Jump to content

Parametry_duże No3


gorgolka

Recommended Posts

Witam.

Potrzebuję, porady w sprawie wody.

Mam dwa akwaria, 122 l. + 450 l.

Zaczęłam dość nie ciekawie, bo do niedojrzałego akwarium wpuściłam całe stado rybek malawi. Oczywiście jak można było się domyślać straciłam trochę rybek.

Zabrałam się do tego, nie z tej strony co trzeba i teraz wiem, czytając to forum, jak wielka była moja niewiedza.

Teraz rybki pływają od około 1,5 miesiąca w 112 l akwarium, a 450 l akwa jest zalane od ponad tygodnia i czeka aż dojrzeje by rybki mogły tam zamieszkać.

Akwarium 112 l jest traktowane jako tymczas.

Są tam obecnie: 4 red-redy, 6 yelow, 3 socolofi, 4 demasoni, 3 lombardy, oraz 4 glonojady i bocja, które zostały mi jeszcze z porzedniego akwarium. Glonojady i bocja będą miały swój inny dom, ale na razie nie chcę ich odławiać by nie robić zamieszania i większego syfu w akwarium przy odławianiu.

Podłoże: żwir, parę kamieni żółtego piaskowca.

Karmienie rybek minimalne.

Podaję parametry wody w obu akwariach (testy zoolek).


Dzień: 6.12.2008


450 l._____112 l.

--------------------

PH = 7,5 ___ PH = 7

No2 = 0 ____ No2 = 5

No3 = 5 ____ No3 = 80

NH3 = 0 ____ NH3 = 0

Po4 = 0,6 ___ Po4 = 0,8


Dzień: 14.12.2008


450 l. _____ 112 l. (1 dzień po podmiance)

------ ------

PH = 7,5 ___ PH = 7,5

No2 = 0_____ No2 = 0

No3 = 5 ____ No3 = 80

NH3 = 0 ____ NH3 = 0

Po4 = 0,2 ___Po = 1,0

KH = 3 (krople) ___KH = 5 (kropli)

GH = 5 (kropli) ___ GH = 5 (kropli)


(450 l akwa) Filtry:

-Zewnętrzny-wieszany na szybie

HBL – 601 kaskadowy (przegrodowy) 500 l.

-Zewnętrzny kubełkowy AquaNowa NCF-1500

(wkład:ceramiczny, gąbka, fliselina, zeolit)


(112 l akwa) Filtry:

-Wewnętrzny Aquael 206 l

(gąbka)

- Wewnętrzny HJ-722 600 l.

(fliselina, zeolit)



A teraz do rzeczy:

W 450 l jak widać bez zmian i nic się nie dzieje, ale w tym 112 l jest problem.

Od dłuższego już czasu woda jest totalnie zielona tak, że ryb nie widać. Wczoraj robiłam podmianę 1/3 wody, (jak co tydzień, wodą odstaną 7 dni). Z tego, co wyczytałam w info., które było umieszczone wraz z testami, jeśli woda ma parametry No3 = 80 lub wyżej, wtedy trzeba wymienić całą wodę w akwarium. Nie wiem za bardzo, co robić?

Jeżeli to zrobię i dam nową wodę to mogę mieć znowu problemy z rybkami, a teraz odpukać z rybkami sytuacja się ustabilizowała. Do nowego niedojrzałego akawa też mam stracha je tam przerzucać. Może ktoś może mi coś mądrego doradzić, aby woda wróciła do normalności i nie ucierpiały na tym również rybki?


(jestem nowicjuszem, więc jeśli podałam coś mało profesjonalnie to mi wybaczcie)

Link to comment
Share on other sites

duze NO3 - nie dziwię się narobiły tam ryby tyle kupek że starczyło by na 450l a nie na 112

Po drugie dobierz obsadę bo nawet ne mówiąc o bocji to nawet te pysie co masz ze soba nie moga byc w tej konfiguracji

Link to comment
Share on other sites

Są tam obecnie: 4 red-redy, 6 yelow, 3 socolofi, 4 demasoni, 3 lombardy, oraz 4 glonojady i bocja, które zostały mi jeszcze z porzedniego akwarium. Glonojady i bocja będą miały swój inny dom, ale na razie nie chcę ich odławiać by nie robić zamieszania i większego syfu w akwarium przy odławianiu.

ta obsada jest zła... (pomijając bocje/glonojady) ponieważ nie uda Ci się utrzymać demasoni z yellow żywieniowo - zwyczajnie albo zabijesz demasony albo niedożywisz yellowy... poza tym demasony jeśli już to w większym stadzie... ciekawe jak się rozwiną lombardy w tym gronie... ogólnie fajnie że zacząłeś czytać ale narazie z obsadą kiepsko...


Podaję parametry wody w obu akwariach (testy zoolek).

Dzień: 6.12.2008

450 l._____112 l.

--------------------

PH = 7,5 ___ PH = 7

No2 = 0 ____ No2 = 5

No3 = 5 ____ No3 = 80

NH3 = 0 ____ NH3 = 0

Po4 = 0,6 ___ Po4 = 0,8


Dzień: 14.12.2008

450 l. _____ 112 l. (1 dzień po podmiance)

------ ------

PH = 7,5 ___ PH = 7,5

No2 = 0_____ No2 = 0

No3 = 5 ____ No3 = 80

NH3 = 0 ____ NH3 = 0

Po4 = 0,2 ___Po = 1,0

KH = 3 (krople) ___KH = 5 (kropli)

GH = 5 (kropli) ___ GH = 5 (kropli)


test zoolteka nie nadaje się do NO3... zwyczajnie kłamie, kup sery kropelkowy.

ale nawet jeśli odczyty NO3 są ok, to ja bym się i tak bardziej martwił pozostałymi parametrami...

KH - trzeba podnieść do lekko >10 (np sodą - ale w akwarium gdzie nie ma ryb - poczytaj o tej metodzie)

PH - przy podnoszeniu kH podniesie się do 8,2 więc ok

NO2 jeśli występuje jest znacznie bardziej niebezpieczne niż najwyższe nawet NO3


(450 l akwa) Filtry:

-Zewnętrzny-wieszany na szybie

HBL – 601 kaskadowy (przegrodowy) 500 l.

-Zewnętrzny kubełkowy AquaNowa NCF-1500

(wkład:ceramiczny, gąbka, fliselina, zeolit)


(112 l akwa) Filtry:

-Wewnętrzny Aquael 206 l

(gąbka)

- Wewnętrzny HJ-722 600 l.

(fliselina, zeolit)


do tego większego przydałby się wewnętrzny, i nie wiem czy ten kubełek wystarczy, ale taka juz moja opinia :wink:

małego nie komentuję bo nie ma być docelowym


A teraz do rzeczy:

W 450 l jak widać bez zmian i nic się nie dzieje, ale w tym 112 l jest problem.

Od dłuższego już czasu woda jest totalnie zielona tak, że ryb nie widać. Wczoraj robiłam podmianę 1/3 wody, (jak co tydzień, wodą odstaną 7 dni).


Zielone zniknie - natleniaj porzadnie i nic nie rób. Natomiast odstawanie wody przez 7 dni to nie wiem gdzie wyczytałeś ale nie powinieneś - w takiej przez 7 dni stojącej wodzie wyrosnąć moga niezłe cuda... jak juz chcesz odstawać to max 24h i to z pompką cyrkulacyjną...


Z tego, co wyczytałam w info., które było umieszczone wraz z testami, jeśli woda ma parametry No3 = 80 lub wyżej, wtedy trzeba wymienić całą wodę w akwarium. Nie wiem za bardzo, co robić?

Gdzieś to wyczytał??? :shock:

absolutnie nie tak

nigdy nie wymieniaj całej wody

max 30% i to też nie codziennie

poczytaj o cyklu azotowym, o dojrzałym zbiorniku, bo źródła których użyłeś są do kitu i wprowadzają w błąd (i to poważny)


Jeżeli to zrobię i dam nową wodę to mogę mieć znowu problemy z rybkami, a teraz odpukać z rybkami sytuacja się ustabilizowała. Do nowego niedojrzałego akawa też mam stracha je tam przerzucać. Może ktoś może mi coś mądrego doradzić, aby woda wróciła do normalności i nie ucierpiały na tym również rybki?

(jestem nowicjuszem, więc jeśli podałam coś mało profesjonalnie to mi wybaczcie)


na sam koniec...

ja na twoim miejscu bym wrzucił ryby do dużego zbiornika razem z wodą z małego... wsadził tam wszystkie filtry, wyregulował parametry kH, pH i czekał... nie karmiąc za dużo

dlatego choćby, że wyglada na to że oba akwaria nie sa dojrzałe i trzymanie ryb w małym gdzie jest mniej wody może spowodować szybsze zmiany parametrów... duże się tak szybko nei zdestabilizuje...

to wszystko opoerając się na założeniu że masz dobre testy na NO3 ale moim zdaniem nie masz nawet tej wiedzy... (złe testy)


jednak rób to z głową i poczytaj więcej... www.klub-malawi.pl oraz forum


narazie falstart :wink:

powodzenia

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Właśnie, co zrobić z taką wiedzą? @triamond przytaczał badania, w których kilkukrotnie większe stężenia nie powodowały śmierci pielęgnic. Nie wiem, na ile to miarodajne, bo doprawdy można zgłupieć od sprzecznych informacji.  @Tomasz78 współczuję śnięcia rzadkich okazów, ale faktycznie, czy nie należałoby profesjonalnie zbadać wody i o ten wynik skorygować testy JBL, coś jak ze skałami Celsjusza i Fahrenheita? Zgadzam się oczywiście z tym, że obecna instrukcja JBL jest nieprecyzyjna, ale na logikę, moment rozpuszczenia proszku jesteśmy w stanie określić po 10, kilkunastu sekundach. Wg mnie i na moje oczy tyle właśnie zajmuje rozpuszczenie się proszku w testach na NO3. Taki czas, a minuta to już różnica skali, w zasadzie.
    • Tomasz jesśli odczyt jest poprawny to mam ponad 100 i nie zdychają, normalnie tarło, samice z ikrą w pyskach.
    • A ile wyjdzie po 2 minutach wstrząsania? 
    • No jak nie zaniża, przecież musi być podany konkretny czas wstrząsania a nie 10 sekund do zniknięcia szarego proszku. Po 10 sekundach wstrząsania wyjdzie mi 5,10 NO3 - tyle to nie możliwe przy tak dużej obsadzie. Jestem pewny że ryby zdechły przez wysokie NO3. No to jak w starej instrukcji było 1 minuta wstrząsania a w nowej bez czasu wstrząsania sugerując 10 sekund do czasu zniknięcia szarego proszku, przecież wyniki będą biegunowo różne.
    • Tomku, ale nie masz 100% pewności, że ryby zdechły przez NO3. Powiem więcej, poziom NO3 50 czy nawe 60 nie spowoduje smierci ryb, nawet gdy przez długi czas będą narażone na takie warunki. Nie masz żadnego punktu odniesienia w postaci wiarygodnego i profesjonalnie wykonanego testu swojej wody. Nie możesz więc z pewnością twierdzić, że test wykonany według instrukcji zaniża wynik. A może jest odwrotnie? Test wykonany nieprawidłowo da nam zafałszowany wynik w tym przypadku zawyżony. Tak czy inaczej zbyt dużo tu pytań. Nie bronię producenta, ale uważam że najpierw powinno się uzyskać wiarygodny wynik testu wykonanego w profesjonalnym laboratorium, a następnie metodą prób i błędów wykonać test JBL tak aby wyniki były zbliżone do siebie. Tylko wtedy będziesz miał pewność ile czasu należy wstrząsać próbkę, aby uzyskać prawidłowy wynik. 
    • Wstrząsać trzeba intensywnie przez 1 minutę. Po 10 sekundach będziesz miał 5 mg/l a tak naprawdę może być 50! Po 10 sek kolor nie rozwinie się taki jak po minucie wstrząsania. Kolor rozwija się do 10 minut, po tym czasie już się nie rozwija. Przez to zbyt krótkie wstrząsanie zdechły mi cenne okazy bo mi wychodziło że mam 5,10 mg/l NO3 a tak naprawdę było 50,60 mg/l przez wiele tygodni aż ryby zaczęły chorować i zdychać a ja nie wiedziałem jaki jest powód bo przecież parametry wzorowe. Nie radzę sugerować się wpisem żeby wstrząsać 10 sekund do zniknięcia szarego proszku, bo się możecie zdziwić, będziecie się doszukiwać różnych chorób a przyczyna będzie prozaiczna - zbyt wysokie stężenie NO3.
    • Może ilości odczynników, może są bardziej reaktywne. Nie będę usprawiedliwiał JBL, ale moim zdaniem błędem jest wstrząsanie przez minutę testów z nowej serii, równie dobrze można wstrząsać dwie minuty, albo podgrzać fiolkę, w kontekście spotęgowania reakcji, wtedy wyjdzie 250. 😉 Jeżeli proszek rozpuszcza się w kilka sekund i jeżeli o tym mówi instrukcja, to trzeba wg mnie wstrząsać przez nie więcej, niż 10 sekund, góra 15 i zostawić na te 10 minut, jak instrukcja wskazuje, potem dopiero zrobić odczyt. Zauważyłem szereg razy, że intensywność koloru wzrastała wraz z upływającymi minutami.
    • Przeczytaj dokładnie instrukcję, coś tam się zmieniło jeśli chodzi o ilości odczynników. 
    • 2 Testy JBL i 2 różne wyniki. Jeden 5 drugi 40 mieszane ok 10s. Po dłuższym mieszaniu wyniki jeden 30 drugi 120. Chyba jednak wolałem nie wiedzieć.
    • U mnie to samo - mieszałem kilka sekund i wynik 5-10. Dzisiaj zakupiłem nowy, mieszałem minutę i wynik hoho. Jutro wyjmę ze śmietnika ten stary i sprawdzę wynik przy 1min mieszaniu.
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.