Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
W dniu 1.12.2022 o 10:34, Sarar napisał(a):

@Bastian bardzo ładny zbiornik, obsada również ciekawa. Jak Ci się sprawdzają układy z jedną samiczką jak i samotne samce? Nie ma problemu z agresją? Czy przy tej ilości ryb w Twoim akwarium można już mówić o lekkim przerybieniu? Z jakiej hodowli kupowałeś ryby, były już 'podrośnięte' czy maluchy? 

Dopytuję bo sam chcę zmienić obsadę z mbuna na non mbuna w mojej klasycznej 450. Obawiam się tylko tych mało atrakcyjnych szarych samiczek :D Czy w Twojej opinii w zbiorniku 150x50x60 z dużą liczbą kryjówek (tło strukturalne z korytarzami i zamkniętymi grotami) sprawdziłaby się taka obsada:

  • Placidochromis phenochilus Mdoka - 6-8 sztuk
  • Aulonocara baenschi - 2+3 jako żółty akcent

I dodatkowo coś z poniższych

  • Placidochromis phenochilus Tanzania Lupingu - 1-2 samce
  • Otopharynx Lithobates Sulphur Head Zimbabwe Rock - samiec albo układ 1+2
  • Sciaenochromis AHLI/FRYERI IceBerg  - samiec albo układ 1+2
  • Otopharynx tetrastigma -  samiec albo układ 1+2
  • Copadichromis borleyi Kadango - samiec albo układ 1+2
  • PROTOMELAS TAENIOLATUS red empress - samiec albo układ 1+2
  • Protomelas sp. "steveni taiwan" - samiec albo układ 1+2

 

 

 

Witaj @Sarar :)

Dziękuje za dobre słowo 👍 Kiedyś prowadziłem non mbune w takim samym zbiornika jak Ty masz jednakże zdecydowałem się na same samce. Ten układ sprawdził się w 100 % ale po warunkiem że był jeden samiec z każdego gatunku. Taki układ powodował, że w zbiorniku 450l który wcale nie jest taki duży pod non mbune nie powodował jakiś większych konfliktów i ryby nie podchodziły do tarła a tym samym nie było sytuacji że nagle jeden samiec zajmował 3/4 zbiornika a reszta pływała w kącie :). Na tą chwilę gdy rybki są małe tzn od 4cm do 12cm nie ma mowy o przerybieniu. Mój zbiornik pomimo nie dużej pojemności tj 600l to ma długość 220cm co robi robotę. Gdy ryby podrosną na pewno będzie jakaś redukcja ale znając mnie to obsada się pewnie jeszcze nie raz zmieni 🙂. Jeśli planujesz non mbune to nie polecam robienia gruzowiska z grotami itp ponieważ te ryby nie będą nimi zainteresowane i zabierze im to przestrzeń do pływania. Ja nigdy nie preferowałem teł strukturalnych ponieważ zabierają bardzo dużo miejsca, lepszym rozwiązaniem według mnie jest czarne tło tj folia lub pcv albo cienkie tło typu BTN SLIM. Oczywiście kilka kamyków trzeba dołożyć żeby ładniej to wszystko wyglądało :) Jeśli chodzi o obsadę to pomyśl czy zamiast Aulonocara baenschi nie dać Labidochromis caeruleus Yellow, ten ich żółty kolor naprawdę dodaje kolorytu do zbiornika. Ryby kupuje z hodowli Darka z Żor TanganikaMalawi, Malawi Śląsk oraz Malawi World. Staram się kupować raczej większe osobniki ale nie zawsze takie można kupić.

P.S. Jak coś to dzwoń, numer wysyłam na priv :)

 

Filmik: 

 

Edytowane przez Bastian
  • Lubię to 8
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Po długim oczekiwaniu udało się zakupić dorosły układ Copadichromis "Fire Crest" 2+2+1 samczyk 5cm. Ryby dorosłe samce 14-15 cm, samiczki mniejsze. Po wpuszczeniu lekko oszołomione ale bardzo szybko się zaaklimatyzowały. Zdaje sobie sprawę, że może być ciężko w zbiorniku kilku gatunkowym ale na chwile obecną pływają bardzo odważnie i nie nie dają sobie w kasze dmuchać 🙂

p.s. Przepraszam za jakość filmu ale na szybko kręcone po wpuszczeniu

 

 

 

  • Lubię to 9
Opublikowano
W dniu 6.09.2022 o 21:36, Bastian napisał(a):

Tak to prawda, planowanie, zakupy itd. to czysta przyjemność nie wspominając już o wybieraniu obsady :D

Moduły to zwykłe najtańsze z firmy ATG ale naprawdę są przyzwoicie wykonane.

Te moduły na pewno z ATG-Line?

Nie widzę takich na ich stronie

atg-line.pl

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Mała aktualizacja:

- Anubias który dołożyłem jakiś czas temu, oczywiście nie przeżył :)

- W moje filtracji tj. hamburgu zmieniłem gąbki na 10ppi (2cm) oraz 20ppi (1cm) a pomiędzy nimi wkład z włókniny filtracyjnej (2cm) ale zakupiłem w arkuszach ponieważ łatwiej docinać a i późniejsze czyszczenie jest o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze niż wcześniej używanej waty Symec JBL.

IMG_6788.thumb.JPG.e9ad0e65a515c2cfb4a1f95018273d28.JPG

- Dołożyłem UPS i podłączyłem go pod Cyrkulator Jebao - w przypadku awarii prądu powinno wystarczyć na 8-9 godzin pracy.

IMG_6785.thumb.JPG.a1e5b801731e00e3debdb9153d125341.JPG

- Skimmer Eheim ma teraz podwójną funkcje, zbiera śmieciochy z lustra wody i napędza absorber No3

IMG_6784.thumb.JPG.d193df19d5aaba1cdc0abe602b8f3934.JPG

Jakiś czas temu podłączyłem wszystkie urządzenia w zbiorniku pod gniazdka wifi z pomiarem energii. Za jakiś czas napiszę co i ile zużywa i ile mnie wynoszą miesięczne rachunki.

 

Edytowane przez Bastian
  • Lubię to 7
Opublikowano

U siebie rki za prąd co mc mnie denerwowały to dałem panele, ze 2 lata temu, i mam z tym akurat spokój teraz. Nie mierzę zużycia 🙂

Żałuję, że nie dałem więcej paneli i nie zamontowałem od razu pompy cieplnej - zawsze to dodatkowe 3kzł mniej wydatków na rok.

ps. a ten Suzuki Vitara zmieści 2x1m akwa w bagażniku?

Opublikowano
5 godzin temu, novi napisał(a):

U siebie rki za prąd co mc mnie denerwowały to dałem panele, ze 2 lata temu, i mam z tym akurat spokój teraz. Nie mierzę zużycia 🙂

Żałuję, że nie dałem więcej paneli i nie zamontowałem od razu pompy cieplnej - zawsze to dodatkowe 3kzł mniej wydatków na rok.

ps. a ten Suzuki Vitara zmieści 2x1m akwa w bagażniku?

Zalety mieszkania w domu 👍 Ja mieszkam w bloku 🏢 także nie mam możliwości zamontowania paneli, wiec liczę każdy grosz 😉. Suzuki nie jest dużym samochodem ale pewnie pomieści 2 x 1 m ale to zależy jakie szerokie.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.