Skocz do zawartości

Dodatkowe witaminy do pokarmu - jak często?


maxi1

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Zgodnie z zamieszczonymi artykułami w sieci postanowiłem wzbogacać pokarm dla pyśków dodatkowymi witaminami w postaci Vibovitu Bobas waniliowy podczas namaczania pokarmu. Teraz moje pytanie, jak często go dodawać, raz dziennie czy przy każdym karmieniu a może raz na kilka dni? Czy najlepiej rano podczas pierwszego karmienia czy na wieczór? a może rano i wieczorem? Karmie pokarmami O.S.I spirulina płatki oraz granulki, Hikari Cichlid exel, spirulina JBL, wkrótce także Tetra Pro Vegetable crisp, Sera granugreen, Sera Flora i być może Dainichi. Dodam że pokarmy wzbogacone tym Vibovitem są zjadane znacznie bardziej łapczywie. Narazie podaje raz dziennie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Imho niepotrzebnie kombinujesz z vibovitem.

Pokarmy które posiadasz, zawierają wystarczające ilości witamin.

Btw. tu chyba Mutra się wypowie - czy u ryb można zaobserwować hiperwitaminozę ?

Ja nie pamiętam, od czasów szkolnych trochę minęło :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sławek słusznie zauważył, że "witaminizowanie" komercyjnego pokarmu nie ma większego sensu. Szczególnie kiedy mówimy o pokarmie wyższej klasy jak OSI czy Hikari.

Czy możliwe jest przedawkowanie witamin u ryb? Tak, oczywiście. Najistotniejsze jest dawkowanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, szczególnie A i D. Ryzyko kumulacji witamin nierozpuszczalnych w tłuszczach (głównie B i C) jest niewielkie. Przedawkowanie witaminy A i D u ryb prowadzi głownie do zmian w wątrobie, konsekwencją których może być jej stłuszczenie.


Odmiennym zagadnieniem jest faktyczne zapotrzebowanie ryb na witaminy, które dla ryb ozdobnych nie zostało rzetelnie opracowane (przynajmniej ja nie dysponuję takimi opracowaniami). Nie ma też jednoznacznych danych na temat wchłanialności witamin z grupy B z przewodu pokarmowego ryb ozdobnych. Producenci pokarmów zazwyczaj określają dodatek witamin A,D i E oraz C (o ile są stosowane).


W hodowli amatorskiej nie polecałbym dodatkowych witamin do pokarmów komercyjnych, aczkolwiek nie sądzę żeby rybom stało się coś złego (lub dobrego ;) ) od porcji Vibovitu raz w tygodniu. W mojej opinii to bardziej kuracja na dobre samopoczucie opiekuna ryb :mrgreen:.

Przyjęło się dodawać witaminy (np Vibowit) do wszelkiego rodzaju shrimp-mixów i w tym wypadku ma to IMO większy sens, chociaż również nie jest konieczne.


Podsumowując:

1. Nie ma to większego sensu

2. Raz w tygodniu jeżeli chcesz to OK, codziennie raczej nie

3. Zjadają chętniej ze względu na wanilinę - dodatek aromatu waniliowego potrafi skłonić ryby do zjedzenia różnych rzeczy, o czym doskonale wiedzą wędkarze

4. Jeżeli masz pokarmy OSI i Hikari excel to odpuść sobie Tetrę i Serę bo są jakościowo gorsze, podobnie IMO nie warto zastępować Hikari i OSI JBLem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypowiedź godna dobrego lekarza podczas wizyty prywatnej :)

Ogólnie lekarzy należy słuchać więc i ja tak zrobię. Będę im podawał witaminki raz w tygodniu w poniedziałki akurat po cotygodniowych niedzielnych głodówkach i zobaczę czy widać jakieś efekty na plus bądź na minus - jak to się mówi "leczenie zachowawcze"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.