Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich.

Widzialem juz rozne fora..ale jak przypadkowo zajrzalem tutaj to pojawil mi sie usmiech na twarzy:) nareszcie znalazlem grono ludzi ktorzy znaja sie na swoim hobby i potrafia doradzic innym. Piszac swoj pierwszy temat na tym forum mam taka nadzieje ze i mi cos doradzicie:)) Chcialbym zaczac przygode z pyszczakami:)

A wiec tak:

kupilem akwarium 200l.

Filtr: Tetra 1200

Oswietlenie: 2x30 W

Grzalka :Eheim 150W (200-300l)

Podloze: drobny,jasny piasek, 40 kg-serpentynit albo granit:p


1.Czy moj filtr jest wystarczajacy do takiego biotopu?

2.Jaka obsade moge tutaj miec?Ile gatunkow maksymalnie?

3.Jak przygotowac kamienie?Bo naczytalem sie tyle sposobow co chyba ludzi na forum..wiec wolalbym sie dowiedziec dokladnie:)

4.Czy musze sprawdzac parametry wody?Pyszczaki lubia twarda wode a taka u mnie na Lubelszczyznie jest:)Sprawdzac jakies inne zwiazki?

Na razie chyba tyle:p Bede wdzieczny za kazda podpowiedz:)

Opublikowano

Witamy w gronie :)

Filtr duży aż nadto !

Pyszczaki lubią natlenianie więc albo osobne napowietrzanie albo wylot filtra w powierzchnię tak aby falowała.

Przykładowe obsady masz tutaj: http://forum.klub-malawi.pl/viewtopic.php?f=15&t=5646 a zdjęcia w galerii

Ja mam 220L i 2+6 saulosi i 1+3 maingano (+ inne dziwne rybki :) ), uważam, że pasują do siebie kolorystycznie, ale to kwestia gustu :)

Kamienie wygotuj żeby mieć pewność, że tam nic nie ma. Możesz dokupić jakąś mate pod piasek tak żeby spodnia szyba nie strzeliła, ja nie mam i czasem mam obawy :) Jakie to są kamienie? Bo może się nie nadają. Kamienie muszą być wkopane DO SAMEGO SPODU w piasek.

Oświetlenie - pyśki ładnie wyglądają jak dasz przynajmniej jedną świetlówkę z jakimś bardziej niebieskim widmem, ale to tez kwestia gustu.


Co do wody - nie popełnij błędu i nie puść ryb za szybko ! Zalej akwarium, wpuść jakieś "rybki startowe"(amoniak) i czekaj, czekaj, czekaj :) NO2 ma być zero i NO3 ma być przynajmniej wykrywalne to zajmie 3-4 tygodnie, jak masz znajomego z akwarium i weźmiesz od niego wodę albo trochę wkładu z filtra to będzie szybciej.

Potrzebne testy: NH3/4(niekoniecznie), NO2, NO3, pH, GH/KH, kropelkowe, zooleka najtańsze i dobre.

Opublikowano

Nie obejdzie się również bez wew. mechanika.Kamienie wypłukać pod prysznicem a potem wygotować.Max.2 gatunki w takim baniaczku ale lepiej się będzie prezentowało większe stadko jednego gatunku :wink: Testy muszą być szczególnie na początku,później mierzymy wodę co ok.2 tygodnie(gdy zbiornik jest ustabilizowany).BTW nie kupuj testu na NO3 zooleka bo jest do d...:P

Opublikowano

Jeśli chodzi o obsadę, to polecę Ci moją. W podobnym akwa do Twojego mam Pseudotropheus Saulosi Coral 3+5 oraz Pseudotropheus (Maylandia) Livingstonii (Lanisticola) 1+8 - samice do redukcji, docelowo 1+3-4. Jeśli chodzi o ten drugi gatunek, to poczytaj sobie na jego temat - jest to naprawdę ciekawy, kolorowy i łagodny muszlowiec z Malawi.

Opublikowano

Kurcze myslalem ze jak kupie mocniejszy filtr zewnetrzny to nie bede musial juz uzywac wewnetrznego, ktory jest stosunkowo glosny..

A do natleniania to jakas listwe?bo tej rurki od filtra to sie chyba nie da tak wygiac aby byla ku powierzchni?;p

Mate mam zamiar kupic taka sama jak ustawia sie na niej akwarium..mysle ze bedzie wystarczajaca...myslalem o styropianie ale podobno jak sie puski do niego dokopia to go strasznie gryza:p

Co do oswietlenia chce zobaczyc jak bedzie ono wygladalo przy starcie akwa, i najwyzej potem kupie jakas swietlowke wybarwiajaca:) to mi cos doradzicie:)


Z woda juz czytalem troche:) bedzie stala i filtrowala sie przez przynajmniej 2 tyg. Mam male akwarium z welonami to moze wrzuce gabke z ich filtra do tego akwa??:)

Te testy to sa jakeis skomplikowane?Robic je rozumiem po uplywie minimum 2 tyg?


zaraz sobie popatrze w galeriach jak te rybenki wygladaja:)mam nadzieje ze nie bede mial problemu z ich kupnem...

Opublikowano

Nie każdy wewnętrzny jest glośny. Ja mam głowicę aqua szut T-tead 750 z gąbką do oczek wodnych i jest w zasadzie niesłyszalna.

Do natleniania wody możesz zastosować deszczownię, która pewnie jest w komplecie razem z fitrem zewnętznym. Ja jej jednak nie polecam, bo trochę hałasuje (uderzające o taflę strumyki wody). Najlepiej jakbyś jednak zdecydował się na jakiś filtr wewnętrzny i jego wylot skierował na taflę wody.

Ja na dnie akwa mam styropian, w kilku miejscach zazwyczaj jest odkopany przez ryby, ale wcale go nie gryzą.

Jeśli chodzi o gąbkę filtra z akwa z welonami, to ważne jest to, żyby woda w której pływają welony była wolna od chorób.

Testy nie są skomplikowane - spokojnie sobie poradzisz. Wszytko jest na ulotkach załączonych do testów.

Jeśli chodzi o Ps.Livingstonii, to w galerii jest tylko kilka zdjęc tych ryb. Zwróć uwagę na samca tego gatunku wstawionego do galerii przez Marsa. Dla mnie to cały czas nr 1 całej galerii. Ryby te nie są bardzo popularne wśród furumowiczów, ale coraz częściej można je spotkać.

Opublikowano
BTW nie kupuj testu na NO3 zooleka bo jest do d...
Może miałeś przeterminowany bo to się często zdarza, wielu stosuje zooleka i sobie go chwali. Faktycznie miałeś sytuację, że zoolek nie przeterminowany pokazywał inną wartość niż dwa inne testy różnych firm?


Nie obejdzie się również bez wew. mechanika
Czemu wprowadzasz w błąd? Co to znaczy, że się nie obejdzie? Jak jest filtr kubełkowy w dodatku taki wielki to może on pełnić rolę zarówno biologicznego jak i mechanicznego, wystarczy założyć gąbkę na wlot. Na dodatek dla ryb to nie ma żadnego znaczenia (chyba, że ktoś mechanika będzie czyścił a biolo-mechanika nie) i użytkownik w późniejszym czasie może zdecydować czy taka filtracja mechaniczna mu wystarczy, czy obsługa tego jest wygodna i jeżeli nie to może w każdej chwili wstawić wewnętrzny.


Co do natleniania - nie wiem jak tetra, ale ja w moim zewnętrznym dostałem zestaw plastikowych kolanek, połączyłem dwa, jedno wygiąłem nad ogniem i dało się w ten sposób skierować wylot filtra na powierzchnię wody, która faluje i się natlenia, naprawdę nie trzeba w tym celu wsadzać wewnętrznego filtra.

Opublikowano

Wlasnie czytalem mnostwo wypowiedzi i roznych watkow na ten temat...i tyle ile odpowiedzi tyle zdan:) chyba to kwestia osobistego sprawdzenia co i jak bedzie dzialac..wiec aby nie podnosic niepotrzebnie kosztow zakladania akwa na razie nie bede kupowal wewnetrznego filtru. Wazne ze biologiczny jest duzy:) Najwyzej tak jak radzicie zaloze gabke na wlot kubelka.

Czytalem o roznych rodzajach gabek, trzeba jakas szczegolna?Przemo masz jakas 'specjalna' gabke?:)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.