Skocz do zawartości

dziwne zachowanie pyszczaków - proszę o pomoc !!!!


finamo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie, Mam problem z moimi rybami. Niepokoi mnie ich dziwne zachowanie (ocieranie, wyginanie ciała, nerwowość), sprawiaja wrażenie chorych.

na wstępie powiem, że posiadam pyszczaki od grudnia 2010, ktore odkupilem od obcej osoby. W dodatku nie mam sporego doświadczenia w akwarystyce. Akwarium 240 l.

W akwarium mam obsadę:

6 X Pseudotropheus Lombardoi

1 X Nimbochromis venustus

2 x Maylandia estherae red-red

1 X sumik Synodontisy Tanganiki

2 glonojady z czego jeden złoty

W większości duze ryby (2 x ok 15 cm, 6 x 10 cm, 2 mniejsze)

Testy wody wykazały:

kH i GH - <20

pH - ok 8

NO3 - 25 mg/l

NO2 - 2 mg/l

Filtracja filtr aquael UV 1000


Ryby po przewiezieniu zostaly wpuszczone do baniaka, ktory nie zostal poprawnie przygotowany (bez dojrzewania) - brak czasu. Wody ze starego akwa było niewiele, choć dolałem uzdatnacza wody AQUA SAFE. po 2 tyg. dokonalem podmiany wody ok 20 %. Jednak na sciankach akwa i roślince pojawil sie dziwny nalot, tzn szlam, ciezki do usiniecia. W sklepie akwaryst. zalecili abym zastosował bio nitrivec (jezeli akwa nie dojrzało wczesniej), aby ustabilizowac flore w akwarium.

W miedzyczasie zauważylem, że ryby coraz bardziej się ocieraja. Na początku myslałem ze to standard, jednak po lekturze mam obawy. Ryby coraz bardziej ocieraja sie o kamienie i roslinkę. Niektore pływaja nerwowo po akwarium, trzepocza się, cieżko oddychają. Czasami pojawiaja sie nitkowate odchody. Ryby mają jednak apetyt (przez pewien czas dostawaly pokarm wysokobiałkowy, teraz tylko dieta warzywana).

Martwię się tym ocieraniem, płochliwością oraz tym że cieżej oddychają otwierajac szerzej skrzela. Wszystko wskazywać moze na chorobę !


Bardzo proszę o pomoc i informacje co to moze byc i jakie dalsze podjac kroki. Wiele czytałem nt chorób, ale trudno postawic samemu dniagnozę. Obawiam sie bloat, lub jakiegos pierwotniaka.

Czy stosować mertonizadol ? wystarczy ?

Jednoczesnie prosze o informację czy filtr który mam wystarczy ? czy dokupić inny (ewent jaki ?)

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie, czekam z niecierpliwością. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NO2 - 2 mg/l


Tu masz odpowiedź.Za duże stężenie no2,podtruwasz ryby.Ja bym zaczął od oddania ryb bo żadna do tego baniaka się nie nadaje i spokojnie poczekał na ustabilizowanie się cyklu azotowego.Potem dobierz odpowiednią obsadę do tego baniaka i zarybiaj.


No i najważniejsze:kup filtr biologiczny(czyt. kubeł) bo na tym aquelku nie pociągniesz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info.

Dzisiejszy pomiar paskowy wykazał:

kH i GH - <20

pH - ok 8

NO3 - >50 mg/l

NO2 - 0,5 mg/l


Wysokie stężenie NO3 - co robić ?


Kubeł kupuje, jakiś możecie polecić dla takiego akwa.

Nie chcialbym oddawać ryb. Poprzedni wlasciciel twierdzi, że w tym skladzie byly od 2 lat (proszę o radę, ktore ryby wymienić - nie chce sie pozbywać Pseudotropheus Lombardoi - jest ich 6 szt)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup testy kropelkowe bo paski są mało dokładne. Jaki kubeł, zależy jakimi środkami finansowymi dysponujesz?

Najlepiej tak jak pisał Perez oddać całość ale jak tak bardzo jesteś przywiązany do lombardów, to zostaw tylko je w akwa 1 gatunkowym.

Że ryby były razem 2 lata bym nie wierzył :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się pod temat( z góry przepraszam ale po co zakładać nowy).

Mam od 24h w 240l akwarium 16 ryb ( 9 młodych saulosi i 7 maingano) wszystko młode 2-3cm.

Parametry wody są chyba ok: PH-7,8; NO2-0,0; NO3-poniżej 40;

I zaobserwowałem takie "dziwne" zachowanie u saulosów jak właśnie wyginanie ciała i ocieranie o dno z piachu, oprócz tego w zaiwaniają po całej długości tylnej sciany akwa i pionowo w najciemniejszym narożniku (takie na maxa pobudzone). Saulosi wyglądają z wielkimi brzuchami jak w galerii

http://bazaryb.klub-malawi.pl/index.php?action=show_fish&id=64

Czym to może być spowodowane??

Maingano są spokojne, zajęły miejsca pod kamieniami i wypływają na posiłki i kiedy pojawiam się przed akwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekroczyłem już wydatki :(. Na allegro widziałem kubelki do 200 PLN. Czy warto ?

Wymiana ryb, ok , ale nalezie chce ustabilizowac sytuację w zbiorniku. Prosze o rady. Czy dziś ponownie dolać bio nitrivec ? (instrukcja mowi że należy wlewać przeparat przez 10 dni).


Myślicie, że ryby są chore ? Typowalm bloat, ale nie maja wszystkich obiawów. W dodatku chętnie jedzą i wiekszość ma twarde odchody.

Martwi mnie ocieranie ryb, dość natarczywe i wzmożone oddychanie. Może to jakieś pierwotniaki?

Wciaż czytam nt chorób w necie ale nie potrafie podjac decyzji. Może cos podać zapobiegawczo ?

prosze o info. bede wdzięczny za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy są zestresowane to nie wiem, raczej nie, nie boja się mnie podpływają do przedniej ściany jak tylko się pojawiam.

Teraz zauważyłem maingano z ocieraniem o piach a saulosi lubią na chwilkę podpływać w prąd wody z atmana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślisz, że to tylko azotyny ? wysokośc spadła po dolaniu novatecu. może podmienić troche wody ?

Zapomianlem napisać, że jakiś tydzien temu dokupilem 2 pyszczaki - moze one coś przyniosły do akwa.

Co do filtra ? - moze być coś tego typu http://allegro.pl/filtr-zewnetrzny-ncf-1000-akwarium-do-300l-i1410704492.html ?

dzięki za info

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.