Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Jestem Tomek jestem tu nowy także jak coś będę robił nie tak to proszę o poprawę


jak w tytule proszę o pomoc przy doborze sumpa do takiego akwa

Opublikowano

Wybór sumpa to sprawa indywidualna. Przy ustalaniu jego wielkości, chyba najważniejszym czynnikiem, który może w przyszłości wpłynąć na jego poprawne funkcjonowanie jest wielkość planowanej obsady...

Przy tym litrażu, spokojnie mogę powiedzieć, że bedzie to musiało być akwarium minimum o pojemności 10% ogólnego.


A tu masz stronki, na które warto zajrzeć, przed jego budową...

Tutaj dość dokładna budowa komina -

http://starykot.za.pl/malawi.html ,

a tu sumpa -

http://starykot.za.pl/Sump.html


Powodzenia;)

--

Aaa i oczywiście - Witaj na forum:D

Opublikowano

podaj planowane wymiary akwa, planowane wymiary stelaża (bo zakładam że nie stawiasz tego na drewnie) to ci pomogę


ja mam sump do akwa 180x73x55h (720l) o wymiarach 111x55x30cm, ale mój stelaż jest niski bo werwnątrz jest tylko 49cm...


sprawa jest indywidualna ale mogę pomóc udostepniając Ci kalkulatory w google dokach... powiedz tylko słowo ;)

Opublikowano

Tak wogóle witaj. Cóż za maniery z mojej strony. :lol:


Moim zdaniem im większy sump tym lepiej.

Proponuję Ci zastosować sump o wymiarach 150-130cm długości, 50cm szerokości i nie więcej niż 40cm wysokości.


Zyskasz tym samym następujące pojemności (wartości przybliżone - nie uwzględniają różnicy w poziomie wody rzeczywistym, a całkowitym sumpa):

150x50x40h wody będzie tyle:

- komora sedymentacyjna (tam gdzie wchodzą rury zrzutowe) + komora wkładu mechanicznego = 50x13x35h = ~22l

- komora biologiczna (np wymuszony przepływ boczny w niej) = 40x50x35h = 70l

- komora zapasowa służąca np jako denitrator, czy jako kotnik dla samicy, czy do montażu stałej podmiany itp, ale ogólnie zwiększająca ilość wody w układzie = 30x50x35h = 52,5l

- komora pompy -- powinna być największa, bo tam zmienia się poziom wody w całym układzie w wyniku parowania = 66x50x35h gdy zalana do pełna = 115l


łącznie ~250l wody w 300l sumpie, co daje wystarczający zapas do przeciwdziałania wyłączeniu zasilania pompy i spłynięciem wody znad grzebienia...


tutaj jest przykład nieco mniejszego mojego, z nieco inną niz tradycyjna biologią, ale zamysł ten sam... komorę biologiczną możesz zsysypać ceramiką wymuszając obieg wody albo poziomy albo pionowy wklejonymi cienkimi szybkami...




tak naprawdę nie ptrzebujesz zasypać całego takiego sumpa wkładami - 50l w zupełności wystarczy... komore dodatkową warto mieć - ja tam np obecnie trzymam raka, który ma karę za pożarcie ryby, ale może kiedyś trafi tam samica - w każdym razie woda w obiegu jest ;)


W razie pytań pytaj...


możesz zastosować do obliczeń jeszcze to, ale pisałem to dawno temu i nie pamiętam hasła, ale jak jesteś ogarnięty to się domyślisz gdzie co wpisać:

http://uznam.net.pl/~motowilk/kalk_do_sumpa/kalkulator_do_sumpa.xls

Opublikowano

tak, z tym że:

- pierwsza komora podzielona na dwie - jedna bez gąbek z rurami (sedymentacyjna) i wysokością ścian wewnętrznych 39cm (1cm ponizej krawędzi zewnętrznych), a druga z gąbkami - przelew między tymi dwoma dolny - dalej wysokość ściany między komorą z gąbkami a komorą bio h=35cm, przelew górny ---> inaczej mówiąc woda spada rurami do sedymentacyjnej, przelatuje dołem pod 13cm odcinkiem i trafia na watę/gąbki która/e swobodnie unosi sie u góry komory i dalej przelewa się przez połowę długiej ścianki i wpada do komory bio górą


- druga komora ma przegrody kierujące wodę poziomo przez ceramikę -- kierunek wody np w kształt litery S (patrząc z góry) - przegrody te z cieniutkiej szyby 4mm h=38cm, tylko do wymuszania kierunku wody -- dalej woda wypada do komory rezerwowej też przelewem górnym na 1/3 długości ściany - przelew h=34cm (pozostała ściana dla otoczenia litery S h=38cm)


- komora rezerwowa pusta - przelew górny do komory pompy h=33cm


Tym sposobem woda grawitacyjnie sobie płynie, nie hałasuje na kolejnych progach (różnica w kolejnych =1cm)


itd


jakieś pytania??


Bo oczywiście mógłbyś zrobić mniejszy wzorem Starego_Kota, ale imho zapasowa komora się przydaje dla odławiania ryb ewentualnie + więcej wody w obiegu = stabilniejsze parametry. Sedyment+wata sery powoduje łatwość obsługi raz w tygodniu, a przepływ poziomy powoduje że złoże obmywane jest nierównomiernie, a zatem nie jest w całości natleniane, co powoduje że w nieruszanym pojawiają się tam strefy denitryfikujące.

--

ad 1. bo jeśli zrobisz jak ja że pierwsza komora podzielona na sedyment i gąbki ma na całej długości taką samą wysokość h=35cm to przy zapchaniu się gąbek/waty woda przelewać się będzie odrazu z sedymentu do bio z pominięciem gąbek - to jest u mnie do poprawienia i mówiłem o tym na filmie...


zobacz mój film z podmiany wody na moim kanale YT - link w stopce

Opublikowano

szczerze to narysować nie narysuje, ale wstawię to:


1. tu masz schemat sumpa z wymiarami szyb - rzut z góry - wartości wypisane w górnych częściach dna sumpa to szerokości komór... urżnąłem niechcący za dużo obrazu ale sie domyślisz (odpowiednio od prawej: 13cm,40cm,30cm,65cm pompa - łącznie płyta dna 148,2cm dno wklejone w środek, przy założeniu ze szyby pionowe są z 6mm szkła)

sump_dla_kolegi.jpg

- nie są zachowane proporcje - np. 13cm komora sedymantacyjna/gabki jest na rysunku szersza od 65cm komory pompy


2. a teraz wysokosci przegród na tym samym rysunku - z tym że opisane pod obrazkiem:

sump_dla_kolegi_opisany.jpg

linie czerwone h=40cm

linie pomarańczowe h=39cm (z tym że między komorą sedyment a gąbka przepływ dolny pokazany wymaga wkejenia szyby krótszej z przerwą 3-4cm pod spodem) - brak przelewu górnego

linie ciemnoniebieskie h=35cm - przelew górny

linie żółte h=38cm - brak przelewu górnego/dolnego

linie zielone h=34cm - przelew górny

linia fioletowa h=33cm - przelew górny


bardziej łopatologicznie się nie da :P


wg. moich obliczeń sump będzie w stanie utrzymać bufor bezpieczeństwa w ilości 42l-46l wody w razie wyłączenia zasilania i zrzutu wody znad grzebienia akwa... (licząc komorę pompy prawie pełną - 95% czasu taka nie jest - jest w połowie pusta)


co przy wymiarach baniaka 300x60x60h da nam (założenia szkło 12mm):

komin 15x30x55h = ~24l

nad grzebieniem 297,6x57,4x1 = ~17l

razem akwa zrzuci po wyłączeniu pompy 41l wody


oczywiści nie musisz mieć tak przesadnie przewymiarowanego komina ;)

wystarczy 15x20 ;)


teraz lepiej? :mrgreen:

--

ewentualnie możesz zrobić linie czerwone h=42cm i będziesz miał i tak nieprzekraczalny zapas ;) kosztem dostępu ;)

jednak nie ma potrzeby - mało która pompa spiętrzy Ci 1cm w takim baniaku ;) bo musiałaby pompować >17l/s (przy założeniu że grzebień przepuści nie mniej niż to co podaje pompa)


oczywiście przegród żółtych (tych krótszych niż szerokość sumpa), w komorze bio możesz dać więcej np co 10cm - wtedy wejdą 3 i będzie lepszy przepływ - tu tylko poglądowo

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Tutaj w naturalnym środowisku  
    • To pytanie nie do mnie, to nie moja ryba ale z tego co pamiętam to właściciel tej mdoki @Falcowski karmił je naturefood i chyba tylko tym pokarmem. Jeśli obawiasz się że mdoka jest za mała to pomyśl nad cyrtocara moori jest większa, rośnie do 25 cm w akwa i samice też ma całkiem ładne.  
    • Trochę poczytałem jeszcze i wymyśliłem coś takiego prefiltr - gąbka fabryczna 10ppi 1 koszyk - gąbka fabryczna w całości 20 ppi 2 koszyk - gąbka fabryczna w całości 30 ppi 3 koszyk - bioceramax 600 + matrix( lub pumeks ogrodniczy??)  4 koszyk - matrix ( może grys koralowy??) 5 koszyk - gąbka fabryczna w całości 45 ppi lub jakaś wata  co o tym sądzicie ?
    • Zmiana na troszkę większe.
    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.