Skocz do zawartości

Start akwarium 180x46x60h. Parametry wody.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

 

Witam wszystkich miłośników akwarystyki.

Potrzebuje porady, bo nie wiem co mam zrobić.

 

W piątek 26 lutego zalałem zbiornik przez ustrojstwo i dodatkowo dodałem SEACHEM PRIME I STABILITY. Temperature ustawiłem na 26 st. Filtracja narurowa:

2 korpusy z filtrami sznurkowymi 100um

2 korpusy z Matrix em i

2 korpusy z ceramika Siporax Sera. Około 20% ceramiki było w dodatkowym filtrze w ogólnym akwarium syna (ma go ponad rok) przez jakieś 3 tygodnie.

 

Parametry wody z kranu:

Testy JBL COMBISET (walizka).

ph - między 6.5 a 7

(zamowilem dokładniejsze testy bo w walizce jest 3 - 10)

KH - między 6 a 7

NH4 - <0.05

NO2 - <0.01

NO3 - niewykrywalne 

 

 

27 lutego wlałem jedna fiolkę Prodibio BIODIGEST.

 

28 lutego wlałem brud z gąbki akwarium ogólnego mojego syna. Nie wyciskałem gąbki tylko lekko ja przepłukałem ze względu na ceramikę która zapewne dojrzała w akwarium syna.

 

Wykonałem testy wody:

ph - między 7,5 a 8

KH - między 6 a 7

NH4 - <0.05

NO2 - 0.1

NO3 - miedzy 0.5 - 1

 

Dzisiaj czyli 02 marca wykonałem testy:

NH4 - <0.05

NO2 - <0.01

NO3 - między 0.5 - 1

 

Czy coś wogole się zaczęło? Czy mam coś zrobić, czy czekać.

 

Bardzo dziękuję za wszelkie porady.

 

Pozdrawiam.

 

 

 

 

 

Sent from my VOG-L09 using Tapatalk

 

 

 

Edytowane przez Luki_m1
  • Luki_m1 zmienił(a) tytuł na Start akwarium 180x46x60h. Parametry wody.
Opublikowano (edytowane)
28 minut temu, Luki_m1 napisał:

dodatkowo dodałem SEACHEM PRIME I STABILITY

PRIME wiąże związki azotowe co spowolni dojrzewanie zbiornika. Stability ok, bo to szczepy bakterii, ale nie wiem, czy jest w nich pożywka.

Dodaj pożywkę dla bakterii. Najbezpieczniej zwyczajnie porcję pokarmu który spowoduje wytwarzanie związków azotowych. Na forum jest mnóstwo tematów związanych z cyklem azotowym.

Najpierw powinieneś mieć skok NH3/4, potem spadek NH3/4 i wzrost NO2, potem spadek NO2 i wzrost NO3. Potem podmianka na zbicie NO3 i cykl zamknięty. Tak w skrócie. 

 

Aha, jeszcze jedno. Masz zbyt niskie Ph. Czym badasz? Ogólnie czym badasz parametry wody?

Edytowane przez bojack
Opublikowano
PRIME wiąże związki azotowe co spowolni dojrzewanie zbiornika. Stability ok, bo to szczepy bakterii, ale nie wiem, czy jest w nich pożywka.
Dodaj pożywkę dla bakterii. Najbezpieczniej zwyczajnie porcję pokarmu który spowoduje wytwarzanie związków azotowych. Na forum jest mnóstwo tematów związanych z cyklem azotowym.
Najpierw powinieneś mieć skok NH3/4, potem spadek NH3/4 i wzrost NO2, potem spadek NO2 i wzrost NO3. Potem podmianka na zbicie NO3 i cykl zamknięty. Tak w skrócie. 
 
Aha, jeszcze jedno. Masz zbyt niskie Ph. Czym badasz? Ogólnie czym badasz parametry wody?
Witam.
Mam walizkowe testy JBL CombiSet. Test pH jest w zakresie 3 - 10 więc zamówiłem test JBL 7.4 - 9 ale przyjdzie dopiero w czwartek może piątek. Testy w dacie ważności do 05.2022.

Sent from my VOG-L09 using Tapatalk

Opublikowano
Teraz, Luki_m1 napisał:

Mam walizkowe testy JBL CombiSet. Test pH jest w zakresie 3 - 10 więc zamówiłem test JBL 7.4 - 9

Sorry, nie zauważyłem tego. Przed wpuszczeniem ryb upewnij się że ph jest ok.

Nie dodawaj więcej Prime. Dodaj pożywki dla bakterii i czekaj na wzrost nh3/4.

  • Lubię to 1
Opublikowano
Sorry, nie zauważyłem tego. Przed wpuszczeniem ryb upewnij się że ph jest ok.
Nie dodawaj więcej Prime. Dodaj pożywki dla bakterii i czekaj na wzrost nh3/4.
Dziękuję.

Już dodałem pokarmu.

Pozdrawiam.

Sent from my VOG-L09 using Tapatalk

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Witam. Proszę o radę bo nie mam pojęcia co się dzieje a raczej czy coś się dzieje (zapewne coś zrobiłem nie tak jak potrzeba) ale dopóki nie będę miał 100% pewności że jest wszystko ok, nie wpuszczę ryb. Dodam tylko ze ok 20% ceramiki pochodzi z dojrzałego akwarium ogolnego mojego syna tak jak i brud z gąbki. Z góry dziękuję za pomoc.

02.03
NO2 <0.01

NO3 0.5-1
NH4  <0.05

Dodane szczypta pokarmu.

03.03
Brud z gąbki + Stability

04.03
pH 8
kH 5
NO2 <0.1
NO3 1
NH4 0.05-01

Stability

05.03
pH 7.5
NO2 0.1
NO3 1
NH4 0.05
Stability + Prodibio Biodigest 1amp

06.03
pH 7.5
NO2 0.1
NO3 1-2
NH4 0.05

Dodane szczypta pokarmu + Stability

07.03
pH 7.5
kH 4
NO2 0.01

NO3 0.5

NH4 0.05

Stability.

Pozdrawiam.



Sent from my VOG-L09 using Tapatalk
 

Edytowane przez Luki_m1
Opublikowano

Witaj 

Moim zdaniem, aby sprawdzić czy biologia działa na pełnych obrotach powinieneś sprawdzić to w taki sposób. Używam tego rozwiązania od kilku lat,i bez żadnych problemów wpuszczalem ryby do kilku zbiorników. 

1. Wycisnij z brudnej gąbki wszystko w akwarium. 

2. Dodaj baterii - polecam Bacto Active Tropical. Wlej całą butekeczkę.

3. Następnie dodaj do akwarium 10ml uryny ;)

Po zrobieniu tych trzech czynności, za 3 dni zmierz poziom Nh4, NO2, NO3 i podaj wyniki. 

Resztę później wytłumacze jak poznam wyniki. 

Pozdro 🖖 

Opublikowano

Wg mnie zrobiłeś wszystko ok. Startowałeś na aktywnym medium filtracyjnym, ceramika z innego akwarium,  brud z gąbki itd. To pozbawiło cię przyjemności obserwowania spektakularnych skoków NH4 i NO2. Akwarium rozwija się tak jak powinno. Pamiętaj, że w tej chwili jesteś hodowcą bakterii. Bez jedzenia nic się nie rozmnaża. Za to mnie zjedzą wszyscy miłośnicy NH4 i NO2 na poziomie niewykrywalnym😀. Ale na to przyjdzie jeszcze pora w twoim akwarium. Kolonie potrzebnych bakterii namnażają się  lawinowo tylko wtedy, kiedy są pewne nadmiary pożywienia. Zrobisz zero zero i po wpuszczeniu ryb będzie dramat. Zwłaszcza jak od razu mocno zarybisz  to będziesz miał duże skoki w górę zwłaszcza jeśli chodzi o NO2. Ja bym powoli wpuszczał ryby, a przestał wlewać cudowne specyfiki. Puść kilka szt. karm oszczędnie, testuj czasem wodę, zwłaszcza jakby ryby, zachowywaly się dziwnie i ciesz się z nowego zbiornika. Na w pełni dojrzały zbiornik, z wahaniami parametrów na poziomie niewykrywalnym poczekasz jeszcze chwilę ale się doczekasz. Akwarystyka to nie praca w laboratorium chemicznym, tylko piękne hobby, polegające na obserwacji ryb. I radości z tego serdecznie życzę.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Witam.

Bardzo dziękuję za odpowiedzi. Miałem dwie teorie: 1 zrobiłem cos źle że zbiornik nie wystartował 2 cyklu azotowego "nie było" bo właśnie miałem dojrzała ceramikę i brud z tego samego akwa, ale wolałem spytac doświadczonych kolegów co o tym wszystkim sądzą, niż później błagać o pomoc jak już ryby będą w szkiełku a parametry skoczyły by do niewyobrażalnych poziomów. Od początku planowałem delikatne zarybienie. Miałem zamiar wpuścić 2-3 rybcie i stopniowo co tydzień wpuszczać kolejne bez pośpiechu.

Dziękuję jeszcze raz za odpowiedzi. Pozdrawiam wszystkich miłośników akwarystyki.

Mam nadzieję do usłyszenia.

Łukasz

Sent from my VOG-L09 using Tapatalk

  • Lubię to 2
Opublikowano

Nie ty pierwszy i nie ostatni. Jest to wynik tego, że wiedza funkcjonująca w głowach akwarystów jest mało uporządkowana i mocno powierzchowna. Ogranicza się często do tego, że są jakieś tam potrzebne bakterie i trzeba zrobić cykl azotowy. Kupujemy bakterie i zaczynamy rzeźbić coś pod presją emocji, które każą nam jak najszybciej położyć wisienkę na torcie i wpuszczać wymarzone ryby. Słuchamy dziesięciu doradców, stosujemy wszystko, co ktoś, gdzieś podpowiedział, albo ładnie opisał na opakowaniu magicznego środka. Ale tak do końca nie rozumiemy, co się ma wydarzyć i jakie prawa tym rządzą.

Myślę, że w końcu warto troszkę głębiej sięgnąć.

Zaczać od tego, że za te wszystkie wytęsknione przemiany NH3/NH4 w upragnione NO3 odpowiadają dwa rodzaje bakterii.

Pierwsze utleniają NH4 do NO2, drugie NO2 do NO3, wykorzystując te reakcje do pozyskiwania energii do życia. I tutaj kończy się wiedza przeciętnego akwarysty. Co ciekawe, hodując ryby staramy się zdobyć każdą możliwą wiedzę na temat ich potrzeb i zwyczajów, natomiast hodując bakterie wcale tej wiedzy nie jesteśmy głodni.

Bakterie te w obu przypadkach są kolonijne, tlenowe i nie posiadają możliwości samodzielnego przemieszczania się.

Te trzy cechy są wg mnie kluczowe.

Kolonijnosć czyli nie występują pojedynczo, tylko tworzą zorganizowane struktury które zachowują się jak pojedynczy organizm. Wynika z tego kilka istotnych dla akwarysty spraw.

Po pierwsze muszą mieć miejsce do osiedlenia się. Nasza głowa w tym, żeby zapewnić odpowiednią ilość miejsca na rozwój kolonii. Wszelkie porowate powierzchnie, gąbka, ceramika,  koszyki są ok.

Takie kolonie mają specyficzny sposób funkcjonowania i rozmnażnia się który można podzielić na kilka faz.

1. W świeżo zasiedlanym środowisku, potrzebują czasu na osiedlenie się w odpowiednich dla nich miejscu i przystosowanie się do zastanych warunków środowiskowych. W tym czasie nie rozmnażają się i jedzą niewiele, a akwarysta rwie włosy z głowy i pyta co z "moim cyklem azotowym". Ano nic, dzieje się, tylko nic w testach nie widać. I to niezależnie jak szlachetne bakterie kupiłeś, czy je kupiłeś faktycznie czy tylko za nie zapłaciłeś to już inna sprawa, ale fakt że się dzieje. Jak można pomóc w tej fazie, ano zapewnić spokojny podkreślam spokojny przepływ wody przez media filtracyjne, żeby dać bakteriom możliwość ich zasiedlenia. Zbyt silny przepływ wody będzie ten proces wydłużał i utrudniał. 

2. Osiedlone już i z grubsza zadomowione bakterie zaczynają się lawinowo namnażać. W przypadku naszych podopiecznych proces ten zachodzi jednak dość wolno. Te utleniające NH4 mnożą się szybciej, te od NO2 wolniej. W obu przypadkach jednak w zależności od warunków w zbiorniku, podwojenie ilości bakterie jest liczone jest w dziesiątkach godzin lub dniach, a szkoda, bo rekordziści wśród bakterii podwajają liczebność kolonii w 15-30 minut. Ale jak się nie ma co się lubi.... to na tym etapie dostarczamy pożywki i czekamy. I nie czekamy do pierwszego skoku parametrów tylko zwiększamy ilość pożywki, zwiększamy przepływ wody w filtrze i dalej czekamy. Czemu tak, ano bo jak przestaniemy dbać o ilość materiału do rozkładu, to zacznie się kolejna faza.

3. Ustabilizowanie się kolonii. Nasi podopieczni są namnożeni w ilości, która jest w stanie zjeść to co dostępne. Rozmnażają się na poziomie pozwalającym utrzymać liczebność kolonii. Czyli rodzi się z grubsza tyle co umiera. I tutaj akwarysta zaczyna odnosić sukcesy. Testy wykazują wartości zbliżone do zera i puszczamy ryby. Albo co gorsza poczekamy jeszcze trochę niech się umocni. Ale już nie będziemy karmić.

Wpuszczenie rozsądnej ilości ryb w tym momencie jest jak najbardziej zasadne, bo jest spore prawdopodobieństwo, że dostarcza one pożywienia w wystarczającej ilości dla naszych bakterii, albo lekki nadmiar wzbudzi znowu dość szybko fazę nr 2 i się sprawnie domnożą.

Zaniechanie dodawania pożywki w tym momencie i czekanie to przysłowiowy strzał w stopę. Bo zaczyna się faza 4.

4. Zmniejszenie aktywności, obumieranie części koloni, znaczne zahamowanie rozmnażania. Czyli cofamy to o co walczyliśmy przez ostatni czas. Na testach nadal zero, więc bombowo, a my czekamy jeszcze trochę i potem zarybiamy na grubo. I problem gotowy. Ratunku, wszystko zrobiłem jak kazali a ma parametry poza skalą i ryby mi się smażą w akwarium. Ano pech. Nie trafiłeś w moment i żadne tam biologia padła, po prostu pogrzebaleś przy swoim cyklu w sposób nieumiejętny i oberwało się rybom. Masz nauczkę, ale ryb szkoda. A biologia dzieje się nadal, ale wolniej bo na takim etapie potrzebuje więcej czasu na reakcję na nadmiar pożywienia, i podwaja się z mniejszej ilości.

Taka prosta matematyka.

Miałeś 100 bakterii w fazie 3

Funkcjonują stabilnie i dostają sygnał, jest więcej żarcia. Reagują szybko, i już po kilku kilkunastu godzinach masz ich 200 po następnych 400.

Albo zaspałeś, dałeś przejść do fazy 4.

Masz 80 ospałych i spowolnionych. Po pierwsze potrzebują więcej czasu na reakcję, a po drugie jak już ten czas minie masz ich już tylko 160. A po kolejnym cyklu 320. Czas leci a ryby się smażą.

Oczywiście trzeba dopisać duuużo zer do tych liczb, ale z grubsza o to chodzi.

Tak naprawdę nie da się powiedzieć dokładnie, ile bakterii jest w danym zbiorniku w danym momencie i czy wystarczy. Wszystko zależy od ilości i jakości materiału startowego, parametrów chemicznych i tego, jak mocno obciążysz go w początkowej fazie rybami. 

Ja osobiście nie bardzo wierzę w magiczne bakterie startowe. Jak wiemy są kolonijne gdzie niby ma ta kolonia w tej butelce się osiedlić, tlenowe czytaj potrzebują tlenu skąd go wystarczająco w leżącej miesiącami butelce. Zapach siarkowodoru towarzyszący otwieraniu butelek z tymi cudami mówi wyraźnie, że zachodzą tam procesy beztlenowe. I potrzebują pożywienia którego w tej flaszce też jest jakaś skończona ilość. Jakieś nieliczne, niemrawe w fazie 4 może i są, ale jak dla mnie to raczej pożywka dla bakterii niż znaczące ilości aktywnego materiału do natychmiastowej reprodukcji. No i placebo na niecierpliwość akwarysty. Ale nie wiem na pewno. Biorę na logikę i nie używam.

Za to robiłem od zera nie dając niczego poza pożywką. Trwa dłużej ale się da.

Najlepsze efekty miałem zawsze na aktywnych mediach z innego zbiornika. Spora ilość bakterii w fazie 3 robi szybko robotę. I sądzę że tak było u Ciebie. Jak będziesz spokojnie dorybiał, nic złego nie powinno się dziać.

 

  • Lubię to 3

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.