Jump to content

200x50x50 mix czy nie mix?


Recommended Posts

Witam.

Po przeglądnieciu forum mam większy mętlik w glowie, wszystko co sobie ułożyłem wcześniej teraz się rozłożyło :D i jestem w pozycji wyjściowej. Rok temu zlikwidowałem moje mega 112l malwi w którym przez 3 lata hodowałem większość pysi, łącząc je delikatnie mówiąc bez sensu :lol: ( chyba każdy przerabiał ten etap) Zdarzało się, że pływały demasoni + yellowy+ redy +... o.litobates!!

Dobra ale do rzeczy koledzy, zbiornik urósł(ja dorosłem :D ) do 500l. Chciałem połączyć mbuna z non, wiem że takie wątki już były ale chciałbym się dowiedzieć jak to wyszło u Was w praktyce.


Do czego dąże ..... zbiornik bardzo przemyślany koło 4 gatunków, żeby było ładnie widać zachowanie ryb, by baniaczek był zagospodarowany "we wszystkich partiach". Interesują mnie ryby spokojne, żeby było w miarę harmonijnie w akwa.

Chciałem połączyś jakieś 2 gat. aulonki z saulosi i acei. Wiem, że większość ekspertów odradza miksy,, może mnie przekonacie.

Akwa ma 2 metry długości wiec pole do popisu jest. Może 3 mbuna i jeden paw jakiś.

.

Bardzo Was proszę o jakieś gotowe zastawy przerabiane w praktyce, z obsadą ilościowo-gatunkową, jakie u Was tworzyły piękną różnokolorową harmonijną malawijską rodzinke :D

Dodam, że zbiornik ma być z typu "natural", piasek budowlany, nie przeładowany kamlotami, troche mroczny - ot kawałek malawi :wink:

Dzięki, czekam na sugestie.

Link to comment
Share on other sites

Ja się przymierzam do podobnego przedsięwzięcia. W fazie projektu wygląda to tak: Zbiornik z gruzowiskiem w jednym końcu i piaszczystą łachą w drugim w stosunku 1/3 do 2/3. Jako obsada Red-red OB albo crabro, jakiś wszystkożerny melanochromis i do tego scianeochormis i jakaś aulonka.

Link to comment
Share on other sites

No to jest nas dwóch/dwoje :? ? Osobiście szerszeń mi się nie podoba, hodowałem go w 112l! :D Teraz tak myśle i mam wątpliwości, czy nie zrobić tylko mbuna? Kurde zobaczymy jak się watek rozwinie, może ktoś mnie przekona. ma być ładnie, naturalnie i harmonijnie :wink:

Link to comment
Share on other sites

Aulonocara lwanda 3 na 5

Copadichromis virginalis gold 3 x 5

Otopharynx lithobates 1 x 3

Lethrinops lethrinus 1 x 3

Metriaclima msobo magunga 3 x 5

Melanochromis parallelus 1 na 3

to jest planowana obsada do 720l. ktora pewnie i tak ulegnie zmianie alternatywa sa jeszcze

P. saulosi

M. aurora

oraz yellow

Link to comment
Share on other sites

W praktyce założyłem i praktycznie mam z tymi baniakami stały kontakt ...

850-ka ( 180x80x60 ) a w niej


Copadichromis borleyi kadango 1x3

Dimidiochromis strigatus ( przypadek ;) miał być fryeri ) 1x1

Pseudotropheus crabro narazie 6 docelowo 1x3

Aulonocara stuartgranti maleri maleri 2 x1 docelowo 2x4

Pseudotropheus saulosi coral (kontynuacja 112-ki ) 1 x3

Labidochromis caeruleus 7 młodych docelowo 1x3

Cynotilapia afra cobwe 3x4 docelowo jak sie uda ;)


650-ka ( litraż określony w przybliżeniu wymiaru nie pamiętam chyba 170 cm długości, zmierze jak będe ) w niej:


Copadichromis borleyi kadango 1x3

Pseudotropheus saulosi coral 2x5

Aulonocara sp calico 3x5

Metriaclima estherae red blue 1x3

Melanochromis cyaenorhabdos docelowo 1x3

Labidochromis caeruleus docelowo 1x3


No i klubowy mix 720-ka ( 200x60x60 ) świadomie przerybiony i w założeniu dekoracyjny:


Copadichromis borleyi kadango 1x3

Aulonocara steveni hongi 1x1 ( docelowo 1 x 2)

Otopharynx lithobates 3 młode ( docelowo 1x2 )

Sciaenochromis fryeri 1x 2 młode ( docelowo 1x2 )

Lethrinops lethrinus 1 x 2

Metriaclima sp msobo Magunga 2 x 4

Metriaclima sp zebra Chilumba na razie tylko 1 dorosły samiec ( docelowo 1x3 )

Z przypadku Melanochromis dialeptos 3 x kilka nie do rozpoznania ( docelowo 1-2 x 4-5 )


Ten ostatni to baniak raczej dekoracyjny i młody ( 3 miesiące ), wielogatunkowość i małe grupy ryb celowe zamiast dialeptosów miały być yellow Kakusa ale wykupili ;). Pozostałe baniaki kręcą się już kawałek czasu ( 650 ka około 2 lat, 850-ka ponad rok ). Polecam mixa w dużych zbiornikach w bieżącym numerze NA dałem artikl na temat dekoracyjnego Mix-a. Ten bardziej ambitny musi być mniej przerybiony i składający sie z większych stad ryb. Za duzo tych uwag na post ;) ale da sie i to gwarantuje.

Link to comment
Share on other sites

O kurede :shock: niezły mix harisimi. Czyli można, jedna kwestia wyjaśniona. Ja jednak chciałbym się skupić na 3 - 4 gatunkach. Czytam, analizuje... priorytetem jest zagospodarowanie "piętrowe" zbiorniczka.

Myślałem o Acei co by sobie w toni śmigały + saulosi(wiadomo - kolorowo dymorfizmowo :) )}+ może rdzawe( ani troche mi się kiedyś nie podobały ale..ale jak tak się przyglądam..) + jakaś aulonka, ale jaka?

A może zostawić 3 mbuna lub dodać czwarty :cry:


Cholera wymyślcie mi obsadę, ej no..... 3-4 gatuneczki co by piknie było :)

Link to comment
Share on other sites

Mam u siebie w takim baniaku saulosi, rdzawe ,acei i maingano dla mnie wyglada ten miks niezle ,co do diety tez pasuja.Co do rdzawych jesli ogladasz je na fotkach mozesz byc lekko zawiedziony bo w realu sa mniej blekitne (przynajmniej moje),ale swoj urok maja.

Acei plywaja w toni ,maingano raczej pochowane w skalkach ,a saulosi i rdzawe sa wszedzie hehe

Niby wszystkie gatunki oklepane ,ale nie zamieniam narazie na nic innego, mnie pasuja :D i jest kolorowo :D

pozdrawiam z dzielnicy :D

Link to comment
Share on other sites

pozdrawiam z dzielnicy :D

ano dzięki również pozdro! Lech czy Warta? :D


jeśli acei ma być podstawowym gatunkiem śmigającym w toni to dodał bym do niego m.johani oraz jakiegoś pasiaka m. zebra chilumba wszystkie gatunki dość spore ale w 200cm dadzą rade:)

Jakoś mi nie pasują, nie jestem pasiakoholik. Dzięki za propozycję :wink:


m. chipokae

ps. saulosi - skoro Ci się podoba

ps. acei

m. estherae red-red



O! te chipokae to ciekawa propozycja ale czy nie zrobią zamieszania zbytniego w akwa? Nigdy ich nie hodowałem, czy nie są agresywne zbytnio?

Red redy średnio...


Na tą chwilę skłaniam sie do takiej obsady;


A;

2+5/6 acei

2+5/6 saulosi

2+5/6 chipokae


B;

2+5 acei

2+5 saulosi

1+3 Aulonocara stuartgranti maleri maleri/Otopharynx lithobates

1+3 Aulonocara sp calico/Copadichromis borleyi kadango


C;

2+5 acei

2+5 saulosi

1+3/4 chipokae

1+2 Aulonocara stuartgranti maleri maleri/Otopharynx lithobates

1+2 Aulonocara sp calico/Copadichromis borleyi kadango


Jak to widzicie w 500l.?

Bardzo proszę o tunning :) moich proponowanych obsad. Przypominam, że zależy mi na w miare harmonijnym i nie zatłoczonym baniaczku.

Dzięki za sugestie, czekam na kolejne.

pozdrawiam, Michał

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Właśnie musiałem szybko wystartować ponieważ chodowca nie mógł mi dłużej przetrzymac rybek a mu schodzą na bieżąco dlatego nie mogłem zrobić rewolucji w filtrach.Z tego filtra wywaliłem jedna watę z czasem będę chciał powymieniac na gąbki tylko że oryginalne występują chyba tylko w jednej gradacji.W drugim kuble miałem gąbkę keramzyt i w jednym koszyku zeolit.Zeolit wyjąłem i rozsypalem keramzyt luźniej i wata jako ostatnia.
    • W temacie gąbek całym sercem popieram to co napisał @pulpet Szczerze mówiąc to na Twoim miejscu jeśli nie musisz przesiadki zrobić natychmiastowo w jeden dzień to bym po prostu wyrzucił wszystko z filtra oprócz gąbek, które byłyby początkiem kolonii bakterii i dołożył inne gąbki układając je wg schematu: jako pierwsze medium filtracyjne gąbka PPI 15, poźniej powiedzmy PPI 30 (nie wiem czy właśnie takiej nie masz obecnie u siebie) a na koniec jako ostatnie medium gąbka PPI 40. Ewentualnie w jednym kuble może bym poprzestał na gąbkach PPI 15 i PPI 30 żeby rzadziej do niego zaglądać a częściej czyścić ten pierwszy. Częściej czyli i tak nie tak często  Ja u siebie taki układ  gąbek w JBL e1501 bez żadnego prefiltra czyściłem co jakieś 4 miesiące. Drugi kubeł JBLe1902 wyposażony jeszcze wg poglądów "ceramicznych" czyściłem raz na rok, raz na 14 miesięcy.
    • Z aktualności technicznych i wizualnych: 1. Zrobiłem cztery wieka pokrywy zamiast dwóch. Lżejsze, mniejsze, łatwiej się obsługuje. 2. Pozazdrościłem @przemo-h jego pięknej aranżacji z hydroponiki i gałęzi nad zbiornikiem i postanowiłem "zainstalować" swoją, na miarę moich skromnych możliwości. Badyle zebrane u stóp klifu w Jastrzębiej Górze podczas majówki. Przykleiłem za zbiornikiem kawałek deski z gwoździami, które pomogły ustabilizować gałęzie. Podoba mi się, fajny efekt wyszedł. Dzięki Przemku za inspirację! 👍
    • @pulpet Dzięki za pomysł. Tło strukturalne faktycznie planuję, ale nie na całej powierzchni boku akwarium - raczej będzie to kilka modułów, w tym "narożne", bo prawdopodobnie zrobię filtrację w dwóch modułach na mniejszych pompach. Może okleję boki czarną folią. Pewnie, każde 5 cm robi różnicę, u mnie byłaby raczej kwestia dosłownie 2 cm, bo mimo wszystko nie chciałbym, by róg akwarium wchodził w światło drzwi w sytuacji, gdy bok zbiornika będzie 30-35 cm od wejścia do pokoju. Wiem, że lepsze 70 cm szerokości, zamiast 67-68 cm, ale to już nie taka skala różnicy. 😉
    • Dzisiaj otworzyłem jeden z moich kubełkow więc mogę dokładnie napisać co w nim jest.W pierwszym koszyku od dołu jest oryginalna gąbka i ceramika,w drugim jest zeolit i wata w trzecim keramzyt i wata w prefiltrze są trzy gąbki różnej gradacji i wata.Niestety nigdzie nie znalazłem informacji jakiej gradacji są gąbki w prefiltrze i kubełku.W kuble gąbka jest dość gesta
    • Na krótszej ścianie zbiornika szkoda oszczędzać. Tutaj każde 5 cm robi grę. Zwiększa możliwości aranżacyjne i przestrzeń dla ryb. Boczna ściana od strony drzwi i tak pewnie będzie przesłonięta, bo raczej nie będziesz chciał przez nią oglądać kolumny czy wzoru na tapecie. Ja bym okleił folią albo przesłonił cienkim PCV,. Albo tło strukturalne od wewnątrz. Narożnik zbiornika zabezpieczył bym kawałkiem kątownika PCV albo alu,  wklejonym na gąbczastą taśmę dwustronnie klejącą . Szerokość  tyle,  żeby zakryć krawędź szyby i silikon, ewentualnie widoczną krawędź tła wewnętrznego. I może sobie nawet parę centymetrów wystawać  poza światło drzwi. Ryzyko uszkodzenia spada do minimum.
    • Wg mnie idea prefiltra jest taka, że ma wyłapywać wszystko, czego nie chcemy w kuble. I ten element filtracji powinien być czasem czyszczony, podobnie jak inne filtry mechaniczne. Kubeł dla mnie powinien być bezobsługowy. Swojego ostatniego, jakiego używam  nie otwierałem półtora roku. Dlatego nie mam w nim waty. Waty w prefiltrze Eheima  używam, nie ma tam żadnych innych wkładów. Wymieniam jak nie zapomnę co 10-14 dni.  Spadek przepływu jakiś tam jest, ale na pewno nie zapycha się po jednym dniu, a w sumie to nigdy nie zapchał się na tyle, żeby był to problem 😉. Określenie z przymrużeniem oka, po prostu od jakiegoś czasu przestałem używać innych mediów poza gąbką. Trochę przez ostatnie lata pojeździłem po większych i mniejszych hodowlach i innych miejscach, gdzie handluje się rybami i sprzętem. Zaobserwowałem jedno. Półki uginają się od Zeolitów, Siporaksow, biobali i innych "nowoczesnych" i wspaniałe wydajnych mediów filtracyjnych. Przeznaczone do sprzedaży. Natomiast w zbiornikach, niezależnie od tego, czy to mocno przerybiony basen z rybami do handlu, czy potężne akwarium ekspozycyjne króluje gąbka. Taka czy inna wariacja, ale zawsze ten sam schemat. Kawał gąbki i pompa wodna lub napęd powietrzny i tyle. Tanio, prosto i skutecznie.  Myślę, że gdyby te   " wynalazki" , jak je żartobliwie nazywam były skuteczniejsze, trwalsze i lepsze, to  zawodowcy częściej by po nie sięgali. A nie sięgają praktycznie wcale. Sam przesiadłem się na gąbki, kilka wiader ceramiki wszelakiej, tańszej i droższej podrzucilem sąsiadowi, jak zamówił kontener na gruz i nie zauważyłem od tej pory jakichś specjalnych zmian na minus. Filtry oparte, na gąbce jeżeli mają odpowiednią objętość zapewniają dobre warunki zarówno jeśli chodzi o biologię, jak i klarowność wody. Do tego mnóstwo w sieci filmów i i artykułów, w których gąbką zajmuje wysokie miejsce wśród wszelkich mediów filtracyjnych, bijąc na głowę "wynalazki"😉
    • Dzięki za spostrzeżenia. Myślałem o tym, z tego powodu zbiornik nie będzie wystawał poza światło otworu drzwiowego, stąd szerokość maksymalnie 68 cm, by akwarium "wpadało" nieco za ościeżnicę, jak na zdjęciu. Takiej wysokości szafkę planuję, również akwarium będzie miało 65, maksymalnie 68 cm wysokości właśnie. Uchwyt do TV będzie oczywiście regulowany. Fakt, gdyby akwarium miało mieć 80 cm szerokości, to telewizor zginąłby za nim. Akurat ściana jest spora, sufit wysoko, więc jestem raczej spokojny o komfort użytkowania. Z jednej kolumny nie zrezygnuję, to są właśnie konieczne kompromisy. 😉
    • Od strony wejścia (przy niskiej szafce) bałbym się trochę o róg/narożnik zbiornika, który jest tak blisko miejsca, gdzie częściej/rzadziej ale będzie się ktoś kręcił. Nie wiem czy bezpieczniejsze nie byłoby pociągnięcie zbiornika do samej sciany (przy wejściu). Wtedy narożnik nie byłby narażony, że ktoś go uderzy. Możesz wtedy zrezygnować z jednej kolumny i nawet delikatnie wydłużyć akwarium. Może jestem przewrażliwiony bo córka w wieku przedszkolnym, a zdarza się też, że ktoś z dzieciakami przyjdzie, a wiadomo jak jest czasem z dziećmi.  Co do tv to czym szerszy (głębszy) zbiornik i mniejsze pomieszczenie tym komfort oglądania TV spada. Sam zastanawiałem się nad taką opcją, ale chciałem szerokość 80cm i miałem wrażenie, że albo będę musiał dać bardzo niska szafkę, albo przy większym tv będzie kończył się prawie pod sufitem. Ku pokrzepieniu serc dopisze, że akurat w tym miejscu ta niska szafka średnio by pasowała (ostatecznie zdecydowalem się na 65cm wysokosci szafki i 68cm wysokości akwarium), no ale po XXX amatorskich projektach, przestawianiu mebli udało się wszystko pomieścić, choć traciłem już nadzieję, bo zawsze coś nie pasowało, nie dało się wyjść na balkon, wstawić normalnego stołu, albo kanapy. W każdym razie ważne, że u Ciebie etap już zaawansowany i składa się to w jedną całość. Co do tv dodam tylko, że przy odpowiedniej pokrywie (raczej szczelnej i bez wielu otworów/wywietrzników bezpośrednio pod tv) śmiało można dać nad akwarium. Tak jak wspominałem drążyłem trochę temat i zdarzyły się mniej optymistyczne ,,wpisy" ale większość nie zauważyła problemów z zauważalnym skróceniem żywotności telewizora itp. (oczywiście mam tu na myśli akwaria z pokrywą). U siebie miałem w planie zainstalować go w ścianie plus dokupić regulowany w różnych płaszczyznach uchwyt, dzięki czemu mimo szerokości zbiornika, podczas ogladania miałbym możliwość odsunięcia trochę tv od sciany i ustawienia pod dogodnym kątem.
    • @Pikczer Dzięki za uwagę. Prawda, po uwzględnieniu faktycznych wymiarów telewizora (ok. 100x70 cm) wygląda to lepiej. Sufit mam dość wysoko, ponad 2,7 m, a jeśli nie będę szalał z wysokością zbiornika, np. 65 cm maks., to nie powinno być źle, wydaje mi się. Rysuję, to za dużo powiedziane. To jest darmowy programik Sweet Home 3D. Cudów tam nie wyczarujesz, ale dla celów poglądowych wystarczy.
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.