Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, mam problem z pompą do sumpa (ok.100L keramzyt,zeolit,ceramika,biobale,gabki) Mam akwarium 160x60x60 576L aktualnie jest Eheim 1262 Wydajność pompy: 3400 l/h Max. wysokość podnoszenia: 3,7m Pobór mocy: 80W Mam jeszcze w razie awarii 2x Ocean runner 2500 2x bo jedna na wejscie i 1 na wyjscie bo podobno 1szt. nie da rady (OR 2500 wydajność max. 2400l/h max. wysokość podnoszenia 2.6 m pobór mocy: 38W) i tu tkwi cały problem 80W Non-stop to dużo za dużo dla mojego budżetu i szukam oszczędności. Czy jedna pompa OR 2500 da rade? Wysokość pompowania to około 1,6m Zastanawiałem się również nad pompą od centralnego ogrzewania Firmy Grundfos model Alpha 2 pobór mocy 5W-22W bardzo energoszczedna w porownaniu do innych pomp C.O. Na I biegu około 300L/h (pobór 5W) II biegu przy nie całych 2m to 800l/h 13W nie za mało ? IIIbieg pełne obroty przy 2m to juz 1600l/h 22W pobór Chciałbym się również dowiedzieć jaki jest potrzebny przepływ w takim sumpie do prawidłowego jego funkcjonowania?? Proszę o pomoc forumowiczów!! Pozdrawiam

Opublikowano

OR2500 da radę.

A przepływ powinien być :)

Ok, to żart, ale nie do końca. Jeśli sump pełni rolę jedynie filtru biologicznego, to w sumie wystarczy, aby woda się w nim przelewała i nie było zastojów. Co innego, jeśli sump ma również pełnić rolę filtra mechanicznego - wtedy musisz zapewnić odpowiednio silne ssanie brudów.

Opublikowano

Jeśli nie przeraża cię cena Grundfosa to go kup spokojnie wystarczy. Ja mam w swoim baniaku 1300L Leszczyńską pompę na licencji Grunfosa 25POr60C cały czas chodzi na I biegu pobiera 50W.

Nie zgodzę się z Sysem, że pompa ma coś wspólnego z rodzajem filtracji mechaniczna czy tylko biologiczna. Mój sump służy mi do filtracji mechanicznej i biologicznej a pompę mam jedną. Mówiąc inaczej jeszcze nie widziałem pompy C.O która by mała taki ciąg by zasysała cały brud z akwa do sumpa. Na zbieranie brudu z dna jest tylko jeden sposób zamontowanie pompy cyrkulacyjnej by spychała brudy w jedno miejsce a następnie odmulanie.

Żadna pompa do C.O nie zapewni ci odpowiedniej cyrkulacji w zbiorniku jeśli nie masz filtra wew. lub pompy cyrkulacyjnej.

Opublikowano

Do środka ma iść PF 1000 Zastanawiam się czy kupić grundfosa bo w gre wchodzi wyłacznie wymieniony model z przyczyn oczywistych jest bardzo oszczedny,(max. wydajnosc to 1600L/h przy 2m) cała reszta pobiera od 30W w góre.Pytanie tylko czy jest sens ?Bo musiałbym sprzedać wszystkie swoje pompy i moze by stykło. Co do sumpa to wydaje mi się ,że przy pudełku przelewowym (nie to w krztałceie odwróconego "U" tylko jakby komin ucięty na samej górze i wywiercona dziura w bocznej szybie) i tak nie bedzie spełniał roli filtra mechanicznego bo nie wydaje mi się ,żeby akurat wszystkie zanieczyszczenia pływały ,aż tak wysoko :P Powiedzcie jeśli się myle (: Chciałbym ,aby sump również pełnił funkcje jako mechanik ,ale nie wiem na ile jest to możliwe. Wiec min. przepływ w sumpie ile L/h ?

Opublikowano

Tak czytam ten wątek i Ja bym chyba wybrał tego Grundfosa. Tak na szybko obliczyłem, że redukując zużycie prądu o jakieś 60W(bo na pobór rzędu 5 raczej bym nie liczył) po roku oszczędzasz już jakieś 200zł, a po 2 latach praktycznie zwraca się koszt zakupu pompy :D. Mnie jednak bardziej zainteresowała funkcja "redukcji nocnej". Jeśli to działa tak jak myślę, to w dzień kiedy ryby są bardziej aktywne można by ustawiać większy przepływ, a nocą ograniczać go w pewnym stopniu pozostając przy średnim dziennym koszcie zużycia energii na poziomie standardowej pompy. A odnośnie do pytania o połączeniu filtracji mechanicznej i biologicznej w sumpie, to chyba kiepski pomysł. Idąc tym tropem zapewne w pewnym momencie napotkałbyś nie tyle problemy związane z mocą samej pompy co z zapewnieniem odpowiedniego przepływu – podawania odpowiedniej ilości wody do komory pompy.

Opublikowano

Przepustowość sumpa można zrobić powiększając grzebień , oraz wielkość przegród w sumpie( tych przez które przepływa woda) więc nie ma problemu aby działał jako mechaniczno-biologiczny.

Do tego mocna pompa( red dragon 6500, a co pomarzyć można :mrgreen:) , a do środka pompa cyrkulacyjna.

Opublikowano
A odnośnie do pytania o połączeniu filtracji mechanicznej i biologicznej w sumpie, to chyba kiepski pomysł. Idąc tym tropem zapewne w pewnym momencie napotkałbyś nie tyle problemy związane z mocą samej pompy co z zapewnieniem odpowiedniego przepływu – podawania odpowiedniej ilości wody do komory pompy

Powiem tak testuję te rozwiązanie od 3 m-cy i nie widzę ,póki co spadku przepływu wody do komory pompy .Pierwsza komora robi za mechanika jest w niej włóknina .Jak na razie mam również wew w zbiorniku ,ale przy najbliższym serwisie wyrzucam gąbkę i zostawię samą głowicę ,do momentu zakupu cyrkulacyjnej

Opublikowano

Zapewne macie rację, ja obliczałem to tylko typowo teoretycznie. Ale we wcześniejszej wypowiedzi miałem na wyśli, że nieodpowiedni dobór hydrauliki, a autor pisał o nietypowym rozwiązaniu, może uniemożliwić podanie wystarczającej ilości wody.



8e5a0ad50691f130med.jpg

Opublikowano

Wiekszego Sumpa się nie da ,bo ogranicza mnie szafka, mysle ze jest wystarczający :P Najoszczednieszym rozwiazaniem na 100% jest Grundfos, ale zobacze jak odpale akwa i zasypie sumpa ile faktycznie bedzie pobierać prądu. Jak myślicie czy sumpa zostawić jednak jako biologa czy biolog-mechaniczny? I czym zasypac sumpa? (planuje keramzyt, ceramike, biobale zeolit, i gabki) I jeśli sump bedzie jako biologiczny o przepływ może być jak najmniejszy ? Może do środka cos jako mechanika? Mam oceanrunner PF 1000 1000L/h -10W. Bo chyba nie ma sensu dorzucać jeszcze jakiegoś np. kubełka skoro zależy nam na oszczednosci W Chociaz fluval 304 pobiera 13W Co myslicie? Dzieki za odpowiedzi!

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.