Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich. Po zastanowieniu i rozmowach z żony zdecydowaliśmy założyć taki baniak jak w temacie. I od tej chwili pojawiło się mnóstwo pytań, które nasuwają się na myśl gdyż nie miałem tak dużego zbiornika. Największy miał 300l. Na część już znalazłem odpowiedź, ale jeszcze dużo stwarza mi problem. Mam nadzieje, że pomożecie mi je rozwiązać i zrealizuje tak duży projekt. Dodam, że na razie zbieram informację i się przygotowuje finał tego projektu przewiduje dopiero w przyszłym roku oczywiście jak wszystko zależne będzie od kwestii finansowej. Więc zacznę od początku.

Jeżeli się mylę to proszę mnie sprostować. Tak duży baniak musi stać na stelażu metalowym oczywiście podłoga zerwana do betonu i wylewka samopoziomująca. Tak samo jak dokonał tego forumowicz Misyo. Mieszkam w bloku na parterze Akwarium pewnie musi stać przy ścianie nośnej. Czy strop wytrzyma taki ciężar blok jest zbudowany z płyt betonowych zbrojonych. Kolejny problem to jak obudować stelaż płyta wiórową, ale chodzi mi czy przykręcać do profili zamkniętych, jeśli tak to, czym czy przyklejać nie mówię oczywiście o drzwiczkach. Bo chyba szafka meblowa nie wchodzi w grę. Czekam na wasze odpowiedzi. Nie będę zadawał wszystkich pytań na raz w trakcje dyskusji, jeżeli zostanie wyjaśnione to, o co pytałem będę zadawał następne pytania, jeżeli oczywiście znajdą się osoby, które wyrażą chęć pomocy Jeszcze jedno wymiar zbiornika może 250x60x60 doradźcie bo już mam mętlik w głowie.

Opublikowano

Witam

Zapowiada się ładny zbiornik:)

No więc tak , co do wylewki to niekoniecznie musisz ją robić , ale dobry pomysł:)

Odpadnie Ci poziomowanie szafki , a to naprawdę denerwująca robota(znam z autopsji) :mrgreen:

A sama szafka?

Stelaż oczywiście dobra sprawa , ale też niekonieczna :D

Jeśli planujesz filtrację sumpem , to wtedy stelaż jest najlepszym rozwiązaniem,ale jeśli myślisz o filtrach kubełkowych , to już niekoniecznie.

Można szafkę zrobić z samych płyt meblowych i też będzie dobrze:)

Sam stelaż możesz obudować czym chcesz, to kwestia gustu , finansów lub/i weny twórczej:)

To na początek tyle:)

Musisz jeszcze pomyśleć o oświetleniu , filtracji , podmianie wody , dekoracjach , a później obsadzie.

Choć wiem sam po sobie , że kwestia obsady zmienia się z prędkością światła , to przy takim baniaczku masz już pole do popisu:)

Opublikowano

sugerowałbym 250x50x50 jeżeli musisz liczyć kasę - przy odrobinie szczęścia można taki zbiornik kupić za trochę ponad 1000 zł. Stelaż przy ścianie nośnej z profili metalowych. Płyte meblową przykręcasz do stelaża, wiercisz otwory w profilach a następnie mocujesz płyte wkrętami do drewna (polecam do płyt G-K a jeszcze lepiej wkręty "SPAX") długość wkręta dobierasz tak żeby zagłębiał się w płytę najwyżej na 3/4 jej grubości. Strop spokojnie wytrzyma.

Opublikowano

Tak siedzę i myślę i chyba będzie stelaż bo trochę się boję postawić tak ciężkie akwa na płytach meblowych a co do filtracji to posiadam kubełkowy filtr fluval FX5 i eheim 2226 no i oczywiście jakiś wewnętrzny. co do osprzętu filtr grzałka itp to posiadam a o reszcie będziemy dyskutowali

Opublikowano
Tak siedzę i myślę i chyba będzie stelaż bo trochę się boję postawić tak ciężkie akwa na płytach meblowych



A czego tutaj się bać?

Dobrze wykonana szafka wytrzyma bez problemu:)

Ja miałem baniaczek podobnej wielkości , na takiej właśnie szafce i nie było żadnego problemu:)

Ale zrobisz jak zechcesz :D

Opublikowano

mam wlasnie taki baniaczek powstal w ubiegłym roku i moge co conieco podpowiedziec



wymiar super dwa metry extra jezeli dasz rade ciagnij jak najdłuzej ALE zdecyduj sie lepiej na mna 60 x60x200~250


dlaczego te 60 jest takie wazne , dlatego ze u mnie po wlozeniu dosc wielkiej dekoracji i przy wielkich rybach akwa odrazu zmalało 50 cm szerokosci to cale nic zaledwie po jakies 10 z przodu od kamieni do tego zapewne planujesz tło , wiec sie zastanów


co do szafki hmm powiem tak jestem stolarzem i moja szafka 240 cm wcale nie ma pełnych pleców dwa kawałki z blatu kuchennego o wymiarach 50 na 60 stabilizuja cała szafke zeby teoretycznie sie nie zgieła w bok + oczywiscie boczki i przegrody pionowe co co 45 cm


filtracja hmm SUMP zaluje ze jednak sie na to nieskusiłem :P


wylewka pod szafke , chyba ze nie masz paneli i chce ci sie babrac w błotku :)


Strop ... tez mieszkam na parterze był ostatnio u mnie koles z inspekcji budowlanej sprawdzal stan okien pod wymiane , zapytalem co z wytrzymaloscia, to stwierdzil ze jak na sylwestra w 50 osób ludzie nie niespadaj do piewnicy to i tutaj sie nic niestanie

Opublikowano

Gdybym mieszkał bliżej to bym dużo pomógł !!!

Mam 200x50x50 i twoje akwa w wersji 250x50x50 jest b.dobrym pomysłem do lokum jakie posiadasz - blok. Z wymiarów xxx x60x60 naranie bym zrezygnował chyba że jesteś pewny że będziesz miał dużą non-mbunę :D . Powiedzmy że decydujesz się na pierwszą wymiarówkę. Ja zrobiłem tak jak robilem moje akwa że ścągnąłem panele w miejscu gdzie akwa miało stać i zbiłem płytki PCV do gołej wylewki. Zagruntowałem powierzchnię i położyłem 4 płytki gresowe gładkie 50x50 cm z Castoramy, na klej elastyczny do kafelek. Kładąc takie coś poziomujesz jak chcesz i uzyskujesz idealną powierzchnie - równą i na wymiar. W twoim przypadku dokladasz jedną kafelkę i masz podłoże jak "talala". Stawiasz na tym szafkę i obrabiasz dookoła listwami cokołowymi i jest gitara.

Szafka - z takim wymiarem bez problemu płyty meblowe i blaty kuchenne na konstrukcję - ja tak robiłem i no problem. Przykładowo dajesz pięć szafek pod akwa co 50 cm, 4 ścianki wewnętrzne dajesz z blatu kuchennego (sztywniejszy) a dwie ścianki krańcowe z płyty meblowej 18 mm. Drzwiczki pod kolor boków i jest dużo taniej niż stelaż.

Opublikowano

50x50 x xxx jest przynajmniej dla mnie za wąskie.

Woda skraca perspektywę.

Moje miało 205x70x55 i było w sam raz , dla "normalnej" non-mbuny :D

Większość gatunków aulonek dorasta do 15cm , więc 50cm , to troszkę za mało dla nich :(

Opublikowano

Dziękuje bardzo za tak duże zainteresowanie wątkiem i za wszystkie porady od was. Byłem dziś w Łodzi na giełdzie akwarystycznej i powiem wam, że się przeraziłem w pewnym momencie zapytałem u dwóch dystrybutorów akwariów powiedzieli mi cenę za taki zbiornik 2700 zł twierdząc, że musi być z szyby 15mm. U dwóch następnych cena spadła do 1800zł i stwierdzili, że szyba 12mm wystarczy w zupełności jeden to nawet chciał zrobić baniak z 10mm szyby. I już miałem wychodzić z giełdy, kiedy coś mnie tknęłoby pójść jeszcze kupić pokarm dla ryb i przechodząc zauważyłem mały sklepik „akwaria terraria” nie będę reklamował firmy, ale powiedzieli mi cenę 1400zl szyba 12mm myślę, że to najlepsza oferta i chyba taniej nie znajdę chyba, że wy macie jakieś propozycje

Opublikowano
50x50 x xxx jest przynajmniej dla mnie za wąskie.



Tak samo uważam że 60x60 będzie ok poza tym przy takiej długości nie może być za wąskie bo będzie wyglądało jak jamnik.

A co wy sądzicie z jakiej grubości szyby powinno być to akwarium czytałem kilka wątków nawet oglądałem tabelki które polecaliście w którymś z tematów ale czy np.12mm wystarczy

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.