Skocz do zawartości

[840 L] Filtr narurowy tylko jako mechanik


g.pajak

Rekomendowane odpowiedzi

ad jeden:

układ nie jest taki sam jak proponowany przez Ciebie, jest faktycznie bez bypassu i filtry są szeregowo, jednak martwi mnie że pompa nie daje sobie rady w żadnym takim układzie, bo zwyczajnie brakuje jej ciśnienia na wejściu...

a bypass będzie imho powodował że po dwóch dniach przepływ przez biologi będzie dążył do zera, co jedynie spowoduje potrzebę codziennej regulacji zaworu przed bypassem - imho koszmar jakiś :wink:

jedynym rozwiązaniem byłby bezpośredni nacisk całego akwa (całej wody) na pompę poprzez dziurę w dnie (w zamkniętym układzie nie ma stresów) i rurę z dna do pompy - i wiem że ciśnienie przez U-rurkę nad krawędzią zbiornika jest takie same jak przez dno, jednak tylko po poprawnym odpowietrzeniu U-rurki - a tutaj tkwi imho problem słabego ciśnienia na pompie...


ad dwa:

tzn moje układy będą połączone szeregowo, na zasadzie pompa w akwa ---> wąż do pokrywy ---> filtr 50mikron sznurk. ---> drugi taki sam ---> powrót do akwa

i takie systemy dwa niezależne z każdej strony akwa - przy czym żaden element techniki nie będzie widoczny w akwarium

w gruncie rzeczy uznałem, że nie jestem w stanie ukryć gąbki atman nr 5 i jest ogromna+niebieska (niedopuszczalnie)

a tak będę miał biologo-mechaniki i puste akwa (prawdopodobnie obie pompy pójdą za moduły BTN - tylko nie mogę się zdecydować które bo ciężko to kupić przez internet nie macając - osobiście mam z tym największy problem)

równolegle nie podłączę bo jest więcej głowy zawracania i kombinowania - dodatkowo imho trójnik okropnie redukuje przepływ... jednak uczulam - moja filtracja będzie nad akwa - pompa podnosi wodę z akwa, gdzie ma jej dużo na wyskość ledwie 40cm - po czym opór dadzą jedynie dwa wkłady na każdej z pomp - reszta to już grawitacja spowrotem :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jednak uczulam - moja filtracja będzie nad akwa - pompa podnosi wodę z akwa, gdzie ma jej dużo na wyskość ledwie 40cm - po czym opór dadzą jedynie dwa wkłady na każdej z pomp - reszta to już grawitacja spowrotem

Jeżeli odpływ będzie pod lustrem wody to dalej są naczynia połoączone i nie ma już znaczenia na jaką wysokość :mrgreen: .

Makok! Równoległe podłączenie korpusów będzie dużo bardziej efektowne, zapewniam. Jeżeli zastosujesz trójnik i orurowanie na wejściu 1 cal to nie będzie problemów.

Jak narazie g.pajak ma układ dobrze przemyślany tylko martwi mnie ten układ z biologami. Mam nadzieję że tetry będą biologami i nie zamienisz je na korpusy bio. Ten by-pass nie daje mi spokoju, tak jak makok pisał - może być problem.

Jestem zdania że w takim zbiorniku biologi to nie problem. Problem to mechaniki i cyrkulacja wody. Ot, takie moje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Karold:

miałeś pewnie na myśli efektywny, bo efektowne to być nie musi :P

tylko rozszerz tą wypowiedź, jestem ciekaw dlaczego - podyskutujemy :wink:


calowe rury odpadają... to są pompy akwarystyczne (Aquabee UP) i będą na odpowiednich wężach... same narurowe mam 1/2cala - jako że pompy są w akwa, to nie potrzebuję większej średnicy na dojściu do korpusów... a większe średnice za pompą powodują spadek prędkości przepływu :)


z tym naczyniem połączonym masz rację... tylko chciałem zobrazować gdzie będą te filtry :wink:


oczywiście że Pająk ma to przemyślane dobrze... imho z wyłączeniem bypassu... bo bez testow nie dowiemy się jak w praktyce to zadziała - ale "ktos musi być pierwszy" :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie rolę biologów i tak będą spełniać 2 x Tetra ex1200

równolegle nie podłączę bo jest więcej głowy zawracania i kombinowania
czy ja wiem czy dwa trójniki więcej to takie wielkie kombinowanie :shock: :shock:


Drogi makoku, zaczynam mieć wątpliwości czy przeczytałeś ten wątek od początku, a przynajmniej czy ze zrozumieniem :!: czy naprawdę ani trochę nie przemawiają do Ciebie moje "bleblania" teoretyczne co do różnicy pomiędzy połączeniem szeregowym i równoległym?


tylko rozszerz tą wypowiedź, jestem ciekaw dlaczego - podyskutujemy


Ja pozwolę sobie w imieniu Karola: już to udowadniałem dlaczego, przeczytaj cały wątek :wink:



a większe średnice za pompą powodują spadek prędkości przepływu

a mniejsze średnice i co za tym idzie większa prędkość w rurociągu powodują większy opór dla pompy, na którego wyeliminowaniu tak nam zależy. :D Lepiej z punktu widzenia oporów zastosować odpowiednią zwężkę na wylocie z rury do akwa jeżeli zależy nam na prędkośći...


podyskutujemy
ja bym tu z wujkiem Newtonem i z prawami fizyki raczej nie dyskutował :lol::wink::wink:


Jeszcze na koniec, co do strat na trójniku, to muszę tylko odkopać "tabele strat miejscowych" i powiem ci ile to miej więcej będzie straty, zapewniam Cię że pomijalnie mało :!: :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, po gruntownej analizie argumentacji... równolegle ma sens

jednak dlaczego wtedy nie zrobisz też biologów równolegle?


poza tym nie neguję Twoich teorii absolutnie...

chodzi mi o to że na bardzo podobnym układzie (Misyo) tylko z jednym mechanikiem przed pompą i też 3-ma biologami ale bez bypassu jest problem z utrzymaniem przepływu w jakimś wyznaczonym przedziale (węższym niż zero-max)

wygląda to tak, że jak jest nowy mechanik 50mikronów i nowy jeden z biologów to jako tako leci woda z powrotu do akwa... oceniając "na oko", ale tak po tygodniu leci jej tak z 10x mniej, a to już jest ogromna różnica...

nie wiem czy bypass zadziała, ale mam wrażenie, że będziesz tam musiał codziennie trochę przykręcić, żeby było stabilnie (patrząc na to co się dzieje z przepływem u Misya) i to mnie martwi, bo codzienna regulacja to imho największy minus


ja wybrałem filtry na 1/2cala bo nie chcę budować na rurach pcv... szkoda mi kasy, nie chcę mi się przycinać, montować tego "na sztywno" - u mnie chciałem średnice dopasować do pompy, żeby wszystko było na miękkich wężach

ale nie porównujmy tych dwóch układów... choć nad równoległym się zastanowię :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jednak dlaczego wtedy nie zrobisz też biologów równolegle?

Powód jest prozaiczny: łatwiej i jest je połączyć w szereg. :lol: W zaproponowanym przeze mnie układzie przez biologi leci już oczyszczona mechanicznie woda, także ich zwrost oporu w odniesieniu do czasu będzie bardzo powolny :!: Dodatkowo ustawiamy to tak, że i tak większość wody idzie by-passem, także wpływ oporu na biologach jest stosunkowo mały na cały układ. :) Ale teoretycznie oczywiście masz rację, lepsze było by połączenie równoległe :!: Tylko że w tym przypadku bilans zysków i strat wychodzi na praktycznie zero, także trza połączyć tak jak łatwiej :twisted::D


i też 3-ma biologami ale bez bypassu jest problem z utrzymaniem przepływu w jakimś wyznaczonym przedziale

I tu jest właśnie pies pogrzebany :!: :!: Prawie robi wielką różnicę :!: :wink:

Nie widzę powodu aby przy układzie z by-passem biologi w zauważalnym stopniu zapychały się, przecież tak jak już przed chwilą mówiłem: "leci przez nie woda już bez zanieczyszczeń mechanicznych" - więc nie ma się czym zapychać. :wink:


ja wybrałem filtry na 1/2cala bo nie chcę budować na rurach pcv... szkoda mi kasy, nie chcę mi się przycinać, montować tego "na sztywno" - u mnie chciałem średnice dopasować do pompy, żeby wszystko było na miękkich wężach

a to już jest inna inszość, nie można w takim wypadku porównywać tych dwóch układów :lol:

choć nad równoległym się zastanowię :wink:

myślę, że warto :wink:


Dzięki, że włączyłeś się w dyskusję, bo z takich dyskusji i sporów wychodzi często dużo ciekawych pomysłów :D:wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

łatwiej i jest je połączyć w szereg

o czym pisałem wcześniej :P:lol:


I tu jest właśnie pies pogrzebany :!: :!: Prawie robi wielką różnicę :!: :wink:

Nie widzę powodu aby przy układzie z by-passem biologi w zauważalnym stopniu zapychały się, przecież tak jak już przed chwilą mówiłem: "leci przez nie woda już bez zanieczyszczeń mechanicznych" - więc nie ma się czym zapychać. :wink:


no właśnie u Misya się zapychają - u Ciebie będą oczywiście mniej, bo masz w planie jeden mechanik więcej no i bypass, ale będą z pewnością

obawiam się niestabilności :) testuj i informuj! :wink:


a to już jest inna inszość, nie można w takim wypadku porównywać tych dwóch układów :lol:

wytłuszczyłeś z mojej wypowiedzi "szkoda kasy" :lol:

ano szkoda mi na rurki, bo do zamaskowania pomp kupuję łącznie 3 moduły BTN i to poważnie naciąga budżet projektu :mrgreen:


Dzięki, że włączyłeś się w dyskusję, bo z takich dyskusji i sporów wychodzi często dużo ciekawych pomysłów :D:wink:

chętnie się włączam, ale musiałem przyjechać do domu z wygnania :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

g.pajak napisał(a):

łatwiej i jest je połączyć w szereg


o czym pisałem wcześniej :P:lol:


ale tylko w wypadku gdy masz bypass możemy "wybrać tą łatwość" :wink::D

testuj i informuj! :wink:

No niestety, ja już mam jako biologi dwie Tetry tak jak już pisałem. Także z narurówek zrobię tylko oczyszczanie mechaniczne, równoległe oczywiście :D Możę do tego potem dołożę jeszcze dwa dodatkowe mechaniki, także powstanie równoległe połączenie czterech filtrów :!: O tym na pewno nie omieszkam poinformować jak działa. 8) Filterki właśnie przyszły dwa dni temu wraz z Grundfosem. Wybrałem wersję pomy 25-60 a nie 25-40 jak wszyscy. Właśnie po to aby mieć zapas wydajności. Te kilka watów w zużyciu jakoś przeżyję :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze na koniec, co do strat na trójniku, to muszę tylko odkopać "tabele strat miejscowych"


...zgodnie z obietnicą :twisted:

Wiem, że może dla niektórych to za skomplikowane i przerost formy nad treścią, ale w końcu jesteśmy w dziale TECHNIKA :idea::D

Dla zainteresowanych oczywiście służę tłumaczeniami i opisem 8)

straty.doc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.