Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Piszę po dłuuugiej przerwie, mam nadzieję że jedynej :) Jakiś czas temu kupiłem akwarium ale teraz dopiero mam zamiar go uruchomić. W ostatnim czasie trochę poczytałem o pyszczakach i ogólnie akwarystyce, przede wszystkim na tym forum. Wielkie podziękowania temu, kto wpadł na pomysł jego założenia! Tyle wprowadzenia :P


Przejdźmy do meritum- postanowiłem zrobić tło z lupka, gdyż wydaje mi się prostsze niż zabawa z ceresitem (a nie ma co się od razu rzucać na głęboką wodę). Mam zamiar wzorować się na tle basiora, mam nadzieję że nie zostanie mi to poczytane jako plagiat ;) Jednak nasunęły mi się (jak na razie tylko :D) 3 pytania w związku z nim:


1. chciałbym zabudować filtr wewnętrzny i oczywiście zastanawiam się jak to zrobić żeby cyrkulacja była prawidłowa. U basiora, o ile dobrze pamiętam, wlot był tylko z dołu. I tutaj pytanie czy to wystarcza? U niego to chyba zdaje egzamin. lecz mój wewnętrzny to Aquael FAN 3 więc nieco słabszy.


2. na forum był temat odnośnie podwieszanych skałek i przyznam że spodobał mi się ten pomysł. Romekjagoda rozwiązał to u siebie w ten sposób (mam na myśli lewy górny róg):


http://img141.imageshack.us/my.php?image=img3098vu1.jpg


Zastanawiałem się czy byłoby możliwe zrobienie czegoś takiego z cienkiego łupka? Mnie osobiście wydaje mi się że taka konstrukcja mogłaby być zbyt ciężka, poza tym chciałbym, żeby tło było tylko na tylnej ścianie zbiornika. W związku z tym naszła mnie taka myśl, że może można by ten "daszek" oprzeć/przykleić silikonem na listwie wzmacniającej z jednej strony, podeprzeć go ewentualnie od dołu jakimś bardziej wystającym kamieniem z tła (jak to zrobił romekjagoda), oraz zrobić coś w rodzaju małego stelażu na ściance bocznej. Byłby to kawałek blaszki/plastiku lub innego płaskiego materiału, który byłby przyklejony od dołu do owego "daszka" Ten "daszek" nie powinien dużo ważyć więc powinno chyba dać radę, jak myślicie?

akwa1.JPG[/attachment:2y8dsx3f]


Mam nadzieję że obrazek w miarę czytelny, ale gwoli ścisłości:

czerwony- stelaż

czarny- listwa wzmacniająca

niebieski- kamień

szary- akwarium :P



3. i ostatnia sprawa- kwestia rur od kubełka. Początkowo myślałem żeby wlotową dać obok wewnętrznego, a wylot dać tuż po "daszek" lub może nawet na niego. Jednak znowu nachodzi mnie kwestia filtracji czy to by wystarczyło? Ale że mam dość bujną wyobraźnię to zacząłem się zastanawiać czy jest jakaś możliwość wmontowania jej w tło (poprzez odpowiednie ułożenie i ewentualnie ponacinanie kawałków)? Wiem że łupek jest bardzo delikatny ale może ktoś próbował czegoś takiego?

post-7871-14695711614696_thumb.jpg

Opublikowano

Przy zabudowie wew filtra zawsze trzeba się liczyć ze spadkiem jego wydajności, w końcu i tak w pewnym sensie będzie zasłonięty. I tak przy budowie każdego tła, które taki filtr maskuje. Ja przy budowie teł z cr starałem się jak najbardziej udrożnić cyrkulację. W pierwszym tle w kominie wykonałem dość sporo otworów. Nie dużych, bo wyglądałoby to okropnie, ale małych (które i tak mi się nie podobają :mrgreen: ). Widzę tylko mały spadek cyrkulacji w porównaniu do akwa bez tła.

W drugim tle zrobiłem w kominie tylko dwa otwory. Jednak od strony wylotu wew komin jest całkowicie otwarty, coś jakby duża jaskinia. Nie wiem jednak, jak to się sprawdzi, bo nie mam czasu dokończyć tego tła.


Nie wiem, jak by wyglądał taki podwieszony łupek, nie widzę tego. Jest to dosyć cieńki kamień i nie wiem, jak byś miał to zrobić, żeby miało to ręce i nogi :wink: jakby nie było, łupek jest dosyć lekki i trzeba brać to pod uwagę.


Ustawienie wlotu kubła koło wew ma jeden minus - przyciągany przez filtr wew syf będzie też wpadał do kubła. Jeśli zastosujesz prefiltr, to będzie się on szybko zatykał i czasem czyszczenie raz w tygodniu może okazać się zbyt rzadkie. Z kolei przy zakrywaniu sprzętu tłem z łupka trudniej o zabudowę wszystkiego, jeśli jest to poukładane po całym akwa.

Opublikowano

jak dobrze poszukasz na forum to wiem ze juz był temat poruszany odnosnie chowania rur w tle i wiem ze widziłąem to tło w trakcie robienia i po wyszło swietnie tylko z tego co pamietam tło to bylo robione ze styropianu wypalanego a w miejsce rur szły potem jakies kawałki styropianu na sylikon i znowu było to formowane poprzez wypalanie fakt jest taki ze napewno się da. W twoim przypadku bedzie trochę trudniej bo to łupek nie da się bo nagiac wypalic i tp ale mozesz pokombinowac na jakimś modelu. sam stoje przed wyborem tła cr i styro czy łupek. z łupka juz miałem jak chcesz zobaczyc to w galeri z akwariami pod moim nickiem sa trzy zdjecia mozesz zobaczyć.

Co do zabudowy filtra to tak jak sision nie widze tego chcesz jakis metal, plastik gdzieś przyklejać. Ja jednak bym w połowie długości bocznej szyby dał jakąs szyba ktora bedzie maskowała filtr wycioł bym z kilka małych otworów. Jak by nie było jak patrzysz od przodu baniaka filtra nie widac a od strony wylotu filtra bym nic nie zabudowywał i w ten sposób wydajnosc filtra nic nie spada.

Opublikowano

Przede wszystkim o jakim rozmiarze akwa piszesz :wink:

Skąd mam wiedzieć czy taka czy inna pompka da radę skoro nie wiadomo co ma przepompować...

Opublikowano

Misyo- akwa skromne bo tylko 200 l (standardowe 100x40x50)

Neno- mnie się podoba :) zarówno wystrój jak i rozmiar :P


Co do próby umieszczenia deszczowni w tle to się poddaję, taka dłubanina to nie na moje nerwy ;) Filtr jakoś obuduję, zrobię wlot wody od dołu i kilka dziur na długości i powinno być ok.

A w sprawie tego podwieszanego łupka to chyba jest szansa powodzenia.

Opublikowano
Zastanawiałem się czy byłoby możliwe zrobienie czegoś takiego z cienkiego łupka? Mnie osobiście wydaje mi się że taka konstrukcja mogłaby być zbyt ciężka, poza tym chciałbym, żeby tło było tylko na tylnej ścianie zbiornika. W związku z tym naszła mnie taka myśl, że może można by ten "daszek" oprzeć/przykleić silikonem na listwie wzmacniającej z jednej strony, podeprzeć go ewentualnie od dołu jakimś bardziej wystającym kamieniem z tła (jak to zrobił romekjagoda), oraz zrobić coś w rodzaju małego stelażu na ściance bocznej. Byłby to kawałek blaszki/plastiku lub innego płaskiego materiału, który byłby przyklejony od dołu do owego "daszka" Ten "daszek" nie powinien dużo ważyć więc powinno chyba dać radę, jak myślicie?

Bardzo ciekawy pomysł, spróbuję go zrealizować w swoim akwa, zobaczymy co z tego wyjdzie i dam znać :)

Opublikowano
No, wreszcie jakieś budująca wypowiedź :P

A tak swoją drogą- silikon dopuszczony do kontaktu z żywnością nada się do akwarium?



IHMO nada się :D

A dlaczego?

Bo jeśli może mieć kontakt z żywnością to nie powinno być w nim niczego co mogłoby zaszkodzić i rybom:)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.