Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

O to widze bratnią dusze zaprzęgnięcia komputera do akwarium :wink:

Parę lat temu bawiłem się w to łącznie z interfejsami, tylko że wówczas podstawowym poblemem była prądożernośc takiego komputerka (odpadowego), dziś się to zmieniło radykalnie (zmontowałem sobie taki drobiazg na atomie).

Ponieważ pradożernośc była sporym problemem (pomimo możliwosci) to przeszedłem na sterownik crouzeta i chodzi do dziś,a stare rozwiązanie leży na razie i czeka.


Co do narurowców....ostatnio kupowałem sobie filtry do podmiany w moim RO i zauważyłem że jest jeden element stosowany jako filtr osadnikowy w postaci bardzo gęstej siatki metalowej.

Bo co by nie mówic to całe rozwiązanie zastosowań (przełożenia) filtracji narurowej (filtrów stosowanych w RO) jest małoodporne na ten syf jaki produkuje akwarium, co skutkuje spadkiem przepływu...i tak powstaje błędne koło z instalowaniem superwydajnych pomp.

Pośrednim rozwiązaniem jest układ równoległy...tylko że jak się podliczy te wszystkie koszta...potrzebne miejsce...

Ja również myśałem o zastoswaniu tych rozwiązań z RO, tylko że trzeba dobrze rozwiązać kwestie osadnika-prefiltra, to absolutna podstawa.

Niemniej...na tym rozwiązaniu można zrobić fajny filtr nitro i to mi chodzi po głowie, bo tu cudów przepływowo-wydajnościowych nie trzeba, jako podstaw złoża moża wate perlonową.

Opublikowano

Ja najpierw chcialem oprzec calosc na jakims starym laptopie albo wrecz komorce z symbianem na ktora bym napisal jakis soft. Ale wsrod swojego zlomu znalazlem plyte Via micro atx ktora w polaczeniu z dyskiem CF i skreceniem taktowania do minimum powinno dac calkiem oszczedny monitoring.


Musze tylko znalesc chwile aby to wszystko uruchomic a potem oprogramowac... :)

Opublikowano

Ja już przez złomowisko i rozwizania pośrednie przechodziłem i jedno co mogę powiedziec to : szkoda czasu i nerwów.


W tej chwili ten zestawik ciągnie mi na atomie 50w na impulsowym,ale czekam jeszcze na lepsza tehnologie,a warto bo dzis produkuja i mysla w kierunku malenstw i małożerności przy zachowaniu jako takiej prędkośći (a w tympunkcie via pada porównując)

Kiedys to takie rozwiazania byly tylko dla przemyslu...i cena dla przemyslu.


A jeszcze co do staroci : niech ci na płycie padnie stary kondensator...i żegnaj Genia.

Opublikowano

No az takie starocie to to nie jest....

:P

I szczerze mowiac zdziwie sie jesli bedzie to ciagnelo 50W.

Jak podlacze to sprawdze... Dales mi ze tak powiem kopa motywacyjnego... :mrgreen::mrgreen:


Jak bedzie cos nie tak to bede musial popatrzec za jakimis nowszymi plytami ciagnacymi jeszcze mniej pradu. Mobile-ITX robi wrazenie....


A tak bardziej w temacie. CZY KTOS MA JAKIS POMYSL NA ZAWOREK ?

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Niestety okazalo sie, ze tych zaworow juz sie nie produkuje.

Tak wiec musze kombinowac troche inaczej.


Ja już przez złomowisko i rozwizania pośrednie przechodziłem i jedno co mogę powiedziec to : szkoda czasu i nerwów.


W tej chwili ten zestawik ciągnie mi na atomie 50w na impulsowym,ale czekam jeszcze na lepsza tehnologie,a warto bo dzis produkuja i mysla w kierunku malenstw i małożerności przy zachowaniu jako takiej prędkośći (a w tympunkcie via pada porównując)

Kiedys to takie rozwiazania byly tylko dla przemyslu...i cena dla przemyslu.


A jeszcze co do staroci : niech ci na płycie padnie stary kondensator...i żegnaj Genia.



Okazalo sie po pomierzeniu, ze ta plytka z dyskiem na karcie CF ciagnie w szczycie 30W wiec calkiem niezle.

Mimo tego poszukam czy nie da sie znalesc czegos jeszcze bardziej oszczednego :)

Opublikowano

Jedyne bardziej oszczędne rozwiązanie (oszczędniej chyba już się nie da )to sterowniki typu Logo, Crouzet... itd.

Tak naprawdę rozwiązania ze sterowaniem przez PC są dobre do wyszukanego sterowania lub sterowania wieloma akwariami od powiedzmy 3 w górę i to różnych + rejestracja.

Z reguły akwarysta posiada średnio 2 akwaria i to o tym samym środowisku (narybek i młode ryby),a do tego budowanie interfejsów i montaż PC...owszem możliwości są nieograniczone,ale czy w rzeczywistości potrzebne ? (pomijam np.hobbystów automatyków)

Chyba że przy okazji taki komputerek wykonuje inne zadania, oprócz samego sterowania akwariami (akwarium)...tylko w tym momencie możemy trafić na barierę wydajności...

Jak widać pomimo możliwości trzeba to sobie dobrze przemyśleć i skalkulować.

Opublikowano

A to nie może być jakaś atmega, musisz mieć od razu peceta? w necie widziałem mnóstwo klonów *duino, można zaprzęgnąć je do i/o, zbierania danych,przetwarzania sygnałów i złożyć na kolanie sterownik. Jakieś przekażniki/tranzystory i zdaje się,że prawie gotowiec?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.