Jump to content

Płyta spieniona PCV + oświetlenie


Recommended Posts

hej! :wink:

Po zakupie akwarium 240l i dłuższych przemyśleniach podjołem decyzje o własnorecznym wykonaniu pokrywy.

Planuje zakupić płyte spienioną PCV 6mm z której wykonam pokrywe otwieraną na zawiasach.W tej kwestii wiem ze niczego nie pomine przy zakupie.Problem moj jednak pojawia sie przy zakupie osprzetu do oświetlenia , który chce zamówić przez internet.Poniewaz zalezy mi na czasie i nie moge sobie pozwolić na dosyłanie części chcialem przedstawić Wam liste podzespołow jakie chce zamówić i w miare możliwości prosił bym o jakieś podpowiedzi typu , "czy o czymś nie zapomniałem" lub propozycje jakiś alternatywnych rozwiązań.

Swietlowki: aqua glo 30W 36zł

power glo 30 W 46,98

Statecznik TCI 236 70 zł

Oprawka 8,60 x 4 ~ 35zł

Przewód z wtyczką i wyłącznikiem

strona na której sie opierałem.

www.aqva-light.pl


:arrow:Nie wiem jakie przewody zamówić : Przewód (drut miedziany) o średnicy 0,5 mm lub 0,75 mm lub Przewód ekranowany do połączeń z statecznikami elektronicznymi


dzieki ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

No wygląda na to że wszystko przewidziałeś. Rozumiem ż eten statecznik jest elektroniczny i nie potrzebujesz w związku z tym starterów. Oprawki jak mniemam sa bryzgoszczelne.

Jełsi chodzi o przewód to 0,5mm w zupełnosci wystarczy. Z grubszym bedziesz wręcz miał problem, bo nei wchodzi w otworki na drut w oprawkach i stateczniku (ja musiałem zeszlifowywać końcówki). Nie wiem po co ci wyłącznik, natomiast zainwestował bym odrazu w wyłącznik czasowy. Zapalanie i gaszenie samemu światla w akwarium to nic dobrego. Jakiś wyjazd, dłuższe spanie w sobote czy impreza i ryby nie wiedzą o co chodzi, że dzień sie nie konczy.

Weź też poprawkę na to że kabla sporo idzie, zwlaszcza jesli chcesz umieścic statecznik poza pokrywą (co generalnie jest dobrym rozwiązaniem). Nasówa się wówczas pytanie co w sytuacji kiedy chcesz zdjac pokrywę, razem z oświetleniem. Czy będzie trzeba za każdym razem wypruwac kable z szafki? Proponował bym jakieś połączenie (kostkę) pozwalającą odlączyć świetlówki. Ja mam taka kostkę zakupiona w sklepie elektronicznym na 8 żył. Mozna tez uzyc dwóch kompletow męskich i żenskich wtyków zasilających od komputera (takich jak do twardego dysku).

Najbardziej ejdnak przesladuje mnie ostatnio inny pomysł, nie wiem jednak czy kabel taki wytrzyma natęzenie pradu jaki daja świetlowki, ale zamierzam to sprawdzić. Chce zrobić zsilanie świetlówek kablem sieciowym (jak do komputera) a konkretnie skrętką, lub tez 8 zylowa alarmówka. Następnie przyłączenie na kostce od sieci komputerowych, czyli RJ-45. Nie wiem czy to się wszystko nie popali, ale mam zamiar to sprawdzić kiedyś, przy następnym baniaku.


Przemyśl tez sprawe mocowania oprawek do pokrywy. Ja na przyklad zrobiłem coś takiego:


oprawki1.1.th.jpg



a moja kostka od oświetlenia wygląda tak:


kostka_oswietlenie2.th.jpg



Kot.

Link to comment
Share on other sites

Zapewniam ze nic się nie popali. W świetlówkach nie ma dużych prądów. Są tylko duże napięcia a to wogóle co innego. Taka skrętka spokojnie wystarczy i nie powinno być jakikolwiek przebić a za tym wszystkim idzie ogromna cena drutu miedzianego takiej a takiej grubości.

IMO lepiej kupic najzwyklejszy kabel w elektronicznym jakiś dwużylowy za 90 gr metr i nic się nie będzie działo;) A jak ktoś nie wierzy to zapraszam do mnie bo nawet mam tak przedłóżke do radia zrobioną:) zademonstruje z miernikiem:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Jednak zbyt dużo jest pięknych ryb, by wybór był prosty, dlatego myślę o opcjach, jak poniżej. 🤔 Wydaje mi się, że takie drapieżniki wagi średniej byłyby odpowiednie do akwarium o długości ca 220 cm.  Dimidiochromis strigatus / Exochochromis anagenys / Lichnochromis acuticeps Stigmatochromis tolae Lethrinops lethrinus / Trematocranus placodon / Cheilochromis euchilus Placidochromis milomo Nie ukrywam, że chciałbym obsadę nietuzinkową. Nie mam zamiaru silić się na sztuczną oryginalność i wymyślać jakieś cuda - ale nie powiem, zależałoby mi na szkle, w którym będzie pływać coś rzadziej spotykanego. Stąd szczególnie interesuje mnie np. Trematocranus placodon. Ładna, ciekawa i majestatyczna ryba. Raczej mniej popularna, w forumowym dziale Grafika wyszukań mało, w zasadzie prawie tylko autorstwa Kolegi @stan. Rośnie spora, do 25 cm, ale w necie różnie można wyczytać co do agresywności. Widzę, że jest dostępna w Tan-Mal. Może ktoś miał/ma i podzieli się obserwacjami.
    • Dzięki. Faktycznie, we wspomnianej książce proponowane do M. mchuse gatunki zarówno nie przekraczają go wielkością, jaki i nie są też określane jako agresywne. Słusznie, w związku z delikatnością M. mchuse zacznę w takim razie od 4 gatunków i zobaczymy, jak się sytuacja rozwinie; doświadczenie z obserwacji też coś podpowie. Trzymam kciuki za nowy zbiornik, Patryka oczywiście też. 👍😉
    • U mnie w module jako wloty robią: szczelina wycięta "fabrycznie" na etapie budowy modułu (mniej więcej w połowie wysokości modułu, niewidoczna patrząc od przodu), nawiercony przeze mnie wlot w dolnej części modułu zakończony kratką wentylacyjną o średnicy 45 mm oraz dwa nacięcia w górnej części modułu, przez które przelewa się woda - działa jednocześnie jako skimmer. Na późniejszym etapie kratkę nieco zmodyfikowałem, wycinając z niej trochę plastiku, przez co zwiększyła się powierzchnia zasysu.
    • Możesz śmiało podłączyć do p415 https://allegro.pl/oferta/driver-p4115adj-led-200ma-700ma-pwm-lin-adj-7411714739 Prąd ustawisz na 700mA rezystorami jak fabrycznie nie jest i wydaje mi się że śmiało ten led będzie świecił. Nie będzie świecił pełną mocą ale moze wystarczy. Jedna uwaga, sygnał PWM do 5,5V a sterownik chyba potrzebuje większym napięciem być zasilony, stąd musisz sobie wyprowadzić te sygnały ze sterownika, ponieważ jak podłączysz PWM wprost to spalisz driver. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Ja mam u siebie zasys poziomy przodem. Raczej mało jest widoczny, ale jak ktoś się uprze, to go zobaczy i będzie mu przeszkadzał. Wymiary zasysu sprawdzone pod moją pompę 3000l - 0.5x20cm. U mnie się to sprawdza. Piotr, jeżeli chcesz zrobić podobny zasys do mojego, to warto szczelinę wyciąć wyższą i od środka zamontować na wklejonych szynach ruchomą przesłonę. Bo dobrze dobrać wielkość zasysu, to podstawa przy tego rodzaju filtracji - no ale ja mam typową kasetę, zabudowaną w tle 
    • @pablomas dzięki. Tak sobie właśnie myślałem, że mocna filtracja biologiczne likwiduje błonę. Ja właśnie "tworzę" taką hybrydę. Narożną kasetę w kształcie hmf ale w sposobie działania modułu Czyli przód będzie cały z pvc. U góry nacięcie jako skimmer. Zastanawiam się tylko nad wlotem @jaras @marcin73m jak macie zrobione wloty do modułu? Myślałem nad wpuszczeniem poziomo nawierconej rury z zewnątrz zabezpieczonej czymś takim. Myślę, że spowodowało by to równiejszy przepływ wody przez gabkę Tylko czy ta rura jest potrzebna? Może wystarczy tylko ponawiercać dziurki jako wlot?  
    • Powinno działać daj tylko czas u mnie po ok 6tyg zniknął, brak biofilmu od dwóch lat. Zobacz mój wątek Hmf w filtrze Juwel.
    • Moja wpłata nie dotarła? @yaro sprawdź proszę
    • Myślę, że na dobry początek 4 gatunki to będzie dobry wybór. Obsada też dość oryginalna, także będzie na co patrzeć. Po jakims czasie sam oceniasz czy ilość ryb jest wystarczająca. Przy świeżym zbiorniku też nie ma co szarżować z ilością ryb wpuszczonych na początek, bo zalążki biologii łatwiej to zniosą. Oczywiście ustalanie ilość gatunków bez wspomnieniu, a liczebności osobników poszczególnych gatunkow jest mocno umowna bo można próbować z więcej niż jednym samcem i większą ilością samic, a można docelowo celować w jednego samca i np 2 samice. Ja zdecydowanie wolę jak moje ryby mają przestrzeń życiową i w zamian częściej mogę obserwować ich naturalne zachowania. Mocno przerybione zbiorniki to jakoś nie moja bajka (oczywiście w Twoim przypadku przy racjonalnej ilości ryb w obrębie gatunku nie ma mowy o przerybieniu). Tysiąc litrów to już kawał szkła i super możliwości, choć wiadomo litrów zawsze będzie za mało i to myślenie, że jakbym tu dorzucił 50cm, a tam 20 oooo wtedy to by dopiero było Sam jestem na etapie wybierania obsady (można powiedzieć, że ta się już nawet wyklarowała), z tą różnicą, że zbiornik o 400l większy, od Twojego, a w planach pierwsze podejście do drapieżników. Zobaczymy jak ta przygoda się potoczy. Tobie też życzę powodzenia
    • Jak to mówią "nie znam się, ale się wypowiem"  @TomekT jak wiesz sam jestem na podobnym etapie rozmyślań. Przeczytałem cały wątek Iquitosa o jego akwarium i doszedłem do wniosku, że Mylochromisa trzeba byłoby hodować z naprawdę spokojnymi gatunkami. Sam nad nim mocno się zastanawiałem, ale doszedłem do wniosku, że jakikolwiek typowy, średniej wielkości drapieżnik to już będzie dla tego gatunku zbyt wielkie obciążenie. W. Sierakowski w książce również wspomina o wyjątkowej delikatności tego gatunku. Jeśli chodzi o dodawanie L. Caeruleus to odpuściłbym po prostu ze względu na to, że wg mnie szkoda pakować tak rozpowszechnionej ryby do obsady, która składa się z tak nieczęsto spotykanych okazów. Ja bym stawiał na zestaw: D. Strigatus, S. Tolae, L. Lethrinus oraz P. Milomo  P. Milomo wygląda super  
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.