Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chyba jednak zdecyduję się na te właśnie świetlówki. Będę mógł odebrać osobiście, więc wszystko dokładnie pooglądam....czekam tylko do wypłaty. Postanowiłem jednak sprawdzić empirycznie :mrgreen:. Nie wiem tylko, która temp. będzie lepsza ciepła, czy zimna?

Opublikowano

Jeśli 6500 jest dla Ciebie wysoką temp. barwową , to co powiedziałbyś o 10000K , lub 16000K?

To co chcesz kupić da Ci żółte światlo . no chyba , że takie lubisz:)

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Mysle, ze znalazlem diody ktore sprawdzily by sie przynajmniej do testow w malawi:

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/produ ... /1/backurl



Teoretycznie 12-16 takich diód powinno dac swiatlo o jasnosci zblizonej do tradycyjnej zarowki 100W.


Co wazniejsze ze wzgledu na cene nie trzeba byc przesadnie zamoznym aby sobie mozna bylo pozwolic na takie testy. 15 diod z zasilaczem kosztowac bedzie pewnie gdzies w okolicach 100zł...

A do podstawowych testow powinno wystarczyc 5 sztuk...

Opublikowano

Teoretycznie 12-16 takich diód powinno dac swiatlo o jasnosci zblizonej do tradycyjnej zarowki 100W.



Żeby rzeczywiśćie otrzymać ekwiwalent np. świetlówki T5 w ledach będzie potrzebny układ o mocy ok. 60% układu wyjściowego. Dla naszego przykłady będzie to 60W. Zakładając, że ledy z CREE mają moc w przedziale od 1-3W to będzie potrzeba >20 diod. Do tego driver, radiatory, odpowiednia pasta przewodząca, zasilacz, aktywne chłodzenie(wentylatorki), trochę kabelków i oczywiście sensowna obudowa. Nie sądzę, aby udało zmieścić się w 100zł. W dodatku ciężko będzie dostać diody o odpowiedniej temp. barwowej i stałych parametrach. Z tego co pamiętam producenci podają wartość mocno uśrednioną dla danej partii, a rozrzut podobno jest dosyć duży. W takim przypadku IMO lepiej jest kupić tradycyjną liniową świetlówkę t5 za parę złotych. W sieci jest cała masa projektów opartych właśnie na produktach firmy CREE, na PKMD był chyba nawet dosyć obszerny temat o oświetleniu LED DIY stworzonym z myślą o roślinach.

IMO jak widać wyżej byłem także dosyć mocno zainteresowany tą technologią, ale przy ilości światła potrzebnego w malawi cała inwestycja staje się nieopłacalna.


Ps. Jak znajdę jutro trochę czasu to poszukam wątku o oświetleniu akwarium morskiego na podobnych diodach.

Opublikowano

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&q=22700


Cały topic na temat oświetlenia LED:)

Moje nowe akwarium ma byś oświetlane dwoma tymi świetlówkami:


http://www.erybka.pl/product_info.php?c ... ts_id=2767


Przyjmuje się ekwiwalent 1W T5 lub HQI to to samo co 0,4-0,5W w LED.

Z tym że bardziej opłaca się(czytaj koszt 1W oświetlenia) wykorzystać diody 1W niż 3W , chodzi o ilość Lm z W , oraz o pozostałe koszty , czyli radiatory , aktywne chłodzenie , drivery itp.

Świetlówki natomiast wykonane są z innych diód , chlodzenie maja pasywne:)

Opublikowano

Wczoraj wieczorem przebnąłem przez jakies 30-40 stron tematow na kilku forach traktujacych o ledach. Chyba najciekawszy i najbardziej wartosciowy merytorycznie jest na roslinyakwariowe.pl. Tak doksztalcony zaczalem szukac jakiejs oferty ktora mozna przetestowac i nie wydac jednoczesnie 2-3 setek na testy.


Moim zdaniem dioda ktora pokazalem jest wlasnie odpowiedzia na moje/nasze potrzeby. Tania, o jasnosci ~80-100lm, w dwoch wersjach (ciepła i zimna).

Wg datasheet ma 1,2W wiec bedzie zapewne wymagala radiatora ale mozna pozostac przy chlodzeniu pasywnym. Dodatkowo przy takiej cenie nie trzeba za bardzo taka diode dbac. Bo jesli 4 diody za 80zł bedzie pracowala w temp roznej od 25 stopni to padnie nam znacznie szybciej i strata jest wielka. A tutaj? 5 zeta... Da sie przezyc wymiane nawet wszystkich diod.


Dalej porownywanie mocy zrodel swiatla jest bardzo nie trafione bo to juz dawno nic nie mowi o jasnosci. Takze lumeny nie mowia nic o jakosci i typie swiatla.

Wiemy tylko dzieki nim ile jest swiatła zielonego ktore widzimy najlepiej.

Ale dla szacowania jest to moim zdaniem najlepszy (bo z reszta jedyny cyferkowy) parametr. Ja zakladam wstepnie, ze musze miec ~1300lm. Mozliwe, ze okaze sie ze wystarczy mniej albo potrzeba bedzie 2x wiecej. Cena jest na tyle atrakcyjna, ze warto sie pobawic... :)


Szczęściem, w malawi (moim zdaniem) duzo innych barw (niz zielona) nie jest potrzebne - w koncu roslin prawie nie mamy i znacznie bardziej niz jakość liczyc sie moze ilosc swiatła...

Opublikowano

Nie zgodzę się z Tobą , że nie liczy się jakość lecz ilość światła.

Załóż więc zwykłe , energooszczędne świetlówki o barwie 3200K, po co kombinować ze świetlówkami wybarwiającymi 10000K, 15000K , czy innymi?

No chyba , że masz taki gust i lubisz jak w akwarium jest żółto , to już Twoja sprawa.

Mnie podobają się akwaria jasne z wyeksponowanym niebieskim i czerwonym , a do tego najlepiej nadają się źródła światła o temp. 12000-16000K , a takie , selekcjonowane diody , już kosztują więcej.


Dlaczego lumeny nie mówią nam o ilości światła?

To co piszesz jest Ciekawe , pierwszy raz się z czymś takim spotykam, a w zawodzie od 22 lat jestem:)

W poście wyżej pisałem o stosunku Lumen z Wata i w diodach 1W jest on lepszy niż w diodach 3 W.

Nie byłbym taki pewny czy w diodach 1W możesz się opierać na pasywnym chłodzeniu , czy będzie ono wystarczające.

Ludzie na nano-reef robili już takie eksperymenty i niestety diody szybko padały.

Zresztą lampy obecnie sprzedawane mają wentylatory do chłodzenia , bo bez tego ani rusz.

Co ciekawe , robiono także doświadczenia ze świetlówkami i okazało się , że spadek temp. na świetlówce skutkował , wzrostem jasności świetlówki :D


W sumie , można dać diody o barwie którą proponujesz , wypadkowa temp. barwowa wyniesie prawdopodobnie ok 6500K , uznawana w ogólnym pojęciu za zimną białą, ale w akwarystyce za takową uznawana jest temp. powyżej 10000K , wtedy dopiero w baniaku nie widać tej żółci.

Jeśli chodzi o lampy diodowe DIY to tutaj jest o nich dużo:

http://aqua-reef.pl/elektronika-i-oswie ... t2072.html


http://reefcentral.com/forums/showthrea ... id=1587273

Opublikowano
Dlaczego lumeny nie mówią nam o ilości światła?

To co piszesz jest Ciekawe , pierwszy raz się z czymś takim spotykam, a w zawodzie od 22 lat jestem:)


Wyrazilem sie nie precyzyjnie. Wg tego co wiem lm okreslaja ilosc swiatła widzialnego przez ludzkie oko. Nie uwzgledniaja pasma nie widzialnego i slabo uwzgledniaja pasma slabo widziane przez ludzkie oko.

Nie jestem teraz pewien jakie to bylo pasmo ale chyba czerwone. Pisano, ze aby jasnosc swiatła w pasmie czerwonym i zielonym byla dla oka ludzkiego taka sama to tego pierwszego musi byc prawie 10x wiecej.


I jesli dobrze pamietam to na dlugosc swiatla ktora jest najbardziej potrzebna roslinom w fotosyntezie oko ludzkie jest prawie slepe.


Tak wiec w tym znaczeniu pisalem, ze lumeny mowia (lub nie) o ilosci swiatła.

Mam nadzieje ze teraz bedziesz mogl sie zgodzic (przynajmniej czesciowo) ze mna.




ps. linki Ci sie rozjechały...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Bartek_Dedziękuję za wywołanie do tablicy.  Podobnie jak autor tematu@Vrzechuna początku swojej przygody z Malawi przeczytałem, że Chindongo Demasoni nie są dla początkujących i odpuściłem sobie ten gatunek mimo, że był tym wymarzonym. Pół roku analizy materiałów w internecie i mój wniosek był jeden- ludzie zrobili z tej ryby "Demona" nie mając z nim styczności. Większość opini na temat tego gatunku wygląda tak "kolega kolegi miał i to bardzo ciężka ryba do utrzymania".  Jako że wtedy trafiłem na akwarium @SlavekGktóry miał ten gatunek "fizycznie" i nie narzekał, by był z nimi jakiś mega problem zdecydowałem, że będą również u mnie.  Moim zdaniem przy tym gatunku trzeba spełnić kilka podstawowych warunków: -duża grupa 15+, -sporo wysoko ułożonych kamieni (Demasoni lubią się "kleic w pionie do skał") gdzie mogą się schronić, co za tym idzie spory zbiornik, wydajna filtracja, -wsółlokatorzy to roslinorzercy żerujący na skałach np.:  metriaclima fainzilberi/zebra/estherae  oraz lebaotropheus,  -nie widziwianie z pokarmami granulowanymi (osobiscie karmie Tropical Spirulina 36, Sera Nature Forte oraz mrozony cyclops 2x w tygodniu)  Ps. Warto czasem zaryzykować!!!
    • Witaj Bartku @Bartek_De, skoro już zostałem wspomniany, napiszę parę słów. Dobrze pamiętasz że miałem je w zbiorniku jednogatunkowym, niecałe 700L. Jeśli chodzi o niepolecanie tej ryby początkującym to myślę że gdy zapewni się im odpowiednio duży zbiornik, dobrze dobrane inne gatunki no i co najważniejsze u tej ryby odpowiednio dużą grupę (15 osobników) nie powinny one sprawiać nikomu problemów. Dodam też że moje pierwsze Demasoni pochodziły z odłowu i te ryby były znacznie mniej agresywne niż hodowlane. Wpływ na to może miało to że ryby dzikie były w zbiorniku z innymi gatunkami. Na szybko znalazłem dwie fotki.
    • Ja pisałem w innym temacie, że są delikatne, na podstawie własnych obserwacji. Jako początkujący (kilkanaście lat temu), dwa razy robiłem podejście do tej ryby i w obu przypadkach przy niewielkim pogorszeniu się parametrów wody te ryby padały jako pierwsze. Demasoni może także sprawiać problemy jeśli chodzi o dobór odpowiedniej diety. W wielu opisach wyczytałem, że jest to ortodoksyjny roślinożerca. Agresja, o której wspomniał Andrzej, zbyt mały zbiornik, źle dobrana reszta obsady (ryba stadna) powodują, że chyba w nie tylko mojej opinii, nie jest to ryba dla początkujących. Szkoda, że nie jest już aktywny na forum @SlavekG o ile pamięć mnie nie myli, miał piękne Demonarium coś ponad 800l. Ale są @_BM_ @Gonera1992 którzy z powodzeniem hodują ten gatunek (też w dużych baniakach) może podzielą się swoimi spostrzeżeniami.
    • Myślę , że @Bartek_DeBartkowi chodziło o ich agresję. Miałem stado Demasoni w akwa700 litrowym z dwoma czy też trzema gatunkami.  Były spokojne to znaczy nie agresywne wobec innych ryb. Jedne z piękniejszych ryb w moim akwarium. To , że były spokojne to miało na to wpływ kilka czynników: wielkość akwarium , reszta obsady , aranżacja. Pewnie o to chodziło Bartkowi , że jak będzie je miał  "mało doświadczony " akwarysta z naszym biotopem to mogą być problemy gdy nie dochowa wspomnianych warunków. Ale jeżeli będzie je miał jednogatunkowo ( to jest moje zdanie ) to da spokojnie rade. Ktoś powyżej napisał , że są delikatne. Z tym akurat się nie zgodzę ale każdy może mieć i ma swoje obserwacje. Dodam tylko , że w ówczesnym składzie była to najczęściej i bez kontroli rozmnażająca się ryba. Bartku..sorry , że wystąpiłem w charakterze Twojego mecenasa  . Pozwoliłem sobie wrzucić zdjęcie jednego z osobników Dmasoni z mojego akwarium:    
    • @ironcladKrótka odpowiedź. Nie zachwieje na tyle aby coś stało się rybom.  Biologie już masz w jednej Ikoli.  Możesz dodać ampułkę  lub dwie prodibio biodigest. Kupisz u Michała ( w Trzmielu).
    • @jarasdzięki za informacje w takim razie wyleczę się z mdok, a zrobię mbunarium oparte na 1 gatunku z non mbuny czyli: 1) Protomelas steveni taiwan reef  2) Pseudotropheus acei luwala lub itungi jakaś większa grupa  3) Metriaclima fainzilberi maison reef  4) Maingano lub perlmutt lub rdzawy
    • Moi mili potrzebuję porady krótkiej i treściwej na  niżej zamieszczony temat do rzeczy. Mam obecnie 2 kubły Sunsun 304 i ikola 600maxx chcę zastąpić sunsun drugą Ikola drugą ikole już mam w domu i teraz sunsun ma być oddany kumplowi ale zażyczył sobie cały z wkładem filtr pracuje już ponad miesiąc jeden i drugi pytanie czy jak pójdę na skróty do drugiej ikoli włożę nową ceramikę,matrix i purigen mocno to zachwieje biologią w akwarium akcja ma być szybka, dlaczego chcę wymienić Ikola ciągnie 17W czyli 2 zużyją tyle co jeden sunsun on tacha 34 Warty i tylko dlatego chcę wymienić sam filtr jest ok pompuje zdrowo i po miesiącu zrobił się znośny w zamkniętej szafce można spać przy nim dzięki za pompoc 
    • @Bartek_De dawaj tutaj swoją opinię odnośnie Chindongo Demasoni  W sensie dlaczego wg Ciebie nie jest polecany dla osób rozpoczynających przygodę z Malawi? Może powstanie w tym wątku jakaś lista gatunków, na które początkujący Malawiści powinni zwrócić uwagę  
    • Cześć wszystkim   Inny wątek na forum zachęcił mnie do rozpoczęcia tego tematu. Utarło się, że pewne gatunki malawijskich pielęgnic nie są polecane dla początkujących malawistów. Ciekawi mnie skąd taka opinia się wzięła i czym jest spowodowana. Zakładam, że jeśli ktoś rozpoczyna dopiero przygodę z akwarystyką jako taką i na pierwszy baniak wybrał właśnie biotop jeziora Malawi, to niektóre gatunki mogą być problematyczne. Mam na myśli bardziej bezmyślne łączenie niektórych gatunków z innymi czy to pod kątem diety, czy zachowania. Czy natomiast jakiś gatunek może być nie polecany dla osoby, która ma już jakąś świadomość akwarysty i wie co to jest cykl azotowy, wie że do zbiornika 100l nie wpuszcza się dużych ryb albo dużo ryb, poczytał trochę o wymaganiach poszczególnych gatunków ale wcześniej nie miał do czynienia akurat z biotopem Malawi? @Bartek_De nie chciałem zaśmiecać tamtego wątku, a pomyślałem, że może wyjdzie z tego ciekawa dyskusja  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.