Skocz do zawartości

Powrót do pyszczaków po wielu latach...


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

No to wracamy do działania... Szkło dawno stoi na stelażu ale nie miałem czasu się tym zając.. 

Na czym stanęło - 160x60x65h.

Zamówiłem akwarium i stelaż u @timi-akwaria.pro . I jak ze szkła jestem zadowolony - wykonanie na prawdę bardzo okej, to tak spieprzyć stelaż to na prawdę WSTYD. Od tyłu mam 4 profile pionowe... 3 licują się z krawędzią, a jeden środkowy nie wiadomo dlaczego jest 10cm wsunięty do środka. Efekt taki, że SUMP (wziąłem finalnie z sumpem) wchodzi na milimetry a ja straciłem 10cm miejsca w szafce na całej głębokości (bo nie mogę wsunąć sumpa do ściany). Ale żeby było lepiej - w takim przypadku otwory nie licują się z sumpem - wypadają ZA NIM... więc muszę robić kolanka... MASAKRA!!!! Dodatkowo miałem usunąć mocowanie blatu do stelaża w jednym miejscu - spaw - gdyż wypadał idealnie w miejscu otworu w blacie na rury :))) Mega nieprofesjonalnie! 

 

NIE POLECAM!!!! 

Powiesiłem lampę - muszą tylko w przyszłości wymienić T9 bo teraz jest 8x80W pod morszczaka :) Może być pyśką trochę za jasno i barwa nie ta. 

 

Wrzucę później jakieś foty... 

 

Jak ogarnę hydraulikę, zamontuję pompę obiegową itd. to pewnie zamówię tło... 

Edytowane przez Misyo
Opublikowano (edytowane)

A i jeszcze jedno do stelaża... nóżki zostały wspawane tak, że wychodzą kilka mm poza obrys akwarium (widać na foto), musiałem uszkodzić podłogę by to weszło w powierzchnie idealnie przygotowaną pod akwarium....

IMG_7887.thumb.JPEG.b24e1b7419eabee3f4c005840df926c5.JPEG

IMG_7888.thumb.JPEG.3a407ab468b93eca2c197746afd0d0d4.JPEG

IMG_7889.thumb.JPEG.cbae1826a29973da1a470351a43e6765.JPEG

https://share.icloud.com/photos/019MRK6_sMRQ4rGSSyEgVmWOQ

https://share.icloud.com/photos/083lWi8ZBWLNV6KirO1RVJyGQ

https://share.icloud.com/photos/062bGwyoz_wlsFDR74EH9K4XQ

 

Misyo

 

 

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano

Stelaż postawiłeś odwrotnie. Te cofnięte profile powinny być z przodu. A cofnięte są po to, żeby było miejsce na przykrecenie zawiasów drzwi. Więc jak obrócisz stelaż automatycznie sump pójdzie głębiej. Musisz wtedy obrócić także blat i wtedy otwory wyjdą idealnie nad sumpem. Także zanim zaczniesz osądzać i krytykować, warto najpierw przeanalizować czy aby na pewno zrobiłeś wszystko jak należy.

  • Lubię to 5
  • Haha 2
Opublikowano (edytowane)

 

W dniu 28.12.2022 o 11:01, Misyo napisał(a):

 

2. Oświetlenie... Mam obecnie lampę SkyLight HyperSpot M - która właściwie w roślinnym jest przeznaczona do 90cm szkiełka. Ale wiadomo, nam nie potrzeba tyle światła i nawet ciekawie może być jak będą niedoświetlone boki... czy ktoś ma coś podobnego? Jest to kawał dobrego oświetlenia (6750lm, 6500-9000K) więc szkoda by trafiła na strych. Z drugiej strony mogę dorzucić jakąś belkę... albo po prostu dokupić kolejnego hyperspota w wersji S (60cm)... Podzielcie się swoimi przemyśleniami.

 

Co do rozmiaru - 140 szerokości to max co wcisnę.. Pierwsze Malawi miałem 200x65x65h i było cudnie. Morskie miałem 190x65x65h. Nigdy nie miałem problemu z obsługą, może dla tego, że mam 190cm wzrostu? :) 

 

Mam lampę z roślinnego i niedoświetlone boki. Jak będę potrafiła wstawić zdjęcie, to pokażę. Piszę piszę IOS i na forum mam wrażenie, że posty moje żyją innym życiem.  Ale akwarium wygląda bardzo dobrze i ryby też sobie chwalą, mają po prostu miejsce gdzie jest mniej światła. Na pewno rozwiązanie jest takie, że można lampę podnieść wyżej.

Pytanie, czy żona będzie obsługiwała akwarium. Bo ja mam 60 cm wysokości i muszę włazić na drabinę, nie wiem jaką mam szafkę co prawda, ale wygodne to nie jest. Zreszta nawet bez szafki, do dna sięga się cieżko, a wyższe to już w ogóle.

Edytowane przez Ensa
Opublikowano
18 godzin temu, Misyo napisał(a):

A i jeszcze jedno do stelaża... nóżki zostały wspawane tak, że wychodzą kilka mm poza obrys akwarium (widać na foto), musiałem uszkodzić podłogę by to weszło w powierzchnie idealnie przygotowaną pod akwarium....

Nogi są szersze od stelażu bo takie są i tak ma być. Mają przenosić znaczne obciążenia.  Po przykręceniu drzwiczek znikną pod nimi.

Niestety to TY dałeś ciała przygotowując miejsce pod akwarium. Zrobiłeś to niestandardowo.

Zresztą wyciąć trochę panela to nic trudnego choć jak widać nie zawsze ;)

  • Lubię to 6
Opublikowano
W dniu 2.11.2023 o 15:26, Bojar napisał(a):

Nogi są szersze od stelażu bo takie są i tak ma być. Mają przenosić znaczne obciążenia.  Po przykręceniu drzwiczek znikną pod nimi.

Niestety to TY dałeś ciała przygotowując miejsce pod akwarium. Zrobiłeś to niestandardowo.

Zresztą wyciąć trochę panela to nic trudnego choć jak widać nie zawsze ;)

Nie. Miałem niejedno akwarium i nigdy nie było potrzeby montowana nóżek poza obrysem akwarium. Nie ma tu żadnego powodu by było inaczej. Uwaga o wycięciu panela słaba, bo jest to kolego deska klejona i nie jest to takie hop siup. I nie o to chodzi czy jest to łatwe a o sam fakt, że musiałem ją uszkodzić. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
55 minut temu, Misyo napisał(a):

Nie. Miałem niejedno akwarium i nigdy nie było potrzeby montowana nóżek poza obrysem akwarium. Nie ma tu żadnego powodu by było inaczej. Uwaga o wycięciu panela słaba, bo jest to kolego deska klejona i nie jest to takie hop siup. I nie o to chodzi czy jest to łatwe a o sam fakt, że musiałem ją uszkodzić. 

No OK, ale producent nie musiał przecież wiedzieć, że przygotowałeś miejsce na akwarium idealnie pod jego wymiary, klejąc deskę podłogową co do cm, jeśli dobrze rozumiem problem. 

Jeżeli już powstał, to czy nie można było wymienić nóżek na takie o mniejszej średnicy stopki? Wiem, że dodstkowa praca/koszt, no ale skoro położyłeś podłogę pod wymiar... 

Bo rozumiem, że średnica nóżek wystaje poza wymiar profilu, bo p prostu są większe nóżki, czy zostały wspawane nie w osi profilu?

Opublikowano
W dniu 1.11.2023 o 20:31, Misyo napisał(a):

A i jeszcze jedno do stelaża... nóżki zostały wspawane tak, że wychodzą kilka mm poza obrys akwarium (widać na foto), musiałem uszkodzić podłogę by to weszło w powierzchnie idealnie przygotowaną pod akwarium....

 

Godzinę temu, Misyo napisał(a):

Uwaga o wycięciu panela słaba, bo jest to kolego deska klejona i nie jest to takie hop siup. I nie o to chodzi czy jest to łatwe a o sam fakt, że musiałem ją uszkodzić.

Nie, nie musiałeś. Wystarczyło pożyczyć od kogoś, lub kupić małe dłutko i ładnie pod wymiar wystrugać miejsce pod nóżkę w tej desce. Albo wersja trochę trudniejsza, obstrugać od spodu deskę tak, aby nóżka zmieściła się pod nią, a od góry nie byłoby widać, że było coś robione. Zero wyobraźni.

  • Lubię to 2
Opublikowano
3 minuty temu, nsp napisał(a):

wystrugać miejsce pod nóżkę w tej desce. Albo wersja trochę trudniejsza, obstrugać od spodu deskę tak, aby nóżka zmieściła się pod nią

Albo przyłożyć listewkę do krańca deski podłogowej i wiertłem typu sednik zrobić miejsce na nóżki - tym bardziej, że jak piszesz, wystają tylko kilka mm ...

  • Lubię to 2
Opublikowano

Serio? Ktoś kupuje i płaci niemałe pieniądze za gotowy produkt. A później dowiaduje się, że albo dłutkiem, albo wyciąć, albo postukać. Nie każdy lubi, chce robić takie rzeczy. Przecież to nie jest stelaż „zrób to sam”☺️Ja bym się chyba zapłakała gdybym otrzymała takie akwarium. 

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.