Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć wszystkim :) 

Zakupiłem używane akwarium o wymiarach 180x80x70cm ze szkła Opti White. Akwarium ma dwa lata i było klejone u poprzedniego właściciela w domu. Akwarium zalane do samego końca, sprzedawał z powodów zdrowotno - rodzinnych. Do rzeczy. Nigdy nie miałem takiego litrażu a tym bardziej nie znam się na konstrukcjach zbiorników. Chciałem się upewnić czy wzmocnienia są wykonane zgodnie "ze sztuką". Akwarium jest wykonane z szyby gr. 12mm. Ma wzmocnienia wzdłużne po całej długości zbiornika na przedniej i tylnej ścianie. Wzmocnienia wzdłużne mają szerokość 6cm i wykonane są z szyby 10mm. Spinka jest jedna na środku i ma szerokość 8cm i wykonana jest z szyby o grubości 12mm. 

Opublikowano

U mnie jest bardzo podobnie zrobione, też mam grubość szyb 12mm ale w akwarium 180x50x60. W moim nie mam żadnego dodatkowego wzmocnienia niż te które opisujesz. Szczerze nie wiem jaka szyba powinna być gdy mamy już około 1000 litrów.  Ale jakieś dodatkowe spinki? Grubsze szkło w całości? Czy to przesada by była? 

Właściciele basenów coś więcej napiszą. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Proponuję napisać do producentów, którzy na codzień robią takie rzeczy z prośbą o wycenę zbiornika z uwzględnieniem takich samych wymiarów i grubości szkła z dopytaniem czy muszą być jakieś wzmocnienia aby akwarium było bezpieczne. 

Wykonawcy dają zawsze gwarancję, zazwyczaj 5 lat więc dobierają tak parametry szkła  aby nie było przykrych niespodzianek.

Ja bym tak podszedł do tematu na początek. 😁

  • Lubię to 2
Opublikowano

Dzięki @Pikczer i @KapitanCzysty. Dokopałem się do jakichś tabelek, z których wynika, że baniak o takich wymiarach mógłby być nawet wykonany z szyby 10mm oraz właśnie z jedną spinką po środku. 

Niby stało u gościa od sklejenia, zalane, funkcjonujące z Tanganiką 2 lata to chyba gdyby miałoby się coś z nim zadziać to by się zadziało :P 

Opublikowano

Z tego co się orientuję, wysokość słupa wody jest najważniejsza i w tym przypadku 12 mm + 1 spinka jest zgodnie ze sztuką wystarczające. Widziałem kilka zbiorników klejonych profesjonalnie o długości 2 m, również z 1 spinką, więc możesz spać spokojnie. 👍

@przemek wieczorek, gdy kleił mi obecny zbiornik stwierdził, że nawet szkło 8 mm by wystarczyło, byle była spinka (akwarium 130x54xh60 cm, szkło 10 mm).

  • Lubię to 1
Opublikowano

@TomekT a wzmocnienia wzdłużne masz od lewej do prawej szyby po całości czy masz jakiś odstęp? W 450tce mam z odstępami po kilka cm a tutaj mam na całej długości wklejone.

Opublikowano

Na moje zarówno grubość szyby, jak i rodzaj i sposób wykonania wzmocnień daje spory zapas bezpieczeństwa.

U mnie w zbiorniku 200x65x65 szyba jest grubości 12 mm, wzmocnienia wzdłużne nie przez całą szybę - jest po 15 cm luzu z każdej strony. Szerokość wzdłużnych 5 cm. Jedna spinka pośrodku o szerokości 14 cm. Grubość wzmocnień chyba taka sama, jak akwarium. 

U Ciebie baniak jest co prawda o 5 cm wyższy, ale wg tabel to jeszcze spokojnie łapie się na szybę 12 mm.

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.