Skocz do zawartości

Wymiana wkładów w sumpie


norbitek

Rekomendowane odpowiedzi

Jako że minął mi rok od wpuszczenia ryb do akwa postanowiłem wyczyścić mój sump. Oczywiście chodzi mi o dwie komory 15 litrowe z keramzytem. Bo prefiltry w pierwszej komorze już kila razy czyściłem. Po roku działąnia wiem co mi przeszkadzało w nim i co chciałbym poprawić. Najważniejsza sprawa to chciałbym zwolnić jedna z komór, bo brakuje mi czasami miejsca np. na węgiel aktywowany, którego czasami używam. Wpadłem na pomysł aby kupić 6-9 litrów takiego wkładu EHEIM SUBSTRAT PRO. Wygląda mi to na wkład do filtra EHEIM - CLASSIC 2217. Tam 6l tego wkładu ma obslużyć akwarium do 600l. Moje akwarium ma 375 l. Wtedy miałbym tylko cermikę w jednej komorze. Czy dobrze myślę, że to się sprawdzi w takiej ilości także w sumpie w takim akwarium?

Jeśli tak to zastanawiam się jak bezboleśnie przejść na te wkłady. Czy mogę wyjąć całkowicie keramzyt z jednej komory, wrzucić tam ceramikę a nastepnie po jakimś czasie, tylko nie wiem po jakim, pozbyć się keramzytu z drugiej. W tym rozwiazaniu mam dwie niewiadome. Czy 15 litrów keramzytu poradzi sobie z rocznym akwarium. Ilośc ryb 21. Prefiltr z gąbek w sumpie to objętośc ok 7l. A drugie pytanie to po jakim czasie można pozbyć się keramzytu z drugiej komory. I wtedy chodziłaby już tylko ta ceramika. A może na pewien czas wrzucić zakupioną ceramikę do sumpa i do akwa i dopiero potem pozbyć się pierwszej partii keramzytu. Ile czasu bakterie zasiedlają taką ceramikę? Zastanawiam się także czy wypełnienie komory do połowy w sumpie z bocznym przepływam to dobry pomysł, czy też nie ma to znaczenia. A może lepiej kupic 15 l tańszej ceramiki? Ale zapełnić cała komorę lub dla tych 9 l kombinować jakieś koszyczki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eheim tak modelów classic jak i pro nie wypełnia w 100% substratem pro, wypełnienie stanowi jeszcze kawałek gąbki + kawałek włókniny + ehfimech (coś jak zwykła ceramika). Czyli substrat pro stanowi jakieś 2/3 wkładów, czyli producent zakłada obsłużenie 600l przez 4 litry substratu pro i prawie 2 litry ehfimech. Wersje pro mają trochę większą pojemność.


W sumie to i tak teoretyka i to taka "mniej - więcej", producent sam się asekuruje i podaje "do akwariów: max 600l".


Wszystko zależy od obsady i karmienia, pewnie sporo akwariów 375l obsługuje zwykły kubełek z 5-8 litrami ceramiki, ty nawet po rezygnacji z jednej komory, będziesz miał do dyspozycji 15l plus sporo gąbek więc zwykła ceramika powinna wystarczyć i nie ma sensu pakować kasy w drogie wkłady.


Wymieniaj tak jak pisałeś po połowie, po jakiś 2 tyg. druga partia (jeśli parametry będą w normie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że "z głowy" to nikt Ci na to pytanie nie odpowie. Bedziesz musial wziąść testy w dłoń i monitorować parametry wody.

Ja podszedłbym do tego tak:

- upchałbym gdzie się da ceramike, pozbylbywając się 1/4 keramzytu

- po tygodniu, jesli parametry bylyby w normie, bez zauważalnego skoku, pozbyłbym się pozostałej części keramzytu z 1-szej komory

- po kolejnym tygodniu bez skoków pozbylbym się polowy złoża z 2-giej komory

- po kolejnym reszty.


Mój sposób jest niestety czasochłonny, ale dość bezpieczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piasek. Czy 15 litrów takiej ceramiki wystarczy: http://www.allegro.pl/item621124378_bio_ceramika_1l_z_siatka_wklad_jak_siporax_filtr.html.

Nigdy ceramiki nie kupowałerm, więc nie wiem na co zwracać uwagę. Producenci piszą o porowatości ceramiki, czy się bardzo pyli. A może to chwyt reklamowy. Mogę kupić droższą tylko nie wiem czy to ma sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.