Skocz do zawartości

Projekt Akwa z 2 sumpami, filtrami przelewowymi :)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

nie szukałbym żadnych komplikacji tylko postawił bym pod akwarium FX5.

Żadnych problemów, dużo miejsca i po kłopocie.

Opublikowano

1. sump jest zbiornikiem technicznym a nie wielkim złożem

2. czesto wielkość zloza jest znacznie przewymierowane - niepotrzebne jest tak wielkie złoze, a wrecz przeciwnie tworzy się nowe źródło NO3

3. niezależnie od wielkosci złoża i tak staramy się stosować złoza o potęznej powierzchni które teoretycznie powinny byc 10 mniejsze niż stare a pomimo zapełniamiy miejsce na maksa


4. przy wymiarach zbiornika 210/50 i spiętrzeniu 2 cm na grzebienu daje: 21 litrów + 3 litry w rurach + woda z komina + woda odparowująca w 3 -7 dni - to jest Twoja zmienna pojemność sumpa reszta juz dowolna niezalezna

5. aby efektywniej wykorzystać poj. sumpa - robimy przepływ boczny zamiast góra dól.. aby zmniejszyc komorę pompy zawsze można zamontowac SCPW lub SCUW (system ciągłej podmiany wody lub system ciagłego uzupełniania wody)

6. komin ma też sporą pojemność - można go wykorzystac jako miejsce na złoże

7. można wykonać na spuście do sumpa - złoze zraszane albo FBF wykorzystując silę powracajacej wody.

8. niezależnie od sumpa będziesz musiał stosować pompy cyrkulacyjne

9. zamiast potężnych sumpów bocznych na całej szerokosci powierzchni bocznych zrób dwa duże filtry biologiczne w miejsce planowanych kominów - odpadnie koniecznośc budowy sumpa i zaoszczedzisz miejsce. - wada - aby wymienić, wyczyścic wklady będziesz grzebał dłużej w akwarium.- ale to samo jak w przypadku sumpów bocznych

10. zawsze możesz zrobic sump górny, nad akwarium albo filtr tzw. hydroponiczny

11. większe znaczenie ma pożądna filtracja mechaniczna- dobrze dobrana pozwala na zmniejszenie częsci biologicznej do minimum.

12. duża pojemnośc nie jest głowna zaleta sumpa,

13. jego podstawowa zaleta jest mozliwosc grzebania na ciagle włączonym systemie, bez koniecznośc odłaczania i nie grazącym zalaniem


14. ? jak sobie przypomne tovwpisze

Opublikowano

Ja trochę z innej beczki - docelowo TV będzie wisiało nad akwarium? Po pierwsze wilgoć, a po drugie TV będzie przeszkadzało w trakcie oglądania życia w akwarium i viceverasa tyż,;)



Jeśli chodzi o sumpy boczne, dolne itp, ja bym się w to nie bawił - jeśli dla Ciebie istotnym czynnikiem jest miejsce w szafce pod akwarium, wspominany FX5 jest najlepszym rozwiązaniem.

Opublikowano

hmm czegoś tu chyba nie rozumiem...decydujesz sie na duży baniak o niestardardowych wymiarach który będzie droższy jak mniemam o co najmniej połowę od standardu, planujesz też wydać sporo kaski na wypasioną szafkę, chesz baniaka z sumpem który wcale też nie jest takim tanim rozwiązaniem (koszt baniaka na sump, wiercenie szkła, wklejenie komina, orurowanie, pompa, złoże filtracyjne) a twierdzisz że fx5 jest drogi? Może to nie najtańsze rozwiązanie ale jak dobrze wszystko policzyć to wyjdzie niewiele mniejsza kwota od gotowego filtra. A tak masz bez kombinacji, bez wiercenia, klejenia itd a co najważniejsze zajmuje mało miejsca...policz to jeszcze raz :wink:

Opublikowano

jeśli nie fX to jeszcze jest kilka innych filtrów.

Podstawa to i tak cyrkulacja. Wybierasz największego aquela - poteżne zloże bio, wydajność (nie w rozumieniu przerobu tylko w możliwości kręcania woda) tylko za mała aby robił za filtr uniwersalny - ale przecież nie musi - zdolność przerobienia amoniaku do NO3 na tym nie ucierpi. Jego wada przy takim akwarium - nie będzie w ogóle sam zbieral osadu i nie wywoła pralki- ale to pikuś. Dasz kilka potężnych cyrkulatorów i zrobia to za niego. np. AT203 z podpietym koszykiem z włókniną zrobi za cudownego mechanika a dotego kilka Koralii i sprawa załatwiona.


Bo robiąc dwa kominy to koszt wykonania 2x otworów i 2x tyle śrubunków.

A faktycznie sump wcale nie jest taki tani, jak niektórzy probuja sugerować. Szczególnie jak nie posiadasz odpowiedniego warsztatu, ani wiedzy jak go poprawnie zaprojektowac.

Opublikowano

ale boczne sumpy, wg Twojeg projektu zabiorą Tobie to co najlepsze z tego akwarium, a nie sa konieczne tak duże. Przeczytaj moje propozycje z dwa posty wcześniej.


jeśli liczyłbyś sump pod akwariowy to jednak koszt śrubunków musisz policzyć i te kilka m rurrek również.


owszem do bocznyhc srubunków nie potrzebujesz, ale nie szkoda Tobie pojemnosci akwarium ? za niewiele większe pieniądze budujesz sump nad akwarium, badź robisz wewn. biologa wielkośc 1 komina 15x20 cm da Tobie wystarczającą pojemność bio.

Zawsze możesz pokusić się rownież o wykonaie plenum w tym akwarium.

FX owszem jest drogi, ale to nie jedyne wyjście.


Jesli liczy się kasa - zrobiłbym 1 wewnętrznego biologa o wymiarach komina+ jeśli trzeba hydroponika, albo po prostu gorny filtr - nie musi być duży, bo przy tej długości akwarium można go zrobić po prostu w formie długiej rynny. reszta to normalne wewnętrzne i problem filtracji masz rozwiązany.

przy okazji jak zrobisz tło DIY to masz rozwiązany problem maskowanie równiez sprzętu. NIe musisz zabierac aż tyle miejsca co planowałeś - bo te planowane boczne sumpy sa właśnie przewymiarowane.


Jak widzisz możliwości fitlracji jest sporo- filtr wewnętrzny - nawet biolog nie jest zły. Swa funkcję spełniają doskonale. Jedyna wada - sa w akwarium, co dla Ciebie jest zaletą ogromną, szczególnie że te gotowe wewnętrzne zajmuja 8xmniej miejsca niż Twoje pierwotne sumpy. Zwróc uwage jak JUWEL ma zaprojektowane filtry w swoich akwariahc. MOżesz wykkorzystać idch gotowe rozwiązanie , nie trzeba wymymślać wszystkiego od pocątku

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.