Skocz do zawartości

Dojrzewający zbiornik - kilka pytań


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Ok. 2 tygodni temu zalałem akwarium. Parametry wody zmierzone testami kropelkowymi JBL:


1. 01-05-2011. Parametry wody w kranie

PH 3-10: 7,5

PH 7,4-9,0: 7,2

KH: 7

GH: 7

NH4: 0,05

NO2: 0,03

NO3: 5


2. 16-06-2011. Ok tydzień po starcie akwarium, 1 dzień po wsypaniu 3 kapsułek Bactozym

PH 3-10: 7,5

PH 7,4-9,0: 7,4

KH: 6

GH: 6

NH4: 0,03

NO2: 0,05

NO3: 9


3. 19-06-2011. 2 dni po dodaniu ok. 150 ml uryny. Coś zakwitło, woda zrobiła się mleczna

PH 3-10: 7,5

PH 7,4-9,0: 7,3

KH: 7

GH: 6

NH4: 0,20

NO2: 0,20

NO3: 6


4. 21-06-2011. 1 dzień po dodaniu sody oczyszczonej. Wsypałem paczkę 100 g na ok. 30 litrów wody, z tego wlałem ok. 20 litrów

PH 3-10: 8,2

PH 7,4-9,0: 7,5

KH: 13

GH: 7

NH4: 0,40

NO2: 0,20

NO3: 6


5. 25-06-2011. 2 tygodnie od startu. Woda robi się przejrzysta.

PH 3-10: 8,5

PH 7,4-9,0: 7,6

KH: 14

GH: 7

NH4: 0,60

NO2: 0,25

NO3: 3


Pytania:

1. Dziwi mnie rozbieżność między wynikami testu mierzącego PH w zakresie 3-10 i 7,4-9,0. Czy ktoś zaobserwował podobną rzecz, czy ja mam jeden z testów jakiś "nie za bardzo" ? Pytam głównie dlatego, że test 7,4-9,0, który powinien być znacznie bardziej dokładny praktycznie nic nie wykazał po dodaniu sody, natomiast ten teoretycznie mniej dokładny pokazał spory wzrost PH.


2. Dlaczego po dodaniu sody twardość węglanowa wystrzeliła w górę, a twardość ogólna się nie zmieniła ? (sorry, zawsze byłem dup@ z chemii)


3. Dlaczego NH4 rośnie tydzień po dodaniu uryny ? Z tego, co rozumiem, zbiornik cały czas dojrzewa i pomału NH4 powinno zacząć maleć, a NO2 rosnąć ?

Opublikowano

2. Dlaczego po dodaniu sody twardość węglanowa wystrzeliła w górę, a twardość ogólna się nie zmieniła ? (sorry, zawsze byłem dup@ z chemii)


Bo to jest niezgodne z zasadami chemii :wink: a tak na poważnie to wina testów które mierzą jakieś wypadkowe kilku czynników i z lekka "głupieją" po dodaniu sody.


Napisz jakimi testami robisz pozostałe pomiary, bo trochę dziwne wychodzą ?

Opublikowano
Dziwi mnie rozbieżność między wynikami testu mierzącego PH w zakresie 3-10 i 7,4-9,0. Czy ktoś zaobserwował podobną rzecz, czy ja mam jeden z testów jakiś "nie za bardzo" ? Pytam głównie dlatego, że test 7,4-9,0, który powinien być znacznie bardziej dokładny praktycznie nic nie wykazał po dodaniu sody, natomiast ten teoretycznie mniej dokładny pokazał spory wzrost PH.


Dokładniejszy jest ten o zakresie 7,4-9.Trzeba do wyniku dodać 0,2 , bo tyle zaniża w stosunku do miernika elektronicznego.


NO3: 9


NO3: 6


NO3: 6


NO3: 3



Skąd takie wartości?Test Jbl ma w podziałce <o,5 , 1 , 5 , 10 , 20 itd

Opublikowano

Na stężenie amoniaku między innymi ma wpływ Ph które po dodaniu przez ciebie takiej ilości sody wzrosło, a co za tym idzie wartości związków azotowych trochę zgłupiały. Może ktoś kto jest z chemią na bieżąco opisze to dokładniej (ja chemię miałem w szkole średniej a to było jakieś 20 kilka lat temu :wink: )

Opublikowano

NO3: 9


NO3: 6


NO3: 6


NO3: 3



Skąd takie wartości?Test Jbl ma w podziałce <o,5 , 1 , 5 , 10 , 20 itd



Takie wartości oznaczają, że wynik wyszedł gdzieś pomiędzy konkretnymi stopniami skali. Subiektywna ocena, czy wyszedł pośrodku pomiędzy 1 a 5 (wpisałem wtedy 3), albo czy wyszedł trochę ciemniejszy niż 5, ale brakuje mu sporo do 10 (wpisałem wtedy 6).


Dzisiaj kupiłem test Zoolka na pH - podwójny (jeden mierzący od 6,0-8,0, drugi 4,5-9,0). Test mierzący od 4,5-9,0 wskazał pH pomiędzy 8,0 a 8,5, natomiast ten od 6,0 do 8,0 pokazał wartość >8,0. Tak więc z grubsza potwierdziły wyniki pomiaru mniej dokładnym testem JBL 3-10.


W sumie w tym wszystkim chodzi mi tylko o to, czy taka zasadowość jest wystarczająca do trzymania pyszczków, czy trzeba jeszcze jakoś uzdatniać wodę.

Opublikowano
W sumie w tym wszystkim chodzi mi tylko o to, czy taka zasadowość jest wystarczająca do trzymania pyszczków, czy trzeba jeszcze jakoś uzdatniać wodę.

Twoja kranówka ma ph 7,5 czyli wartość minimalną dla pyszczaków więc aktualna wartość 8 jest bardzo dobra. Nic więcej nie kombinuj tylko czekaj na zakończenie cyklu azotowego.

Opublikowano

Wczorajsze parametry (02-07-2011)


PH: średnio 8 (mierzone teraz już czterema różnymi testami :)

KH: 12

GH: 7

NH4: < 0,05

NO2: > 1 (grubo poza skalą)

NO3: 40


Wygląda na to, że wszystko idzie w dobrym kierunku. Mam tylko pytanie czy nie trzeba dodawać jakiejś pożywki dla bakterii zamieniających amoniak w NO2 ? Na razie skończyły jak widać swoją robotę i obawiam się, że jak będą siedzieć kolejne 2 czy 3 tygodnie głodne, to wyciągną kopyta...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Od lewa do prawa fajny pomysł. Kiedyś próbowałem coś takiego zrobić i nie udało mi się. Okazało się że mam za krótki baniak do symulacji takiego wschodu i zachodu albo za mało dałem ledów. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Odnoszę się tylko do akwarium 180cm Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm? Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic. Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.
    • Zgadza się, ale ja miałem na myśli początkujący z naszym biotopem.
    • Zdecydowanie, 3 to za dużo do Twojego akwarium. Skoro piszesz, że wolałbyś mniejsze gatunki, a więcej osobników, to na pewno odpada Acei, również dlatego, że po prostu rośnie za duży na ten litraż. Do Saulosi dobrym towarzystwem w Twoim zbiorniku byłby np. Labidochromis Perlmutt, fajna i ciekawa rybka. Możesz spróbować też że wspomnianym przeze mnie Maingano.  Dwa gatunki po 10-12 sztuk maluchów i celować w dwa haremy, po jednym z każdego gatunku.
    • Dziękuję za rady, jeśli zostanę przy 2 gatunkach, po ile sztuk może zostać? Czy 3 to już za duża liczebność?  
    • @Bartek_De założyłem że jak ktoś miał do czynienia "latami" z akwarystyką to już nie jest początkujący 😉😃
    • Też mi się tak wydaje, może Maingano do towarzystwa Saulosi, jeśli pozostać przy niebieskim?
    • Najprawdopodobniej w tak małym akwarium i źle dobranej obsadzie ryba jest nękana ewentualnie odczuwa pogarszanie się parametrów wody .  Masz ryby z różnych biotopów. Co się zmieniło? Zmieniło się to , że ryby dorosły , zmieniły się też parametry wody bo nie wierzę aby Twoja filtracja była właściwa patrząc na ten filterek. Tak jak napisał @yaroryby dorosły w złych warunkach i  się po prostu męczą  bo zmieniły się parametry i ubyło im miejsca .  Poczytaj wskazany link i zastanów się czy na pewno chcesz tak trzymać ryby i z jakiego biotopu. Nie chcesz się zrazić to działaj .
    • Poczytałem , poobserowałem, wziąłem też pod uwagę ryby, które mam w swoich zbiornikach.  Z uwagi że posiadam zbiorniki, w których posiadam młode  rdzawe, maingano, perlmutty, cynotilapie zebroides cobue (100x50x50 do likwidacji jeśli postawie 180cm) oraz w 120x50x50 copadichromis trewavasae lupingu oraz yellowy. To ostatecznie u mnie będą 2 akwaria. 120x50x50 oraz w/w 180x50x50.   Z uwagi że w 120cm mam copadichromis trewavasae lupingu wraz z yellowem od ponad 2 lat pora na jakieś zmiany. Nie ukrywam że z yellowami jestem już od blisko 4 lat i mi się przejadły. Także widzę 2 rozwiązania: -OPCJA 1 W 120x50x50 Zostawić copadichromisa trewavasae lupingu F1 dopuścić np. Labidochromis perlmutt (pasuje pod kątem żywieniowym) w miejsce yellowa.   A w 180x50x50 zrobić mbuniaka np. ze stadkiem acei luwala lub itungi. Do tego dokupić sobie "szefa" protomelasa steveni taiwan reef oraz z 2 gatunki mbuny pośród ryb: cynotilapia, maingano , rdzawy lub kolejne marzenie (Metriaclima msobo lub Fainzilberi)    - OPCJA 2  W 120x50x50 zrobić typową mbunę pośród rdzawego maingano cynotilapii.   W 180x50x50 zakupić placidochromisa mdoke white lips + aulonocare i np. dorzucić pasującego żywieniowo Labidochromisa perlmutta czyli zrobić non mbuniaka ale... wtedy muszę też sprzedać copadichromisy z 300l.  
    • No dobrze ale co się zmieniło co się dzieje tej rybce   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.