Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Męczy mnie rewizja w kominie. Czy to jest absolutnie konieczne? Czy ktoś ma doświadczenia z zapchanym wylotem z baniaka do sumpa? Jeśli wylot nawet się zapcha to pompa z sumpa ile wody wypompuje do baniaka? Tak średnio 20 litrów na baniak około 540l ? Przy odpowiednich założeniach baniak to przyjmie i chyba nie ma problemu? Zakładając, że wypompowana z sumpa woda to 20l a powierzchnia dna baniaka to 180x50cm to zwiekszenie słupa wody w baniaku będzie 2cm. Proszę o wypowiedzi bardziej doswiadczonych Kolegów. Ja sumpa nie mam (ale może będę miał w planowanym baniaku 540l :D ) więc tak sobie rozważam "na sucho". Czy filtr przelewowy jest równie dobrym rozwiązaniem jak sump? Planuje baniak 180x50x60h. Co by było gdyby obok baniaka postawić filtr przelewowy 20x50x60h (całkowita pojemność 60l). Jedna ścianka (ta z przodu mogłaby być wykonana z ciemnego szkła żeby nie było widać co jest w środku. Albo np przelew dać z tyłu zrobić mu wysokość baniaka czyli 60cm, szerokość 10cm i dlugość np 100cm (też 60l)? Wkłady filtracyjne by były w koszyczkach pomysłu Starykota opisanych w Jego artykule. I pompa może być wtedy mniejsza (tańsza :D ) bo nie ma podnoszenia wody? Jakie są Wasze opinie?

Opublikowano
Jak do mnie to komin masz trochę mały jak na trzy dziury

Komin jest dobry, sam mam 100x200: komin.jpg

A 3-cia rura jako rewizja zawsze się może przydać ;-)


Inna sprawa, to zasadność tworzenia sumpa do tak małego akwarium.




No ok. wszystko się da i jakby się postarać to i czwartą dziurę można wywiercić i pewnie też się zmieści, ja z moimi rękami mam ciasno aby w kominie o wymiarach 20x15cm dokręcić śrubunki dlatego jeżeli Ty w mniejszym i z trzema dziurami dajesz radę - jestem pod wrażeniem.


Męczy mnie rewizja w kominie. Czy to jest absolutnie konieczne?


Ja osobiście nie mam żadnej rewizji ani dodatkowych zaworów itd.

Poprostu są wywiercone dwie dziury fi22 jest to rura tłocząca wodę z sumpa przez pompę do akwarium i druga fi32 przez którą woda swobodnie opada do sumpa. W kominie mam wklejone dwie płyty plexi z gęsto nawierconymi otworami wiertłem fi8 a pomiędzy tym są biobale dlatego jeśli nieczystości przez nie się przedostaną to nie ma możliwości aby zatkały rurę o średnicy fi 32.

Ja mam tak ale każdy niech robi jak mu pasuje

Opublikowano

Ponawiam - czy komuś zapchał się kiedyś wlew do sumpa? Na kominie jest przecie grzebień. A rura fi32 to chyba mogłaby się zapchać np plywającym wiadrem albo nogą od stołu :mrgreen: . O czym ta mowa :?:

Opublikowano

rewizja ma za zadanie uratować pompe przed spaleniem. Ale, ja u siebie zrezygnowałem z rewizji. mam grzebień (1 st.) następnie sitko spływu (2 st.), durso z sitkiem (3 stopień zabezpieczenia)i jakby było mało, na sitku splywu lezy włóknina filtracyjna ( 4 stopień zabezpieczenia) - normalnie nie ma jak się zapchać.


co do akwa - jesli tylko możesz, bierz od razu 120/50/50 lub nawet 120/60/50h. I kubełek - sump ani lepiej nie filtruje ani nie jest tańszy, ani tym bardziej niesłyszalny. Ale że jako jest DIY :) to i metodą DIY będziesz sump wyciszać :))). A po pewnym czasie zaczniesz narzekać ile ten komin miejsca zajmuje :)

Opublikowano

jak zrobisz tak jak pisze nurosław to możesz zrezygnować z rewizji...


tymczasem może nie podziurawisz akwa na komin a na coś takiego:

od 4 min.

załatwia temat miejsca zajmowanego przez komin - montuje coś takiego u siebie własnie...

Opublikowano

Jak ma dzialać to uratowanie pompy przed spaleniem. Jak odpływ do sumpa się zapcha to pompa wypompuje wodę z sumpa do baniaka i będzie pracować na sucho. po pewnym czasie woda przeleje się przez rewizję ale chyba bedzie jej niewiele w stosunku do wydajności pompy. Jakoś wyobraźnia mnie zawodzi :roll: Jak wysoka powinna być rurka rewizji w stosunku do lustra wody w baniaku?

Opublikowano

W układzie z sumpem i kominem jedynym miejscem o zmiennym poziomie wody przy pracy standardowej jest komoraa pompy. Np parowanie tygodniowe w ilości 15l wody z baniaka, którego sump ma komorę pompy = 30l w stanie pracy pompy, spowoduje obniżenie wody o połowę w tejże komorze. Gdzie normalnie bez sumpa wyparowałoby to z baniaka.


Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku zatkania spustu - wtedy woda jest ciągle wypompowywana z komory pompy z sumpa, ale tam nie wraca. Spróbujmy to obliczyć.


Załóżmy że masz komorę pompy która w stanie "praca pompy" ma 15l wody.

Załóżmy też że Twój komin ma pojemność 8l, jeśli cały jest wypełniony wodą. W normalnej pracy jednak jest tej wody tam 3l, żeby wyciszyć zrzut.

Akwarium to standardowe 240l z 8mm szyby, gdzie 1cm słupa wody, to 238,4mm*38,4mm*10mm/10000 = 9,15(..)L

I takie spiętrzenie jest nad grzebień komina - woda się leje - wszystko działa... nagle wpada Ci tam ryba i zatyka spust całkowicie.... Co się dzieje?

Otóż 5l ze spiętrzonych 9l wpada za rybą do komina aż do wyrównania się poziomów wody - komina do poziomu w akwarium... ale pompa nadal pracuje i wrzuca kolejne litry do góry - jednak tylko te które są w komorze pompy - czyli max 17-18l (15 które tam było + 2-3l które spłyneło tam ze spiętrzeń w sumpie - pomijam przy wyliczeniu że pompa nie zasysa z samego dna).


Skoro 1cm wody w akwa to ~9l to pompa wpompuje 2cm ponad standard i zacznie pracować na sucho... Jeśli akwa masz obliczone że może to przyjąć, to nie mając rewizji nie zalejesz mieszkania.

Załóżmy jednak że chciałeś być nadgorliwy i zrobiłeś rewizję, która jest zaprojektowana aby zebrać wodę w momencie gdy ta w komienie zrówna się z poziomem w akwa (rewizja = wysokości komina), wtedy pompa nie zacznie pracować na sucho - ale tylko w teorii...


Bo w praktyce w tak małych zbiornikach z małymi sumpami rewizja jest niepotrzebna - wystarczy dobrze zabezpieczyć odpowiednio duży spust aby ten się nie zapchał, dlatego że wyparowanie 1cm wody czyli 9l obniży poziom wody w komorze pompy sumpa o połowę... i jęsli dojdzie do zapchania spustu to i tak pompa zacznie pracować na sucho nim poziom wody u góry dojdzie do rewizji.... testowałem eksperymentalnie z 25l komorą pompy na zbiorniku 240L ;)


Za bardziej niebezpieczną i o wiele częstszą niż zapchanie spustu uważam sytuację z wyłączeniem prądu.

Pozdrawiam

Opublikowano

A u mnie krab wlazł do komina i pięknie zatkał spływ właśnie:)

Mój komin ma 15x15cm i rękę można włożyć bez problemu , a rewizja działa dodatkowo jako regulator poziomu wody w kominie.

Mam jej wysoki poziom aby nie siorbało i szumiało , więc rewizja się przydaje.

Opublikowano

inaczej mówiąc: nie wystarczy zamontować rewizję - należy jeszcze właściwie dobrac parametry - poj. martwa sumpa, poj. czynna, filtracyjna, rezerwowa itp. - wtedy to wszystko działa jak nalezy

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.