Skocz do zawartości

Wysokie pH wody (do podmiany) z zasobnika c.w.u.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jako że nie znalazłem podobnego tematu to zapytam tutaj - jakie jest u Was pH ciepłej wody z zasobnika c.w.u.?

Mam akurat dwa zasobniki (połączone szeregowo), każdy posiada anodę magnezową. Pierwszy zasobnik 400L (do solarów) i za nim szeregowo przy piecu c.o. (zintegrowany) drugi na 150L (tam temp.ok.60`C). Zimna woda ma pH w okolicach 7 a już ta sama woda po przejściu przez zasobniki ma 8. Ostudzona, wczoraj pH=8,2. Woda warszawska z Wisły - przewodność w okolicach 700uS. Anoda co kilka lat czyszczona lub wymieniana - ma wżery oraz osadzony na niej kamień wapienny.

I tak zapytam: Jak z tym u Was ?

 

Opublikowano

Dla zamknięcia tematu - dzisiaj zmierzyłem zimną wodę i ma pH=7,8. Cały czas miałem w ok.7 a teraz dziwne. I to stąd taka zmiana pH w zbiorniku. Ciekawe, że ustawowo teraz może być pH w kranie od 6,5 do 9,5 i niby wszystko OK. Dobrze to już było...

Opublikowano

Twardość wody to jony wapnia i magnezu, gotowanie wody obniża ph  obniżenie temperatury ph wzrasta. U Ciebie anoda magnezowa uwalnia magnez, jest to proces antykorozyjny. Kiedy ph będzie takie same anoda będzie do wymiany.

  • Lubię to 1
Opublikowano
15 godzin temu, piotriola napisał(a):

Twardość wody to jony wapnia i magnezu, gotowanie wody obniża ph  obniżenie temperatury ph wzrasta. U Ciebie anoda magnezowa uwalnia magnez, jest to proces antykorozyjny. Kiedy ph będzie takie same anoda będzie do wymiany.

Nie do końca. Gotowanie obniża twardość węglanową ale u mnie podwyższa a nie obniża pH (ostudzona z 8,2 na 8,5) - osadza się CaCO3 i z pozostałych jonów HCO3- szybciej w gotowaniu uwalnia się CO2 i zostaje więcej OH- (jony H+ grupują się po kilka/naście wokół jednej, dużej cząsteczki OH-).

A anoda będzie do wymiany jak różnica potencjałów między obudową a anodą będzie mniejsza niż 0.5mA (średnio < 0.3mA)

Opublikowano

W stanie równowagi pH = 7 -log (pCO2/3KH).

pCO2 zależy od falowania powierzchni, oddychania ryb, napowietrzania, oddychania bakterii itd a nie od parametrów wody.

Czyli obniżanie KH obniża pH w akwarium (w stanie równowagi).

Ubytek CO3 2- w postaci węglanów wapnia powoduje przesunięcie równowagi w prawo i rośnie H3O + (czyli maleje pH, bo to ujemny logarytm).

HCO3 - + H2O <> CO3 2- + H3O+

W wyniku ogrzewania spada rozpuszczalność gazów więc i pCO2, które pewnie ucieka z wody, _czasowo_ podwyższając pH. Po ochłodzeniu z czasem znowu wróci do równowagi, gdy CO2 się rozpuści w wodzie, pH spadnie.

Wiem, zawiłe ;)

  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 31.12.2022 o 12:32, triamond napisał(a):

W stanie równowagi pH = 7 -log (pCO2/3KH).

pCO2 zależy od falowania powierzchni, oddychania ryb, napowietrzania, oddychania bakterii itd a nie od parametrów wody.

Czyli obniżanie KH obniża pH w akwarium (w stanie równowagi).

Ubytek CO3 2- w postaci węglanów wapnia powoduje przesunięcie równowagi w prawo i rośnie H3O + (czyli maleje pH, bo to ujemny logarytm).

HCO3 - + H2O <> CO3 2- + H3O+

W wyniku ogrzewania spada rozpuszczalność gazów więc i pCO2, które pewnie ucieka z wody, _czasowo_ podwyższając pH. Po ochłodzeniu z czasem znowu wróci do równowagi, gdy CO2 się rozpuści w wodzie, pH spadnie.

Wiem, zawiłe ;)

Tak, to co napisałeś jest słuszne w pobliżu pH=7.  Dla ok. powyżej 8 i mniej niż 6 to nie ma sensu (odnośnik do zaw. CO2).

I żle się wyraziłem, u mnie nie chodzi o gotowanie wody ale o podmianę wodą podgrzaną ze zbiornika c.w.u. o temp ok.60`C. Ale procesy są podobne - wytrącanie kamienia na anodzie.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witajcie moi drodzy za 2 miesiące przychodzi moje nowe akwarium 200x80x70 wiec pora na dobór obsady. Mam nadzieje ze znajdą się jacyś specjalisci ktorzy cos podpowiedzą w tym temacie. Wybór padł jak w temacie na non mbuna a konkretnie na : Placidochromis sp. "blue otter"   (wyjadacz) Lethrinops albus ( grzebacz ) Copadichromis borleyi „Mbenji” ( lub ewentualnie Copadichromis sp. „virginalis gold”)  (toniowiec) Labidochromis caeruleus („yellow”) (skalniak)   Otopharynx tetrastigma * podoba mi się również Otopharynox Lithobates Black Orange Dorsal tylko nie pasuje mi za bardzo do obsady, duzo w internecie sprzecznych informacji choćby dotyczących temperamentu czy terytorializmu. Załozenie bylo takie zeby zbiornik był maksymalnie reprezentatywny z jak najwieksza iloscia wybarwionych samców. Tu pojawia się wazne pytanie w przypadku zaproponowanej obsady na ile samców i samic moge sabie pozwolić ??  Starałem się dobrać obsadę spokojną o podobnych upodobaniach pokarmowych i różnych upodobaniach terytorialnych ( jak na akwarium oczywiscie ) i róznym zachowaniem.  Czy powyzsza obsada ma sens czy moje załozenia nie są błędne  ???
    • U mnie lek na płochliwość to przerybienie lub dodanie non-mbuny która u mnie nigdy nie była płochliwa. W momencie kiedy mbuna ciągle przestraszona siedziała pochowana to non-mbuna jak gdyby nigdy nic ciągle pływała po całym akwa, pod lustrem wody i przy miejscu karmienia zwłaszcza jak ktos podchodził do akwa to od razu kotłowanina przy przedniej szybie w miejscu karmienia. W ten sposób mbuna uczy się od non-mbuny takiego zachowania i płochliwość ustępuje.
    • I oczywiście data ważności testów zachowana
    • Zmierzyłam powtórnie, test na azotany wytrząsałam przez 1min, wyniki takie same, NO3 nadal pomiędzy 1 a 5.
    • Jeśli możesz to zrób też pomiar na wodzie z innych źródeł - kranica, mineralna, z innego akwarium, etc. i porównaj, jeśli wszystkie wyjdą podobnie, to albo źle testujesz albo test wadliwy.  Sprawdź też datę ważności na dnie pudełka. Nie wiem jak z innymi, ale u JBL przeterminowane testy są tylko do wyrzucenia. 
    • @Tomasz78 może tak jak mówisz była to trefna partia. Na forum więcej osób się skarżyło na ten test więc zdecydowałem się zakupić po prostu Zooleka.
    • Trafiłeś na jakąś wadliwą partię. U mnie test NO3 spisuje się bardzo dobrze pod warunkiem że stosuję się do starej instrukcji, czyli wstrząsanie 1 minuta. Pomiar wody w akwa przed podmianką 30, woda z kranu 1-3, także logika tu jest, dodatkowo wspomagam się testem salifert i wyniki są takie same. Można się tylko domyślać co JBL odpie...lił z ta nową instrukcją, może starzy pracownicy co ten test wymyślili odeszli/zostali zwolnieni... nowi pracownicy pojęcia niemają co robią... trudno stwierdzić co tu się stało. Nie może Ci się wydawać, żeby pomiar był dokładny musi być dokładnie 1 minuta silnego wstrząsania, nastepnie czekasz 10 minut do całkowitego rozwinięcia koloru.
    • Czyli kucie i wylewka sprawa jasna w takim razie  a stelaż z suporexu  8 czy 12 i na to blat ma sens ? Bo widziałem w necie kilka takich zdjęć ale nie znam nikogo osobiście żeby podejrzeć i zobaczyć jak to wygląda w praktyce z otwarciami na kable, rury od filtra itd
    • Ja miałem trzy razy taką sytuację, która za każdym razem trwała od tygodnia do dwóch. - pierwsza - przyczyną tak jak u @hilux był wyjazd wakacyjny, - druga - przyczyną było polowanie siatką na kilka określonych ryb, - trzecia (najśmieszniejsza) - zwykle ubieram się w jakieś stonowane kolory, założyłem pomarańczową koszulkę do biegania i poszedłem nakarmić ryby  Myślałem, że się pozabijają o skały! Przez tydzień tak reagowały na podejście do zbiornika.  @Maciek 1205 Nie podałeś nigdzie informacji jak długo ryby pływają u Ciebie?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.