Skocz do zawartości

Stała podmiana wody ???


KIKUT

Rekomendowane odpowiedzi

Sterowanie temperaturą.

- po pierwsze dobór odpowiedniej mocy urządzeń.


Zależnie od temp. zasilania kazdy grzejnik dysponuje okresloną mocą grzewczą. Przy podłogówce liczby sie ile W daje 1mb węża przy określonej temperaturze zasilania. Dzięki temu wiemy jakiej wielkośc grzejnik max można dać do zbiornika, lub ile minimum potrzeba.


Do sterowania może służyć zawór typu EL (zamykany/otwierany elektrycznie- są dwa typy: zawsze otwarty w przypadku braku zasilania lub odwrotnie zawsze zamknięty ) sterowany termostatem np. Rt-2 lub jakimś bardziej zaawansowanym.

Dobierając ogrzewanie troche słabsze, uzyskujemy wstępne podgrzanie wody w akwarium, a ostateczną temp. można uzyskać stosując tradycyjne grzałki w przypadku dużego zapotrzebowania na energię.

Jeśli nie przesadzimy z urządzeniem, to nie będziemy mieli problemu z nadmierną temperaturą.

zamiast szafki z blatem, można "szafkę" zrobić murowaną z blatem grzejącym.

Ewentualnie na takim blacie grzejącym może stac sump, który zasila akwarium w wodę. Można się pokusić o zatopieniu wężownicy bezpośrednio w akwa, sumpie itp.

Zastosować można zawory trójdrożne do sterowania temperaturą. W przypadku wymiennika - termostatem sterowana jest tylko pompa obiegowa tzw. małego obiegu zasilająca w ciepło na żądanie zbiornik.

Myslę że dla zbiorników 1m3 i więcej warto nad czymś takim pomyśleć - bo sama instalacja może wyjść dość kosztowna, szczególnie w bardziej rozbudowanym sterowaniu.

Wspominam o tzw. podłogówce, bo z założenia podłogówka jest ogrzewaniem nisko temperaturowym, max 40 C. Więc nie powoduje jakiś gwałtowych skoków temp, i mieści się w granicach tolerancji zbiornika.


Wydaje się że największe pole popisu mają Ci z własnym kotłem CO - większa kontrola nad pracą urządzeń. Oraz mieszkancy domów, z uwagi na odpowiednie zaplecze techniczne do prowadzenia instalacji - ale to można obejść pomysłowością.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nurosław zaprosisz mnie na piwo gdy już postawisz swój nowy dom z nowym akwarium :wink: . Domniemam, że będzie tam tyle pomysłów, że ryby nie dość, że będą grzane za pomocą energii atomowej, filtrację napędzi wiatrak, to jeszcze automatycznie uruchamiane przepływem w sumpie sitko będzie odławiało młode ryby, segregowało je i wpuszczało do w pełni zautomatyzowanych kotników :D:lol::mrgreen: . Dla mnie jesteś już teraz w galerii osób pozytywnie zakręconych w dziale: Adam Słodowy malawistów polskich :P . Szacunek za pomysłowość w sumie gdyby tak wcielić to jakoś w życie zwłaszcza na "powrocie" to faktycznie na rachunku za prąd można by oszczędzić :D . I pomyśleć że mnie już trafia jak muszę wymyślać te oprzyrządowanie do wanienki :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no, z Choszczna nie masz do mnie daleko. Być może znów przyjadę do Was na Mistrzostwa Polski w Ratownictwie Wodnym, jeśli będą znów u Was, jak w ubiegłym roku. To się zgłoszę po 1 ( pierwsze) piwo :), a jak wróce z Tanzanii to chciałbym postawić własnie taki duży zbiornik. Wszystko zależy, czy na misję wylęcę w kwietniu czy we wrześniu.

Jak na razie woda jest, kanalizacja jest, powolny FBF wykorzystujący zamiast pompy, energię wody wracającej do sumpa też jest.

Ale 360l+80 to za małe, a miejsca jest dość na akwarium.


Dodam: warto zrobić pod akwarium nową podłoge - np. zamiast parkietu, paneli itp. - na szerokość jednej płytki wokół akwarium. Zawsze coś się na chlapie - np. woda spłynie po łokciu, jak się wyciąga rękę z akwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na piwo zapraszam zawsze to jeden więcej do inicjacji cyklu azotowego w wielkim baniaku :mrgreen:


Co do podłogi to mam ją specjalnie robioną pod baniak ale i tak maksymalizowałem szerokość zbiornika więc bez ścierki sie nie obędzie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dzięki. Tak zrobię. Te gąbki mają naprawdę duże oczka, a jest ich razem ponad 18 litrów, więc trzeba czasu żeby się "zaszczepiły".
    • Bardzo ładny i klimatyczny zbiornik, gratulacje👍 Zmętnienie ustąpi gdy biologia zacznie w pełni funkcjonować, a na to potrzeba czasu. Ważne aby teraz nie kombinować nic z tymi gąbkami i nie grzebać w nich, one muszą nabrać  "szlamu". Dopiero wtedy ujrzysz efekt w postaci kryształowej wody.
    • Witam wszystkich klubowiczów i użytkowników. Przyszedł czas na oficjalne przywitanie i prezentację mojego skromnego wycinka Malawi. Ale zanim opis zbiornika, chciałbym wyrazić wielkie uznanie i podziękowanie za ogrom wiedzy, jaką można czerpać z zasobów forum klubowego. Bez cennych rad i wskazówek droga do realizacji wymarzonego celu byłaby zdecydowanie bardziej skomplikowana. A teraz do meritum: 1.     Zbiornik:  szkło 12 mm o wymiarach 200x50x60, posadowione na szafce o wysokości 40 cm, całość wraz z pokrywą aluminiową wykonane przez firmę Myciok. 2.     Oświetlenie: 2 świetlówki led, jedna white druga power glo, sterowane dwoma sterownikami sinkor led wifi control z funkcją świt/zmierzch. 3.     Filtracja: dwa moduły wykonane przez TerrArt, wypełnione kawałkami gąbki 10 ppi, napędzane dwoma pompami DCP3500. 4.     Wystrój: moduły filtracyjne przyklejone do tylnej szyby, piasek z marketu, skałki – część wykonanych przeze mnie, reszta to kupne firmy ATG. 5.    Obsada: Aulonocara baenschi Benga – 5 szt., Copadichromis Kadango red fin – 6 szt., Labidochromis caeruleus yellow – 5 szt., Placidochromis phenochilus Mdoka white lips – 6 szt., Protomelas taeniolatus Boadzulu red – 6 szt. Obsada, myślę, że docelowo trzeba będzie zmniejszyć ilość lub zrezygnuję z jednego gatunku. Akwarium zalane 02 lutego br., ryby wpuszczane partiami - 9 marca i 20 kwietnia. Parametry na chwilę obecną, NH4, NO2 i PO4 nie wykrywalne, NO3 – na poziomie 5 (wszystko mierzone testami kropelkowymi jbl). Jedyne co mnie niepokoi, to zmętnienie wody (patrząc z boku zbiornika). Pocieszam się, że to w sumie świeży zbiornik, ale zamówiłem testy na krzemiany, bo tu może być przyczyna (karmienie 2 razy dziennie nieduże porcje, podmiana 20% co tydzień przez filtr węglowy). Z akwarystycznym pozdrowieniem😊
    • @jaras dostałem kiedyś od @Mróza samca Livingstonii niespełna 15-to centymetrowego. U niego pływał sam wśród mbuny i u mnie również sam wśród non mbuny i był już pięknie wybarwiony. Z tego co kojarzę to Mrozu mówił, że u niego przy wielkości 10-12cm już było widać, że to samiec. Być może u Venustusa trwa to dłużej, ale jednak to bardzo podobne gatunki.  
    • Nie zamierzam kupić tych ryb w cenie 103zł szt☝️ za 97zł też nie kupię 😉 Myślałem bardziej o cenię - do 60zł szt.
    • Na moje oko. Numer 2 może być samcem. Nie zgodzę się z Bartkiem, że 11-12cm . Już wiadomo jaka będzie płeć, może w stadzie 10szt tak. Ale w tak małym - nie. Ja mam 9szt. 15-17cm i tak nie wiem do końca, które są jakiej płci 
    • Czasu na żywice włożenie niema ,twoje akwarium jest młode dopiero nie ma co pchać wszystkiego na raz . Test możesz kupić NO3 , NO2 ,PO4 na razie ci te starczą 
    • Kiedy według Ciebie jest czas na włożenie żywicy i Phosguard, jest jakiś określony czas, czy to zależy od poziomu azotanów? Do fosforanów też polecasz test Salifert czy tylko do NO3?
    • Kup z tej firmy sobie test Salifert. Woda zawsze po wpuszczeniu ryb musi się ustabilizować ,mogłeś etapami wpuszczać ryby po 10 sztuk co tydzień ,wtedy nie takich dużych wahań  w akwarium . Na razie na typ etapie nie jest potrzebne żywicę 
    • Dzień dobry wszystkim. Jestem niedoświadczonym, świeżym malawistom. Potrzebuję porady od specjalistów. Posiadam zbiornik 200x60x60. Zalany 24 marca, start na wodzie amoniakalnej. Filtracja narurowa, 3 wkłady mechaniczne, 4 biologiczne oraz 3 przeznaczone na Purolite A520D, oraz Phosguard. Podczas startu żywica oraz Phosguard nie były włożone do korpusów. Tydzień temu wpuściłem 30 młodych ryb, obsada będzie non mbuna. Obecnie woda jest lekko mleczna, PO4 - 0,35, NO3 - 6, PH - 8, NH3 - 0, NO2 - 0, testy Zoolek. Mam pytanie, czy mogę już włożyć żywicę i Phosguard, czy jeszcze się wstrzymać.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.