Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
47 minut temu, Mróz napisał:

• farby

Myślę Karolu , że warto w tym miejscu napisać jakie farby polecasz bo to będzie interesować osoby zainteresowane samodzielnym wykonaniem wspomnianych modułów. Temat super..zostanie dla potomnych.

Edytowane przez Andrzej Głuszyca
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Dzięki za czujność Andrzeju @Andrzej Głuszyca 👍

Darku @darianus jest to dokładnie to samo, tylko omijasz etap robienia masy z silikonu i skrobii, który jest w całym procesie najdroższy 😉

Tu dla porównania moje dwa moduły. Jeden z tematu powyżej, drugi sprzed kilku lat robiony właśnie z formy silikonowo-skrobiowej. Wiadomo że inne barwy, ale grubość ścianki ta sama.

20220105_141258.thumb.jpg.721d4dd13a5af730633f9174aa072309.jpg

 

20220105_141340.thumb.jpg.b3c9088b797d1261bf5ab8aa4eb9cbd2.jpg

Edytowane przez Mróz
  • Lubię to 2
Opublikowano

@Mróz a jak z odklejeniem tego od kamienia? Bo pomysł jest super, ale smarować olejem kamień trochę lipa, bo mata zapewne go wchlonie. Znów bardziej skomplikowany moduł będzie ciężko "poruszyć" w trakcie schnięcia, a zaprawa będzie wiązać do kamienia na pewno.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

@bojack zobacz zdjęcie tej formy ze styroduru (pierwsza fota w temacie). Jako że zapomniałem zrobić zdjęcie przed nakładaniem zaprawy, to jest fota zaraz po zdjęciu zaprawionej maty. Jak widać,  niewiele zaprawy zostało na formie, przez co naprawdę na luzie to zeszło bez żadnej walki 🙂 Myślę, że przy bardziej "zamkniętym" kamieniu, można zrobić nożykiem nacięcie na jednym boku, dzięki któremu z łatwością ściągniesz to z formy. Później na takie miejsce od środka kładziesz pasek maty dla wzmocnienia, miejsce łączenia z zewnątrz czarujesz zaprawą żeby nie było widać przecięcia i gotowe 👍 Myślę że będę niedługo robił dwa kamole z odkrytym jedynie dnem,  więc sprawdzę to w praniu 😁

Edytowane przez Mróz
  • Lubię to 2
Opublikowano
4 minuty temu, Mróz napisał:

Myślę że będę niedługo robił dwa kamole z odkrytym jedynie dnem,  więc sprawdzę tow praniu 😁

Pokaż koniecznie efekt tych działań ;) Gdyby dało się tak robić 'odbitki' prawdziwych kamieni bez zabawy z formą z silikonu, to bajka ;)

  • Lubię to 2
Opublikowano

Fajnie, że temat modułów wypłynął, bo zabrałem się za próby rzeźbienia własnych. Żeby nie zakładać nowego tematu podpytam tutaj. Kolego @Mróz, jako że wyprodukowałeś już tego trochę i masz w tej materii duże doświadczenie, może będziesz mógł mi podpowiedzieć. Wczoraj w przypływie weny twórczej wykonałem sobie ze spienionego PVC kawałek tla strukturalnego. 

IMG_20220105_174206.thumb.jpg.102402d2e91dbb9a667637e8a4b1747c.jpg

Prototyp wymagający jeszcze trochę poprawek i przycięcia na wymiar, ale tak naprawdę zastanawiam się co dalej z tym robić.

Wariant 1

pomalować i tyle. W tym przypadku będzie plastikowe w dotyku i lekkie. Dla  tła waga ma mniejsze znaczenie, ale jak będę robił tą metodą moduły, to warto by je trochę dociążyc i usztywnić.

Wariant 2

Posmarować żywicą, posypać piaskiem i pomalować. Znika plastikowe wrażenie, wzrasta waga.

Wady smród przy wykonaniu,  upierdliwość pracy z żywicą i koszt materiału przy większych ilościach.

Wariant 3

Pokryć zaprawą typu cr 65

Będzie się trzymać plastiku?

Dodawać jakieś zbrojenie typu włókna polipropylenowe?

Jaką grubą warstwę nakładać.

A może jakieś inne pomysly?

 

Opublikowano

Tak wygląda wspominiany wcześniej modół już w akwarium.Trochę bije pooczach ale zarośnie i będzie ok.

Podziękowania dla Karola za jak zawsze dobrą robotę

 

20220107_210921.thumb.jpg.fbe50e72203802b351240a51a1ceb043.jpg

  • Lubię to 7
  • Dziękuję 1
Opublikowano

@pulpet sorki że odpisuję dopiero teraz, bylem w delegacji i nie miałem zbytnio okazji na spokojnie posiedzieć.

Jeśli chodzi o Twój pomysł, to wydaje się ciekawy. Ja w tej materii nie ma doświadczenia, bo tła z pcv nigdy nie robiłem. Wariant 1 może nie przejść. Oprócz tego że będzie właśnie "plastikowe" w wyglądzie jak to nazwałeś, to bał bym się o trzymanie się farby podłoża. Mam tak pomalowania rurę pcv wylotu z kaseciaka - widzę że miejscami farba poschodziła. Ta rura jest schowana i z frontu jej nie widać więc nie ma problemu, ale w przypadku tła jak zaczęło by schodzić to mogło by to słabo wyglądać. 

Wariant 2 brzmi dla mnie najlepiej, czyli żywica posypana piaskiem. W tym przypadku faktycznie zabawa z żywicą, ale jak by dobrać fajną frakcję, kolor i zróżnicowaną gradację piasku to mógł byś już pominąć etap malowania i tło lądowało by od razu do baniaka. Całkiem fajnie mogło by to wyglądać.

Jeśli chodzi o wariant 3, to mam wątpliwości czy zaprawa mocno przywarła by do pcv. Oczywiście jest to do sprawdzenia i jeśli Ci się nie spieszy, to mogę przy okazji jak będę miał rozrobioną zaprawę spróbować na kawałku pcv.

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
    • Tylko faktycznie gęstość 45ppi to może się bardzo szybko zapchać. Średnio przepływ przez długość sumpa to spiętrzenie nawet do 5cm, więc na takiej gąbce będzie spiętrzać, aż pójdzie górą, a wtedy pompa sucha. Zatem też się zgadzam, by jednak odpuścić tą gąbkę.  Natomiast gąbki 20ppi daj wszędzie, gdzie tylko zostanie ci miejsce, jako składowisko biologii. Możesz nawet z 50 litrów objętości gąbkami dać i wcale nie będzie za dużo, a woda kryształ.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.