Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej, bawię się z narurowcem w nowym zbiorniku i tak przyglądam się na rury pp-r fi32mm pn10 i średnica wewnętrzna tych rur jest marna - przy pn10 ścianka 2,9mm, 32mm-2x2,9mm=26,2mm. Przy rurach fi40mm jest trochę lepiej, bo przy pn10 mamy ściankę 3,7mm, czyli 40-3,7x2=32,6mm. Tyle tylko, że między obudową, a ścianą mieści mi się maksymalnie kolano fi32mm. Pomyślałem, że mogę zrobić zasilenie ze zbiornika 2x32mm, a potem całą instalację robić na rurach fi40mm + zawory 1 1/4". 

Pytanie tylko, czy ma to sens i faktycznie będzie miało duży wpływ na przepływ całego zestawu? Jak uważacie?

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, bojack napisał:

Pomyślałem, że mogę zrobić zasilenie ze zbiornika 2x32mm, a potem całą instalację robić na rurach fi40mm + zawory 1 1/4". 

Pytanie tylko, czy ma to sens i faktycznie będzie miało duży wpływ na przepływ całego zestawu? Jak uważacie?

Jeśli zrobisz dwie nitki zasilające 32mm i połączysz to później w jedną 40mm to jak najbardziej. Tylko po co Ci aż taka gruba rura? Jaki przepływ planujesz/przewidujesz? Jaka pompa? I wreszcie ostatnie pytanie, czemu akurat system zgrzewany? Dla porównania w systemie klejonym pvc-u rura 32mm pn10 ma średnicę wewnętrzną 28,8mm (ścianka 1,6mm) W naszych narurowcach nie ma potrzeby stosowania rur grubościennych, ponieważ w instalacji panuje znikome ciśnienie, pompa podnosi wodę tylko na kilka/kilkanaście centymetrów (różnica wysokości między lustrem wody, a najwyższym punktem rury wylotowej).

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 1
Opublikowano
39 minut temu, Bartek_De napisał:

Jeśli zrobisz dwie nitki zasilające 32mm i połączysz to później w jedną 40mm to jak najbardziej. Tylko po co Ci aż taka gruba rura? Jaki przepływ planujesz/przewidujesz? Jaka pompa?

Pompa, którą obecnie posiadam, to 5500l/h ale nie wiem, czy nie będzie za słaba. Miałem nadzieję na 2500-3000L/h, ale zakładam, że tą pompą tyle nie uciągnę, dlatego chciałem sprawić, żeby opór na hydraulice był jak najmniejszy. Nie wiem, tylko, czy faktycznie dużo zyskam, jak zwiększę średnicę rur, bo zawsze te dwa zasysy to dużo więcej kombinacji. Pompa ma przepchać wodę przez 4 korpusy równoległe mechaniczne i kubeł 40L zasypany do połowy K1.

41 minut temu, Bartek_De napisał:

I wreszcie ostatnie pytanie, czemu akurat system zgrzewany? Dla porównania w systemie klejonym pvc-u rura 32mm pn10 ma średnicę wewnętrzną 28,8mm (ścianka 1,6mm) W naszych narurowcach nie ma potrzeby stosowania rur grubościennych, ponieważ w instalacji panuje znikome ciśnienie, pompa podnosi wodę tylko na kilka/kilkanaście centymetrów (różnica wysokości między lustrem wody, a najwyższym punktem rury wylotowej).

Mam zgrzewarkę, kumam jak to robić i mam sporo elementów 32mm i 40mm, które chciałem wykorzystać. Pomiędzy klejonym, a zgrzewanym jest 2,5mm różnicy więc nie będzie to raczej miało większego znaczenia ;) 

Opublikowano

Dla 3000 l/h :

3 kolanka 90 stopni + 1 m rury 26mm da stratę ciśnienia ok. 0,85m.

przy 2x (3 kolanka +1 m rury 26mm)  da stratę ok. 0,21m + strata na łączeniu strumieni....

Opublikowano

Hm... każda pompa ma charakterystykę... przepływy przy danych ciśnieniach. Jak nie masz takiego wykresu, to można przyjąć liniowo: max podnoszenie: 0 l/h. 0 podnoszenia: max przepływ. Jeśli planujesz jakiś przepływ, możesz z wykresu określić maksymalne straty ciśnienia, które pokona pompa. Straty będą na każdym kolanku, korpusie, filtrze itd.

Jeśli masz Jebao MDC 5000, która ma maxh 4m i przepływ 5500, to 3000l/h będą przy stracie ciśnienie ok. 2,2m. Jeśli pozostałe elementy będą stawiały opór  np 2m, to potrzebujesz 2 zasysów. Jeśli mniejszy niż 1,3m to to wystarczy jeden.... 

Pewnie tylko bardziej namieszałem ;) Trzeba policzyć planowaną instalację...

  • Lubię to 1
Opublikowano
6 minut temu, triamond napisał:

Pewnie tylko bardziej namieszałem ;) Trzeba policzyć planowaną instalację...

Nie, no teraz czaję :) Muszę sobie rozrysować schemat tej instalacji.

A tych strat nie powinniśmy liczyć od wyjścia pompy do ostatniego elementu wylotu, a nie od samego wlotu? 

Nie wiem właśnie jak to zrobić, żeby było dobrze. Plan był taki, żeby były 4 korpusy równoległe, za nimi pompa, za nią kubeł i wylot. Zakładam więc, że ciśnienie słupa wody poradzi sobie z napędzeniem filtracji mechanicznej, a zadaniem pompy będzie przepchnąć wodę przez kubeł i podnieść nad lustro, ale być może to założenie jest błędne?

Powiem szczerze, że nie chce mi się robić dwóch zasysów, bo będę musiał dziergać dodatkową dziurę w obudowie, znów jak dwa zasysy, to i dwa wyloty byłoby fajnie, więc dwie dziury, a to dodatkowo skomplikuje całą instalację i podwoi moją pracę. 

Opublikowano

Wlot i wylot są w akwarium, więc ciśnienie na obu końcach instalacji takie same. Pompa ma pokonać tylko opory na rurach i kształtkach/filtrach. Straty na całej instalacji...

  • Lubię to 1
Opublikowano
51 minut temu, triamond napisał:

Wlot i wylot są w akwarium, więc ciśnienie na obu końcach instalacji takie same. Pompa ma pokonać tylko opory na rurach i kształtkach/filtrach.

Racja. Czyli umiejscowienie pompy też nie ma zbytnio znaczenia w wydajności systemu.

W przeloty w pokrywie mieści się idealnie rura 40mm. Nie mam akurat kolana 90st. Jutro kupię i sprawdzę, czy może nie wejdzie pomiędzy pokrywę, a ścianę, wtedy nie będę miał rozterki jak to wykonać. Różnicę w cenach zaworów, itd. są znikome, a różnica w oporach na kolankach jest jednak znaczna.

Opublikowano
3 godziny temu, bojack napisał:

Czyli umiejscowienie pompy też nie ma zbytnio znaczenia w wydajności systemu.

Ma znaczenie. Do pompy grundfosa podłączyłem pusty korpus aby sprawdzić jakie ma opory przepływu, sprawdziłem również wydajność pompy gdy korpus jest na wylocie i na wlocie do pompy.
korpus na wyjściu z pompy
I   184
II  318
III 404
korpus na wejściu pompy
I   177
II  273
III 365
Są to moje testy wykonane stoperem i wiaderkiem 3l.😉

 

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.