Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam na wstępie chciałbym się przedstawić. otóż mam na imię Marcin swoją przygodę z Malawi zacząłem jakiś rok temu. jakiś większych sukcesów w hodowli nie miałem na może poza masowym mnożeniem się acei :). Prywatnie mam 28 lat i mieszkam w bardzo bliskiej okolicy Lublina a zawodowo pracuję jako inżynier serwisu sprzętu rolniczego.


Wracając do rozpoczętego wątku Drodzy forumowicze potrzebuję porady odnośnie max wagi jaką mogę obciążyć moje 240l akwarium (120x40x40) grubość szkła 8mm obecnie na akwarium znajduje się pokrywa ważąca ok 10kg [center:17dh8ufz]000_0497?[/center:17dh8ufz]

Chciałbym dołożyć sobie 20l filtr hydroponiczny ale jakoś nie bardzo wyobrażam sobie obsługę akwarium z półką tuż nad tą pokrywą dlatego wymyśliłem sobie że postawie filierek bezpośrednio na pokrywie a to będzie jakieś 20kg czyli łącznie uwzględniając jeszcze jakiś zapas na akwarium miało by stanąć ok 35-40kg. I tu moje pytanie czy akwarium wytrzyma. Dokładniej bardziej by mi się rozchodziło czy ktoś z was ma aż tak obciążone akwarium. jak to wpłynie na obciążenie szkła gdyby to było puste akwarium to wiadomo że samo szkło wytrzyma ale tu dochodzi jeszcze siła ciśnienia zwiększające podatność szkła na wyboczenie (tak to się chyba nazywa o ile dobrze pamiętam z czasów studiów).


Pozdrawiam Makary

Opublikowano

Oki z tym to się zgodzę nie boje się o dno bo na dnie mam ok 60kg kamulców + piasek itp. czyli całkiem fajny ciężar. boje się że jeśli obciążę od góry akwarium to jednak ścianki nie wytrzymają zarówno naporu wody jak i ciężaru pokrywy chodziarz to niby tylko (przy założeniu że pokrywa + filtr waży 50kg) 0,16kg na cm długości ścianki.

Pozdrawiam Makary

Opublikowano

Skąd te dziesiątki kilogramów, po co? Te rośliny będą w kamieniach czy żwirze,liczyłeś wagę doniczki napełnionej całej wodą? To może być system z keramzytem,jakąś watą,kulkami styropianowymi czy czego się tam używa w ogrodnictwie + kilka cm wody pod korzeniami i cała historia.Jeśli ten filtr nie będzie monstrualnie ciężki może stać i na poprzeczkach.

Opublikowano

oki może i racja filtr to 20l keramzytu + rośliny jakby co mam ubezpieczone miszkanie tak że mogę zapoznawać akwa z młotkiem także jakby co to zwalę na Was :P

Pozdrawiam

Opublikowano

nhehehe na stali to ja się znam ale niestety szkło to dla mnie czarna magia wiem tylko że są niemiłosiernie twarde a co za tym idzie kruche jeśli ciśnienie wyboczy taką szybę minimalnie to jakikolwiek ciężar spowoduje że woda będzie coraz bardziej „wypychać” szkło do tego stopnia że szybka się „złoży” tak przynajmniej mi się zdaje ale co tam filierek już stoi na pokrywie jeszcze tylko muszę ją odrobinkę przerobić aby rurki przepuścić może macie jakieś patenty bo mi zaczyna brakować pomysłów na rozwiązanie pozwalające na szybką i wygodne podłączanie filtra np po podmianie wody. Zaczynam się zastanawiać nad szybkosłaczkami ogrodniczymi ale jakoś nie mam przekonania lub drugi pomysł to złączki skręcane i montowane na sztywno z pokrywą ale to dopiero przyszłość


Pozdrawiam Makary

Ps. dzięki za szybkie odpowiedzi

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.