Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Mam problem ze startem nowego zbiornika 414 litrów. Filtr narurowy: 3 mechaniki z watą filtracyjną, 3 korpusy biologiczne ze zwykłą ceramiką, matrixem oraz ceramiką z Neo Media (sekcja chemiczna na razie ZAKRĘCONA). Zbiornik zalany wodą kranową przefiltrowaną przez "ustrojstwo" 13.02., więc dzisiaj mija 10 dzień od startu. Jednak wyniki testów pokazują jakby nic w zbiorniku się nie działo.

Wyniki testów:

14.02 (Wsypałem pół łyżeczki suchego pokarmu oraz wlałem 2 ampułki Prodibio Biodigest):

pH: 7,8

NO2: <0,01

NO3: 1

17.02:

pH: 7,8

NO2: <0,01

NO3: 3

20.02 (Wsypałem kolejną porcję suchego pokarmu oraz wlałem 1 ampułkę Prodibio Biodigest. Również znalazłem w szafce pod innym akwarium nie otwarte bakterie BactoActive, więc postanowiłem wlać 25ml, jak sugeruje instrukcja):

pH: 8

NO2: <0,01

NO3: 3

23.02:

pH: 8

NO2: <0,01

NO3: <0,5

Martwi mnie brak wzrostu NO2 oraz dziwi spadek NO3 miedzy 20. a 23. lutego. Mam jeszcze 2 niewielkie roślinniaki w domu i w ich przypadku jeden startowałem bez żadnych pożywek czy bakterii tylko z rybami, a drugi tylko na bakteriach BactoActive i w ich przypadku w około 3 tyg. zbiorniki były stabilne (Jednak nie mogę pobrać brudu z gąbki z tych zbiorników, ponieważ znajdują się w nich ślimaki, które wraz z nowymi roślinami przez przypadek wpakowałem).

Myślicie, że powinienem podać do zbiornika jakieś pożywki, np. WA, bo może nie ma wzrostu NO2 ze względu na brak pożywienia dla bakterii? Jeśli tak, to w jakim sklepie mogę nabyć wodę amoniakalną?

Opublikowano

Startowałem swój zbiornik 450l prawie rok temu i u mnie start trwał 4 tygodnie. Wsypałem dwie łyżeczki pokarmu suchegi i wrzuciłem dwie kostki mrożonego pokarmu. Codziennie przez tydzień wlewałem nakrętkę Tropical Bacto Active. NO2 zaczęło mi szybować dopiero na początku 3 tygodnia. Jeśli masz działające akwaria to może warto przełożyć część wkładów filtracyjnych tamtej filtracji do nowego żeby się szybciej zadomowiły bakterie.

Opublikowano

Jest taka tabelka dla niecierpliwych akwarystów.🙂
1 cykl to namnażanie bakterii  7-14 dni
2 cykl powstają kolejne bakterie 10-20 dni
3 cykl to równowaga biologiczna 40-45 dni
Za ten proces odpowiadają kolonie bakterii, potrzebują jednak trochę czasu .

  • Lubię to 4
Opublikowano

Powiem Wam, że tak co jakiś czas pojawiają się posty ze startów zbiornika i pytania. Jeden wniosek jaki mi nasuwa się to, że przy starcie zbiornika można lać wszelakiego rodzaju bakterie litrami i nic to nie daje.

Cytat jednego Hodowcy:

Cytat

To jest magia. Startowałem ostatnio kilkanaście nowych zbiorników. Brud z gąbki z dojrzałych zbiorników nic nie pomógł. Sześć tygodni czekałem.

 

Opublikowano

Idealnie mieć do startu akwarium funkcjonujący filtr i wodę z działającego akwarium. 50% wody z działającego zbiornika wpuszczam ryby. Nieraz nie da się czekać, przy dużych zbiornikach wodę uzupełniam przez kilka dni 100L starej wody 100L kranówki, kolejnego dnia 100 L i tak co dziennie. U mnie to działa. Przy cennych rybach staram się akwarium wypełnić w 100% starą wodą.
Nie stosuję bakterii.

  • Lubię to 3
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Za dwa dni minie 6 tygodni od zalania (13.02), a w akwarium nadal niewiele się dzieje. Testy na obecność NO2 od samego początku pokazują <0,01. Jedynie NO3 skoczyło tydzień temu do poziomu 5, ale od tamtej pory już nie rośnie. Ampułki z Prodibio Biodigest już mi się skończyły, więc leję tylko BactoActive. Co 2-3 dni dodaję szczyptę pokarmu jako pożywkę. Co myślicie, żeby dalej robić? Czekać jeszcze?

Opublikowano
25 minut temu, pulpet napisał(a):

A sekcję z matrixem masz na pewno zakręconą?

Matrixa mam w korpusie biologicznym, który działa normalnie. Myślałem, że matrix działa jak zwykła ceramika. Ma on właściwości adsorpcyjne? Zakręcone mam 2 korpusy z purolitem. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.