Skocz do zawartości

Ochotka jako pokarm dla pyszczaków - czy można?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie.


Nie powinno dawać się pysiom pokarmów typu ochotka, czy rurecznik..

Moze to wpłynąc bardzo źle na układ pokarmowy ryb, w konsekwencji doprowadzic do chorób, a nawet śmierci podopiecznych...


Ps. jakiej obsady dotyczy to pytanie ?

Opublikowano
:oops: Czy mozna dawać pyszczaką ( ochotka ) ????????


jest to pytanie dość ogólne, bo:

bo pyszczakom jako takim tak [choć ja nie jestem tego zwolennikiem] natomiast najpopularniejszej w Klubowych baniakach Mbunie w ogólnym pojęciu to juz napewno zdecydowanie nie.


Największym minusem ochotki jest to iż gromadzi ona w sobie spore ilości toksyn i substncji szkodliwych z otoczenia w jakim żyje, a żyje niestety najczęściej w syfie i te szkodiwe substancje wraz z ochodka bedą wchłaniane przez ryby które ja zjadły, dlatego przy tak szerokim asortymencie pokarmów jakie mamy na rynku to z pewnościa bez ochotki można się obejść, ale jak juz ktos musi to podawanie jej jako urozmaicenie pyszczakom z grup drapieżnych lub grupy Haplochromis a nawet Aulonocarą nie zaszkodzi jeżeli pokarm jest z dobrego źródła. Natomiast podawania ochotki mbunie bym zaniechał całkowicie ponieważ większość tych ryb jest o profilu roslinożernym lub mieszanym i ochotka poza nielicznymi wyjatkami bedzie dla nich za ciężko strawna.

Opublikowano

Ja mam generalnie przykre doświadczenia związane z tym pokarmem, który jest wręcz ochoczo pochłaniany przez ryby, kiedyś gdy zajmowałem się rybami z rodziny pelvicachromis i uważałem ochotkę za wręcz niezastąpiony składnik diety moich ryb, wyżej wymienioną larwą wytrułem najpiękniejsze okazy mojej hodowli, nie mam zamiaru piętnować tego pokarmu ale ja od tamtej pory go unikam i na szczęście dla moich mbuna jest to pokarm zbyt bogaty w proteiny więc nie mam dylematy czy podawać czy nie.

Opublikowano

Większość z nas zauważa tu praktycznie tylko złe strony karmienia ochotką. A jednak wielu akwarystów przez ostatnie XX lat podawało swoim podopiecznym (także pyszczakom) tylko ochotkę. Praktyka ta jest nadal powszechna w wielu hodowlach, hurtowniach, czy u importerów ryb. I jakoś ryby żyją, rosną, są zdrowe, a wielu nadal przez następne XX lat (aż środowisko będzie tak zdegenerowane, że nawet ochotka wyginie :twisted: ) będą skarmiać ryby ochotką.


Jeśli mamy dostęp do w 100% pewnego źródła nie widzę problemu, żeby w rozsądnych ilościach podawać ochotkę nawet mbuniakom. Oczywiście nie wszystkim, ale na pewno te wszystkożernym, oraz mięsożernym, a i roslinożercom od czasu do czasu w rozsądnej ilości nie powinn zaszkodzić. Nie ma co demonizować czerwonych robaków, bardzo wysoka zawartość substancji odżywczych może być zaletą. A jak bierzemy pokarmy z kiepskiego źródła, to nawet płatkami możemy zabić ryby.


Ogólnie o pokarmach mam tekie zdanie, że każdy może wnieść do diety ryb coś dobrego, jeśli tylko podawany jest z głową.

  • 2 lata później...
Opublikowano

równolegle mam inne, stare akwarium. W akwa tym od kilku ładnych lat w piasku żyją rureczniki. Przy okresowym czyszczeniu akwa celowo mieszam lekko podłoże. Rureczniki pływają wówczas w wodzie, a ryby wprost szaleją ze szczęścia. Przy okazji "wietrzę lekko podłoże".


Czy przenosić rureczniki do nowego akwa Malawi? Czy przeniosę coś niekorzystnego?


Doolga

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Potwierdzam. Kupiłem u Sebastiana ryby do obecnego zbiornika. Są naprawdę ekstra. Szczerze mówiąc to po "wypadnięciu" z obiegu TAN-MAL to gatunki mniej popularne jest możliwe dorwać tylko u Sebastiana.
    • Tanganika-Konin. Sebastian Januszkiewicz, kupowałem kilka razy, ryby bardzo dobrej jakości.
    • Hej podpowiedzcie gdzie teraz najlepiej kupować ryby? Tan mal nie działa niestety.  A tam były F1  Jestem z Tychów ale może być wysyłka. Czy np aquapet będzie ok?  cichlidenstadel ale wysyłka droga. Słyszałem też o kimś z Czech/Słowacji I o Jacku z Żor. Chciałem Fossorochromisy stado + jeszcze max 2 gatunki (akwa 300 x 80 x 75) , musze obsade zmienić bo mdoki zostały przy tarle Protomelas taeniolatus powybijane jak zresztą część reszty ryb. Jakis agresywny mi się trafił (a ma już 17-18cm) Dzięki
    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.