Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
rozbrajasz mnie Lenek(światlo słoneczne)

Jak żydzisz na świetlówki i pokrywę itd.to może zmniejsz rozmiary akwa do 40l i trzymaj gupiki,albo zmień hobby :lol: .




A ja właśnie projektuję sobie baniaczek całkiem bez oświetlenia i myślę , ze da radę :D

Co prawda u mnie będzie stał w ogrodzie zimowym , ale skąd wiadomo gdzie Lenek postawi akwarium?

IHMO najpierw trzeba się było Lenka spytać , gdzie chce postawić zbiornik , potem wyśmiewać :wink:

Opublikowano

Zbiornik tak samo jak 240l stał będzie zaraz na przeciw południowego okna. Oświetlenie (np. dziś) jest takie, że wstaje rano godzina gdzieś ok. 5 a w akwarium w pełni jasno, oświetlenie "wygasa" ok. 20-21. Najlepsze jest to, że mam pełen cykl oświetlenia czyli stopniowe rozjaśnianie i ściemnianie. Jak już będzie te 500l to sprzedam wszystkie inne i zostawię sobie tylko ten.

Opublikowano

Wszystko ladnie pieknie, ale w zimie nie bedzie tyle swiatla co dzis i o tym przede wszystkim powinienes pomyslec. Myslac o urzadzeniu zbiornika nie mozesz myslec o polsrodkach, bo w sumie wyjdzie to drozej przy kalkulacji.


Wyjdzie - a w jaki sposób to niedługo pokażę swoją nową filtrację.

Ale z premierą poczekam na zakończenie prac i wkleję zdjątka i opis.



Jezeli myslisz o wyrownywaniu poziomow to oznacza, ze musisz miec sump obok albo za zbiornikiem. Moj kolega na calej dlugosci akwarium mial doklejony sump i calkiem niezle sie to sprawdzalo. Minusem jest wieksza powierzchnia potrzebna za zbiornikiem i dosyc kiepski dostep do komor przy czyszczeniu. Boczny sump jest za to zbyt widoczny.

Inne rozwiazanie bez pompy jakos do mnie nie przemawia....

Opublikowano

Ja też akurat z sumpem walczę, co prawda do solniczki ale wcale nie musi wyjść drogo:


Sump z przegrodami i szkłem na komin 80l - 60zł

Dziura w baniaku gotowym 10zł/szt

Śrubunki po ok. 7zł/szt - nie pamiętam a skoro nie pamiętam to tanie były

Tuba silikonu 17zł

Rurki duperelki - wiem ze wychodzą najdrożej :) ale 50 styknie


Fakt pompa - tej nie liczyłem a to faktycznie wydatek


Jednak możliwości serwisowo filtracyjne bezcenne - moim skromnym zdaniem

Opublikowano
Czyścik do szyby 12mm - 50zł



Jak ma to byc malawi to bez roslin, po drugie od x miesiecy walkujemy, ze czysciki magnetyczne nie sa dobre... ja osobiscie nigdy nie wyrzucilbym na niego 50zl.


Silicon - 80zł dp przyklejenie tła


5-6 tub silikonu???? No chyba troche przesadziles....


plyta do zabudowy i odrobina wlasnej roboty z pewnoscia nie wyniesie 750zl jak to napisales.[/quote:ptghuxg7]


Nie wiem jak Wam ale u mnie czyscik sprawdza sie doskonale . Odpuszczam jedynie czyszczenie przy piasku by nie porysowac akwa ( robie to raz na miesiac karta kredytowa ) a na codzien mam wlasnie czyscik - nie wiem jakie sa jego wady, na forum tez nie widzialem zadnej burzy postow na ten temat .

5-6 siliconów - chodziło mi bardziej ,ze tyle pojdzie mu na wykonanie i przyklejenie tła z łupka ale jak wiemy Lenek lubi CR .

Co do płyty - zapewne uda mu sie zrobic podstawawa szafke kupujac płyte za 200zł . U mnie jednej nie starczyło i w dodatku nie mam czasu ( pewnie umiejetnosci tez by nie starczylo) bawic sie w to sam . No i szafka nalezala do tych "wymyslniejszych".


Co do sumpa - to jeśli tylko Lenek znalazł by miejsce nie widze lepszego rozwiązania . Tanio a o wydajnosci takiej filtracji w ogóle nie ma co rozmawiac . Po prostu wielkośc złoża powala . A i mysle ,ze za 50-60% ceny uda mu sie zbudowac taki filtr . Zasypanie go to juz grosze :)


A oświetlenie - sam skróciłem dłogoś swiecenia bo akwa pieknie mi sie prezentuje w blasku wschodzacego słońca. Ale nie wyobrażam sobie akwa bez sztucznego oświetlenia w okresie październik - maj .

Opublikowano

Z naturalnym oświetleniem nie chodzi tylko o jasność w akwarium, sam Lenek pisze ze południowe słońce wpada mu do pokoju, kiedyś pisał o temperaturach jaki ma w mieszkaniu - jeżeli ja miałbym mieć cały czas w domu 30 stopni i to bez włączonego ogrzewania nawet w zimie to palnął bym sobie w łeb, ryby pewnie dlatego też sobie palną.

Po drugie z miłą chęcią czytam Lenka posty ale dziele je przez 1000 - niestety młodzieńcza fantazja go ponosi - a najpierw niech coś zrobi a potem zastanawiajmy się czy to wyjdzie. Pierwszy przykład mamy z tłem, gdzie nasz kolega każdemu udzielał rad a coś z tym CRem mu jednak nie wypala, poczekam i na oświetlenie słoneczne w jego wykonaniu bo ja to i w latach 70 już stosowałem byle jakie oświetlenie ale i tak "lepsiejsze" od nagrzewajacego zbiornik słoneczka.

Opublikowano

Szczerze mówiąc sam nie wiem jak to wyjdzie z tym oświetleniem , ale mam nadzieję , ze naturalnego wystarczy:)

A nadzieję swoją opieram na tym , że jeśli wystarczy tego światełka diffenbachiom to i wystarczy pysiom:)

Opublikowano

Co do tego głupiego tematu z temperaturami to 30* nie było, trochę mnie poniosło, ale gdzieś tak 23-25 na pewno. Po prostu aby podgrzać wodę trzeba było napalić w piecu a co za tym idzie wzrastała temperatura. Teraz już tak nie jest bo zamontowali jakieś urządzenie. Tak z gwoli wyjaśnienia. O sumpie nawet nie myślałem, bo nie lubię majsterkować. Łatwiejszy, ale nie tańszy byłby filtr zew.

Opublikowano
Co do tego głupiego tematu z temperaturami to 30* nie było, trochę mnie poniosło, ale gdzieś tak 23-25 na pewno. Po prostu aby podgrzać wodę trzeba było napalić w piecu a co za tym idzie wzrastała temperatura. Teraz już tak nie jest bo zamontowali jakieś urządzenie. Tak z gwoli wyjaśnienia. O sumpie nawet nie myślałem, bo nie lubię majsterkować. Łatwiejszy, ale nie tańszy byłby filtr zew.

Co do temp. to chyba teraz to juz wiem o co Ci chodzilo . Kiedys jak mielismy wlasnie ogrzewanie o ktorym mówisz w domu bulo albo zimno albo skwar :) Nie dalo sie tego pieca tak utrzymac by bylo caly czas ok .

A sump - majsterkowac nie musisz, przeciez wszystko mozesz zlecic dla szklarza a juz chyba ryrki pcv bedziesz potrafil polaczyc . Popme tez na pewno bedziesz umial podlaczyc do gniazdka :) o zasypaniu go wkladem nie wspomne , nic trudnego . Przeciez sam komina nie wkleisz , otworów nie wywiercisz ( wiem ,wiem - da sie i samemu ).

Z drugiej strony zabierze to Ci pol szafki :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.