w swoich zbiornikach), piaskowca lub ewentualnie wapień. Ale to poza tym Twoje akwarium i wystrój należy do Ciebie. :D

Opublikowano

Chyba macie racje. Dam sobie spokój z tym tłem strukturalnym tym bardziej że raczej nie będę miał możliwości postawienia większego baniaka z racji gabarytów pokoju. W takim razie muszę pomyśleć nad jakąś oszczędną w skały aranżacją i jakimś brystolu na tło lub coś w tym stylu. Szału nie będzie ale cóż...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.