Skocz do zawartości

zakładanie akwarium 450l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

serpentynit-myślałem również o nim ale do składu mam dość daleko bo ok panad 50km. Dziś do domku przywiozłem skaly-jakie dopiero jutro się dowiem po wygotowaniu i wstawię zdjęcie co to jest, może akurat się przydadzą.

Opublikowano

Ważna jest porowatość czym większa tym lepiej...Co do węgla zapewnia krystaliczną wodę i pochłania związki pigmentowe oraz związki organiczne-wada to że działając jak filtr mechaniczny szybko się zapycha. Chemicznie pewnie działa około 3 tygodni. Na początek przyda się na pewno...

Opublikowano
Ważna jest porowatość czym większa tym lepiej...Co do węgla zapewnia krystaliczną wodę i pochłania związki pigmentowe oraz związki organiczne-wada to że działając jak filtr mechaniczny szybko się zapycha. Chemicznie pewnie działa około 3 tygodni. Na początek przyda się na pewno...

porowatość czego?


węgiel i owszem zapewnia przejrzystą wodę, ale wymaga wymiany stosunkowo często -- jak często to zależy od obciążenia i ogólnej charakterystyki prowadzenia zbiornika i na pewno nie polecałbym go początkującym


stekiem bzdur jest że działa jak mechaniczny - raczej chemiczno-biologiczny, gdzie w wyniku reakcji chemicznej więzi zwiazki organiczne ale tylko do pewnego momentu - potem oddając je do wody - natomiasst bbiologiczny bo jego porowatość daje dużo miejsca dla bakterii

--

serpentynit-myślałem również o nim ale do składu mam dość daleko bo ok panad 50km. Dziś do domku przywiozłem skaly-jakie dopiero jutro się dowiem po wygotowaniu i wstawię zdjęcie co to jest, może akurat się przydadzą.

a po co je gotowac?

Opublikowano

Kolego Makok porowatość i przepuszczalność siateczki lub struktura, granulat węgla również częściowo wyłapuje zanieczyszczenia z wody to chyba logiczne. Nawet zwykły żwirek może być materiałem filtrującym mechanicznie.

Po drugie pisałem ze często trzeba wymieniać.

po trzecie na początek jest akurat bo jak z jakiś materiałów nie do płukanych coś się dostanie to węgiel to wyłapie...Będzie też na starcie mniejsze zmętnienie pierwotniakami, ale to tylko moje skromne zdanie

a porowatość ceramiki-ps podawana czasami jest na opakowaniu

Opublikowano

hmm tyle że wkłady mechaniczne trzeba wymienić częściej niż raz na 3 tygodnie... dlatego węgla bym tak nie nazwał ;)


właśnie na początek nie jest, bo osoba niedoświadczona wsadzi taki węgiel i przedstawię Ci przykładowy możliwy dalszy scenariusz:

- dzień 1 start baniaka

- dzień 20 - no2 w szczytowym momencie - osoba oczytana że węgiel trzeba wymieniać co koło 3 tygodnie wymienia, tymczasem to na węglu rośnie 2/3 złoża w stosunku do pozostałych mediów na początku istnienia baniaka, bo węgiel utrzymując związki organiczne dodatkowo je dokarmia... osoba wywala węgiel i traci większość złoża...

- dzień 40 - powinien być zamknięty cykl, ale nie jest bo po zabraniu złoża azotyny dalej utrzymują się zbyt wysoko do wpuszczenia ryb...

itd..


to tylko przykład

ale początkujący może nie mieć o tym pojęcia... i zamiast startować tradycyjnie na złożu niewymienym i własnych siuśkach, które złoże to wzmocnią, bo jest w nich zwykle nawet w połowie szklanki o tone więcej substancji niż w kupach ryb, to zrobi jak mówisz i rozchwieje sobie akwarium w pierwszych 3 misiącach... po co?


po to żeby nie miał zakwitów?

wiesz co? startowałem 4 baniaki w swoim życiu i nigdy zakwitu nie miałem - bez lamp UV, węgla itp


i mimo że jestem do niego przekonany to polecę tylko komuś kto wie co robi ;)

Opublikowano

Fakt masz racje...nie pomyślałem ze może za dużo ktoś grzebać.

Startowałem od zera kilka zbiorników i zawsze dawałem węgiel, i problemów nie miałem a bakterie osadzały się na węglu ale również tam gdzie powinny.

Przy hodowli paletek tylko go unikałem.

Opublikowano
Fakt masz racje...nie pomyślałem ze może za dużo ktoś grzebać.

Startowałem od zera kilka zbiorników i zawsze dawałem węgiel, i problemów nie miałem a bakterie osadzały się na węglu ale również tam gdzie powinny.

Przy hodowli paletek tylko go unikałem.



ja też węgiel stosowałem czasem w rożnych formach i też nie u palet :D


nareszcie trafił się ktoś na poziomie do dyskusji, bez urazy dla pozostałych ;)

peace krondyl :)

Opublikowano

Wegla nie dawałem jak narazie do filtra bo jest cały zapełniony ceramika. Po co wygotowywać? ja zawsze gotowałem kamienie do akwarium, korzenie w celu pozbycia się bakterii. Od kąd pamiętam to tak robiłem.

Opublikowano

korzenie nie powodują pozbycia się bakterie-nawet te torfowe powolutku gniją mimo dużej zawartości garbników, kwasów humusowych -co innego ketapang, torfin, torumin, wyciąg z liści dębu, szyszki olchy. Niestety to nie do malawi...Rybcie nie lubią zbytnio tych specyfików..

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.