Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Polecam Ci Aquael Glossy 150 White - to jest wersja gdzie szyby przednia i boczne masz podwójne. Góra ma opaskę - nie masz śladów parowania. W zestawie masz pokrywę co  ogranicza parowanie i ewentualne zapachy, ryba nie wyskoczy. W zestawie masz oświetlenie 3x led Sunny 18W, wprawdzie barwa mi nie odpowiada a chyba nie da się wymienić. Ja dokupiłem 1x Marine i świecę razem z 1x Sunny.

Szafkę kazałem sobie dorobić na wzór tej od Aquaela tylko 2x grubsza.

  • 5 tygodni później...
Opublikowano

Witam ponownie! zdecydowałem się na szkło klejone przez osobę polecaną na forum i poprosiłem o szafkę bez stelaża. Teraz gdy szkło mi się klei ja mam dylemat odnośnie filtracji. Pomyślałem, żeby zamontować fluval fx6 do tego baniaka jako jedyny filtr. trochę czytałem opinii na forum odnośnie tego filtra i mam mieszane odczucia ale raczej in plus. Akwarium chce postawić w salonie więc problem głośności pomijam.  Na rurce zasysowej w baniaku chcę zrobić prefiltr z gąbki (coś ala hmf- niewielki walec) Do środka kubła myślę wrzucić matrixa plus gąbki obwodowe fabryczne i z czasem żywice jeśli będzie potrzebna. Jak myślicie czy taka konfiguracja będzie odpowiednia do tego akwarium? Ewentualnie jaką byście polecali? Zdecydowałem na kubełek żeby zająć jak najmniej miejsca w akwarium. Chciałbym również żeby było jak najmniej sprzętu w akwarium.

Opublikowano

Ja od siebie zaproponuję na rurkę zasysową od kubełka zamiast gąbki dać prefiltr Eheima. Po pierwsze lepiej wygląda od samej gąbki a pozatym będzie łatwiej go wyjmować do czyszczenia, no i przy wyjmowaniu nie wyleci tyle brudu co z gąbki...

Jeśli to ma być jedyny filtr to może się przydać dodatkowo jakiś falownik ale to już wyjdzie "w praniu"... 😉

Opublikowano

Nad tym prefiltrem też myślałem. myślę też żeby zamiast rozdwojonej końcówki filtra dać pojedyncze kolanko i wtedy mam nadzieję falownik nie będzie potrzebny.

Opublikowano

A masz możliwość wyprowadzenia zasysu i wylotu po tej samej stronie? Zwykle pod wylotem jest najmniejszy ruch. Prefiltr eheima będzie najtańszym rozwiązaniem, innym może być równolegle połączenie dwóch lub nawet trzech korpusów narurowych/prefiltrow sunsuna miejsce w szafce.

Opublikowano

Tak, rury będą po jednej stronie. Zastanawiam się czy nie powiększyć tego prefiltra do 3 lub 4 modułów. Trochę obawiam się majstrowania przy wężu, słyszałem od znajomego, że w tych kubełkach przy częstym ruszaniu wężami z czasem pojawia się problem przeciekania w miejscu łączenia z filtrem. 

Opublikowano
30 minut temu, Dadek napisał:

Tak, rury będą po jednej stronie. Zastanawiam się czy nie powiększyć tego prefiltra do 3 lub 4 modułów. Trochę obawiam się majstrowania przy wężu, słyszałem od znajomego, że w tych kubełkach przy częstym ruszaniu wężami z czasem pojawia się problem przeciekania w miejscu łączenia z filtrem. 

Jak będziesz szarpać wężami to coś pocieknie. Ogólnie są sztywne, twarde i solidne. Nie wiem co trzeba robić aby zaczęły się psuć. Można posmarować wazeliną kosmetyczna łączenia lub najlepiej specjalnym silikonem. 

Jak nie będziesz miał bardzo skomplikowanych dekoracji i za dużej ilości ryb to może i bez falownika się obejdzie. Ja u siebie wylot mam skierowany maksymalnie do góry. Rozrywa tafle wody, mocno ją porusza, dotlenia. A tuż obok wylotu mam cyrkulator, który tą poszarpaną falę popycha dalej. Jest fajny ruch wody i jest dobrze natleniona. 

Możliwości jest wiele a ten fx6 ma kopa. 

Zasys mam normalny ale prefiltr zrobiłem z kubełka hw-603 i fajnie zdaje egzamin. Wygoda i komfort czyszczenia. Mam w nim watę i gąbkę. Co tydzień całość płucze. 

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam ponownie! 

Zmieniła mi się troszkę koncepcja na filtrację w moim przyszłym zbiorniku. Poprosiłem o sklejenie sumpa. Chciałbym żeby sump ogarnął i biologię i mechanikę w akwarium. W związku z tym po kolei;

Plan na Komory w sumpie to 

Na wlocie skarpeta filtracyjna i przepływ do drugiej Komory. W drugiej komorze gąbki myślę, że 2 gradację powinny wystarczyć. Trzecia komora k1 wprowadzane w ruch dodatkowo brzęczykiem i czwarta komora wylot połączony z roślinami (albo trawy szybko rosnące a jeśli wszystko pójdzie dobrze to glony nitkowe. Oczywiście niewielka lampa plant nad tą komorą) i pompa Aqua Nova 7200 L/H z regulacją. 

 

Czy to co sobie wymyśliłem powyżej ma sens i czy będzie działało? 

W akwarium znajdzie się również cyrkulator (prawdopodobnie jebao) żeby bez problemu wszelkie kupy trafiły do komina.

Czy pompa będzie odpowiednia? 

Opublikowano

1. Co do 4 komory... rośliny mogą wykorzystać nawet do 10x więcej światła, niż glony. CO2 w powietrzu jest x100 więcej niż w wodzie. Dlatego rośliny, które mają liście w powietrzu rosną ok. 4,5 x szybciej niż wodne. Może lepiej hydroponika, szczególnie gdy akwarium jest blisko okna ? Ale będzie musiała być bardzo duża, żeby to dawało jakieś wymierne efekty.

2. Wydajność pompy powinna być dobrana do potrzeb (minimum 2-3 razy ilość wody /h). Potem do tego średnice spływów.  Tabelka szybkości spływu grawitacyjnego tutaj: http://forum.klub-malawi.pl/topic/25705-sump-głośna-rewizja-problem-z-wylotem/?do=findComment&comment=373776

Przepływ zależy od podnoszenia, ilości i rodzaju kształtek i długości rur. Pompy mają wykresy wydajności dla danego podnoszenia. Można to wszystko próbować policzyć, albo skopiować czyjeś rozwiązanie ;)

3. Zastanów się czy masz możliwość zrobienia ciągłej/automatycznej podmiany wody (przy okazji znika problem parowania wody). Jeśli łazienka jest w okolicy może się uda. Z boku sumpa otwór - przelot - w środku kolanko i rurka ustawiająca poziom wody w sumpie.

Tutaj trzeba się zastanowić też, czy tej otwór po stronie spływu czy pompy. Miałem po stronie pompy. Chyba lepiej po stronie spływu (bardziej stabilny poziom wody)... ale to trzeba się zastanowić też nad :

4. Kierunkiem przepływu wody w sumpie.  Jeśli góra - dół - to masz pełne obmywanie złóż (albo pompa będzie pracowała na sucho). Przy przód - tył - nie martwisz się wysokością przegród na etapie klejenia. Przy ciągłej podmianie, niezależnie od poziomu wody, sump nie stanie. Przy przepływie góra dół... przy parowaniu wody ubywa tylko z komory pompy. Jak pompa staje, to woda wylewa się do kanalizacji. Przy przepływie góra - dół może wylać się tyle, że startująca pompa zacznie pracować na sucho. Przy przód - tył nie ma tego problemu. Dodatkowo łatwiej wykorzystać pełną objętość sumpa. Niestety, wzrasta ryzyko przelania akwarium gdy zatkają się spływy/rewizja, bo woda leci z całego sumpa, nie tylko z komory pompy.  Przyda się dodatkowe zabezpieczenie. Niezależnie od wyboru. Przy przepływie przód tył spływ do kanalizacji może być po stronie spływu z akwarium (mniejsza strata wody po zatrzymaniu pompy).

5. K1 z fluidyzacją najbardziej wydajna opcja. W szafce nie powinno bardzo hałasować. Może jakaś gąbka na wylocie ?

Najprostszy sump... to brak przegród, w środku k1 + napowietrzanie lub falowniki i już :) Gąbkę możesz dodać później jako przegrody (czyli przepływ lewo-prawo). Koszyk pompy otoczy się trochę K1 ale większość będzie pływać. Jak spore złoże powinno dać idealną wodę i nie trzeba z tym nic robić.

 

 

 

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.