Skocz do zawartości

Moja woda


Maciek

Rekomendowane odpowiedzi

Eljot no właśnie nie jestem tego taki pewien, może to zbyt duża ilość informacji na raz ale rozmawiałeś kiedyś z kol. Nurosławem na ten temat i z tej rozmowy zrozumiałem że może dojść do gwałtownego stężenia nh3 jeśli w wodzie nadal jest wykrywalny nh4 a u mnie jest <0,05, no2 równe jest "0"


tak w przypadku kiedy w wodzie jest NH4+. A to można sprawdzic testami. Bo jak nie ma, to co podniesie ? Nic,


Tego rodzaju ostrzeżenia pochodza z czasów zupełnie innej filtracji i zasad prowadzena zbiornika. Były to czasy kiedy akwarium na okres zimowy trzeba było przygotować, kiedy to glony rosły od światła slonecznego, CO2 to wróg nr 1, a cyrkulacja 1 obj. zbiornika na godz. to było dużo..... no i dopuszczalne zagęszczenia obsady, wtedy przecież zbiornik o pojemności 100l to był duży zbiornik. (odpowiednik dzisiejszych 240 l).


Zasada fizyczna nie uległa zmianie, ale akwaria tak. W dojrzałym akwarium zwykle nie ma obecnie problemu z amoniakiem (kiedys to było częste). Więc nie ma co się bać. A jeśli znajdzie się nieszczęśliwy zbieg okoliczności to przypomnieć sobie ten tekst, test do ręki i sprawdzić jakie to zaniedbania w akwarium mamy i co z tym amoniakiem.... - szczególnie np. w okresie po stosowaniu leków (leki niszcza tez filtr bio, a wtedy....)


To było w wątku "przejście NH4 w amoniak NH3 zależnie od twardości pH" z 2010-06-08 i chyba z tym się zgodziłeś...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest ryzykowne i niewskazane gdy nie zna się dokładnych danych (szczególnie ryzykowne przy świeżych zbiornikach)
A zdaje się że twój zbiornik do takich należy, aktualnie masz 0,05 ale zbiornik nie jest stabilny i ta sytuacja może się zmienić. Dodatkowo ryby niezbyt tolerują gwałtowne zmiany ph czy to w górę czy też w dół. Ale jak chcesz ryzykować to syp wiadrem ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dobrze że się dowiadujesz:). Dojrzały zbiornik wybacza wiele błędów w przeciwieństwie do świeżego w którym wszystkie zmiany należy wprowadzać stopniowo. W twoim przypadku nie ma jakiejś konieczności szybkiego podnoszenia ph bo masz je w normie, więc po co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzis zrobie wszystkie testy i zobacze jak jest z wodą po podmiance, coś przed podmianką ryby się ocierały (ale nie jakoś przesadnie i nie wszystkie) po podmiance prawie przestały to pewnie z powodu suchego pokarmu i/lub no3 poza ty stały się płochliwe, wystarczy gwałtowny ruch przy akwarium, tupnięcie albo jaskrawy kolor ubrania albo jaskrawo ubrane dzieci ganiające się po domu:D


Napisane z fona

_______________

zrobiłem testy i nie wyszły teraz dobrze :(


nh4<0,05

no2<0,01

no3. 1

ph 7,5-8

kh 8

gh 11


zbiornik 300L

światło 2x24w 10h

filtr bio-bioceramika ok 3kg, gryz koralowy 2kg i matrix 1kg

mechanik-cyculator200

podłoże-piasek kwarcowy

dekoracje-łupek filitowy i piaskowiec

obsada Cynotilapia afra Cobue 10szt, Metriaclima Msobo Muganga 10szt


wczoraj dołożyłem do filtra świeżej bioceramiki aquaela jedno opakowanie czy to może być powodem?

rozumiem, że teraz powinienem raz dziennie podmienić 10% wody czy jakoś inaczej działać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witam na forum. Rozumiem ,że w akwa 240 chcesz trzymać te trzy gatunki? Osobiście odradzam z poniższych powodów: - Saulosi i Yellow są żółte tylko samce Saulosi mają inny kolor. Czyli dwa gatunki a jeden kolor ( prawie taki sam).  - Yellow jest uważany bardziej za bardziej wszystkożernego ale to można przeskoczyć. - Pamiętaj , że Saulosi jest rybą stadną i taki układ 1+3 nie jest dobry.  W 240 litrach możesz nawet trzymać  taki układ Saulosi : 2/8-10 docelowo. Tak ...lepiej skupić się na jednym wg  mnie. Np. na Saulosi ale nie w takich układach jak podałeś. Jeżeli zrobisz klimatyczne akwa to  będzie cieszyć twoje oczy.  Spójrz na link poniżej i opis zdjęcia. I jeszcze jedna rzecz ale to na marginesie : nie piszemy 3+1 bo oznacza to , że są 3 samce i jedna samica. Piszemy 1+3 co oznacza , że jest jeden samiec i trzy samice.
    • Witam, Jestem początkujący jeśli chodzi o akwarystykę (nie licząc małego akwarium z gupikami w dzieciństwie), chciał bym znowu spróbować tego hobby.  Trochę poczytałem o wymaganiach zbiornika Malawi. Dysponuje tylko miejscem na zbiornik o pojemności 240L.   Wybrałem trzy gatunki:  Saulosi (1+3) Yellow (1+3)  Socolofi (1+3) Czy to dobry wybór ?  Czy zbiornik jednak nie będzie za mały jak ryby podrosną?  Czy lepiej skupić na dwóch albo nawet jednym gatunku (np. Saulosi)   
    • Cześć szukam chętnej osoby, która wykona kilka modułów skał do skwarium 
    • Jest taka niepisana zasada, że wlot wody ustawiamy pod wylotem czyli w miejscu najsłabszej cyrkulacji, wtedy śmieci niesione z prądem w tym miejscu zwalniają i mają większą szansę trafić prosto do zasysu. Tak więc wylot daj nad wlotem i skieruj w środek przedniej szyby.
    • Teoretycznie nic nie powinno się stać ale często teoria jest w sprzeczności z praktyką.  Osobiście nie polecam opierania pryzmy kamieni o szybę z tyłu  nawet gdyby szyba wytrzymała. Zrób jakąś przerwę między kamieniami a szybą co ułatwi cyrkulację jak największym przekrojem akwa. Ponadto takie oparcie kamieni o szybę to pewne jej porysowanie. A szkoda..bo nie wiesz czy kiedyś nie będziesz zmuszony odwracać akwa.  Podejrzewam , że jeżeli chodzi o ustawienia wlotów i wylotów to sam dojdziesz metodą prób i błędów. Sypnij trochę pokarmu np. w płatkach i obserwuj. 
    • Bardzo Wam dziękuję za cierpliwe wyjaśnienia. Wreszcie zrozumiałem czym są wyloty proste. Więc przygotowałem następujące koncepcje cyrkulacji. Jak myślicie, który układ będzie najlepszy? Czy może nadal mam jakiś podstawowy błąd w tych projektach? Ja się skłaniam ku koncepcji b) bo będzie po prostu przelot przez całe akwarium. Z tym że to akwarium nie jest szczególnie długie. Dlatego się trochę waham czy a) nie byłoby lepsze. Przy okazji pojawił się temat aranżacji. Kamienie będą leżały na spienionym PCV. Nie wiem czy mogę opierać kamienie o ścianki które są grubości 15mm. Czy po prostu usypać po środku kopiec kamieni, czy bardziej ambitnie usypać kopiec częściowo oparty o ścianki akwa. Z racji, że mam trudniejszy dostęp z prawej z tyłu, to tam mógłbym usypać kamienie jak poniżej na rys f). Albo może h) że taka ściana z kamieni usypanych z tyłu (mógłbym się posiłkować klejem akwarystycznym, żeby nie spadły). Może układ cyrkulacji b) z aranżacją f) by był najlepszy? No ale h) mi się podoba też, tylko czy kamienie mogą się opierać o ścianki akwa o grubości 15mm? Tylko wtedy cyrkulację bym musiał jakoś inaczej obmyślić. Czy jest sens wloty do filtra umieszczać za kamieniami? Niby między kamieniami woda będzie przepływać, ale czy wystarczająco?
    • W przypadku pielęgnic z j. Malawi to przebywanie tylko/głównie w dolnych partiach to taki trochę mit. Ryby pływają we wszystkich partiach zbiornika. Oczywiście dużo zależy od aranżacji ... Przy np. tle strukturalnym i wysokich kamieniach/modułach gwarantuje, że niezależnie od gatunków, które wpuścisz ryby optycznie będą zapełniać całe akwarium. Wsród dostępnych w handlu gatunków ryb z jeziora Malawi nie ma takiego klarownego podziału na ryby bytujące w poszczególnych partiach zbiornika. Tzn takiego podziału, który występuje w akwariach tzw. towarzyskich (np. szczupienczyki, motylowce, bojowniki itp - przy tafli; neonki i inne lawicowe rybki kąsaczowate - środkowe partie zbiornika; pielegniczki, sumki, glonojady - bliżej dna) ... w Malawi nie ma. Oczywiście uwzględniając fakt, iż nasze dome akwaria mają (nie licząc wyjątków) od 45 do 80cm wysokości. Są gatunki, których samce szczególnie lubują się w obieraniu terytorium w rumowiskach i grotach (które w naszych akwariach są rzecz jasna głównie przy dnie) ale trzymając w swoich akwariach takie gatunki też nie zauważyłem ,,przyspawana do dna", a moje akwaria, które miałem w ostatnich latach zawsze miały/mają minimum 60-65cm wysokosci. Co do samej obsady to polecam dokonać wyboru samemu, a ewentualnie finalnie wprowadzić drobną kosmetykę posiłkując się doświadczeniem innych osób. Zrób sobie rozpoznanie gatunków dostępnych w handlu, wypisz te, które najbardziej podobają Ci się wizualnie, później wyklucz te, które są do siebie podobne (np raczej nie wrzucamy 2 gatunków z żółtymi samicami, dwóch bardzo podobnie ubarwionych samców itp) - oczywiście w szczególności dotyczy to mniejszych zbiorników gdzie trzymamy tylko kilka gatunków. Wybierając ryby, z racji małej długości zbiornika omijaj te większe, gdzie samiec osiąga 14cm +. Na koniec pozostaje wybrać, myślę, że +/- 3 gatunki, uwzględniając ich preferencje żywieniowe. Aby to totalnie uprościć pamiętaj aby starać się nie łączyć ryb ze skrajnymi preferencjami żywieniowymi. 
    • Jest tak jak tutaj napisałeś. Możesz zastosować zamiast deszczowni , która spowolni przepływ , coś takiego jak na zdjęciu. Znajdziesz na Allegro. Średnicę sobie dobierzesz.  Ma tę zaletę , że możesz nią sterować kierunki wylotu wody np. : góra - dół itp.  
    • Fotka z zieloną siatką - przykład prostego, krzywego wylotu
    • To ja się teraz przyznam, że nie wiem co to jest wylot prosty. Myślałem, że to te rurki z otworkami które załączają do filtrów, że je umieszczam poniżej lustra wody. Googlanie za tą nazwą nie przynosi efektów. Czy mógłby ktoś podlinkować obrazek "wylotu prostego", żebym zrozumiał o co chodzi? EDIT: zaczynam podejrzewać że "rurka z otworkami" się po prostu nazywa deszczownica, nawet kiedy jest umieszczona poniżej lustra wody. To by wyjaśniało moje skonfundowanie. A wtedy wylot prosty to był by wylot z głównej średnicy rury. Nie wylot otworkami po boku. Czy jakbym taką deszczownicę uciął poniżej miejsca w którym jest pierwszy otworek z boku, to bym miał wylot prosty? Ajajaj, miałem akwarium tyle lat, ale na forach się za bardzo nie udzielałem, stąd nie znam podstawowej terminologii.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.