Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam


Potrzebuję rady mam akwarium dojrzewające 150l (ogólnie 180l ale po odjęciu wysokości żwirku oraz nie jest napełnione po brzegi to wyszło 150l).


Posiadałem filtr zew fluval 700 o przepływie 700l/h, dokupiłem do niego filtr wew. atman 203 o przepływie 2000l/h (atman został doradzony mi na innym forum)


Dzisiaj dostałem tego atmana i po zainstalowaniu do mojego akwarium wyszła pralka!!, nawet jak zmniejszę przepływ na nim., nie wiem co teraz, czy tak zostawić i jak się zabrudzi gąbka to będzie słabiej dmuchał, czy może jakoś mechanicznie jeszcze zmniejszyć jego przepływ np: nie wiem jak:(, czy sprzedać go i zakupić mniejszego :(


Z wyliczeń wychodzi, że filtry w ciągu godziny przefiltrują moje akwarium 18 razy.


A może mocny nurt nie będzie przeszkadzał pyszczakom (za to woda powinna być czysta jak łza :) ), planowana obsada: 1+3 socolofi i 1+3 rdzawe.


Proszę o wypowiedź doświadczonych, bo jestem w rozterce.


Z góry dzięki :)

Opublikowano
atman 203 o przepływie 1200l/h


Z tego co zdążyłem sprawdzić to AT-203 ma przepływ 2000l/h a nie jak napisałeś 1200l/h może dlatego robi ci pralkę.


Załóż gęstą gąbkę, zmniejsz obieg na min. i spróbuj inaczej ustawić wylot, może ku górze żeby nie obracał wody dookoła. Musisz pokombinować.

Opublikowano

Dzięki marek_z_81, masz rację atman 203 ma przepływ 2000l/h - wcześniejszy post już poprawiłem.


A czy do tego filtra są jakieś bardziej gęste gąbki ? mam oryginalną od ataman 10x14x24cm kolor zielony.


A czy taka filtracja będzie przeszkadzała pyskom ?


A może jednak zmienić na mniejszy ?- żona mnie zabije :(

Opublikowano

Prośba na początek piszemy rzeczywisty litraż akwa( sami sobie odejmiemy) lub wymiary to jest najlepsze Nie wiem kto Ci polecił tak silnego at203 do Twojego akwa Spróbuj założyć coś podobnego do tej gąbki http://www.zwierzowisko.pl/products/1758-aqua-zoo-wklad-gabka-prostokatna-duza-do-filtra-wewnetrznego Ta gąbka jest bardziej gęsta wiec wydajność filtra spadnie na pewno, tylko nie wiem czy tak aby nie robić "pralki" Tak naprawdę jeżeli masz akwa 100cm to nawiekszy przepływ jaki powinieneś dać to 1500l/h największy Filtracja raczej nie powinna przeszkadzać pysiom tylko będą musiały się przyzwyczaić ale z drugiej srony nie może być za duża bo będą cały czas walczyć

Opublikowano

Dzięki za odp już się załamałem, a żona ostrzy sobie na mnie nóż :)


Więc co polecacie czy sprzedać tego atmana- może ktoś z Klubowiczów potrzebuje- działał tylko 1 dzień :)


I co najważniejsze, nie chcę drugi raz popełnić błędu !!!!!!


Jaki filtr wewnętrzny polecacie do akwarium (100x35x50)- posiadam filtr zew. tetra 700 o przepływie 700 l/h


* pisaliście, że przepływ powinien być max 1500l/h ale z obu filtrów, czy z tego wewnętrznego ?


Zdjęcie akwa w Galerii

Opublikowano

Ja też mam dość mocny filtr ustawiony wlotem ku lustru wody, nie jest to może pralka, ale nurt silny.

Zauważyłem że moje ryby lubią się w nim bawić. Podpływają dnem pod filtr, wyskakują ku górze i pozwalają nieść się w drugi koniec akwarium :)

Opublikowano
pisaliście, że przepływ powinien być max 1500l/h ale z obu filtrów, czy z tego wewnętrznego ?


1500l/h z jednego wewnętrznego.


Spróbuj pokombinować (dla spokoju żony;)) z wylotem i gęstą gąbką taką jak w linku meszka. Jak ustawisz wylot na lustro (są takie dysze kierujące wodę w odp. kierunku) to ci pralki nie będzie robiło tylko burzyło taflę co przy okazji natleni wodę.

--

Musisz dobrać odpowiedni rozmiar:

http://www.google.pl/#hl=pl&gs_nf=1&pq=nak%C5%82adka%20kierunkowa%20do%20filtra&cp=18&gs_id=1tq&xhr=t&q=ko%C5%84c%C3%B3wka+kieruj%C4%85ca&pf=p&sclient=psy-ab&oq=ko%C5%84c%C3%B3wka+kieruj%C4%85ca&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=9ebaa35339642fc1&biw=1360&bih=606

Opublikowano

Dzięki wszystkim za pomoc :)


więc zrobię tak: pianka gęsta + min. przepływ + wylot na taflę wody.


Po wpuszczeniu pyszczaków zobaczę jak się będą zachowywały i jak będą normalnie pływać, a nie latać :) to tak zostawię.


A na wszelki wypadek jaki filtr wew. byście polecali do mojego akwarium o odpowiedniej przepustowości- wolę wiedzieć na wszelki wypadek czego mam szukać :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.