Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich, jestem nowym forumowiczem. Buduje akwarium z betonu o pojemności 2600l 320x100x80h Coś takiego:

Wiem, że na tym forum są specjaliści od filtracjii dlatego zwracam się do Was, żeby się poradzić. W akwarium chce hodować P.altum - dziski skalar w założeniu ma być to akwarium biotopowe lub roślinne - ale chce mieć dobrą filtracje. Do tej pory zawsze jechałem na kubełkach. Na pierwszym zdjęciu przedstawiłęm jak mi się to wszyskto rysuje w głowie. Kominy chce żeby iały wlot od dołu ale nie wiem jakiej mają być wielkości ten pierwszy grzebń przy dnie i drugi grzebień na ściance działowej. Tak samo nie wiem jakiej grubości urzyć rur i jakiej pompy. Sumpa zrobie chyba ze sklejki najtaniej będzie- lub mam stare akwarium 500l. Za porady bardzo dziękuje, pozdrawiam

post-8195-14695711583667_thumb.jpg

post-8195-14695711584385_thumb.jpg

post-8195-14695711584831_thumb.jpg

Opublikowano

No no no, pierwsze to dziękujemy za pochlebstwa z tymi specjalistami.

Jednak chyba jedyna osobą która ma kontakt z tak dużymi zbiornikami to snocho, napisze może coś tutaj albo napisz mu na PW.

Co do rur polecił bym 3/4 cala , jako pompę dobrego grundfosa a jako sump właśnie te akwarium 500 l.

Co do systemu zaciągania wody z dołu to weż pod uwagę że w ten sposób duzo syfku wpadnie do sumpa, więc musisz dać część mechaniczną. A tak poza tym to fajne by było malawi :)

Opublikowano

Po pierwsze pompa , a właściwie pompy, najlepiej dwie.

(Jeśli myślisz o altumach to filtracja naprawdę dobra musi być, one są bardzo wrażliwe na złe parametry , jak i skoki parametrów wody)

A więc pompy Deltec HLP 4040 powinny wystarczyć :D

Wiem , że cena wysoka , ale za ryby też zapłacisz odpowiednio więc na filtracji bym nie oszczędzał:)

Po drugie przelewy.

Dolny zabezpiecz siatką , lub kratką o grubym oczku , jeśli w baniaku będą pływały tylko altumy.

Z drugiej strony dałbym normalny , górny przelew do zbierania filmu białkowego w powierzchni wody. IHMO wystarczą standardowe grzebienie AquaMedic 32cm.


Spusty zdecydowanie większe niż pisze Yaro:)

3/4 cala może byś do 500-800l , tutaj potrzeba ok. 50mm na spustach i 32mm powroty , bo takie są w pompach .

Do tego oczywiście rewizja i też dałbym 50mm.


Po trzecie sump.

Ten baniak 500l będzie oki:)

Z tym , że zrób sobie jeden panel , oddzielony , jako zbiornik , na wodę RO do podmian.

Reszta jak w standardowym sumpie.

Opublikowano

Ja mam jedno zastrzeżenie względem bezpieczeństwa tego rozwiązania. Chcesz zrobić dwa kominy, z poborem wody przy dnie, a w sam komin wstawic przegrode z PCV w prowadnicach. Taki układ nie będzie szczelny (chodzi mi o szczelność łącenia między PCV a bokami komina) a co za tym idzie, w razie zatrzymania filtracji bedzie przez niego przesiąkac woda. Jesli wyłączą ci prąd pod nieobecność w domu, to powoli przez te nieszczelności zejdzie ci cała woda z akwarium. Te przegrody muszą IMHO być szklane i wklejone.


Co do rurek to istotnie 3/4" to dobre jest do naszych baniaczków po 300 - 800 litrów, ale juz przy tego rozmiaru baniaku przechodzi sie na rury kanalizacyjne 50mm, a i zasilanie trzeba juz robic na rurkach 25 lub 32 mm.


Zastanawiamnie tez jak chcesz sterowac ogrzewaniem w akwa jesli uzyjesz CO. Podejżewam że piec CO masz ustawiony na różna temperaturę w dzien i w nocy, więc i akwarium będzie podatne na te fluktuacje temperatury. Pozostaje tez okres jesienno wiosenny, kiedy piec juz albo jeszcze nie grzeje, a w nocy temperatura w domu spada do 18 stopni na przykład. Martwiło by mnie chyba tez troche jak zachowasie beton z ktorego robisz akwarium, jesli będziesz je co jakiś czas podgżewał. Czy ni ebędzie to pracowało pod wpływem tych mian temperatur, a zatem czy nie doprowadzi do mikropęknięć i w efekcie do rozszczelnienia. Podobnie jak zachowa się łączenie betonowego dna z szyba, jeśłi dno bedzie się regularnie rozszerzać pod wpływem podgżania. Nie znam się na tyle na właściwościach betonów by móc to jednoznacznie stwierdzić, ale wiem tez że nie pozostaje on obojętny na temperaturę.


Kot.

Opublikowano

Więc tak , dziękuje za odzew :) Utrzymywanie temperatury w akwarium: w domu nie mam jakiegoś zautomatyzowanego pieca komputerowego, mam zwykły piec robiony przez siebie na węgiel za całą zimę spalam 2 tony węgla a grzeje nim 2 piętra. ogrzewanie akwarium zrobie na zasadzie ogrzewania podłogowegi i do tego w sumpie będzie "wężownica" żeby wstępnie podgrzewac ta wode. Ogrzewaczem będzie kocioł na kształt boilera do wody na gaz. Tylko że zrobie go z blachy kajnerowej i będize max długi a nie szeroki żeby ciepło przepływające przez ten okragły kocioł maxymalnie długo ogrzewało wode, w akwarium będize czujnik temperatury połączony z ustrojstwem ze starego boilera. Tak więc temperatura będzie stała. Co do szczelności panela najpierw chciałem zrobić go z blachy aluminiowej ale na innym forum - forummowicze którzy myślą też nad zrobieniem takiego zbiornika stanowczo mi odradzili mój pomysł. Zamisat tego pcv pasowała by szyba wstawiona w szyne. W akwarium zamierzam trzymac nawet samce gupików - małe jest piękne, krewetki itp :D. Jak zrobić podmiane wody ? Z filtra Ro woda gdzie się ma lać prosto do akwarium czy lepiej do którejś komory w sumpie?

Opublikowano

Wodę do podmian z RO musisz najpierw przygotować , mieszając ją z kranówą , ale proporcje musisz ustalić metodą prób i błędów.

Wszystko zależy jaki odczyn i twardość chcesz uzyskać , oraz od tego jakie parametry ma woda u Ciebie w kranie.

Opublikowano

szyba wstawiona w szyne nadal będzie neiszczelna, i nadal będzie puszczac wode tą szyną. Jesli zatrzymasz filtracje to woda z akwarium będzie powoli przesączać się do sumpa, a gdy ten się wypałni tona podłogę.


kot.

Opublikowano
szyba wstawiona w szyne nadal będzie neiszczelna, i nadal będzie puszczac wode tą szyną. Jesli zatrzymasz filtracje to woda z akwarium będzie powoli przesączać się do sumpa, a gdy ten się wypałni tona podłogę.


kot.


Panel zrobie po swojemu- z blachy aluminiowej. Z badań wynika że kranówa ma w miare dobre parametry. Z odpowiedzi dziękuje, pozdrawiam

Opublikowano

odnosze wrażenie że każdy z nas mówi o czyms innym. jeśli jednak planujesz mimo wszystko zrobić to co mi się wydaje że palnujesz zrobić, to zamiesć potem zdjęcia z powodzi :)


panel.JPG


Czerwone strzałki symbolizuja przesączanie sie wody przez wsuniety tylko panel. Jeśli ustanie praca pompy, to woda w akwarium bedzie powoli przesączała sie nie góra, tylko bokami, i wpływała do sumpa. Nawet przy bardzo dobrze dopasowanym panelu, woda będzie sie przesączała, bo jednak 2500 litrów to trochę wypiera.


Kot.

Opublikowano
:D mówimy o całkiem innej rzeczy, poniżej rysunek przedstawiający wkłąd panela z blachy aluminiowej. Ścianka działowa w panelu jest zrobiona z blachy aluminiowej. Jeśli to nie zda egzaminu Waszym zdaniem doradzcie co będzie najlepiej zrobić.

post-8195-14695711585296_thumb.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.