Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Jestem Tomek jestem tu nowy także jak coś będę robił nie tak to proszę o poprawę


jak w tytule proszę o pomoc przy doborze sumpa do takiego akwa

Opublikowano

Wybór sumpa to sprawa indywidualna. Przy ustalaniu jego wielkości, chyba najważniejszym czynnikiem, który może w przyszłości wpłynąć na jego poprawne funkcjonowanie jest wielkość planowanej obsady...

Przy tym litrażu, spokojnie mogę powiedzieć, że bedzie to musiało być akwarium minimum o pojemności 10% ogólnego.


A tu masz stronki, na które warto zajrzeć, przed jego budową...

Tutaj dość dokładna budowa komina -

http://starykot.za.pl/malawi.html ,

a tu sumpa -

http://starykot.za.pl/Sump.html


Powodzenia;)

--

Aaa i oczywiście - Witaj na forum:D

Opublikowano

podaj planowane wymiary akwa, planowane wymiary stelaża (bo zakładam że nie stawiasz tego na drewnie) to ci pomogę


ja mam sump do akwa 180x73x55h (720l) o wymiarach 111x55x30cm, ale mój stelaż jest niski bo werwnątrz jest tylko 49cm...


sprawa jest indywidualna ale mogę pomóc udostepniając Ci kalkulatory w google dokach... powiedz tylko słowo ;)

Opublikowano

Tak wogóle witaj. Cóż za maniery z mojej strony. :lol:


Moim zdaniem im większy sump tym lepiej.

Proponuję Ci zastosować sump o wymiarach 150-130cm długości, 50cm szerokości i nie więcej niż 40cm wysokości.


Zyskasz tym samym następujące pojemności (wartości przybliżone - nie uwzględniają różnicy w poziomie wody rzeczywistym, a całkowitym sumpa):

150x50x40h wody będzie tyle:

- komora sedymentacyjna (tam gdzie wchodzą rury zrzutowe) + komora wkładu mechanicznego = 50x13x35h = ~22l

- komora biologiczna (np wymuszony przepływ boczny w niej) = 40x50x35h = 70l

- komora zapasowa służąca np jako denitrator, czy jako kotnik dla samicy, czy do montażu stałej podmiany itp, ale ogólnie zwiększająca ilość wody w układzie = 30x50x35h = 52,5l

- komora pompy -- powinna być największa, bo tam zmienia się poziom wody w całym układzie w wyniku parowania = 66x50x35h gdy zalana do pełna = 115l


łącznie ~250l wody w 300l sumpie, co daje wystarczający zapas do przeciwdziałania wyłączeniu zasilania pompy i spłynięciem wody znad grzebienia...


tutaj jest przykład nieco mniejszego mojego, z nieco inną niz tradycyjna biologią, ale zamysł ten sam... komorę biologiczną możesz zsysypać ceramiką wymuszając obieg wody albo poziomy albo pionowy wklejonymi cienkimi szybkami...




tak naprawdę nie ptrzebujesz zasypać całego takiego sumpa wkładami - 50l w zupełności wystarczy... komore dodatkową warto mieć - ja tam np obecnie trzymam raka, który ma karę za pożarcie ryby, ale może kiedyś trafi tam samica - w każdym razie woda w obiegu jest ;)


W razie pytań pytaj...


możesz zastosować do obliczeń jeszcze to, ale pisałem to dawno temu i nie pamiętam hasła, ale jak jesteś ogarnięty to się domyślisz gdzie co wpisać:

http://uznam.net.pl/~motowilk/kalk_do_sumpa/kalkulator_do_sumpa.xls

Opublikowano

tak, z tym że:

- pierwsza komora podzielona na dwie - jedna bez gąbek z rurami (sedymentacyjna) i wysokością ścian wewnętrznych 39cm (1cm ponizej krawędzi zewnętrznych), a druga z gąbkami - przelew między tymi dwoma dolny - dalej wysokość ściany między komorą z gąbkami a komorą bio h=35cm, przelew górny ---> inaczej mówiąc woda spada rurami do sedymentacyjnej, przelatuje dołem pod 13cm odcinkiem i trafia na watę/gąbki która/e swobodnie unosi sie u góry komory i dalej przelewa się przez połowę długiej ścianki i wpada do komory bio górą


- druga komora ma przegrody kierujące wodę poziomo przez ceramikę -- kierunek wody np w kształt litery S (patrząc z góry) - przegrody te z cieniutkiej szyby 4mm h=38cm, tylko do wymuszania kierunku wody -- dalej woda wypada do komory rezerwowej też przelewem górnym na 1/3 długości ściany - przelew h=34cm (pozostała ściana dla otoczenia litery S h=38cm)


- komora rezerwowa pusta - przelew górny do komory pompy h=33cm


Tym sposobem woda grawitacyjnie sobie płynie, nie hałasuje na kolejnych progach (różnica w kolejnych =1cm)


itd


jakieś pytania??


Bo oczywiście mógłbyś zrobić mniejszy wzorem Starego_Kota, ale imho zapasowa komora się przydaje dla odławiania ryb ewentualnie + więcej wody w obiegu = stabilniejsze parametry. Sedyment+wata sery powoduje łatwość obsługi raz w tygodniu, a przepływ poziomy powoduje że złoże obmywane jest nierównomiernie, a zatem nie jest w całości natleniane, co powoduje że w nieruszanym pojawiają się tam strefy denitryfikujące.

--

ad 1. bo jeśli zrobisz jak ja że pierwsza komora podzielona na sedyment i gąbki ma na całej długości taką samą wysokość h=35cm to przy zapchaniu się gąbek/waty woda przelewać się będzie odrazu z sedymentu do bio z pominięciem gąbek - to jest u mnie do poprawienia i mówiłem o tym na filmie...


zobacz mój film z podmiany wody na moim kanale YT - link w stopce

Opublikowano

szczerze to narysować nie narysuje, ale wstawię to:


1. tu masz schemat sumpa z wymiarami szyb - rzut z góry - wartości wypisane w górnych częściach dna sumpa to szerokości komór... urżnąłem niechcący za dużo obrazu ale sie domyślisz (odpowiednio od prawej: 13cm,40cm,30cm,65cm pompa - łącznie płyta dna 148,2cm dno wklejone w środek, przy założeniu ze szyby pionowe są z 6mm szkła)

sump_dla_kolegi.jpg

- nie są zachowane proporcje - np. 13cm komora sedymantacyjna/gabki jest na rysunku szersza od 65cm komory pompy


2. a teraz wysokosci przegród na tym samym rysunku - z tym że opisane pod obrazkiem:

sump_dla_kolegi_opisany.jpg

linie czerwone h=40cm

linie pomarańczowe h=39cm (z tym że między komorą sedyment a gąbka przepływ dolny pokazany wymaga wkejenia szyby krótszej z przerwą 3-4cm pod spodem) - brak przelewu górnego

linie ciemnoniebieskie h=35cm - przelew górny

linie żółte h=38cm - brak przelewu górnego/dolnego

linie zielone h=34cm - przelew górny

linia fioletowa h=33cm - przelew górny


bardziej łopatologicznie się nie da :P


wg. moich obliczeń sump będzie w stanie utrzymać bufor bezpieczeństwa w ilości 42l-46l wody w razie wyłączenia zasilania i zrzutu wody znad grzebienia akwa... (licząc komorę pompy prawie pełną - 95% czasu taka nie jest - jest w połowie pusta)


co przy wymiarach baniaka 300x60x60h da nam (założenia szkło 12mm):

komin 15x30x55h = ~24l

nad grzebieniem 297,6x57,4x1 = ~17l

razem akwa zrzuci po wyłączeniu pompy 41l wody


oczywiści nie musisz mieć tak przesadnie przewymiarowanego komina ;)

wystarczy 15x20 ;)


teraz lepiej? :mrgreen:

--

ewentualnie możesz zrobić linie czerwone h=42cm i będziesz miał i tak nieprzekraczalny zapas ;) kosztem dostępu ;)

jednak nie ma potrzeby - mało która pompa spiętrzy Ci 1cm w takim baniaku ;) bo musiałaby pompować >17l/s (przy założeniu że grzebień przepuści nie mniej niż to co podaje pompa)


oczywiście przegród żółtych (tych krótszych niż szerokość sumpa), w komorze bio możesz dać więcej np co 10cm - wtedy wejdą 3 i będzie lepszy przepływ - tu tylko poglądowo

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.