Skocz do zawartości

kilka przydatnych informacji o swietlówkach dla poczatkujacy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tekst zaczerpniety z http://www.oswietlenie-akwarium.pl/html/informacje-o-swietlowkach.html

oraz http://www.defblog.se/permalink/1402.html




Często przeglądając oferty w sklepach akwarystycznych spotykamy się z oznaczeniem świetlówka typ T5 lub T8 i zadajemy sobie pytania jakie są różnice między nimi? w jakich mocach występują? Oraz którą z nich zastosować?


Trochę historii


Świetlówka typu T5 debiutowała na rynku stosunkowo niedawno na największych targach oświetleniowych w Hanowerze 1995 zaprezentowana tam przez firmę Philips. Posiada mnóstwo zalet ale i nie jest pozbawiona wad o których postaramy się Państwu napisać.


Świetlówka T8 to technologia lat 90 chyba obecnie najszerzej stosowana świetlówka w powszechnym użytku również w akwarystyce, to właśnie ją najczęściej wkładają na tzw. pierwszy montaż producenci pokryw.


Nie będziemy przy tym pisać o zastosowaniu biurowym czy domowym tych świetlówek ale zastosowaniu ich w akwarystyce.


Najprościej je rozróżnić po średnicy świetlówka T8 to rura o średnicy 26 mm, T5 natomiast to 16mm. Obok średnicy różni się od T8 także długościami. I tak w akwarystyce najczęściej stosujemy:


Świetlówki T5 (16 mm):


• 8W - długość 30 cm

• 24W - długość 55 cm

• 39W - długość 85 cm

• 54W - długość 115 cm

• 80W - długość 145 cm


Świetlówki T8 (26 mm):


• 15W - długość 44 cm

• 18W - długość 60 cm

• 20W - długość 60 cm

• 25W - długość 74 cm

• 30W - długość 90 cm

• 36W - długość 120 cm

• 38W - długość 105 cm

• 40W - długość 120 cm

• 58W - długość 150 cm


Przy dobieraniu długości świetlówek do akwarium należy pamiętać, iż oprawki bryzgoszczelne nałożone na świetlówke wydłużają ją o 3 cm (1,5 cm z każdej strony)


Przewaga świetlówki T5 w stosunku do świetlówki T8:

• mniejsze wymiary

• większa moc świetlówki przy jej mniejszej długości

• dłuższy czas pracy świetlówki


Przewaga świetlówki T8 w stosunku do świetlówki T5:

• możliwość współpracy ze statecznikami magnetycznymi

• większy dobór świetlówek o różnych zastosowaniach typu solaria, medycyna itp


Czy mogę wymienić świetlówkę na mocniejszą?


Każda świetlówka czy to akwarystyczna czy nie, ma określoną moc z jaką świeci, zaś moc ta jest ściśle związana z długością świetlówek nie ma niestety możliwości o co często pytają początkujący akwaryści zmiany mocy przy zachowaniu tej samej długości świetlówki. Tak żeby zastosować w pokrywie do akwarium o długości 60 cm świetlówce w standardowej obudowie


W akwarystyce stosujemy dwa typy świetlówki: miniaturowe T5 o trzonku/cześć z bolcami/ G5 mające średnice 16 mm lub T8 świetlówka o średnicy 26 mm i trzonku G13


Trwałość świetlówek


Często spotykamy się z pytaniem o trwałość świetlówek Średnia trwałość świetlówek to 10 tyś godzin


W zbiornikach oświetlonych kilkoma świetlówkami najlepiej jest wymieniać je naprzemiennie


Jak porównać dwie świetlówki?


Określić jej moc długość i typ


Temperatura barwowa - czyli jakim kolorem świeci świetlówka


Temperatura barwowa to obiektywna miara wrażenia barwy danego źródła światła wyrażona w Kalwinach i tak mamy:


• 1600K - barwa wschodu i zachodu Słońca

• 1800K - barwa światła świeczki

• 2700K - barwa świecącej żarówki

• 3000K - barwa halogenu

• 4000K - barwa biała

• 5000K – barwa lodu arktycznego

• 6500K - barwa dzienna

• 10000K – barwa o lekkim zabarwieniu bieli z fioletem

• 15000K – barwa zimowego niebieskiego nieba

• 20000K - barwa czystego granatowego nieba


Philips master T5 39W/865 vs Philips master T8 30W/865


Ponieważ najlepiej posługiwać się przykładami porównajmy więc skuteczność świetlną dwóch zbliżonych wymiarami świetlówek. Będą to bardzo popularne wśród akwarystów świetlówki dla akwariów o długości od 100-120 cm czyli T8 30W i T5 39W

Żeby porównanie było wiarygodne trzeba wziąć pod uwagę ten sam typ świetlówek czyli popularną świetlówkę o widmie słonecznym Philips Master 865 o temperaturze barwowej 6500 K

Świetlówka T8 30 W ma wymiar 90 cm i jest stosowana w fabrycznych pokrywach z tworzywa wielu producentów. Jeżeli masz akwarium o wymiarach 100 lub 120 cm to jest duża szansa że właśnie u ciebie jest ta świetlówka.

Jak można było przeczytać wcześniej najważniejsza informacją o świetlówce pozwalającą porównać jej skuteczność będzie strumień świetlny. I tak w przypadku świetlówki Philips 30W/865 strumień wynosi 2300 lm

Teraz czas na jej konkurentkę świetlówka T5 39 W ma wymiar 85 cm i raczej nie zobaczycie jej w pokrywach standartowych. Chyba, że są to pokrywy aluminiowe lepszej klasy. W tym przypadku strumień świetlny wynosi 2900 lm.

Wynika z tego że świetlówka 39W przy mniejszych wymiarach/mniejsza średnica i krótsza o 5 cm świetlówka/ daje 25% światła więcej niż jej odpowiednik T8


Podsumowując - świetlówka T5:


+ wieksza moc przy danym wymiarze

+ lepsza sprawność (zużycie energii)

+ mniejsze wymiary

- zasilanie statecznikami elektronicznymi (wyższa cena zakupu)


Dlaczego odbłyśniki do świetlówek maja inną długość niż świetlówka tej samej mocy?


Dobierając odbłyśnik do świetlówki zawsze kierujemy się mocą podaną w opisie odbłyśnika. Długość będzie się różniła z dwóch powodów, po pierwsze po nałożeniu oprawek na świetlówkę efektywna długość świetlówki się skraca o kilka cm. Po drugie zyskujemy miejsce do swobodnego montażu oprawek.



PUR/W, a to co znowu?

A to sobie wymyślił pewien akwarysta, który analizował ostro wykresy widm, Pan Ivo Busko. Analizował je pod kątem ich zgodności z klasyczną krzywą fotosyntetyczną (co odzwierciedla zaproponowany przez Busko parametr PUR). Im wyższy współczynnik PUR/W, tym więcej światła emituje dane źródło na obszarach najbardziej wartościowych dla fotosyntezy.Czyli im więcej tym lepiej! Zakres od 0.00-1.00. Przeanalizujemy teraz pare wartości:

Philips Aquarelle 0.76

AquaGlo 0.69

Philips TLD 950 0.65

Sun Glo 0.51

Widać, że Philips Aquarelle wypada bardzo dobrze bo jest na szczycie. Natomiast tania świetlówka 950 jest lepsza od Sun Glo pod względem widma dla roślin o 18%! I czy nadal uważacie że warto płacić duże pieniądze za świetlówki. A więc kończę,analizę głębszą zostawiam wam i dorzucam linki dla bardziej dociekliwych. Życzę miłej eksploracji




GE Aquaray T5 9325K, 54w, 4800lm: 0.73

GE Aquaray T8 9325K, 30w, 1400lm: 0.40

GE Aquaray T12 9325K, 40w, 2350lm: 0.50

N Energisparlampa E27 2700K, 25w, 1550lm: 0.28

Megaman W1211P 11w, 280lm: 0.54

Megaman W1215P 15w, 400lm: 0.57

ADA NA-lamp 20w, 1250lm: 0.50

Luxeon Star white LED 1w, 45lm: 0.38

Luxeon Star warm white LED 1w, 20lm: 0.13

Philips Deluxe Pro 950, 36w, 2300lm: 0.53

Philips Master TL5 Super 840 (T5), 54w, 4250lm: 0.66

Philips Master TL5 Super 865 (T5), 54w, 4450lm: 0.71

Philips LDPB3 PLQ4P 840 38w, 2800lm: 0.49

Philips QL55-827 55w, 3500lm: 0.42

Philips QL55-827 55w, 3500lm: 0.42

Philips QL85-827 85w, 6000lm: 0.52

Philips QL55-830 55w, 3500lm: 0.48

Philips QL85-830 85w, 6000lm: 0.50

Philips QL165-830 165w, 12000lm: 0.52

Philips QL55-840 55w, 3500lm: 0.44

Philips QL85-840 85w, 6000lm: 0.51

Philips QL165-840 165w, 12000lm: 0.49

Philips Aquarelle (Saurama spectrum) 38w, 2380lm: 0.84

Philips Aquarelle 38w, 2380lm: 0.76

Philips TLD33 36w, 2850lm: 0.70

Philips TLD830 36w, 3350lm: 0.66

Philips TLD840 36w, 3350lm: 0.83

Philips TLD965 36w, 2100lm: 0.60

Philips MasterColor MH T6 70w, 6600lm: 0.87

Philips MHN(W) TD Pro 150w, 12900lm: 0.77

Philips HPL Comfort 80watt, 4000lm: 0.30

Philips PL-S 827 11 watt, 900lm: 0.52

Osram Vialox NAV-T 400w, 48000lm: 0.61

Osram DULUX EL Long Life 827 E27 15w, 900 lm: 0.35

Osram 25 36w, 2600lm: 0.59

Osram Lumilux Plus 830 18w, 1200lm: 0.36

Osram Biolux 40w, 2400lm: 0.55

Osram Fluora 77 36w, 1400lm: 0.71

Osram HQI-NDL 150w, 11250lm: 0.68

Osram HQI-TS-WDL 150w, 11000lm: 0.55

Osram GEC 20MBF_MFG 125w, 4600lm: 0.55

Osram Lumilux 827 36w, 3350lm: 0.62

Osram Lumilux 830 36w, 3350lm: 0.57

Osram Lumilux 840 36w, 3350lm: 0.62

Osram Lumilux 860 36w, 3250lm: 0.66

Osram Lumilux T5 FQ 860 80w, 6650lm: 0.73

Osram Lumilux Skywhite 36w, 2900lm: 0.58

Sylvania FHO80W860 80w, 6650lm: 0.74

Sylvania CMI TD WDL UVS 150w, 13500lm: 0.65

Sylvania Aquastar (Saurama spectrum) 36w, 2200lm: 0.92

Sylvania Aquastar 36w, 2200lm: 0.88

Sylvania Plantastar HPS 400w, 50000lm: 0.61

Interpret Triton 40w, 2200lm: 0.72

Iwasaki Ushio 10000K 90 CRI Modul, 250w, 11000lm: 0.96

Iwasaki Eye Color Arc 6500K, 250w, 13500lm: 0.58

Halogen 60w, 730lm: 0.14

Biltema Daylight 36w, 2400lm: 0.56

AB Aqualine 10000 150w, 12000lm: 1.42

AB Aqualine 10000 250w, 19000lm: 1.35

BLV 250w, 10500lm: 0.61

BLV Topflood 250w, 20000lm: 0.78

BLV Topflood 250w, 11000lm: 0.57

BLV Halogen Whitestar, 50w, 3300lm: 0.71

Sera Deep-sea 36w, 300lm: 0.77

Sera Daylight 36w, 3250lm: 0.72

Sera Blue-sky 36w, 2800lm: 0.70

Sera Tropic-sun 36w, 2300lm: 0.58

Sera Plantcolor 36w, 1400lm: 0.54

Deltec T5 Aquablue (old) 80w, 3360lm: 0.55

Deltec T5 Aquablue PLUS 80w, 4800lm: 0.78

Deltec T5 Midday 6000 80w, 4700lm: 0.53

Hagen SunGlo (Saurama spectrum) 40w, 3100lm: 0.57

JBL Ultra T5 Solar Natur 24w, 1100lm: 0.43

JBL Ultra T5 Solar Natur 39w, 1900lm: 0.46

JBL Ultra T5 Solar Natur 54w, 2750lm: 0.48

JBL Ultra T5 Solar Natur 80w, 3850lm: 0.45

JBL Ultra T5 Solar Tropic 24w, 1300lm: 0.50

JBL Ultra T5 Solar Tropic 39w, 2300lm: 0.54

JBL Ultra T5 Solar Tropic 54w, 3300lm: 0.56

JBL Ultra T5 Solar Tropic 80w, 4600lm: 0.53

Giesemann MegaChrome Marine 250w, 15000lm: 0.94

Narva Tronic 15w, 720lm: 0.41

Narva T5 Nature Superb 076 80w, 4600lm: 0.77

Narva T5 Biolight 960 80w, 4700lm 0.54

Arcadia Plant Pro T5 54w, 2850 lm: 0.77

Arcadia Freshwater 6950K 36w, 2900lm: 0.73

Dennerle Tropical DeLuxe Kongo White 30w, 2400lm: 0.70

Dennerle Tropical De Luxe African Laket 30w, 2300lm: 0.61

Dennerle Tropical De Luxe Special Plant 30w, 2400lm: 0.49

Dennerle Tropical De Luxe Amazon Day 30w, 2300lm: 0.62

Aura Luminette 830 36w, 3350lm: 0.57

Aura Luminette 840 36w, 3350lm: 0.62




Off top usunąłem, post wyedytowałem pod kątem praw autorskich. Na przyszłość proszę userów o podawanie źródła zaczerpniętych informacji, a szczególnie jawnego kopiowania czyjegoś dzieła. Gorol.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Niestety nie mogę już edytować.
    • Super opis i świetne fotki 💪 aż miło poczytać i pooglądać 🙂
    • Strasznie długo nic nie aktualizowałem a skoro znalazłem chwilę to w końcu coś napiszę  Aktualizację podzielę na jakieś akapity to łatwiej będzie się czytało i pisało 1. "Technikalia". Od strony technicznej zbiornik "hula" aż miło. Moduł filtracyjny spisuje się doskonale. Przerobiłem tylko "grodzie" wlotowe skimmera. W poprzedniej wersji było to jedynie spore wycięcie w górnej części modułu, ale niestety pod moją nieobecność dostała się tam ryba (samica Exo) i niestety padła odcięta od wody  Poprawiłem ten defekt montując coś w rodzaju śluzy z PCV którą można od góry zasunąć szczelinę i np. odciąć zupełnie dopływ wody albo zostawić malutką szczelinę, żeby zbierało brud powierzchniowy co też zrobiłem. Filtr kasetowy to największe moje zaskoczenie. Nie sądziłem, że będzie aż tak bezobsługowy. Ostatnio pierwszy raz po 7 miesiącach od zarybienia pierwszy raz go wyczyściłem. Zrobiłem to bardziej z ciekawości niż z potrzeby. Całą operację wykonałem w 10 min  Nie to co z kubłami, które miałem we wcześniejszym akwarium. Oceniam, że filtr bez czyszczenia mógłby jeszcze spokojnie pracować przez kilka miesięcy ponieważ spadek poziomu wody w komorze z falownikiem w porównaniu do komory wlotowej wynosił może 2cm. Z osprzętu baniaka jedynie oświetlenie jest słabym punktem, który w najbliższym czasie będzie wymagał mojej ingerencji. Są to belki DIY na modułach led z poprzedniego zbiornika. Nie dość, że musiałem już przelutować dwa moduły to jeszcze mam wrażenie, że stanowczo za mało światła jest w tym zbiorniku. Chciałem zakupić porządną lampę na POWER LED ale mój budżet domowy jest napięty jak plandeka na żuku i po prostu zrobię sam, ponownie na modułach LED ale dam stanowczo więcej punktów świetlnych i myślę, że będzie doskonale   2. Hydroponika. Hydroponika nadal raczkuje ale przynajmniej widać, że rośliny żyją. Najlepiej rosła mi zielistka i epipremnum. Mini skrzydłokwiat osiągnął poziom akceptacji warunków i przynajmniej nie wygląda już jakby miał zaraz zakończyć egzystencję. Miałem małą wtopę, ponieważ zapomniałem po jednym serwisie uruchomić pompkę tłoczącą wodę do doniczek i zielistka straciła 2/3 liści 😕  Ale mam wrażenie, że ta roślina odradza się w oczach więc liczę, że szybko wróci do formy. Właśnie pompka w tej instalacji jest piętą Achillesową. Poziom wody w doniczkach reguluję zwykłym zaworkiem i czasami zdarza się, że coś tam jest nie tak. Albo za wysoki poziom wody albo nieco za niski. Może w wolnej chwili spróbuję to jakoś usprawnić. Generalnie ta hydroponika jest takim eksperymentem  Chciałem dodać "zielonego" nad pokrywą. Oprócz roślin w dwóch doniczkach hydroponiki mam jeszcze z 5 stojących na pokrywie. Zobaczymy jak się to rozwinie dalej. Będąc przy roślinności - usunąłem nurzańca z akwarium bo zasysał mi go moduł filtracyjny i się blokował filtr. 3. Obsada. Obsadę i ewentualne problemy z nią związane omówię z podziałem na gatunki. - Nimbochromis Polystigma - Ten gatunek u mnie jest w zasadzie bezproblemowy i bez żadnych niemiłych przygód funkcjonuje u mnie od początku. Okazało się, że mam układ 2+4. Miałem wrażenie, że na początku ryby rosły powoli, ale w pewnym momencie zaczęły tak nabierać masy że obecnie są największymi rybami w zbiorniku. Samce pięknie się wybarwiły. Wobec siebie przejawiają wg mnie zdrowy poziom agresji. Prężą "muskuły" od czasu do czasu ale nigdy jeszcze nie widziałem jakiejś zaciętej walki pomimo tego, że chyba każda z samic już inkubowała. Każdy z samców do zalotów znalazł sobie swoją miejscówkę i tak sobie żyją na swoich zasadach. Mam nadzieję, że tak pozostanie. Naprawdę piękne rybska. - Stigmatochromis Tolae - obecnie został mi układ niezbyt korzystny 2+1. Jedna samica padła po walce z jakimś dziadostwem a jedna sztuka zamiast na samicę wyrosła jednak na samca. Jedyna samica, którą mam potrafi się "postawić" swoim kawalerom i to o dziwo skutecznie (mimo znacznej różnicy rozmiaru). Dominujący samiec jest spektakularnie ubarwiony, ale nie mogę "dorwać" samic. Przez to mam podejrzenia graniczące z pewnością, że samiec zbałamucił nie raz samice Dimidiochromis Strigatus, które u mnie pływają i na pewno jeden "kundel" się uchował.  . Samica poza okresami inkubacji nie jest męczona, ale nie przejawia jakiejś większej aktywności. Samiec alfa ma swój rewir pod kaseciakiem, którego pilnuje. Czasami coś tam się napuszy jak inna ryba tam wpłynie.  - Exochochromis Anagenys - obecnie mam układ 1+1 i samica nawet puściła jakieś maluszki z pyska i jeden gdzieś tam się jeszcze kryje. Rozpoczynałem z 3 sztukami, ale okazało się, że mam 2 samce i 1 samicę. Dosyć szybko dominujący samiec zamęczył swojego rywala a samica padła. Prawdopodobnie zamęczona bo była znacznie mniejsza od samca. Udało mi się dokupić 2 samice ale niestety jedna (duża i piękna) skończyła żywot w module filtracyjnym  Tak oto został mi omawiany układ. Na pewno będę chciał jeszcze upolować jedną samicę. - Protomelas sp. 'mbenji thick-lip' - obecnie pływa u mnie 1 samiec oraz 1 samica. Jest to moje "oczko w głowie". Przepiękna ryba! Cały czas aktywnie buszuje po zbiorniku. Samiec niesamowicie ubarwiony. Zdjęcia wg mnie tego nie oddają. Samica również ma swój urok. Mi wyjątkowo się podoba jej ubarwienie. Dobrze, że w ostatniej chwili "dołożyłem" go do zamówienia. Źle natomiast zrobiłem, że nie zamówiłem ich więcej. Miałem układ 1+2 ale jedna z inkubujących samic utknęła, jak się później okazało, w szczelinie pomiędzy modułem tła  przyklejonym do tylnej szyby a dnem i zakończyła żywot  Nie byłem świadomy istnienia tej szczeliny i cholernie szkoda mi tej ryby... Teraz oczywiście nigdzie nie mogę dostać samicy ale cały czas szukam i mam nadzieję, że uda mi się znaleźć   - Dimidiochromis Strigatus - obecnie mam na pewno 2 samce i albo 6 samic albo 5 samic i trzeciego samca. Zaczynałem z układem 1+2, później przy okazji kupiłem jeszcze jedną samicę. W międzyczasie okazało się, że samiec jest w fatalnej kondycji. Trapiło go chyba jakieś choróbsko, które od lutego do sierpnia powoli go wykańczało. Próbowałem je zwalczyć wieloma metodami, ale bezskutecznie. Samiec od początku miał dziwny kształt jak na Strigatusa, szybki oddech i kiepsko jadł. Próbowałem go odłowić z zamiarem oddania do laboratorium do przebadania ale za każdym razem traciłem cierpliwość machając za nim siatką i w końcu machnąłem na niego ręką. Szczerze mówiąc liczyłem, że szybciej sam się "przekręci" ale trwał w tej egzystencji do sierpnia. Na szczęście przypadkiem udało mi się zdobyć stadko 5 Strigatusów z pięknymi 2 młodymi samczykami i liczę, że ten gatunek dopiero porządnie u mnie zabłyśnie bo do tej pory nie było na co patrzeć. Teraz samczyki pięknie pływają po całym zbiorniku, widać że ze sobą rywalizują i przede wszystkim zaczynają "łapać" kolorek. W różnym świetle prezentują różne błyski. - Aristochromis Christyi - kupiłem 1 samca bo plułbym sobie w brodę gdybym nie spróbował go mieć u siebie. Strasznie mi się podoba ta ryba. Mam wrażenie, że jego potrzeby energetyczne są na zupełnie inny poziomie niż reszty obsady bo nieustannie patroluje zbiornik i przymierza się do upolowania podrostków, które gdzieś tam się kryją. Nigdy nie widziałem jak coś skutecznie upolował, ale wiele razy widziałem jak się zaczaja. Super widok. Zwykle zamierza się na spore ryby i się dziwi jak one nie reagując wypływają wprost na niego, ale widok jest super. Jak ta ryba rozciągnie pysk to naprawdę robi wrażenie prawdziwego drapieżnika  Samiec ma obecnie około 17cm. Zobaczymy jak będzie się dalej rozwijał w roli szefa zbiornika. 4. Karmienie. Tutaj jedna tylko uwaga. Po perypetiach z poprzednimi pokarmami premium, zacząłem karmić jedynie granulatem Aller Aqua Futura. Obecnie stosuję pellet w rozmiarze bodajże 1,3-2,0mm. Ryby zjadają go wyjątkowo chętnie, pięknie rosną i nie zauważyłem, żeby na dłużej psuł klarowność wody. Zrobiłem próbę z karmieniem mrożonymi krewetkami z dyskontu, ale oprócz Aristochromisa nie było chętnych na taki posiłek. Spróbuję jeszcze z mrożoną stynką. Takie krótkie podsumowanie kilku miesięcy tego zbiornika  Poniżej kilka zdjęć.  Pozdrawiam   - akwarium - Nimbochromis Polystigma (samiec ALFA) - Nimbochromis Polystigma (samiec BETA) - Dimidiochromis Strigatus - samiec - Aristochromis Christyi - samiec - Protomelas sp. "Mbenji Thick Lips" - samiec   A tutaj krótki filmik na którym lepiej widać całość projektu VID_20251017_204805765.mp4    
    • Tytułem uzupełnienia, żeby już wszystkie nazwy były poprawne  Socolofi to też od dawna chindongo. 
    • Dzięki Andrzeju za poprawki - nazewnictwo skopiowane z tytułów opisu w necie/na forum  Jak tylko zbliżę się do akwarium rybcie zaczynają szaleć - ciężko im zrobić fotę  Hydroponikę uruchomię w czwartek  Obiecane fotki:
    • @AGAT  Masz prawo nie wiedzieć dlatego sprostuję nazewnictwo : Obecnie od kilku lat : Chindongo Saulosi. Ten błąd się powiela cały czas.  Pierwsza litera to  "i "a nie " L "  czyli : iodotropheus. Specjalnie napisałem z małej litery aby nie było wątpliwości.
    • Ja bym go dorzucił do załogi. Dodałbym też samice do tych aulonocar.
    • Super! Czekam na fotki. Przy tej ilości ryb zadbaj o dobrą filtrację. Deklarowana wydajność kubełków to w większości przypadków ściema.
    • Obsada dotarła. Zakupy zrobione  u Pana Jacka z Żor https://pielegniceafrykanskie.pl/  - rybki dotarły z samego rana na drugi dzień po wysyłce w bardzo dobrej kondycji - wszystkie żyją i mają się dobrze razem z 5 gratisowymi :), serdecznie pozdrawiam. Obsada to : Mbuna (po 8 sztuk): Chindongo Saulosi Chindongo socolofi Pseudotropheus acei Maylandia estherae Iodotropheus sprengerae Labidochromis caeruleus Non-Mbuna: Otopharynx Black Orange Dorsal x5 oraz 6 samców różnych odmian Aulonocar Jeżeli ktoś ma jakieś propozycje to chętnie wezmę pod uwagę - chyba brakuje jeszcze bardziej niebieskich ryb, może np. Pseudotropheus cyaneorhabdos Dodatkowo rozpocząłem budowę hydroponiki ze spienionego pcv 100/30/30 cm - wejdą tam 3 skrzydłokwiaty i 3 trzykrotki, keramzyt oraz zasilanie z powrotu kubełka, za 3/4 będę już montował. Zdjęcia wrzucę trochę później - na razie nic ładnego mi nie wychodzi     
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.