Jump to content

Okrzemki


harisimi

Recommended Posts

Oczywiście znają je wszyscy, więc może ktoś mi coś doradzi. Stałym elementem dojrzewania zbiorników jest pojawienie się okrzemków. W mojej wodzie najczęściej po pewnym czasie następuje ich powolne zastępowanie bardzo ciemnozielonym glonem. Nie ukrywam że mam dość wysokie NO3 ( około 25 ). Nie walczę z tym bo ostra walka o poziom 10-15 przekonała mnie że i w tych niższych glon jest tak samo ciemny a że moje krówki wciągają glona ze smakiem to mam mroczny klimat gratis ;). Nie wnikałem nigdy w tematykę okrzemków w zasadowej wodzie, bo w akwariach gdzie mam rośliny i co2 nie mam problemu a w zasadowych mam Malawi ( i ostatnio w klubie muszlowce ) a tam ciemno nie znaczy brzydko. Zakładając zbiornik dekoracyjny w klubie trochę się jednak zirytowałem bo okrzemki zepsuły kompozycje i nie chcą przechodzić w glon sympatyczniejszy. U mojego kolegi z innej miejscowości nie było nigdy problemu okrzemek ... światło jest świecone podobną ilość godzin tj 10-12, ma porównywalną moc na litr ( on ma nawet słabsze ). NO3 mamy na podobnym poziomie a więc wysokim, PH także. Na co jeszcze można zwrócić uwagę ?Kiedyś otarłem się o jakiś artikl na ten temat ale za cholerkę nie mogę go znaleźć. Czy ktoś wie jak mam postępować aby glon zniknął co mam mierzyć i co ewentualnie uzupełniać lub eliminować. Chcę zrozumieć zasady dotyczące glonów a nie wiem jak się do tego zabrać ;). Pozdrawiam Hari.

Link to comment
Share on other sites

chcesz ukatrupić okrzemka? Nie wiem na ile Ci to pomoże ale obejrzyj sobie moje zdjęcia w galerii tam są etapy rozrostu różnych glonów widoczne. To czego jestem 100% pewien zaraz Ci wypiszę.

1. Wysokie NO3 na pewno pomaga, ja w czasie hodowli mam 50mg/l i zielone obrosły wierzchołki skał po 2 tygodniach

2. zielony glon ma większe wymagania co do światła - sądzę że receptą jest DUŻA ilość światła o roślinnym spektrum.brązowy glon IMO radzi sobie z każdym oświetleniem.

3. Krasnorosty u mnie zaczęły rosnąć po zastosowaniu K2SO4 (łyżeczka na 280l), potrzebują silnego ruchu wody

4. Zielone dostały bąbelków po Ferro+ Aqua design

5. Ogólnie zaobserwowałem że tam gdzie woda się rusza w akwariach glony rosną na dekoracjach a w stojącej wodzie raczej pojawia się zielony zakwit.

EDIT

Na pewno zmierz twardość, Fosfor jak masz test i żelazo. Krzemianów raczej nie bedziesz miał czym mierzyć ale w ostateczności można zastosować wode RO i "zrobić" ją pod kątem glonów zielonych czyli bardziej miekką i z dużą ilością żelaza.

EDIT:

http://www.holendry.republika.pl/algae_pl.html#abstract

Link to comment
Share on other sites

studiuje twojego linka ale wiem jedno robić podmianę za pomocą RO wody w 720-tce to masochizm i fizyczny i finansowy ;)


Hmm ... tak na szybkiego wychodzi mi fosfor być może w mojej mieścinie jest go dużo a u kolegi mało. Musze to zbadać ;).


Hmm ... jednak na samym początku miałem piękny zielony glon ... po wsadzeniu roślin i ryb zniknął i zrobiło się brązowo. Rośliny zżarły fosfor i ostało się tylko na okrzemki bo te są wytrzymalsze ;) ... nie wiem czy czegoś nie pomieszałem wracam do lektury ;)


Hmm ... pomocy :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

problemem może być fosfor, ale zwróć uwagę na kwestię poruszoną w artkule który Ci zlinkowałem. Zielone glony mają mniejszą zdolność wiązania CO2 niż rośliny. Możliwe że rośliny zużywają CO2 w wodzie (ponadto są odporne na jego okresowe braki), brunatne nie muszą mieć CO2 bo korzystają z HCO i w takim układzie mogą zdominować zielone.

Link to comment
Share on other sites

hmm .... poziom CO2 oczywiście jest bardzo niski n( 0,6 - 0,4 ) ... mógł być wyższy zanim wpuściłem ryby i włożyłem rośliny teraz jest bardzo niski bo mierzyłem ... w pozostałych zbiornikach jest tak samo ... to może być to ;) ... a teraz zdiagnozowałeś problem a jak sobie z nim poradzić bo co2 nie dodam ;)

Link to comment
Share on other sites

wywalić rośliny ;), a tak na serio to dużo nie poradzisz sądzę, bo żeby manipulować tym parametrem to musiałbyś dodać nawożenie CO2 albo w inny sposób zwiększyć jego zawartość w wodzie. Jedyne co moim zdaniem możesz zrobić to utrzymać idealne warunki do rozwoju glonów z tymże wtedy raczej ruszą Ci brunatne niż zielone bo mają przewagę w kwestii przyswajania węgla z węglanów. Jednym słowem co byś nie zrobił raczej masz przerąbane :mrgreen: Może zwiększ ruch wody i wyhoduj krasnorosty zamiast okrzeków?

Link to comment
Share on other sites

w sumie jeśli nie zielone to mogą być brązowe ... u kolegi nawet w kranówce jest 15 NO3 a co2 chyba nie jest za wysokie ale on glonów nie ma prawie wcale ... chyba dam se sianka ;) i zostawię tak jak jest gdyby baniak był mniejszy to można by coś kombinować ale doświadczenia na 720-tce to trochę męcząca zabawa ;)

Link to comment
Share on other sites

Wojtek, fosforany fosforanami , ale jak sama nazwa wskazuje możesz mieć wysoką zawartość krzemu w wodzie:)

Jak sama nazwa wskazuje okrzemki potrzebują go do budowy swego organizmu :D

Jeśli chodzi o fosforany , to jest praktycznie tylko jeden wiarygodny test "Rowa" mianowicie , ale strasznie drogi :(

Innymi raczej nie zawracaj sobie głowy , bo są niewiarygodne(sprawdzone praktycznie).

No chyba że masz dostęp do miernika Hanny , wtedy jest łatwiej.

Ja bym Ci radził zmierzyć krzem i fosforany , ale rzetelnie nie jakimś zoolekiem , bo to kiszka.

Gdy wyjdą wysokie wartości kup Ecophos , powinno pomóc:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Właśnie musiałem szybko wystartować ponieważ chodowca nie mógł mi dłużej przetrzymac rybek a mu schodzą na bieżąco dlatego nie mogłem zrobić rewolucji w filtrach.Z tego filtra wywaliłem jedna watę z czasem będę chciał powymieniac na gąbki tylko że oryginalne występują chyba tylko w jednej gradacji.W drugim kuble miałem gąbkę keramzyt i w jednym koszyku zeolit.Zeolit wyjąłem i rozsypalem keramzyt luźniej i wata jako ostatnia.
    • W temacie gąbek całym sercem popieram to co napisał @pulpet Szczerze mówiąc to na Twoim miejscu jeśli nie musisz przesiadki zrobić natychmiastowo w jeden dzień to bym po prostu wyrzucił wszystko z filtra oprócz gąbek, które byłyby początkiem kolonii bakterii i dołożył inne gąbki układając je wg schematu: jako pierwsze medium filtracyjne gąbka PPI 15, poźniej powiedzmy PPI 30 (nie wiem czy właśnie takiej nie masz obecnie u siebie) a na koniec jako ostatnie medium gąbka PPI 40. Ewentualnie w jednym kuble może bym poprzestał na gąbkach PPI 15 i PPI 30 żeby rzadziej do niego zaglądać a częściej czyścić ten pierwszy. Częściej czyli i tak nie tak często  Ja u siebie taki układ  gąbek w JBL e1501 bez żadnego prefiltra czyściłem co jakieś 4 miesiące. Drugi kubeł JBLe1902 wyposażony jeszcze wg poglądów "ceramicznych" czyściłem raz na rok, raz na 14 miesięcy.
    • Z aktualności technicznych i wizualnych: 1. Zrobiłem cztery wieka pokrywy zamiast dwóch. Lżejsze, mniejsze, łatwiej się obsługuje. 2. Pozazdrościłem @przemo-h jego pięknej aranżacji z hydroponiki i gałęzi nad zbiornikiem i postanowiłem "zainstalować" swoją, na miarę moich skromnych możliwości. Badyle zebrane u stóp klifu w Jastrzębiej Górze podczas majówki. Przykleiłem za zbiornikiem kawałek deski z gwoździami, które pomogły ustabilizować gałęzie. Podoba mi się, fajny efekt wyszedł. Dzięki Przemku za inspirację! 👍
    • @pulpet Dzięki za pomysł. Tło strukturalne faktycznie planuję, ale nie na całej powierzchni boku akwarium - raczej będzie to kilka modułów, w tym "narożne", bo prawdopodobnie zrobię filtrację w dwóch modułach na mniejszych pompach. Może okleję boki czarną folią. Pewnie, każde 5 cm robi różnicę, u mnie byłaby raczej kwestia dosłownie 2 cm, bo mimo wszystko nie chciałbym, by róg akwarium wchodził w światło drzwi w sytuacji, gdy bok zbiornika będzie 30-35 cm od wejścia do pokoju. Wiem, że lepsze 70 cm szerokości, zamiast 67-68 cm, ale to już nie taka skala różnicy. 😉
    • Dzisiaj otworzyłem jeden z moich kubełkow więc mogę dokładnie napisać co w nim jest.W pierwszym koszyku od dołu jest oryginalna gąbka i ceramika,w drugim jest zeolit i wata w trzecim keramzyt i wata w prefiltrze są trzy gąbki różnej gradacji i wata.Niestety nigdzie nie znalazłem informacji jakiej gradacji są gąbki w prefiltrze i kubełku.W kuble gąbka jest dość gesta
    • Na krótszej ścianie zbiornika szkoda oszczędzać. Tutaj każde 5 cm robi grę. Zwiększa możliwości aranżacyjne i przestrzeń dla ryb. Boczna ściana od strony drzwi i tak pewnie będzie przesłonięta, bo raczej nie będziesz chciał przez nią oglądać kolumny czy wzoru na tapecie. Ja bym okleił folią albo przesłonił cienkim PCV,. Albo tło strukturalne od wewnątrz. Narożnik zbiornika zabezpieczył bym kawałkiem kątownika PCV albo alu,  wklejonym na gąbczastą taśmę dwustronnie klejącą . Szerokość  tyle,  żeby zakryć krawędź szyby i silikon, ewentualnie widoczną krawędź tła wewnętrznego. I może sobie nawet parę centymetrów wystawać  poza światło drzwi. Ryzyko uszkodzenia spada do minimum.
    • Wg mnie idea prefiltra jest taka, że ma wyłapywać wszystko, czego nie chcemy w kuble. I ten element filtracji powinien być czasem czyszczony, podobnie jak inne filtry mechaniczne. Kubeł dla mnie powinien być bezobsługowy. Swojego ostatniego, jakiego używam  nie otwierałem półtora roku. Dlatego nie mam w nim waty. Waty w prefiltrze Eheima  używam, nie ma tam żadnych innych wkładów. Wymieniam jak nie zapomnę co 10-14 dni.  Spadek przepływu jakiś tam jest, ale na pewno nie zapycha się po jednym dniu, a w sumie to nigdy nie zapchał się na tyle, żeby był to problem 😉. Określenie z przymrużeniem oka, po prostu od jakiegoś czasu przestałem używać innych mediów poza gąbką. Trochę przez ostatnie lata pojeździłem po większych i mniejszych hodowlach i innych miejscach, gdzie handluje się rybami i sprzętem. Zaobserwowałem jedno. Półki uginają się od Zeolitów, Siporaksow, biobali i innych "nowoczesnych" i wspaniałe wydajnych mediów filtracyjnych. Przeznaczone do sprzedaży. Natomiast w zbiornikach, niezależnie od tego, czy to mocno przerybiony basen z rybami do handlu, czy potężne akwarium ekspozycyjne króluje gąbka. Taka czy inna wariacja, ale zawsze ten sam schemat. Kawał gąbki i pompa wodna lub napęd powietrzny i tyle. Tanio, prosto i skutecznie.  Myślę, że gdyby te   " wynalazki" , jak je żartobliwie nazywam były skuteczniejsze, trwalsze i lepsze, to  zawodowcy częściej by po nie sięgali. A nie sięgają praktycznie wcale. Sam przesiadłem się na gąbki, kilka wiader ceramiki wszelakiej, tańszej i droższej podrzucilem sąsiadowi, jak zamówił kontener na gruz i nie zauważyłem od tej pory jakichś specjalnych zmian na minus. Filtry oparte, na gąbce jeżeli mają odpowiednią objętość zapewniają dobre warunki zarówno jeśli chodzi o biologię, jak i klarowność wody. Do tego mnóstwo w sieci filmów i i artykułów, w których gąbką zajmuje wysokie miejsce wśród wszelkich mediów filtracyjnych, bijąc na głowę "wynalazki"😉
    • Dzięki za spostrzeżenia. Myślałem o tym, z tego powodu zbiornik nie będzie wystawał poza światło otworu drzwiowego, stąd szerokość maksymalnie 68 cm, by akwarium "wpadało" nieco za ościeżnicę, jak na zdjęciu. Takiej wysokości szafkę planuję, również akwarium będzie miało 65, maksymalnie 68 cm wysokości właśnie. Uchwyt do TV będzie oczywiście regulowany. Fakt, gdyby akwarium miało mieć 80 cm szerokości, to telewizor zginąłby za nim. Akurat ściana jest spora, sufit wysoko, więc jestem raczej spokojny o komfort użytkowania. Z jednej kolumny nie zrezygnuję, to są właśnie konieczne kompromisy. 😉
    • Od strony wejścia (przy niskiej szafce) bałbym się trochę o róg/narożnik zbiornika, który jest tak blisko miejsca, gdzie częściej/rzadziej ale będzie się ktoś kręcił. Nie wiem czy bezpieczniejsze nie byłoby pociągnięcie zbiornika do samej sciany (przy wejściu). Wtedy narożnik nie byłby narażony, że ktoś go uderzy. Możesz wtedy zrezygnować z jednej kolumny i nawet delikatnie wydłużyć akwarium. Może jestem przewrażliwiony bo córka w wieku przedszkolnym, a zdarza się też, że ktoś z dzieciakami przyjdzie, a wiadomo jak jest czasem z dziećmi.  Co do tv to czym szerszy (głębszy) zbiornik i mniejsze pomieszczenie tym komfort oglądania TV spada. Sam zastanawiałem się nad taką opcją, ale chciałem szerokość 80cm i miałem wrażenie, że albo będę musiał dać bardzo niska szafkę, albo przy większym tv będzie kończył się prawie pod sufitem. Ku pokrzepieniu serc dopisze, że akurat w tym miejscu ta niska szafka średnio by pasowała (ostatecznie zdecydowalem się na 65cm wysokosci szafki i 68cm wysokości akwarium), no ale po XXX amatorskich projektach, przestawianiu mebli udało się wszystko pomieścić, choć traciłem już nadzieję, bo zawsze coś nie pasowało, nie dało się wyjść na balkon, wstawić normalnego stołu, albo kanapy. W każdym razie ważne, że u Ciebie etap już zaawansowany i składa się to w jedną całość. Co do tv dodam tylko, że przy odpowiedniej pokrywie (raczej szczelnej i bez wielu otworów/wywietrzników bezpośrednio pod tv) śmiało można dać nad akwarium. Tak jak wspominałem drążyłem trochę temat i zdarzyły się mniej optymistyczne ,,wpisy" ale większość nie zauważyła problemów z zauważalnym skróceniem żywotności telewizora itp. (oczywiście mam tu na myśli akwaria z pokrywą). U siebie miałem w planie zainstalować go w ścianie plus dokupić regulowany w różnych płaszczyznach uchwyt, dzięki czemu mimo szerokości zbiornika, podczas ogladania miałbym możliwość odsunięcia trochę tv od sciany i ustawienia pod dogodnym kątem.
    • @Pikczer Dzięki za uwagę. Prawda, po uwzględnieniu faktycznych wymiarów telewizora (ok. 100x70 cm) wygląda to lepiej. Sufit mam dość wysoko, ponad 2,7 m, a jeśli nie będę szalał z wysokością zbiornika, np. 65 cm maks., to nie powinno być źle, wydaje mi się. Rysuję, to za dużo powiedziane. To jest darmowy programik Sweet Home 3D. Cudów tam nie wyczarujesz, ale dla celów poglądowych wystarczy.
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.